Eigen schijven maken

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Ja, dat snap ik. Maar de warmtegeleiding is niet zo van belang, de warmtecapaciteit echter wel. De benodigde energie in KJ om 1 KG van een stof met 1 kelvin te verhitten.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

geforce guy schreef:Ja, dat snap ik. Maar de warmtegeleiding is niet zo van belang, de warmtecapaciteit echter wel. De benodigde energie in KJ om 1 KG van een stof met 1 kelvin te verhitten.
Als de warmtegeleiding 0 is kan de warmtecapaciteit nog zo hoog zijn, maar dat emmertje raakt toch gevuld zeg maar. en dan gaat het mis. De geleiding is wel zeker van belang. Denk dat deze eigenschappen van RVS 316Ti niet veel afwijken van andere RVS soorten.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

wat is dan het voordeel van de Ti toevoeging?
Don't believe the hype!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

HotSnail schreef:wat is dan het voordeel van de Ti toevoeging?
Zou ik eens op moeten zoeken, geloof dat het iets stabieler is bij hoge temperaturen.

@HotSnail, enige connecties met Optima?
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Nope, ben er een paar keer wezen kijken voor een Baron, maar heb uiteindelijk zelf een flevo variant gemaakt. Vind de baron nog wel steeds een van de mooiere liggers, zeker de oorspronkelijke versie.
Don't believe the hype!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

HotSnail schreef:Nope, ben er een paar keer wezen kijken voor een Baron, maar heb uiteindelijk zelf een flevo variant gemaakt. Vind de baron nog wel steeds een van de mooiere liggers, zeker de oorspronkelijke versie.
Thanx, klein veertje in mijn achterwerk! :o

RVS 316Ti is overigens iets corrosievaster bij hoge temperaturen (+400 ºC) ten opzichte van gewoon RVS 316.
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

baron062 schreef:
geforce guy schreef:Ja, dat snap ik. Maar de warmtegeleiding is niet zo van belang, de warmtecapaciteit echter wel. De benodigde energie in KJ om 1 KG van een stof met 1 kelvin te verhitten.
Als de warmtegeleiding 0 is kan de warmtecapaciteit nog zo hoog zijn, maar dat emmertje raakt toch gevuld zeg maar. en dan gaat het mis. De geleiding is wel zeker van belang. Denk dat deze eigenschappen van RVS 316Ti niet veel afwijken van andere RVS soorten.
We hebben het op dit moment over metalen, dat zijn per definitie slechte isolators vanwege de vrije elektronen die alle metalen bevatten. Of je nou koper of staal neemt maakt qua warmteafgifte aan de lucht weinig uit, echter de warmtecapaciteit en hardheid verschillen wel. En laten dat nou net de 2 punten zijn waarop verschillende remschijven zich onderscheiden.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

geforce guy schreef:
baron062 schreef: Als de warmtegeleiding 0 is kan de warmtecapaciteit nog zo hoog zijn, maar dat emmertje raakt toch gevuld zeg maar. en dan gaat het mis. De geleiding is wel zeker van belang. Denk dat deze eigenschappen van RVS 316Ti niet veel afwijken van andere RVS soorten.
We hebben het op dit moment over metalen, dat zijn per definitie slechte isolators vanwege de vrije elektronen die alle metalen bevatten. Of je nou koper of staal neemt maakt qua warmteafgifte aan de lucht weinig uit, echter de warmtecapaciteit en hardheid verschillen wel. En laten dat nou net de 2 punten zijn waarop verschillende remschijven zich onderscheiden.
Daar heb je zeker een punt ja...

Overigens voelt bijvoorbeeld titanium een stuk warmer an als aluminium, en is dus een stechte geleider. Daar ik dit nog wel eens controleer bij een zeer dunwandig fietsframe zou de warmtecapaciteit wel hoog KUNNEN zijn...
0013
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 22 november 2007, 23:21
Mijn mountainbike: Lapierre X-control 500
Contacteer:

waar ik niet in kan komen, is dat er hier alleen over de 3** serie rvs wordt gesproken ( austenitisch rvs)
deze groep is doorgaans boterzacht en heeft een bijzonder lage vloeigrens (~200 mpa) minder zelfs dan je gemiddelde pisbakken staal. (~235 mpa) Een betere optie voor slijtage stukken zou een rvs uit de 4** serie zijn (martensitisch rvs) 430 bijv. Deze serie bevat minder chroom en nikkel en is wat magnetisch maar veel beter hardbaar. Dit materiaal wordt in de voedingsmiddelen industrie veel toegepast omwille zijn goede slijtage eigenschappen eens gehard.
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Het is echter wel gevoelig voor roest... bepaalde series van bepaalde merken zijn daarvan gemaakt en op mtbr zijn best foto's te vinden van roestige remschijven. Daarbij zal een schijf uit 3** RVS ook niet na 3x remmen weg zijn hoor, een auto of crossmotor stelt wat andere eisen dan een fiets. Hoogstens de downhillers komen in de buurt, maar ik denk dat doorgaans 3** RVS zeker hard genoeg is om als remschijf te dienen op een fiets.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
CTIS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 oktober 2006, 12:25

op ebay.co.uk zit ook een gast die z'n eigen schijven maakt, misschien kun je met hem overleggen?
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

De schijf moet z'n warmte kwijt aan de lucht, niet aan de naaf.
Erg onhandig wanneer je naaf heet wordt, lagervet wordt dan wel erg dun.
Dus best handig dat rvs slecht warmte geleidt.
Plaats reactie