Advies full-face helm svp.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Twisted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: wo 25 april 2007, 00:30
Mijn mountainbike: is vies.

Zojuist een Dainese geprobeerd in de winkel, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik weet namelijk niet goed waar ik bij de juiste maat op moet letten... Zijn er bepaalde dingen die handig zijn in het bepalen van de maat?

Als ik hem op heb, dan zit het allemaal verder prima alleen lijkt hij me op het voorhoofd best strak te zitten. Niet dat het erg stoort ofzo, maar als ik hem een tijdje op heb gehad dan staat er op m'n voorhoofd een lichte 'afdruk'.. if you know what I mean. :-D

Is dit normaal of gaat het gigantisch knellen tijdens het fietsen?
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Even verplaatst naar Onderdelendiscussie..
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Als je al wat 'aftekening' ziet als je de helm maar even op hebt, vraag ik me af of de pasvorm oke is. Voel je echt de drukpunten?
Een helm moet eigenlijk gewoon meteen lekker zitten, zonder dat je echt drukpunten voelt.
Verder moet de helm gewoon goed stevig zitten, zonder dat je deze meteen veel kunt verdraaien op je hoofd.
Mijn ervaring (motorhelmen) is dat er ontzettend veel pasvorm verschillen zitten tussen de diverse merken.
Beter een helm kiezen die goed past en dan pas een leuk design/kleurtje uitzoeken dan andersom.
Gebruikelijk is dat als je de helm op hebt, je deze vastpakt en probeert te verdraaien (links/rechts en voor/achter). Als dan de helm goed blijft zitten en eigenlijk met je hoofdhuid op en neer beweegt is de pasvorm vaak wel goed, mits uiteraard geen pijnlijke punten voelbaar zijn.

PS: mocht bovenstaande voor full-face fietshelmen flauwekul zijn, dan vergeet dit antwoord maar, heb namelijk geen ervaring met dit soort fietshelmen, alleen met motorhelmen. Als een helm niet goed zit, heb je kans op hoofdpijn, pijnlijke plekken, etc.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Twisted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: wo 25 april 2007, 00:30
Mijn mountainbike: is vies.

Nouja, drukpunten.. ik krijg er bijvoorbeeld bij mijn voorhoofd nog geen vinger tussen. Het zit er gewoon wat strakker.

Kan het zijn dat dit zich nog moet zetten ofzo?

Vind het maar lastig, misschien dat het heel erg wennen is ook, ik weet het niet.

-----------------

Probleem is opgelost, ik heb het schuim dat op m'n voorhoofd rust een beetje ingeduwd waardoor de druk nu weg is. :D
Markless
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1922
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 22:02
Mijn mountainbike: Turner 4X #10, Fox Float RLC, Fox RP3, King, X.0.
Contacteer:

ander merk? Helm is erg persoonlijk, dat ding moet gewoon goed op je kop zitten anders kan het een grote last zijn. Ik kan bijvoorbeeld niet wennen aan een specialized helm, maar een TroyLee is prima, ( hoewel een ARAI MX nog beter zit. ) Vaak is het wel als het in het begin niet goed zit, wordt het ook niet vanzelf beter. neem een andere
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::
richke30
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 8 februari 2008, 13:12
Mijn mountainbike: sx trail
Contacteer:

een helm mag zeker geen afdruk achterlaten. heb het zelfde probleem gehad met een bell belistic, volgens de maattabel zou ik een medium moeten hebben maar die drukte ook op mijn voorhoofd. heb toen andere merken/modellen gepast en ben bij een troy lee d2 uitgekomen. deze zit echt perfect.
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Een helm is qua pasvorm erg persoonlijk.
Eerst de juiste pasvorm dan pas een kleurtje uitzoeken.
Andersom kan ook, maar krijg je misschien wel spijt van!
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Twisted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: wo 25 april 2007, 00:30
Mijn mountainbike: is vies.

Bedankt voor de reacties, zoals ik aangaf probleem is opgelost. De helm zit prima nu, het dainese logo is eindelijk van m'n voorhoofd verdwenen. :-D
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Ef topickick. Ik had bij mijn vorige helm, na een rit van ongeveer 25km, dat er een afdruk van de binnenkant van de helm op mijn hoofd stond. Nu een andere helm gekocht die goed past en onderweg heb ik nauwelijks het gevoel dat ik een helm op heb. Toch laat ook deze afdrukken achter. Het gaat overigens over een Giro Phase helm. Bij de helm zaten extra pads bijgeleverd, alleen heb ik geen idee hoe of waar ik deze moet plaatsen. Zal dit wellicht een oplossing zijn? Ik heb ook aan een bandana zitten denken maar dit wordt misschien te warm.

Heeft iemand misschien een oplossing? Nogmaals, ik ervaar totaal geen hinder van de helm. Dus voel geen drukpunten of iets dergelijks. Alleen 2 uur na de rit staat de afdruk er nog..
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Kickje, nog geen reacties gehad. Bring 'm on!
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Als de helm naar jouw idee goed zit, de afdrukken dus geen pijn doen zou ik me niet zo druk maken.
Work... the eight hours between bicycle rides.
maartenv
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2064
Lid geworden op: za 21 oktober 2006, 11:42
Mijn mountainbike: Neuron CF
Contacteer:

Ik denk dat je het meer moet zoeken in het herstelvermogen van je huid dan in je helm. Ik denk dat ieder er hier wel last van heeft (misschien niet zo lang als jij).
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Herstelvermogen van je huid.. Dat valt dus te weerleggen naar gezondheid en eetpatroon. Dan kan hier wellicht het probleem zitten. :-{
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Je hebt altijd wel kans op wat afdrukken. Het belangrijkste is dat de helm niet hinderlijk zit en dat hij, als je je hoofd schud niet beweegd. Dan weet je gelijk of hij wel of niet aansluit. Kwestie van een paar keer hard ja en nee schudden...
Gebruikersavatar
Jeuced
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 17:39
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF 2018 27,5
Contacteer:

Ook ik heb hierover een vraag.
Waar kan ik een aantal merken passen?
Ik ben afgelopen weekend bij Mantel geweest voor een Fox Rampage maar deze knelt op mn voorhoofd (maat is verder prima )
Ik heb dus nogal een punt hoofd en anders krijg ik die inmiddels wel :lol: maar zijn er merken met een smalle pasvorm?
Ik hoor jullie reacties graag. :-q
grtz Jeuced
Plaats reactie