Jones XR banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Wil.fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 27 februari 2008, 23:11

Hallo,

vanmiddag weer een rondje Monfertland gedaan bij Zeddam. Gister heeft het veel geregend en het was dus modderig in het bos. Ik merkte dat mijn banden daar erg slecht mee overweg kunnen!
Ik heb een TREK Top Fuel 8 van 4 maanden oud en bij de aanschaf wilde ik de banden al om laten zetten naar de Schwalbe RR en NN. Op dat moment had de dealer ze niet liggen dus ik dacht, laat deze maar erop zitten.
Het lossend vermogen is erg slecht! De band lijkt wel een magneet voor modder! :( Het viel me al wel op de voorgaande keren maar vandaag reed m'n broer mee op z'n Specialized S-Works. Daarop liggen Michelin WildGripper banden en die hadden daar helemaal geen last van. Mijn banden (voor EN achter) zaten helemaal onder het zand en modder en die Michelins waren nagenoeg schoon.
Als het droog is, doen die Jones banden het wel aardig maar nu met de modder..... ECHT SLECHT! Grip berg op en in snelle bochten, is er nagenoeg niet.....

Dus op zoek naar andere banden! Maar welke?? Schwalbe RR en/of NN.... Of wachten op de nieuwe Rocket Ron??

Graag jullie suggesties....

Dank je wel alvast.

Wilfred.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Over banden is hier al een heeeeeele hoop geschreven. Zoek eens op "banden" in het topic "onderdelendiscussie" en je krijgt heel veel meningen en ervaringen. Dit is een recent topic over zomer en allround banden.

De "wondercombi" RR/NN is een optie, maar er zijn legio andere opties. Ik kom nooit rondom Monfertland, maar vind de NN wat overkill voor het moment. Nou vind ik RR/NN sowieso draken van banden, maar dat is mijn bescheiden mening... :D
Work... the eight hours between bicycle rides.
Wil.fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 27 februari 2008, 23:11

Klopt, en daar had ik ook gekeken. Dit was ook bedoeld om te kijken of andere mensen met Jones XR banden ook deze 'problemen' hadden...
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Jouw bevindingen met de Jones XR komen overeen met die van MountainBIKE:

"Er rollt super, auch im Anrollversuch auf dem Prüf-parcours – für trockene, wenig fahrtechnische Touren ist „Jones“ eine gute, kraftsparende Wahl. Für die meist nassen Verhältnisse im deutschen Mittelgebirge fehlt es ihm aber deutlich an Grip – und damit an der Sicherheit, die den Trailspaß ausmacht."

Gesamtnote: befriedigend


Ben zelf zeer tevreden met de NN. Tijdje met RR (achter) gereden maar die hebben duidelijk meer moeite met natte omstandigheden.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Volgens mij gooien de meeste mensen de jones banden er al snel af, ik had het destijds na een paar weken ook al gezien. Be ntoen over gegaan op de NN/RR combi, was toch ook niet echt mijn ding. Fiet nu met Conti speedkings en deze bevallen me prima
Wil.fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 27 februari 2008, 23:11

De RR is ook niet echt een band voor modderige, natte omstandigheden las ik op een Amerikaans forum. Die heeft in de modder en in de klim met los zand, ook weinig grip. En dat hebben die Bontrager banden ook. Dus daar schiet ik niet zoveel mee op.
Wellicht dat de nieuwe Rocket Ron dat wel is....

Wat ik eigenlijk zoek....

lage rolweerstand
goede grip bergop met los zand en in modderige omstandigheden
laag gewicht
goede grip in snelle bochten
en een goed lossend vermogen

Maar of dit allemaal in 1 band gecombineerd kan worden....
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Wil.fred schreef:Wat ik eigenlijk zoek....

lage rolweerstand
goede grip bergop met los zand en in modderige omstandigheden
laag gewicht
goede grip in snelle bochten
en een goed lossend vermogen

Maar of dit allemaal in 1 band gecombineerd kan worden....
Continental Speedking Supersonic voldoet aan deze eisen :-q
(lage rolweerstand geldt dan wel alleen voor ruw terrein)
Het is hier geen ponykamp!
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

ik denk niet dat allemaal in 1 band gecombineerd kan worden. wat jij goede grip vind, vind een ander misschien erg slechte grip bijvoorbeeld. Volgens mij kun je het beste zelf wat verschillende banden proberen, wissel je toch gewoon af en toe een ritje met je fietsmaatjes
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

Gewoon Vredestein Black Panther banden kopen, op het hoge gewicht na voldoet ie aan alle eisen. Reden van het iets hogere gewicht (560 gr) is dat de band ideaal is voor gebruik i.c.m No Flats/No Tubes: Stevige wangen. Zoek maar eens op dit forum en je zult zien dat in ieder geval deze band aan je eisen zal voldoen.
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

lage rolweerstand = kleine noppen dicht op elkaar
goede grip bergop met los zand en in modderige omstandigheden = grote noppen, los zand = brede band, modder = smalle band
laag gewicht = kleine noppen, smalle band
goede grip in snelle bochten = ?
en een goed lossend vermogen = noppen uit elkaar

Lijkt me idd onmogelijk om dit in 1 band te stoppen. Misschien moet je eerst kijken wat voor jou echt het belangrijkste is en op welk parcours onder welke omstandigheden je het meeste rijdt. Wellicht kiezen voor een winter en zomer setup (met het risico dat het in de zomer regent en in de winter keihard gevroren heeft)
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
niels-giesbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: do 13 september 2007, 08:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert 2008
Contacteer:

Ik heb een tijdje met NN voor en RR achter gereden. Prima combinatie voor veel grip en toch minder weerstand met het versnellen door de RR achter. Rij op dit moment met Continental speedking supersonic. Vind het een prima bandje, zelfs voor over de weg. Ze zijn zelfs goedkoper dan de bandjes van schwalbe. Mijn oom rijdt met de race king. Schijnt ook een lekker bandje te zijn. Maar voor echt modder zijn de speedkings beter.
In mountainbiking, there is no destination..
Just a bike, a rider and a place to ride..
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Wil.fred schreef:De RR is ook niet echt een band voor modderige, natte omstandigheden las ik op een Amerikaans forum. Die heeft in de modder en in de klim met los zand, ook weinig grip. En dat hebben die Bontrager banden ook. Dus daar schiet ik niet zoveel mee op.
Wel van belang om onderscheid te maken tussen de 2.1" en 2.25" uitvoering. Bovendien heeft de nieuwe uitvoering van de RR in 2.25" beduidend meer grip.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie