Eggbeater C of Shimano XT spd??

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Peter11
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 8 oktober 2008, 07:16

Heb al aardig wat topics doorgespit en waarschijnlijk het antwoord al gevonden maar wou het toch zeker weten.
Ben dus aan het twijfelen over welke pedalen heb altijd zonder iets van een kliksysteem gereden maar wil op mijn nieuwe fiest dus met.
Heb alleen een wat zwakke rechterknie en omdat ik lees dat de eggbeater wat meer bewegingsvrijheid geven is dit misschien een betere keus maar klopt dit wel?
Ben dus aan het twijfelen tussen de eggbeater C , de Candy C of de XT van Shimano.
Hoop dat jullie me kunnen helpen.

gr Peter
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik denk dat dit topic al veel van je vragen beantwoord, had je die al gevonden?:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... eggbeaters" target="_blank

Ik maak niet echt op waar je nog echt over twijfelt, ik denk dat beide pedalen een goede keus zijn en de uiteindelijke keuze een kwestie van voorkeur is. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen, een paar Eggbeaters C's kosten je de kop niet (bij bijv. CRC) maar een set XT'ws is nauwelijks duurder dus...

http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=681" target="_blank
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Voor de candy's zou ik gewoon helemaal niet gaan.
Rijd samen met een maat van me met die dingen (of zullen we zeggen we hebben ermee gereden), en na een paar 100km begonnen ze al speling te vertonen. Ook vliegen die dopjes die aan de zijkant horen te zitten er behoorlijk snel uit waardoor water en zand vrij spel heeft om bij de lagertjes te komen.

Rijd zelf nu al een hele tijd met eggbeater C, en die bevallen mij stukken beter.
Heb helaas geen ervaring met XT pedalen, wat mij wel opvalt is dat bij ons in de club de halve crew eerst een half uur op het pedaal aan het stampen is voordat ze zich kunnen inklikken bij modderige ondergrond, met eggbeaters totaal geen last van :D

De lagering, die is gewoon minder bij eggbeaters dan bij de spd varianten van shimano. Ook beschadigen de onderkant van je schoen. Voordelen in mijn ogen is dat ze er stukken mooier uitzien, zijn lichter, nooit last gehad van moeilijk inklikken door weersomstandigheden.
Voordelen van de spd's zover ik weet, gaan langer mee, je hebt instelmogelijkheden wat betreft inklikken (wat bij eggbeaters dus niet het geval is), breder oppervlak om je schoen op te zetten (al merk ik dus niks bij me eggbeaters hiervan, dat ik steun te kort kom), goedkoper.

Beide pedalen zo hun nadelen en voordelen, de eggbeaters bevallen me super tijdens het rijden, nadeel zijn in mijn ogen de lagers. Als me pedaaltjes ooit aan vervanging toe zijn stap ik puur om gewoon eens te proberen ook eens over op spd's.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
paulusbrand
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: di 10 juni 2008, 10:43
Mijn mountainbike: Is bijna af...
Contacteer:

Ik heb eerst Spd's gehad de "520" om precies te zijn, deze hadden binnen een half jaar zo veel speling dat ik ze eraf heb gehaald. Hiervoor in de plaats eggbeaters sl gemonteerd. Stappen makkelijker in, maar ook uit, zeker meer bewegingsvrijheid en minder vuilgevoelig, lagers zijn voor een tientje te krijgen bij de meeste lager boeren. Verder zijn ze een stuk mooier en lichter. Maar inderdaad ze niet te best voor je schoenen. Candy's - ik heb die van mtbdriver gebruikt een dagje ;) - stapten iets moeilijker in en uit, vergelijkbaar met spd. Verder boden ze (mijn mening) niet veel meer stabiliteit. Ik mis dit ook totaal niet met gewone eggbeaters. Ik persoonlijk zou voor de eggbeaters gaan!
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

En inderdaad vergeten te vermelden, je hebt heel veel bewegingsruimte op de eggbeaters. Maar zoals al aangegeven, heb helaas geen ervaring met SPD's.

Die candy's, dat was idd echt troep.... :D
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
matt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1288
Lid geworden op: za 29 september 2007, 20:42

ik heb zelf de XT's, fijn pedaaltje moet ik zeggen, vertonen nog steeds geen speling, en inklikken in zware bagger gaat ook nog goed!

Er zit soms wel iets te veel speling tussen je schoen en je pedaal naar mijn zin, maarja, ik heb mijn voeten het liefst gewoon aan mn pedaal gelast... speling vindt ik niet echt fijn.

voorderest fijn pedaal
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

In Bike freak magazine (nummer juli/augustus 2008) hebben ze een vergelijkende test gedaan tussen verschillende cross country klikpedalen.


Ze hebben de volgende pedalen getest:
- BBB mountaingo BPD-11 € 59,95 (298 gram)
- Crankbrothers Egg Beater sl € 105,- (262 gram)
- Look Quartz grey € 64,- (260 gram)
- Ritchey WCR V4 € 139,- (248 gram)
- Shimano XT € 49,- (350 gram)
- Shimano XTR € 77,- (325 gram)
- Time Roc Atac S € 64,90 (370 gram)


Uit de test kwamen ze met het volgende resultaat tussen deze pedalen:
De werking van het SPD-systeem van shimano heeft de tand des tijds probleemloos doorstaan. op de werking is niet zo veel af te dingen. Vooral de instelbaarheid van de klemdruk is een positief punt van deze pedalen.
Het SPD-compatible pedaal van BBB functioneerd perfect, en doet dan ook niet veel onder voor het shimano XT pedaal. De prijs is zelfs zo scherp dat ze hem de titel 'voordeligste keus' gaven.
Ook vonden ze dat kwa werking de XT pedalen niets onder deden tegenover van de XTR's, wel is de XTR zeker mooier afgewerkt en een fractie lichter. Verschil in werking was volgens hun niet voelbaar.

Ritchey is het beste SPD pedaal uit de test, het inklikken moet behoorlijk trefzeker gaan en de titanium body zorgt voor het laagste gewicht in de test, uiterlijk is ook super bij dit pedaal volgens bike magazine.

Het pedaal van LOOK voldoet volgens hun aan alle eisen voor een crosscountry pedaal, geslaagde mix tussen een time- en SPD pedaal. Inklikken zou wel iets lastiger gaan tegenover een SPD pedaal. Ook is de horizontale speling erg klein. Met goed afgestelde schoenplaatjes is dit lichtgewicht pedaal uiterst stabiel. Afdichting van de lagers kon wel beter volgens de test.

De crankbrothers staan garant voor onder alle omstandigheden probleemloos in- en uitklikken en een aantrekkelijk gewicht. Het platform is niet al te breed, en met de bijgeleverde hulpstukken is onderhoud aan dit pedaal eenvoudig zelf uit te voeren.

De time atac roc S scoort op alle gebruiksfronten heel er goed, het enige nadeel is het forse gewicht volgens bike magazine.



Volgens bike magazine komen er drie pedalen uit de test in aanmerking als 'winaar', de crankbrothers, ritchey en time.
De robuustheid en het forse plateau van de time maken het pedaal uiterst geschikt voor een all mountain of tour fullsuspension bike, en ook het beste pedaal voor bikers met knieproblemen. Voor cross country gebruik minder geschikt vanwege het gewicht.
De crankbrothers en het pedaal van ritchey blijven dan over, en volgens bike magazine zouden ze ook niet voor elkaar onder doen. Crankbrothers weet beter raad met vuil dan het pedaal van Ritchey, en wat betreft gewicht doen de pedalen ook niets voor elkaar onder. Wel zou het platform van het Ritchey pedaal qua in- en uitklikken net wat beter zijn als die van crankbrothers. Bike magazine heeft dan ook de crankbrothers en het Ritchey pedaal beiden als 'best getest' uit de test laten komen.




Dacht laat het maar hiero posten, vond het wel een geschikt topic :D


Edit: wat mij opvalt is dat de prijzen inmiddels verandert zijn, de XT pedalen en XTR pedalen zijn kwa prijs fors omlaag gegaan, in de test werden namelijk voor de XT pedalen een prijs van € 95,- aangegeven en bij het XTR pedaal een prijs van € 135,-.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Voor de eggbeaters kan je RVS plaatjes krijgen voor onder je cleat, dan heb je het probleem met je zolen niet. Ik rij zonder die plaatjes met carbon zolen, en dat gaat ook prima.

Overigens zijn mijn eggbeater al een jaar of 4-5, en nog prima met de orginele lagers. Maar heb ook af en toe wel gezien dat de latere eggbeaters wat minder degelijk in elkaar zitten dan de oude (b.v. rammelende beugels e.d)

Prima pedalen verder, maar gezien het totaal ontbreken van een platform misschien wat minder geschikt als je helemaal nieuw bent met klikpedalen.
Downhill is geen grapje
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb met Shimano spd en Time Atac gereden. Nu rijd ik met Eggbeaters (TI)

Samengevat mijn ervaringen:
1. Shimano SPD: zeer degelijk maar door het fixeren van de voet kun je niet bewegen. IVM mijn minder goede knieen kreeg ik veel last van mijn rechterknie. In modder af en toe moeite met inklikken, maar onverwoestbaar.

2. Time Atac: Ook zeer degelijk, maar wat zwaarder. Ook makkelijker inklikken dan Shimano, en geen onderhoud. Genoeg beweging om mijn knieen te ontzien.

3.Eggbeaters; Wat fragieler en daardoor zeer laag gewicht, maar inklikken als een speer. De speling kun je op 2 manieren instellen dmv het wisselen van rechterplaatje met linkerplaatje. Genoeg speling voor de knieen, en uitklikken gaat zowat in het onderbewuste (alsof je nooit ingeklikt bent geweest). Onderhoudsgevoelig, maar zeer eenvoudig onderhoud (dopje eraf, ander dopje erop, vetspuit erop, dopje eraf en afdekdopje weer erop: 2 minuten).

Succes met de keuze.

Ciao,

Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

[off topic]@ Jan the Man: weet je toevallig waar die dopjes voor je vetspuit erop te bevestigen te krijgen zijn?? had het er laatst nog over met een maat van me, en heb zelf nog nooit zo'n dopje gezien :-{
Morgen evengoed maar ff bij LBS navragen....

Thanks[off topic]
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter11
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 8 oktober 2008, 07:16

Nou denk dat ik er wel uit ben het worden de dus de eggbeaters .
De eggbeater C en de Shimano XT kosten beide 50 euro bij Salden.

Vind de eggbeaters er zeker mooier uit zien en zijn dus ook zoals ik hier kan lezen beter voor mijn knie.

Allemaal bedankt en nu maar wachten tot mijn nieuwe Trek er is in Januari (da's minder dus).

gr Peter
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

mtbdriver schreef:[off topic]@ Jan the Man: weet je toevallig waar die dopjes voor je vetspuit erop te bevestigen te krijgen zijn?? had het er laatst nog over met een maat van me, en heb zelf nog nooit zo'n dopje gezien :-{
Morgen evengoed maar ff bij LBS navragen....

Thanks[off topic]
Die zaten bij mij gewoon in het doosje, maar dat waren eggbeaters SL.
Downhill is geen grapje
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ben tevreden over de XT's, maar heb geen ervaring met de eggbeaters.
Maar is het niet zo dat de eggbeaters de schoenzolen kunnen slopen?
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

R1Phrankey schreef: Maar is het niet zo dat de eggbeaters de schoenzolen kunnen slopen?
Heb voor een tientje of zo shoe shield gekocht (voor de zekerheid). Totaal geen slijtage dus.

ciao,

Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Slurfgek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 10:46
Mijn mountainbike: Scott Spark 30, volledig XT. Nieuwe wielset: ZTR Race met Tune Prince&Princess!

Iemand ervaring met de Ritchey wcs v4 pedalen? Ik heb zelf XT pedalen maar als ik ooit mijn bike ga upgraden dan kan ik hier plusminus 100 gr op besparen.
Tot de velle d'r aon hange!!!
Plaats reactie