Rem voor AM/FR gebruik: Code, Elixir of toch Juicy?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Voor m'n nieuwe AM/FR bike (Giant Reign) ben ik op zoek naar een nieuw setje schijfremmen.

Ik wil graag een keer remmen van Avid en na wat rondkijken dacht ik met de Elixir R goed te zitten. Deze rem is echter alleen in het zilver te krijgen, en dat ziet er niet echt mooi uit op de fiets, aangezien ie helemaal met zwarte onderdelen is opgebouwd.

Nu twijfel ik tussen vier opties:

- Avid Code 5 185 mm voor en 160 mm achter (lijken echter nogal simpele remhendels) (+/- 220 euro)
- Avid Elixir R 185 mm voor en 160 mm achter (kleur is minder, maar setprijs is supergoedkoop) (+/- 160 euro)
- Avid Elixir CR 185 mm voor en 160 mm achter (mooie set, maar duurder) (249 euro)
- Of toch Juicy 7 met voor en achter 185 mm schijven (+/- 200 euro)

Nogal een uitgebreide lijst, maar ik vraag me af welke set het best voldoet qua remkracht (voor bijv. Winterberg, Alpen en AM/FR gebruik), voldoende licht van gewicht is en toch nog redelijk geprijsd is.

Zou ik genoeg hebben aan de Code 5 remmen icm 185/160 mm schijven, of is dat weer overkill? En wie heeft ervaring met de Elixirs?

Alvast bedankt :-q .
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

De code 5's vallen kwa remvermogen in mijn ogen reuze mee. Mijn formula k24'ers hebben meer vermogen.
De juicy seven's die ik op mijn enduro had hadden in mijn ogen meer dan genoeg remvermogen.... code 5's zullen wel ietskes meer hebben, zolang die bagger G2 clean sweet prut schijven er maar niet op liggen.
Zodra je andere schijven dan van avid zelf erop gooit, scheelt ook al behoorlijk :-q

Paar weken terug op de bike van een maat van me gereden, die er sinds kort de elixirs op hebt. En die remmen wie de nete :D
Persoonlijk zou ik ondanks de kleur (wat reuze mee valt in RL) toch voor de elixirs gaan. Super mooie remmen, lichter dan de code's en remmen behoorlijk.

Maarrrrr, er zijn nog een hoop andere remmen dan die van avid, waarom avid?? Persoonlijke voorkeur??
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

De Elixir staat inderdaad (ondanks de kleur van de R versie) bovenaan de lijst, vooral ook door de goede prijs. Bovendien komt de Elixir met Avids G3 schijf, terwijl de Juicy en volgens mij ook de Code 5 met de G2 schijf worden geleverd.
mtbdriver schreef:Maarrrrr, er zijn nog een hoop andere remmen dan die van avid, waarom avid?? Persoonlijke voorkeur??
Tja, Avid staat eigenlijk al een tijd op m'n verlanglijstje. Het oogt goed, is qua prijs oké en ziet er gewoon uit alsof het makkelijk werkend is te krijgen en daar ben ik voornamelijk naar op zoek. Het spul moet gewoon werken.

Ik las wel hier en daar dat de Elixirs nogal luidruchtig zijn en de blokken nogal dicht op de schijven staan. Heb jij daar iets van gemerkt bij de Elixirs die je maat heeft?
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

Hmmm, dus de code remmen van Avid vallen tegen kwa remvermogen???? En hij is toch voor downhillgebruik ofniet??? :~
Welke Avid remmen hebben dan wél VEEL remvermogen?????

En wat is dan het verschil in remvermogen tussen de G2 en G3 remschijf?????
HONDA CRF 450R RULES!
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Giant XTC1 schreef:Welke Avid remmen hebben dan wél VEEL remvermogen?????
Avid rem met veel vermogen? De Avid Code natuurlijk... Ze hebben het hier over de Code 5... Dat is een Code remklauw met een Juicy remhendel.
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Neem gewoon Hope ;) Why not?
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

mtbpie schreef:Neem gewoon Hope ;) Why not?
Dat wordt me wat te prijzig. En afgaande op de hope site zijn alle remmen blank alu (met zwarte delen weliswaar) maar dat staat niet echt bij de bike.

Vandaag zag ik toevallig dat Specialized op sommige modellen Epics Elixir R monteert, maar dan in het zwart (een zgn. sl versie) ipv de los verkrijgbare grijze kleur. Jammergenoeg zijn die niet aftermarket te krijgen...

Hoe het er nu naar uit ziet ga ik toch voor die grijze Elixir R. Die code 5 is me wat te zwaar en wordt ook weer een stuk prijziger (dan kan ik net zo goed de Elixir CR halen, dat lijkt me een betere rem)
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Sjase schreef:
mtbpie schreef:Neem gewoon Hope ;) Why not?
Dat wordt me wat te prijzig. En afgaande op de hope site zijn alle remmen blank alu (met zwarte delen weliswaar) maar dat staat niet echt bij de bike.

Vandaag zag ik toevallig dat Specialized op sommige modellen Epics Elixir R monteert, maar dan in het zwart (een zgn. sl versie) ipv de los verkrijgbare grijze kleur. Jammergenoeg zijn die niet aftermarket te krijgen...

Hoe het er nu naar uit ziet ga ik toch voor die grijze Elixir R. Die code 5 is me wat te zwaar en wordt ook weer een stuk prijziger (dan kan ik net zo goed de Elixir CR halen, dat lijkt me een betere rem)
Ok. Ik rij zelf met avid juicy ultimate (185/140) en heb meer dan genoeg remkracht (die G2 schijven zijn m.i. echt top). Ligt er ook een beetje aan hoe zwaar je bent? Maar ik denk dat je met Juicy's ook wel genoeg remkracht krijgt. Al past de Elixir waarschijnlijk beter bij jou en je rijstijl/omgeving waar je fietst.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Gustav M?
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

[quote="mtbdriver"]
Zodra je andere schijven dan van avid zelf erop gooit, scheelt ook al behoorlijk :-q

quote]

Welke schijven raad jij dan aan om voor Avid remmen te gebruiken???
HONDA CRF 450R RULES!
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Ik heb zelf enkel ervaringen met de avid G2 clean sweep en nog een ander model van avid. weet ff niet uit me hoofd welke, maar hiero afbeelding d'r van. Heb deze er toen opgegooid, en dat merkte je al meteen, alsof ze ook iets breder waren deze schijfen dan de G2 clean sweeps.
Rijd nu met formula remmen, en die bevallen mij eerlijk gezegt stukken beter.

G2 clean sweep rotors, na één rit meteen eraf gegooid, vond het echt brass. Als je er een 203mm schijf van vast pakt ken je hem gewoon met gemak flexxen, trekt hem gewoon zonder enige moeite krom....

Maat van me waaraan ik de juicy seven's aan heb verkocht heeft er hope floathing schijven op gezet, en je merkte volgens hem dat het remvermogen ook al aanzienlijk was verbeterd met die schijven.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Afgaande op een vergelijkende test tussen deze 3 (ik heb meerdere Juicy 7 sets en een setje Elixir CR's en gereden met de Code's) is mijn advies de Elixir CR's

De Code's zijn echt heftige stopping power; moet je van houden.
De Juicy's schieten tekort als het heftig gaat worden, maar zijn overall niet slecht hoor.
De Elixir CR's geven 'the right feel' zeg maar, althans dat is mijn beleving met de remmen.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

mtbdriver schreef:Ik heb zelf enkel ervaringen met de avid G2 clean sweep en nog een ander model van avid. weet ff niet uit me hoofd welke, maar hiero afbeelding d'r van. Heb deze er toen opgegooid, en dat merkte je al meteen, alsof ze ook iets breder waren deze schijfen dan de G2 clean sweeps.
Dat zijn de Avid Polygon rotors. Nou vind ik dat persoonlijk een stuk minder fijne rotors dan de G2 rotors. Vooral de gaten voeren vuil ontzettend slecht af. Dan toch echt liever de G2's, hoewel de looks van de Polygon mij beter kunnen bekoren. De G3's die ik nu gebruik zijn dan nog net even iets beter, zowel qua werking als de looks. Zitten ook op de Elixirs als ik me niet vergis(?).
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

Wicked DJ schreef:Afgaande op een vergelijkende test tussen deze 3 (ik heb meerdere Juicy 7 sets en een setje Elixir CR's en gereden met de Code's) is mijn advies de Elixir CR's

De Code's zijn echt heftige stopping power; moet je van houden.
De Juicy's schieten tekort als het heftig gaat worden, maar zijn overall niet slecht hoor.
De Elixir CR's geven 'the right feel' zeg maar, althans dat is mijn beleving met de remmen.
De Code remmen of de Elixer's zijn de zo'n beetje de beste Avid remmen in hun assortiment??
Heb nu zelf Juicy's en zit zit er aan te denken om er betere op m'n fiets te zetten... :-q
HONDA CRF 450R RULES!
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Fanman schreef:De G3's die ik nu gebruik zijn dan nog net even iets beter, zowel qua werking als de looks. Zitten ook op de Elixirs als ik me niet vergis(?).
De Elixirs worden inderdaad met de G3 schijf geleverd, dus dat is wel een pré.

Giant XTC1 schreef:De Code remmen of de Elixer's zijn de zo'n beetje de beste Avid remmen in hun assortiment??
Heb nu zelf Juicy's en zit zit er aan te denken om er betere op m'n fiets te zetten... :-q
Wat ik heb gelezen is het niet zozeer dat de Elixir en Code beter zijn dan de Juicy, maar voor ander gebruik zijn ontwikkeld. Sram heeft de Elixir (heb ik gelezen althans) op de markt gebracht naast de Juicy serie en (nog) niet als vervanging daarvoor. Maar die twee remmen zitten duidelijk in elkaars vaarwater. Code is beduidend zwaarder en voor heftiger gebruik ontwikkeld.

De Elixir CR was trouwens ook 'Testsieger' bij de Duitse Bike. Feel van de hendel vonden ze het fijnst en de rem had de power die je wilt voor AM/FR, maar toch genoeg modulatie en het gewicht van een xc rem. Klinkt als DE rem :lol:

Ga ik de 'pad contact adjustment' van de CR echt missen als ik de R versie neem? Of is dat een kwestie van één keer instellen waarna je het nooit meer gebruikt?
Plaats reactie