Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
GVN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 12:27
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 7.0

Na het doorlezen van dit topic is mijn keuze gevallen op de combi Vittoria Barzo/Mezcal. Dit zal uiteindelijk wel een grote upgrade zijn ten opzichte van de Schwalbe Tough Tom en Rapid Rob combi die nu nog standaard op mijn fiets zitten
Canyon Grand Canyon AL SL 7.0
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

GVN schreef: zo 30 augustus 2020, 13:37 Na het doorlezen van dit topic is mijn keuze gevallen op de combi Vittoria Barzo/Mezcal. Dit zal uiteindelijk wel een grote upgrade zijn ten opzichte van de Schwalbe Tough Tom en Rapid Rob combi die nu nog standaard op mijn fiets zitten
Barzo/Mezcal in een plakkerig rubbertje is echt werelden beter dan de rapid rob, waarschijnlijk de zinnigste upgrade die je aan je fiets kunt doen!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

I_do schreef: zo 30 augustus 2020, 16:59
GVN schreef: zo 30 augustus 2020, 13:37 Na het doorlezen van dit topic is mijn keuze gevallen op de combi Vittoria Barzo/Mezcal. Dit zal uiteindelijk wel een grote upgrade zijn ten opzichte van de Schwalbe Tough Tom en Rapid Rob combi die nu nog standaard op mijn fiets zitten
Barzo/Mezcal in een plakkerig rubbertje is echt werelden beter dan de rapid rob, waarschijnlijk de zinnigste upgrade die je aan je fiets kunt doen!
Ander rubbers is zeker de zinnigste upgrade.

Toch van de week Barzo weer terug voorop leggen. Ik had vandaag ruzie met MKIII. Ben ook wel benieuwd hoe Barzo tot zijn rechtkomt op mijn nieuwe MTB met luiere balhoofd.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

De Barzo's en Mezcal's zijn in trek...

Ik heb vandaag mijn 2e rit gemaakt met deze combi. De eerste test eerder deze week was niet helemaal representatief.... Veel takken en eikels op de single tracks na de storm van afgelopen week, waardoor echt pushen en de grens opzoeken lastig was.
Vandaag was het heel nat en was ik blij dat ik de Bontragers XR3's heb gewisseld voor een mooie Barzo/Mezcal combi met grijze wangen in 2.35 breedte. Helaas wat minder breed dan de XR3's, die 2.4 breed waren maar zeker ook veel breder waren/oogden.
Vooral de Barzo verbaasde me. Zoveel grip en daardoor zoveel vertrouwen in de bochten. Ik reed weg bij de fietsmaten die normaal gesproken in m'n wiel kunnen blijven. Ook de Mezcal hield het prima, al twijfel ik of ik die laat zitten als het echt slecht gaat worden in de winter. Een enkel keertje bij vol berg op trappen bijvoorbeeld, sloeg hij nog wel een ietsje door.
Ook op de verbindingsstukken op het asfalt rolde het allemaal makkelijk. Niet de irritante bromtoon van de noppen van de XR3's, waardoor je al fietsend het gevoel hebt dat je wordt afgeremd.
Nu nog gaan zoeken naar de juiste banden druk. De Mezcal lijkt wel wat gevoelig voor te lage druk, waardoor je wel snel een rollend gevoel krijgt bij het achterwiel. Iets harder opgepompt en het voelde meteen veel beter. Hoeveel bar er inzit weet ik niet, want mn manometer op mijn pomp is stuk.... nog ff shoppen voor een nieuwe.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

erwin.burgers schreef: zo 30 augustus 2020, 21:54 Vooral de Barzo verbaasde me. Zoveel grip en daardoor zoveel vertrouwen in de bochten. Ik reed weg bij de fietsmaten die normaal gesproken in m'n wiel kunnen blijven.
Dit klinkt vooral als de magie van nieuwe banden :wink: Reed je de XR3 echt op de limiet en heeft deze band zoveel meer grip dat je je fietsmaten los rijdt? Anyway, fijn dat ze je goed bevallen want winst is winst :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

yo-eddy schreef: ma 31 augustus 2020, 08:07
erwin.burgers schreef: zo 30 augustus 2020, 21:54 Vooral de Barzo verbaasde me. Zoveel grip en daardoor zoveel vertrouwen in de bochten. Ik reed weg bij de fietsmaten die normaal gesproken in m'n wiel kunnen blijven.
Dit klinkt vooral als de magie van nieuwe banden :wink: Reed je de XR3 echt op de limiet en heeft deze band zoveel meer grip dat je je fietsmaten los rijdt? Anyway, fijn dat ze je goed bevallen want winst is winst :bier:
Ik rijd met de barzo na een paar ritjes (eerste paar niet, stuurt anders in) op hele korte slinger stukjes wel echt makkelijker met mijn vriendin mee (zij maatje m xc hardtail ik XL fully).
En niet omdat ik mijn oude nobby Nick op de grens reed, maar omdat de grip voorspelbaarder voelt op de barzo
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Aardig tijdje met DHF/DHR/SS gereden.
Naar schatting ruim 5000km en zowat 2 jaar.
Gebruik op alle soorten terrein (van transalp tot bikepark), veel in buitenland :

Gaan best lang mee.
Goede grip.
Goed lek en rotsbestendig,1 band stukgereden, snee in wang. Uiteindelijk achterband vol kleine gaatjes wat latex gewoon dichtte.
Bootankers, er zit geen gang in, uiteraard beter met de Minion ss.

Nu over op Michelin enduro.....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 31 augustus 2020, 08:07
erwin.burgers schreef: zo 30 augustus 2020, 21:54 Vooral de Barzo verbaasde me. Zoveel grip en daardoor zoveel vertrouwen in de bochten. Ik reed weg bij de fietsmaten die normaal gesproken in m'n wiel kunnen blijven.
Dit klinkt vooral als de magie van nieuwe banden :wink: Reed je de XR3 echt op de limiet en heeft deze band zoveel meer grip dat je je fietsmaten los rijdt? Anyway, fijn dat ze je goed bevallen want winst is winst :bier:
De XR3's reed ik ook echt wel op de limiet (let wel; mijn limiet), maar die gaven gewoon veel minder vertrouwen. Nu is er gewoon grip, altijd. Niet 'soms wel/soms niet'.
En op zich logisch natuurlijk want de XR3's zijn natuurlijk voor met name droge en stevige omstandigheden bedoeld en de Barzo heeft toch een profiel wat meer voor natte en losse ondergrond bedoeld is.
Zeker op de bochtige, technische stukjes in Noordwijk (niet het duingebied) is grip in die opeenvolging van korte bochten, álles...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
GVN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 18 mei 2020, 12:27
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 7.0

Zo, de Vittoria's zitten erop. Ik moet wel zeggen dat ik een beginner ben op MTB-gebied en dan met name met onderhoud.

De eerste keer had ik de Barzo verkeerd om op de velg gelegd en ik ontdekte dit pas toen deze er op zat :cry: . Daarna ontdekte ik dat de Mezcal ondanks goed oppompen niet goed op de velg lag met als gevolg een bobbel. Ik heb dus voor beide banden twee pogingen en bijna de gehele avond nodig gehad

Morgenmiddag de nieuwe banden maar even testen.
Canyon Grand Canyon AL SL 7.0
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Loeteke schreef: ma 27 juli 2020, 14:51 En ik las dat de Barzo 2.35 net zo groot valt als de Mezcal 2.25. Klopt dat ?
Klein kickje, aan het oriënteren op banden en deze vraag blijft nog even hangen bij me.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Net even opgemeten:
Ik heb beide in 2.35, Barzo op 1.3 bar is 56mm. Mezcal op 1.6 bar is 58mm. Beide op een 25mm interne velg. Exact het verschil wat Vittoria opgeeft voor het verschil in breedte tussen een 2.25 en een 2.35. Zou 10 gram schelen, pak aan de winst :wink:
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

thanks, nu dus een kwestie van het vinden van de Barzo in 2.35 met skinwall en de Mezcal in 2.25 skinwall, vrijwel alle onlineshops geprobeerd en niet te vinden. In de tussentijd mooi de tijd om eens gaan fietsen met de nieuwe Lux :-D
Empha
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 juli 2020, 21:41

Ik heb sinds begin dit jaar een (2e hands) mountainbike aangeschaft en dat bevalt tot nu toe super goed. Het is een 29 inch hardtail en de banden die op mijn fiets zitten zijn voor een Schwalbe Rocket Ron 2.25 en achter een Schwalbe Racing Ralph 2.25 Speedgrip Addix.

Deze combinatie ging prima op de droge ondergrond van de afgelopen maanden maar de herfst komt eraan en ik zou ook graag een ander setje banden willen voor nattere, modderige omstandigheden. Ik heb mij tevens ingeschreven voor de Bart Brentjes Challenge en wat wat ik kan terugvinden uit vorige edities is een stevigere, meer lekbestendigere band aangeraden.

Nu zit ik zelf te denken aan een setje Schwalbe Nobby Nics in 2.35 maar met zoveel informatie online zie ik door de bomen het bos niet meer.

Heeft er iemand advies?
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

ook aan het rondkijken, zag vandaag wel zat Schwalbe nu weer nieuwe compounds heeft ( Super Ground en Race nog iets).
Prijzen gelijk omhoog....is lezen wat het allemaal gaat toevoegen.

Binnenkort nieuwe velgen 30mm intern, dus ben aan het kijken voor een goede/snellere band.
Heb nu nog een set Nobbu Nic (evo line, speedgrip enz enz) maar merk dat op harde ondergrond hij nog wel eens wilt glijde, kan nog wel wat lagere druk rijden maar je merkt op harde ondergrond en asfalt wel een verhoogde rol weerstand.

Zat te kijken naar Ray/Ralph, maar lees dat de barzo/mezcal goed moet werken, Beide soorten in 2,35.. maar met de herst in aantocht,... en wel de planning om gewoon wekelijks te rijden...vind ik het lastig bepalen wat nu goede tussen keuze is. Oostvoorne / oosterhout / roosendaal regio qua basis rijden..
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

maartendd schreef: vr 4 september 2020, 20:32 Zat te kijken naar Ray/Ralph, maar lees dat de barzo/mezcal goed moet werken, Beide soorten in 2,35.. maar met de herst in aantocht,... en wel de planning om gewoon wekelijks te rijden...vind ik het lastig bepalen wat nu goede tussen keuze is. Oostvoorne / oosterhout / roosendaal regio qua basis rijden..
Nu ook de Barzo/Mezcal combi erop, maar ik kan me voorstellen dat als de herfst echt zijn intrede doet, het een Barzo-duo wordt....
Misschien moet ik hem al wel gelijk bestellen, als iedereen aan de Barzo's gaat :wink:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie