Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Empha schreef: do 3 september 2020, 22:32 Ik heb sinds begin dit jaar een (2e hands) mountainbike aangeschaft en dat bevalt tot nu toe super goed. Het is een 29 inch hardtail en de banden die op mijn fiets zitten zijn voor een Schwalbe Rocket Ron 2.25 en achter een Schwalbe Racing Ralph 2.25 Speedgrip Addix.

Deze combinatie ging prima op de droge ondergrond van de afgelopen maanden maar de herfst komt eraan en ik zou ook graag een ander setje banden willen voor nattere, modderige omstandigheden. Ik heb mij tevens ingeschreven voor de Bart Brentjes Challenge en wat wat ik kan terugvinden uit vorige edities is een stevigere, meer lekbestendigere band aangeraden.

Nu zit ik zelf te denken aan een setje Schwalbe Nobby Nics in 2.35 maar met zoveel informatie online zie ik door de bomen het bos niet meer.

Heeft er iemand advies?
Zeker met een BBC nog verder in het najaar dan normaal gesproken, zullen de NN's zeker niet tegenvallen. Ik heb nooit met een NN achter gereden, maar als ik zo op de Schwalbe website lees, is hij daar ook zeker voor bedoelt.

Ik heb me wel door alle redelijk recente (2 jaar, want oudere banden modellen vind ik niet meer interessant) posts in het banden topic heen geworsteld. Daar staan soms toch best hele nuttige tips en specifieke banden kenmerken benoemd.
Als het een keer toch écht te slecht weer is om te gaan fietsen... kop koffie erbij en lezen :-q
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

erwin.burgers schreef: za 5 september 2020, 09:03
maartendd schreef: vr 4 september 2020, 20:32 Zat te kijken naar Ray/Ralph, maar lees dat de barzo/mezcal goed moet werken, Beide soorten in 2,35.. maar met de herst in aantocht,... en wel de planning om gewoon wekelijks te rijden...vind ik het lastig bepalen wat nu goede tussen keuze is. Oostvoorne / oosterhout / roosendaal regio qua basis rijden..
Nu ook de Barzo/Mezcal combi erop, maar ik kan me voorstellen dat als de herfst echt zijn intrede doet, het een Barzo-duo wordt....
Misschien moet ik hem al wel gelijk bestellen, als iedereen aan de Barzo's gaat :wink:
Ja nu het najaar komt denk ik ook anders voor de lichtere velgen set de barzo voor en achter te doen. Nu wel weer dillemma... ik kan op de xm481 velgen (30mm intern) die ik dan de 2,35 of 2.6.....of alleen voor 2.6 en achter 2.35 ?? Nog geen ervaring in die banden maat range.

Tandje zwaarder qua profiel de agarro... ook geen verkeerde herfst band denk ik.

De NN (nieuwere versies) hou ik op de andere wielset dus kan altijd nog wisselen als het weer echt slecht is
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Na veel in dit topic gelezen te hebben (en een enkele vraag) ook maar eens mijn ervaringen.
Uitgangssituatie 80kg, downcountry type fiets, 26.5 iw carbon velgen en techniek die in de bochten nog wel een stukje beter mag.

Wolfgang race 2.25 x 29 als voorband doet t qua rolweerstand geweldig. Mbt de grip op aangedrukt zand zoals lemelerberg maar ook uhr dikke prima, maar heeft wat mij betreft wel wat overtuiging nodig on echt lekker door de bocht te gaan.. doe je dit goed dan is t een heerlijke band met veel grip... Doe je dit minder dan geeft ie in mindere condities zoals los zand of modderigheid voor mij veel minder vertrouwen.

Vittoria barzo 2.25 voor: loopt wat zwaarder dan de race maar ook wat meer grip naar mijn idee...zeker met mijn techniek meer vertrouwen in de bochten wat vast te maken heeft met het ronde profiel

Wolfgang speed 2.25 achter. Loopt snel, redelijk goede grip voor t profiel...maar wel erg snel lek...binnen 250 km een scheur van 4cm over midden van t loopvlak...zal vast glas zijn geweest oid, maar viel mij wat tegen.

Vittoria mezcal 2.35 achter. Loopt minimaal even snel als de wp speed. Qua grip vergelijkbaar denk ik, maar nog niet genoeg op mn thuisroute gereden om dit te bevestigen. Doet het nu in de natte voerstreek eigenlijk boven verwachting qua klimgrip, met remmen wel echt te weinig bij nattigheid.
Zal deze eerder opnieuw bestellen dan de wp speed ( tnt karkas lijkt ook sterker)

Vittoria agguro 2.35 voor, nu net geprobeerd in het natte voeren en doet t qua grip volgens verwachting wel goed...geen geglij gehad op natte wortels. Rolweerstand lijkt ook beter dan een conti mk2 protection. Moet nog zien hoe het met modder gaat want er is maar weinig ruimte tussen de noppen.

Voor de winter/herfst zou ik voor mijn regio(lemelerberg) denk ik de agguro incl de race gebruiken...misschien voor buitenland in de zomer maar eens de combi agguro en barzo proberen. Mk2 en nn waren qua grip goed genoeg, maar qua rolweerstand niet zo denderend.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Medico schreef: za 5 september 2020, 17:51 Zal deze eerder opnieuw bestellen dan de wp speed ( tnt karkas lijkt ook sterker)
De Wolfpack banden worden in dezelfde fabriek gemaakt als de Vittoria's (Vittoria doet alsof het hun fabriek is, maar het is een onafhankelijke fabriek). En het karkas is bij beide merken gelijk, een karkas van de fabriek zelf.

Waarschijnlijk heb je met die snee dus inderdaad gewoon pech.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Medico schreef: za 5 september 2020, 17:51 Vittoria aggaro 2.35 voor, nu net geprobeerd in het natte voeren en doet t qua grip volgens verwachting wel goed...geen geglij gehad op natte wortels. Rolweerstand lijkt ook beter dan een conti mk2 protection. Moet nog zien hoe het met modder gaat want er is maar weinig ruimte tussen de noppen.
Op stenen en harde ondergrond top, maar met blub vond ik de Aggaro 29x2.6 als voorband erg snel vol lopen, en met bochten met meer zand over een harde ondergrond zoals bijv Spaarnwoude toen het lang warm en droog was gaf hij mij MINDER vertrouwen als de Barzo 29x2.6.
Op bosgrond en rots fijne band, maar dus wel eentje die bij mij niet van blub hield.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Lars TB schreef: za 5 september 2020, 18:03
Medico schreef: za 5 september 2020, 17:51 Zal deze eerder opnieuw bestellen dan de wp speed ( tnt karkas lijkt ook sterker)
De Wolfpack banden worden in dezelfde fabriek gemaakt als de Vittoria's (Vittoria doet alsof het hun fabriek is, maar het is een onafhankelijke fabriek). En het karkas is bij beide merken gelijk, een karkas van de fabriek zelf.

Waarschijnlijk heb je met die snee dus inderdaad gewoon pech.
Misschien wel pech ja...maar twijfel wel of t nu precies t zelfde is hoor Lars.. de mezcal voelt toch minder soepel als de speed.

@ Jurf... Ja zag dat je dat al poste in je eigen topic... Maar wou m toch eens proberen...we'll see
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Medico schreef: za 5 september 2020, 18:16
Lars TB schreef: za 5 september 2020, 18:03

De Wolfpack banden worden in dezelfde fabriek gemaakt als de Vittoria's (Vittoria doet alsof het hun fabriek is, maar het is een onafhankelijke fabriek). En het karkas is bij beide merken gelijk, een karkas van de fabriek zelf.

Waarschijnlijk heb je met die snee dus inderdaad gewoon pech.
Misschien wel pech ja...maar twijfel wel of t nu precies t zelfde is hoor Lars.. de mezcal voelt toch minder soepel als de speed.
Zit wat verschil in de hoeveelheid rubber en het soort rubber op de zijkant. Dat geeft inderdaad een ander gevoel. Maar in de basis zijn de banden gelijk. (De opbouw maakt het verschil dus).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Medico schreef: za 5 september 2020, 17:51 Na veel in dit topic gelezen te hebben (en een enkele vraag) ook maar eens mijn ervaringen.
Uitgangssituatie 80kg, downcountry type fiets, 26.5 iw carbon velgen en techniek die in de bochten nog wel een stukje beter mag.

Wolfgang race 2.25 x 29 als voorband doet t qua rolweerstand geweldig. Mbt de grip op aangedrukt zand zoals lemelerberg maar ook uhr dikke prima, maar heeft wat mij betreft wel wat overtuiging nodig on echt lekker door de bocht te gaan.. doe je dit goed dan is t een heerlijke band met veel grip... Doe je dit minder dan geeft ie in mindere condities zoals los zand of modderigheid voor mij veel minder vertrouwen.

Vittoria barzo 2.25 voor: loopt wat zwaarder dan de race maar ook wat meer grip naar mijn idee...zeker met mijn techniek meer vertrouwen in de bochten wat vast te maken heeft met het ronde profiel

Wolfgang speed 2.25 achter. Loopt snel, redelijk goede grip voor t profiel...maar wel erg snel lek...binnen 250 km een scheur van 4cm over midden van t loopvlak...zal vast glas zijn geweest oid, maar viel mij wat tegen.

Vittoria mezcal 2.35 achter. Loopt minimaal even snel als de wp speed. Qua grip vergelijkbaar denk ik, maar nog niet genoeg op mn thuisroute gereden om dit te bevestigen. Doet het nu in de natte voerstreek eigenlijk boven verwachting qua klimgrip, met remmen wel echt te weinig bij nattigheid.
Zal deze eerder opnieuw bestellen dan de wp speed ( tnt karkas lijkt ook sterker)

Vittoria agguro 2.35 voor, nu net geprobeerd in het natte voeren en doet t qua grip volgens verwachting wel goed...geen geglij gehad op natte wortels. Rolweerstand lijkt ook beter dan een conti mk2 protection. Moet nog zien hoe het met modder gaat want er is maar weinig ruimte tussen de noppen.

Voor de winter/herfst zou ik voor mijn regio(lemelerberg) denk ik de agguro incl de race gebruiken...misschien voor buitenland in de zomer maar eens de combi agguro en barzo proberen. Mk2 en nn waren qua grip goed genoeg, maar qua rolweerstand niet zo denderend.
Dank voor je reviews.

MKIII overwogen? Lagere rol weerstand dan MKII (ik heb beide) en ruimer tussen de noppen. Ik heb wat betreft MKIII nog geen behoefte om te testen voor iets wat beter zou zijn. Meer grip en dus rol weerstand verkrijg ik met een Baron. Dat is een andere categorie band :wink:
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

maartendd schreef: za 5 september 2020, 12:44
erwin.burgers schreef: za 5 september 2020, 09:03

Nu ook de Barzo/Mezcal combi erop, maar ik kan me voorstellen dat als de herfst echt zijn intrede doet, het een Barzo-duo wordt....
Misschien moet ik hem al wel gelijk bestellen, als iedereen aan de Barzo's gaat :wink:
Ja nu het najaar komt denk ik ook anders voor de lichtere velgen set de barzo voor en achter te doen. Nu wel weer dillemma... ik kan op de xm481 velgen (30mm intern) die ik dan de 2,35 of 2.6.....of alleen voor 2.6 en achter 2.35 ?? Nog geen ervaring in die banden maat range.

Tandje zwaarder qua profiel de agarro... ook geen verkeerde herfst band denk ik.

De NN (nieuwere versies) hou ik op de andere wielset dus kan altijd nog wisselen als het weer echt slecht is
Ik heb de 2.35 versie gemonteerd op mijn 30 mm inw. velgen. Gaat prima.
Het zijn niet hele volumineuze banden, maar goed voor het bedoelde gebruik
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb 24,5mm brede velgen intern (wel hookless)

Ik rijd nu pirelli 2.2 maar zou ook een keer 2.4 willen proberen. Gaat dat nog goed op die velgen?
De 2.2,s vallen maar 56.7mm
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja hoor, kan best.
Misschien niet ideaal, maar ze knallen er echt niet af.
Erg lichte soepele banden gaan misschien wat zoekerig aanvoelen en hebben wat extra druk nodig voor extra stevigheid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Thanks!

Ja het is best een soepele band, maar geen schwalbe liteskin zegmaar :-D (je kan ook te soepel hebben)
Hij is best redelijk stevig en reageert goed op bandenspanning.

Ben eens benieuwd naar het verschil op de UHR.
marcofocus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 1 juli 2017, 23:12

Voordat ik vorige week afgezakt naar Amerongen de RaRas er af gegooid, deze zaten er al twee jaar op en de sealant was een mooie dikke tweede rubberlaag geworden op sommige plekken. :D Heb hier overigens nooit mee lek gereden!
Maar nu een Victoria Terreno G2.0 TLR 2.1 gemonteerd, een semi slick die in een no time op de velg zat. Vorige week tweemaal op Amerongen en Leersum uitgeleefd waarvan 1 dag in natte omstandigheden, maar super tevreden over de banden :-q
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Mijn fiets kwam standaard met voor en achter de maxxis rekon race 2,35. Aan de achterkant geen problemen, maar aan de voorkant mis ik toch wel wat grip. Zeker met het losse zand van de afgelopen maanden schoof de band toch wel vaak weg in de bochten. Nu de modder er weer aan zit te komen ben ik toch op zoek naar een wat grovere voorband. Ik wil graag bij maxxis blijven.
Wat zou dan een goede keuze zijn als ik nog steeds een lichtrollende racy band wil? Rekon, Forekaster, Ardent, Ardent race? Iets met bomen en bos...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rekon of FK idd. FK heeft betere grip in "loose over hard" en nattigheid maar rolt een tikje zwaarder dan de Rekon.
Plaats reactie