Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

bartsince1975 schreef: ma 14 september 2020, 21:43 Er lag op het werk nog een setje Continental mountainkings in 2.4 protection. Altijd leuk om eens te testen (dacht ik), en als voorbandje gemonteerd. Eerst rondje Postbank met extra's, deels droog deels nat, flink lopen klooien met druk zonder de sweetspot te vinden. Ook de grip daardoor niet zoals ik van een dergelijke band verwacht, wel ok maar ik vertrouw hem nog niet helemaal. De rolweerstand kan ik niet goed beoordelen, in nat zand voelt alles traag. Toen nog maar eens op het lokale rondje geprobeerd. Op de rock garden gleed hij bij een kleine stuurcorrectie plots weg waardoor ik met schouder tegen een boom gelanceerd werd. Ik denk dat ik maar weer wissel, nadat mijn sleutelbeen hersteld is.
Welk type MK? I, II of III?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Jurriaan schreef: do 17 september 2020, 16:25
bartsince1975 schreef: ma 14 september 2020, 21:43 Er lag op het werk nog een setje Continental mountainkings in 2.4 protection. Altijd leuk om eens te testen (dacht ik), en als voorbandje gemonteerd. Eerst rondje Postbank met extra's, deels droog deels nat, flink lopen klooien met druk zonder de sweetspot te vinden. Ook de grip daardoor niet zoals ik van een dergelijke band verwacht, wel ok maar ik vertrouw hem nog niet helemaal. De rolweerstand kan ik niet goed beoordelen, in nat zand voelt alles traag. Toen nog maar eens op het lokale rondje geprobeerd. Op de rock garden gleed hij bij een kleine stuurcorrectie plots weg waardoor ik met schouder tegen een boom gelanceerd werd. Ik denk dat ik maar weer wissel, nadat mijn sleutelbeen hersteld is.
Welk type MK? I, II of III?
Hoe haal je ze uit elkaar? Volgens mij in 2017 gekocht.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MKI
Afbeelding

MKII
Afbeelding

MKIII
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Tioga Farmer John (1996)

We zijn weer bijna terug bij af :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De MK III en is er niet in 2.4 maar wel in 2.35. Dus die zal het niet zijn.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

MK 2 it is.

Die farmers John's :lol: gelukkig daar nooit op gereden. Nou was ik hiermee dus ook niet zo gelukkig. Ze gaan terug naar het werk en zullen wel een keer uitgedroogd in de kliko belanden over een jaar of wat.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MKII is in losser/ muller zand ook niet mijn keuze. De MKIII, als voorband, laat ik graag uit op Amerongen , Kwintelooijen en RvN. Als achterband vind ik de MKII met voorop de Baron in het buitenland een prima combi.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Eerste rit was muller zand en hardpack (route posbank) 2e ritje was hardpack op het thuisparcour. Ik heb vooral het gevoel dat het carcas en rubber te stug is. Vast goed in dikke vette blubber, maar verder bijna nergens. Op hardpack nog wel redelijke grip, maar met meer dan verwacht rolweerstand en onvoorspelbaar in de bochten. En dus te weinig grip op steen, want glijd weg bij een kleine stuurcorrectie. Misschien wel als achterband te gebruiken, daar heb ik hem nog niet getest, maar dan wel in natte modderige omstandigheden.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik rij al een aantal jaar op voor een mk2 mountainking en achter een crossking. Die laatste laatst voor buitenlandse vakantie vervangen voor een mountainking. En heb hem eigenlijk nog niet teruggewisseld. Bij de crossking komt het karkas er inmiddels wel door, maar de band is verder nog prima.

Ik voel op harde grond wel dat het iets meer weerstand, maar ook veel grip op Schoorl. De combinatie nodigt redelijk uit om door te rammen.
Maar het valt me mee hoeveel verschil ik nou eigenlijk merk. Had meer verwacht als ik dit topic zo lees :roll: . Echt slechte banden zijn er niet meer
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik lees ook prima reviews, maar ook slechte, daarom test ik liever zelf wat ik ervan vind. Blijft fascinerend hoe verschillende personen de banden kennelijk anders belasten.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het heeft ook met de fiets te maken. Ik merk dat achterbanden het veel zwaarder te verduren krijgen op mijn huidige fiets met 150mm veerweg achter dan toen ik met fiets met 120 mm voor en achter reed. Met name de achterband krijgt nu ongemerkt veel meer voor z’n kiezen en ik rij dus ineens karkassen kapot, ondanks dat ik zelf niet heel zwaar ben (meestal rond de 70kg). Zolang je niet alle informatie hebt over hoe iemand rijdt en op wat voor fiets, een redelijk beeld hebt van de rijstijl en soort ondergrond dan weet je eigenlijk nog helemaal niets. En dan nog wat iemand gewend is en hoeveel ervaring ze hebben met verschillende banden. Daarbij vraagt elke band een aanpassing in je rijstijl, ook weer afhankelijk van waar je rijdt, hoe hard, in welke omstandigheden etc.. Wat voor de één een perfecte en probleemloze band is kan voor de ander veel te soepel zijn en gedoe opleveren met burping, karkasbreuk of lekrijden. Of een band waar een segmentenjager PR’s mee rijdt maar ik de bochten niet mee houdt.

Misschien dat reviews nuttiger zijn als er op zijn minst wat achtergrondinfo bij zou staan zoals gewicht van de rijder, gereden bandenspanning, aantal km en vooral hm, type ondergrond en niveau van de routes, type fiets, gebruikte velgen, rijstijl en ervaring met andere band(en) als referentie.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 september 2020, 20:48 Afbeelding
Tioga Farmer John (1996)

We zijn weer bijna terug bij af :winkie:
haha, maar als we gewoon een smoke en dart onder onze xc bak doen, komen we er waarschijnlijk achter dat we geen seconde trager zijn :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

twowheeler schreef: vr 18 september 2020, 13:32. Echt slechte banden zijn er niet meer
Ik heb ze nog niet allemaal geprobeerd dus dat kan ik niet uitsluiten :bier: , wel zie je dat sommige banden behoorlijk specifiek zijn en wij rijden in NL in vrij specifiek terrein. Een band kan dus best okee zijn, maar weel heel slecht voor de gegeven omstandigheden. Twijfel je daar over dan mag je mijn setje met Assegai/DHR die het top doen in de Alpen als je hard naar beneden wil wel eens lenen voor een rondje Schoorl :winkie:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Cube-Elite schreef: vr 18 september 2020, 20:43
ThaSingleTrackMastah schreef: do 17 september 2020, 20:48 Afbeelding
Tioga Farmer John (1996)

We zijn weer bijna terug bij af :winkie:
haha, maar als we gewoon een smoke en dart onder onze xc bak doen, komen we er waarschijnlijk achter dat we geen seconde trager zijn :bier:
Die heb ik nog onder mijn Brodie zitten, en daar rij ik voor de fun nog wel eens een cx rondje mee. Vergeleken met de huidige rubbers zijn die ver onder de maat. Ook de 2.1 breedte zal daar wel deels aan meewerken trouwens, dat leg ik al jaren niet meer onder mijn moderne fietsen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Inderdaad zelf testen. Reviews kunnen een indicatie zijn waarbij je denkt, hé dat zou bij mijn rijstijl kunnen passen. Zo kwam ik op Barzo en Mezcal.
bartsince1975 schreef: vr 18 september 2020, 08:48 Eerste rit was muller zand en hardpack (route posbank) 2e ritje was hardpack op het thuisparcour. Ik heb vooral het gevoel dat het carcas en rubber te stug is. Vast goed in dikke vette blubber, maar verder bijna nergens. Op hardpack nog wel redelijke grip, maar met meer dan verwacht rolweerstand en onvoorspelbaar in de bochten. En dus te weinig grip op steen, want glijd weg bij een kleine stuurcorrectie. Misschien wel als achterband te gebruiken, daar heb ik hem nog niet getest, maar dan wel in natte modderige omstandigheden.
Klopt, is ook stug. Vraagt agressievere rijstijl. Veel plezier met de volgende banden test :-q
Plaats reactie