Op m'n racefiets heb ik Vittoria's met 320tpi, enorm soepel, veel comfort en rij zelden of nooit lek. En rij daar ook met een lage bandenspanning.
Ik zou er ook m'n keuze niet van laten afhangen. 120tpi is meer voorkomend bij snelle XC banden omwille van de rolweerstand en het stuurgedrag in bochten als ik het wijde internet mag geloven.
Banden reviews:
Dat is inderdaad het verhaal dat de fabrikanten al jaren de wereld in slingeren. Het klopt maar gedeeltelijk. Je kunt ook prima (te) soepele banden maken met dikkere draden (dus lage TPI). Je moet alleen wat nauwkeuriger produceren dan dat je normaal met dikkere draden doet.raf77 schreef: ↑do 29 oktober 2020, 22:08 Threads Per Inch (TPI), oftewel: het aantal nylon draden per inch. Hoe hoger de TPI, hoe soepeler de band en hoe lager de rolweerstand. Maar ook: hoe lager de lekbestendigheid. Dit omdat bij een hogere TPI dunnere draden worden toegepast. Bij een TPI van 60 tot 90 is sprake van een goede allround mountainbikeband.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Helemaal mee eens, heb op m'n Laufey maxxis Forekaster en Rekon liggen in 2.6 met 60tpi en 22psi druk, comfort tot en met .Lars TB schreef: ↑vr 30 oktober 2020, 09:47Dat is inderdaad het verhaal dat de fabrikanten al jaren de wereld in slingeren. Het klopt maar gedeeltelijk. Je kunt ook prima (te) soepele banden maken met dikkere draden (dus lage TPI). Je moet alleen wat nauwkeuriger produceren dan dat je normaal met dikkere draden doet.raf77 schreef: ↑do 29 oktober 2020, 22:08 Threads Per Inch (TPI), oftewel: het aantal nylon draden per inch. Hoe hoger de TPI, hoe soepeler de band en hoe lager de rolweerstand. Maar ook: hoe lager de lekbestendigheid. Dit omdat bij een hogere TPI dunnere draden worden toegepast. Bij een TPI van 60 tot 90 is sprake van een goede allround mountainbikeband.
kleine zijsprong. Ligt het aan mij of zijn de nieuwe Schwalbe banden wat zwaarder geworden?
de super series RoRon in 29x2.25 vanaf 595gr race en 660gr ground
RaRralph in 29x2.25 vanaf 648 gr race Addix Speed en 696gr ground
Ik herriner me dat de rara in 2.4 breed 640gr woog en de roron in 2.25 was ooit 510gr.
Kan het niet met zekerheid zeggen van de andere fabrikanten, maar Conti ook iets omhoog?
Enjoy!!
de super series RoRon in 29x2.25 vanaf 595gr race en 660gr ground
RaRralph in 29x2.25 vanaf 648 gr race Addix Speed en 696gr ground
Ik herriner me dat de rara in 2.4 breed 640gr woog en de roron in 2.25 was ooit 510gr.
Kan het niet met zekerheid zeggen van de andere fabrikanten, maar Conti ook iets omhoog?
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- jeroentune
- Pro Biker
- Berichten: 943
- Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
- Mijn mountainbike: Sassenheim
En dus mijn switch naar de Maxxis. ik hoor overal om me heen dat de skinwalls van Schwalbe lek rijden of scheuren. (de 2.35 versies)
Dus mijn nieuwe Cube kwam van de zomer met Schwalbe Smart Sam's Addix 29x2.25" banden...
Ik; mooi, banden, da's de eerste upgrade die ik ga doen !
Ik ben een herintredende MTB'er en heb nog de lancering van de eerste Racing Ralph's meegemaakt. Wat een dramaband was dat, letterlijk en figuurlijk. Vooral aan de voorkant. Daarna nooit meer Schwalbe gekozen.
Enfin ff geen aandacht aan besteed en toch een paar keer met de Smart Sam's gereden. Ik cross standaard over de Utrechtse Heuvelrug...
Maar wat een te gekke band !!!
Zand, modder, schotter, ik heb er inmiddels zo'n beetje alle type ondergronden onder veel weersomstandigheden mee gereden. Maar die band biedt super grip en is heel voorspelbaar. De rolweerstand vind ik zeer acceptabel, eigenlijk niks over te klagen. Kortom, eigenlijk best wel een aanrader. Zeker in de budget categorie, ik bedoel, voor €14,95 per band ben je klaar.
Trust me, als herintreder heb ik in het verleden de meest gruwelijke marathon's in wedstrijdverband gereden en altijd zeer kritisch geweest op mijn materiaal, zeker mijn banden. Echt tot op manisch niveau. Met 3.5x modaal hoef ik niet op een bandje meer of minder te kijken. Dus heb behoorlijk wat getest.
Enfin, het Addix rubber van Schwalbe is echt top. Inmiddels ook een paar Schwalbe Pro One's op de racer gegooid. Ik heb ook de Grand Prix 5000 gereden, maar geeft mij maar de Pro One's. Veel meer allround nog, daar ga ik gewoon de winter mee in. Voor als ik niet door het bos cross
Ik; mooi, banden, da's de eerste upgrade die ik ga doen !
Ik ben een herintredende MTB'er en heb nog de lancering van de eerste Racing Ralph's meegemaakt. Wat een dramaband was dat, letterlijk en figuurlijk. Vooral aan de voorkant. Daarna nooit meer Schwalbe gekozen.
Enfin ff geen aandacht aan besteed en toch een paar keer met de Smart Sam's gereden. Ik cross standaard over de Utrechtse Heuvelrug...
Maar wat een te gekke band !!!
Zand, modder, schotter, ik heb er inmiddels zo'n beetje alle type ondergronden onder veel weersomstandigheden mee gereden. Maar die band biedt super grip en is heel voorspelbaar. De rolweerstand vind ik zeer acceptabel, eigenlijk niks over te klagen. Kortom, eigenlijk best wel een aanrader. Zeker in de budget categorie, ik bedoel, voor €14,95 per band ben je klaar.
Trust me, als herintreder heb ik in het verleden de meest gruwelijke marathon's in wedstrijdverband gereden en altijd zeer kritisch geweest op mijn materiaal, zeker mijn banden. Echt tot op manisch niveau. Met 3.5x modaal hoef ik niet op een bandje meer of minder te kijken. Dus heb behoorlijk wat getest.
Enfin, het Addix rubber van Schwalbe is echt top. Inmiddels ook een paar Schwalbe Pro One's op de racer gegooid. Ik heb ook de Grand Prix 5000 gereden, maar geeft mij maar de Pro One's. Veel meer allround nog, daar ga ik gewoon de winter mee in. Voor als ik niet door het bos cross
ik vond deze test wel aardig waarbij 2.8 banden offroad altijd sneller zijn dan 2.3 banden (uphill en downhill) en het verschil neemt toe als de ondergrond ruwer wordt.
alleen op asfalt zijn de brede banden significant langzamer (zelfde fiets ,zelfde wielset ,zelfde rubber compound etc)
https://www.youtube.com/watch?v=8by3v688Ze8
gevoelsmatig wil je tochaltijd lichte bandjes op je lichte wielset, maar ht lijkt dat de gewichtspenalty inferieur is aan de afname van rolweerstand op niet vlakke ondergrond + een toename in grip.
iemand bekend met meer van dit soort "real world" tests?
alleen op asfalt zijn de brede banden significant langzamer (zelfde fiets ,zelfde wielset ,zelfde rubber compound etc)
https://www.youtube.com/watch?v=8by3v688Ze8
gevoelsmatig wil je tochaltijd lichte bandjes op je lichte wielset, maar ht lijkt dat de gewichtspenalty inferieur is aan de afname van rolweerstand op niet vlakke ondergrond + een toename in grip.
iemand bekend met meer van dit soort "real world" tests?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Geen echt vergelijk, maar wel iets opmerkelijks, en zelfs op asfalt.
Ik heb sinds kort een 27.5x2.8 achter en een 29x2.6 (maar valt smaller) voor.
Beide ook nog eens grof profiel, van het soort dat in NL overkill zou zijn.
Onverhard had ik al gemerkt dat ik met mn lompe banden telkens m'n pr's verbeterde.
Maar onlangs reed ik met mijn LTHT in een groepje op het asfalt omlaag. Dat proberen we altijd te vermijden, maar de zon was al onder, dus kortste weg naar huis.
Ik verbaasde mij dat ik gewoon met de rest mee rolde.
Ik had verwacht dat ik met dit dikke en grove rubber bij zou moeten trappen.
De rest had rubber in normale breedte en met minder profiel. Wel overwegend Maxxis
Dus ik vermoed dat het nieuwe rubber
(Addix, GomX, Graphene2 enz) echt wel een stap vooruit is.
Ik heb sinds kort een 27.5x2.8 achter en een 29x2.6 (maar valt smaller) voor.
Beide ook nog eens grof profiel, van het soort dat in NL overkill zou zijn.
Onverhard had ik al gemerkt dat ik met mn lompe banden telkens m'n pr's verbeterde.
Maar onlangs reed ik met mijn LTHT in een groepje op het asfalt omlaag. Dat proberen we altijd te vermijden, maar de zon was al onder, dus kortste weg naar huis.
Ik verbaasde mij dat ik gewoon met de rest mee rolde.
Ik had verwacht dat ik met dit dikke en grove rubber bij zou moeten trappen.
De rest had rubber in normale breedte en met minder profiel. Wel overwegend Maxxis
Dus ik vermoed dat het nieuwe rubber
(Addix, GomX, Graphene2 enz) echt wel een stap vooruit is.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik merk ook dat ik het op sommige stukken met m'n 2.6 niet slechter doe als m'n 2.25 4 jaar geleden. Het acceleratie vermogen is een ander verhaal, zwaardere roterende massa op gang brengen vergt meer kracht als een lichte wielset maar eens ze draaien...
En de grip, vertrouwen en comfort wat ze bieden is voor mij een plus. Het is maar wat je ermee wil doen.
Op het asfalt daarentegen moet ik toch harder stoempen, ofwel zijn de benen versleten
En de grip, vertrouwen en comfort wat ze bieden is voor mij een plus. Het is maar wat je ermee wil doen.
Op het asfalt daarentegen moet ik toch harder stoempen, ofwel zijn de benen versleten
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat heb ik ook gemerkt in de Alpen, met de (grove) 2.8 rubbers onder mijn e-mtb rol ik op asfaltafdalingen net zo makkelijk met de rest mee als op mijn vroegere fietsen met gangbaardere banden(maten).ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 7 november 2020, 16:38 Geen echt vergelijk, maar wel iets opmerkelijks, en zelfs op asfalt.
Ik heb sinds kort een 27.5x2.8 achter en een 29x2.6 (maar valt smaller) voor.
Beide ook nog eens grof profiel, van het soort dat in NL overkill zou zijn.
Onverhard had ik al gemerkt dat ik met mn lompe banden telkens m'n pr's verbeterde.
Maar onlangs reed ik met mijn LTHT in een groepje op het asfalt omlaag. Dat proberen we altijd te vermijden, maar de zon was al onder, dus kortste weg naar huis.
Ik verbaasde mij dat ik gewoon met de rest mee rolde.
Ik had verwacht dat ik met dit dikke en grove rubber bij zou moeten trappen.
De rest had rubber in normale breedte en met minder profiel. Wel overwegend Maxxis
Dus ik vermoed dat het nieuwe rubber
(Addix, GomX, Graphene2 enz) echt wel een stap vooruit is.
Zodra het (bijna) vlak is en ik (boven de ondersteunde snelheid van 25km/h) op eigen kracht moet zien bij te blijven is het overigens een ander verhaal, dan zorgt de combinatie van een zware fiets, fors rubber met veel nop op bescheiden druk toch wel voor een gevoel alsof je een tank op gang moet zien te houden...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik denk dat je in het laatste geval vooral het verschil voelt tussen fietsen met ondersteuning, en fietsen op eigen kracht, tegen de wrijving vd motor in .
De banden hebben op een helling niet minder rolweerstand dan op het vlakke.
De banden hebben op een helling niet minder rolweerstand dan op het vlakke.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
3,5 x modaal en dan een Cube met Smart Sams ..... je prioriteiten liggen verkeerdStunning schreef: ↑vr 30 oktober 2020, 23:08 Dus mijn nieuwe Cube kwam van de zomer met Schwalbe Smart Sam's Addix 29x2.25" banden...
Ik; mooi, banden, da's de eerste upgrade die ik ga doen !
Ik ben een herintredende MTB'er en heb nog de lancering van de eerste Racing Ralph's meegemaakt. Wat een dramaband was dat, letterlijk en figuurlijk. Vooral aan de voorkant. Daarna nooit meer Schwalbe gekozen.
Enfin ff geen aandacht aan besteed en toch een paar keer met de Smart Sam's gereden. Ik cross standaard over de Utrechtse Heuvelrug...
Maar wat een te gekke band !!!
Zand, modder, schotter, ik heb er inmiddels zo'n beetje alle type ondergronden onder veel weersomstandigheden mee gereden. Maar die band biedt super grip en is heel voorspelbaar. De rolweerstand vind ik zeer acceptabel, eigenlijk niks over te klagen. Kortom, eigenlijk best wel een aanrader. Zeker in de budget categorie, ik bedoel, voor €14,95 per band ben je klaar.
Trust me, als herintreder heb ik in het verleden de meest gruwelijke marathon's in wedstrijdverband gereden en altijd zeer kritisch geweest op mijn materiaal, zeker mijn banden. Echt tot op manisch niveau. Met 3.5x modaal hoef ik niet op een bandje meer of minder te kijken. Dus heb behoorlijk wat getest.
Enfin, het Addix rubber van Schwalbe is echt top. Inmiddels ook een paar Schwalbe Pro One's op de racer gegooid. Ik heb ook de Grand Prix 5000 gereden, maar geeft mij maar de Pro One's. Veel meer allround nog, daar ga ik gewoon de winter mee in. Voor als ik niet door het bos cross
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Precies, dat zou een 11Ants met Smart Sam's moeten zijn
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After