Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

Patrick_V schreef: ma 2 augustus 2021, 09:18 De hamvraag is , hoeveel bar zat er in toen hij eraf klapte?
Ik denk rond of iets meer dan 3bar, wellicht een newbie actie.....
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nou dat valt nog wel mee.

Vreemd dat hij er dan afgeklapt is
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

Patrick_V schreef: ma 2 augustus 2021, 09:31 Nou dat valt nog wel mee.

Vreemd dat hij er dan afgeklapt is
Denk eerlijk gezegd dat het ook harder is geweest dan 3, maar er zat geen meter op dus is een gokje. Het feit is dat tubeless eerst niet werkte, leek alsof de beed niet goed nestelde in de velg. Dus alles los en weer geïnstalleerd en opgepompt tot 2 bar (met het klappen van de beeds), was deze na een uur weer op 0.5 bar. Vervolgens harder opgepompt en toen was daar de aanleiding voor mijn bericht. Dus wat nu.

Daarnaast deze banden zitten er al op sinds de aanschaf van de fiets, dus als het niet meer kan wil ik wel kijken naar een opvolger van de Nobby Nic.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2 tot 2,5 is echt genoeg.
Het ploppen niet forceren door harder op te pompen, gewoon de band even tijd gunnen.
En anders terug naar 1 bar en de band even "kneden".

Dus niet domweg nog wat harder oppompen tot het plopt !
-sommige lichte XC-banden kunnen de hoge druk niet aan
-sommige metertjes geven te weinig aan
-sommige band velg combinaties zijn net te ruim
-sommige band velg combinaties ploppen niet, de band zit gewoon in 1x goed.
Heb je 1 of meer van de bovenstaande factoren en pomp je door, dan gaat het als snel mis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 2 augustus 2021, 09:52 2 tot 2,5 is echt genoeg.
Het ploppen niet forceren door harder op te pompen, gewoon de band even tijd gunnen.
En anders terug naar 1 bar en de band even "kneden".

Dus niet domweg nog wat harder oppompen tot het plopt !
-sommige lichte XC-banden kunnen de hoge druk niet aan
-sommige metertjes geven te weinig aan
-sommige band velg combinaties zijn net te ruim
-sommige band velg combinaties ploppen niet, de band zit gewoon in 1x goed.
Heb je 1 of meer van de bovenstaande factoren en pomp je door, dan gaat het als snel mis.
\
Al doende leert men! Maargoed, de oude band nog gebruiken of niet? En zo niet heb je een goede tip voor een NL achterband?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon weer gebruiken.
Je wilde de band laten ploppen omdat die niet rond om de velg zat.
Maar juist daardoor had 1 kant vd band meer ruimte en kon makkelijk over de velgrand wippen.
Grote kans dat de band nog prima is.
Deze keer wel beter opletten dat de band mooi rond valt.
Evt een sopje maken en dat tussen de velgrand en de band druppelen.
2 tot 2,5 bar zou genoeg moeten zijn.
Ga je hoger dan kunnen er 2 dingen gebeuren.
1 de band schiet op z'n plek.
2 de band schiet er af.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik neem aan, gezien het bouwjaar van de fiets, dat de velgen wel tubeless ready zijn? (dus met lage randen).

En over de druk, dezelfde druk in een brede band geeft een veel grotere belasting op de velg dan in een smalle band. Een 23mm racebandje kan bijvoorbeeld best 8 bar hebben op een bepaalde (niet te brede) velg, maar zou je een 2.4 mountainbikeband tot die druk op willen pompen barst halverwege de velg misschien al uit elkaar...

DT Swiss heeft een tabel met maximale drukken gerelateerd aan bandenmaat & velg, geeft een indicatie (die waarschijnlijk grotendeels ook voor andere merken toepasbaar is).
Harder oppompen kan dus riskant worden:

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Tijl schreef: ma 2 augustus 2021, 09:10 Gister de tubeless gang van mijn banden bijna compleet afgerond, toen er een enorme klap volgde en ik de ramen van mijn schuur van Latex kon ontdoen. Een Nobby nic was van de velg geknald. Gelukkig zijn de velg, cassette en schijf in orde. Ik twijfel nu dus om de band er weer om te leggen, of is dit een absolute no go?

Betreft een Canyon Grand Canyon 8 uit 2021, ik rij vooral NL (Schoorl, Utrecht, Spaarnwoude) en nu dus tubeless. De voorste Nobby Nic zit al tubeless op.
Ik heb dat ook reeds voorgehad met twee schwalbe banden. Bij mij waren de banden daarna niet meer te gebruiken. Ploften keer op keer van de velg bij minder dan 2 bar, omdat de hieldraad (of hoe heet dat bij een vouwband) te veel opgerekt was. Betroffen wel gebruikte banden.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En eerst de band laten ploppen voor je de latex erin doet.
"This species has amused itself to death"
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

kan niet meer schreef: ma 2 augustus 2021, 13:21 En eerst de band laten ploppen voor je de latex erin doet.
+1, ik doe eerst de banden erop, beetje water/wasmiddel sopje aan de randen voor het " zetten". Banden op 2 bar zetten, check of alles goed zit. Lucht eruit en latex via Ventiel erin.
Sytheon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:54

Ik wil jullie graag om bandenadvies vragen.

Ik heb sinds kort een nieuwe Grand Canyon 8. Hier zitten echter vrij groffe buitenbanden op die voor de Nederlandse routes misschien een beetje teveel van het goede zijn. Het is veel grip, maar ik heb het gevoel dat ze zwaar fietsen, ook na een beetje experimenteren met de druk. Het betreft 2,35" Schwalbe nobby nics voor en achter op alexrims MD25 velgen (voor de nieuwere super ground speedgrip), achter de gewone 'evolution'.

Ik zit te denken in ieder geval achter een snellere band te monteren, of eventueel zowel voor en achter, en dan als het nodig is voor zwaardere omstandigheden zelf de banden terug te wisselen. Daarnaast wil ik ze ook tubeless maken.

Wat voor banden zou je mij aanraden 1) als combinatie met Nobby Nic voor of 2) als volledig nieuw setje? Mijn thuisroute is rijk van Nijmegen.
Ik zat zelf te kijken naar 2,4" wolfpack Race voor, Speed achter. Maar is 2,4 handig op 25 mm velgen? En zijn er misschien nog andere opties om te overwegen?
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Sytheon schreef: ma 2 augustus 2021, 14:42 Ik wil jullie graag om bandenadvies vragen.

Ik heb sinds kort een nieuwe Grand Canyon 8. Hier zitten echter vrij groffe buitenbanden op die voor de Nederlandse routes misschien een beetje teveel van het goede zijn. Het is veel grip, maar ik heb het gevoel dat ze zwaar fietsen, ook na een beetje experimenteren met de druk. Het betreft 2,35" Schwalbe nobby nics voor en achter op alexrims MD25 velgen (voor de nieuwere super ground speedgrip), achter de gewone 'evolution'.

Ik zit te denken in ieder geval achter een snellere band te monteren, of eventueel zowel voor en achter, en dan als het nodig is voor zwaardere omstandigheden zelf de banden terug te wisselen. Daarnaast wil ik ze ook tubeless maken.

Wat voor banden zou je mij aanraden 1) als combinatie met Nobby Nic voor of 2) als volledig nieuw setje? Mijn thuisroute is rijk van Nijmegen.
Ik zat zelf te kijken naar 2,4" wolfpack Race voor, Speed achter. Maar is 2,4 handig op 25 mm velgen? En zijn er misschien nog andere opties om te overwegen?
Maxxis Aspen 2.4 zowel voor als achter... bloedsnelle band, zelf ook getest op 25mm wielen, wel op de limiet maar kan nog wel!
Ik ben mij er eentje...
raf77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 13:14

Op een trailbike kan bv. ook een Maxxis Rekon race achter met een Rekon vooraan. Kan je het hele jaar mee onder de voeten uit. Maar het blijft een persoonlijke keuze.
Hier een leuk artikel met Maxxis combi's van grip naar snel :
https://www.worldwidecyclery.com/blogs/ ... bike-video
Sytheon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 12:54

Bedankt voor het advies. Op basis van beschikbaarheid en advies van de lokale fietsenmaker toch voor de wolfpack race gegaan.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

raf77 schreef: ma 2 augustus 2021, 18:06 Op een trailbike kan bv. ook een Maxxis Rekon race achter met een Rekon vooraan. Kan je het hele jaar mee onder de voeten uit. Maar het blijft een persoonlijke keuze.
Hier een leuk artikel met Maxxis combi's van grip naar snel :
https://www.worldwidecyclery.com/blogs/ ... bike-video
Met deze combi rijd ik momenteel in de vogezen, en gezien de vele losse stenen en blubber op dit moment is het wel wat matig qua grip om te blijven pushen. Dus met meer reserve rijden.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Plaats reactie