Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kan niet meer schreef: zo 15 mei 2022, 19:08 Iemand die wat kan zeggen over hoe een 2.6 band valt op een 40 mm velg? (40 mm inwendig)
2.8 zal iets beter vallen maar wordt ook weer zo breed.
Als ik af ga op de 2.6 banden hier in huis verwacht ik dat ze wel wat "vierkant" worden op zo'n brede velg.
Ik heb hier Rekon 2.6 op 27mm en 30mm velgen gehad, en Smart Sam's op 30mm velgen en voor mijn gevoel combineert dat prima.

Heb je niet de mogelijkheid het even te proberen? Zelfs op een losse velg zou je kunnen kijken hoe het eruit ziet.

M'n 2.8 banden liggen rond 35mm velgen (af fabriek lagen ze op 37mm velgen maar ik heb wielen gewisseld). Ik denk dat er wel een range qua velgbreedte is waarop banden optimaal vallen, het komt echt niet op een millimeter. Ik merk nul verschil met de Rekon's op 27mm of op 30mm velgen (maar ik ben ook niet iemand die supergevoelig is voor kleine aanpassingen aan m'n fietsen).

Overigens oogt een 2.8 op 35mm echt serieus breder dan een 2.6 op 30mm.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

kermit schreef: ma 16 mei 2022, 09:26
kan niet meer schreef: zo 15 mei 2022, 19:08 Iemand die wat kan zeggen over hoe een 2.6 band valt op een 40 mm velg? (40 mm inwendig)
2.8 zal iets beter vallen maar wordt ook weer zo breed.
Als ik af ga op de 2.6 banden hier in huis verwacht ik dat ze wel wat "vierkant" worden op zo'n brede velg.
Ik heb hier Rekon 2.6 op 27mm en 30mm velgen gehad, en Smart Sam's op 30mm velgen en voor mijn gevoel combineert dat prima.

Heb je niet de mogelijkheid het even te proberen? Zelfs op een losse velg zou je kunnen kijken hoe het eruit ziet.

M'n 2.8 banden liggen rond 35mm velgen (af fabriek lagen ze op 37mm velgen maar ik heb wielen gewisseld). Ik denk dat er wel een range qua velgbreedte is waarop banden optimaal vallen, het komt echt niet op een millimeter. Ik merk nul verschil met de Rekon's op 27mm of op 30mm velgen (maar ik ben ook niet iemand die supergevoelig is voor kleine aanpassingen aan m'n fietsen).

Overigens oogt een 2.8 op 35mm echt serieus breder dan een 2.6 op 30mm.
Was 2 weken geleden in Lhr. Voor dat terrein wil ik eigenlijk wat achter de hand hebben met meer nob.nu was het droog en heb ik gereden met een pirelli M. Viel me eigenlijk niks tegen maar ik ga daar ook niet enorm tekeer :(( Maar ook met remmen viel het niet tegen.
Nu heb ik nog een 27,5 wielset van 40 mm breed.
Achter gebruik ik die al als ik naar dergelijk gebied ga. Zat nu te denken om voor een Nobby Nic te doen maar dan in 2.6 of 2.8. Ook niet de meest groffe band maar ik het id dat dat niet altijd nodig is. Met regen fiets ik toch eigenlijk niet. Bovendien weeg ik niet zoveel. Denk dat ik voor de 2.8 ga. Reacties welkom. :D
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb met een 29x2.6 gereden, niet met 35 of 40 maar wel op een 30mm (Alex EX30) en 45 uit m'n hoofd (Sun Ringle Mulefut 50):
1) Hoe het allemaal valt zal merk afhankelijk zijn (een Maxxis 2.5WT is smaller dan een E.13 2.35 op dezelfde velg om een voorbeeld te noemen), maar met een Schwalbe is het wat mij betreft behoorlijk grenswaardig qua breedte (errruugggg fvierkant) op de Mulefut.

2) In LHR heb ik nooit echt een duidelijk voordeel van de 2.6'en (Magic Mary, wat nu SuperTrail is en een EddyCurrent SuperGravity) waargenomen ten opzichte van 2.35's (Magic Mary, SuperGravity), alle ofverigens in Addix Soft. Als ik om me heen kijk, kiest eigenlijk iedereen 2.35~2.4 (of Maxxis 2.5wt). Al wil men op hardtails nog wel eens afwijken maar da's daar sowieso op het niveau van "gewoon omdat het kan".

3) Puur subjectief heb ik het idee dat voornoemde 2.35s preciezer te plaatsen & directer zijn dan de bredere varianten (en daarmee sneller). In droge of natte condities, voor echte bagger (ofschoon je dat niveau in LHR niet bereikt) zou ik ook niet breder monteren (2.25 Mud Enduro zijn fantastisch en meer mud clearance). Maar heel veel keus heb je met 40mm velgen niet...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik heb afgelopen anderhalf jaar met 27.5-2.6" gereden en soms 2.8" aan de voorkant, altijd op 30mm velgen en beiden waren mooi rond. De 2.8 gebruikte ik als er veel mulle plekken waren of er sneeuw lag. Waar ik rij vind ik 2.6" het fijnst voor mijn 75kg al pak ik in een bikepark wel 2.4 of 2.5 omdat die in totaal lichter uitpakken wat veel lekkerder rijdt.
Door de verkoop van m'n fiets rij ik weer even 26-2.3" en dat graaft zich aanmerkelijk sneller in het mulle zand in, goed voor de techniek dat dan weer wel.
Lekker fietsen!
bascor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 24 mei 2022, 21:09

Goedenavond,

Afgelopen december heb ik een Neuron 7 AL van Canyon gekocht. Een heerlijke fiets waarmee ik regelmatig fiets op alle routes van de UHR. Nu merk ik dat de standaard banden (voor: Nobby Nic 2,4 en achter: Wicked Will 2,4) veel grip hebben en daardoor ook een hoge rolweerstand. Graag wil ik een nieuw setje banden monteren voor de zomermaanden welke makkelijker rollen, tegen de tijd dat het weer herfst/ winter wordt leg ik de oude banden er weer omheen.

Infio: gewicht 92 kg en lengte 188cm. Wielen DT Swiss 1900 en 30mm breed. Fietst voornamelijk op Utrechtse Heuvelrug. Zoekt een lichtere band, gericht op XC ipv. trail. Droge omstandigheden, maanden april tot oktober.

Nu heb ik zelf al onderzoek gedaan en de volgende set-ups gevonden.

- Maxxis Forekaster EXO TLR/ Maxxis Rekon Race EXO TR
- Vittoria Barzo G2/ Vittoria Mezcal TNT
- Wolfpack Race 29/ Wolfpack Cross 29
- Maxxis Ardent Skinwall EXO TLR/ Maxxis Ikon EXO 3C MaxxSpeed TLR

Zelf overzie ik niet goed genoeg welke set-up goed aansluit op mijn wensen. Willen jullie mij voorzien van advies welke set-ups het beste aansluit op mijn rijgedrag?

Thanks!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Waarom niet alleen de achterband vervangen door een Racing Ralph 2.4 ...... Hou je lekker de stuur-grip, maar rol je een stukkie lichter en kost je maar 1 band.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

bascor schreef: di 24 mei 2022, 21:39 Goedenavond,

Afgelopen december heb ik een Neuron 7 AL van Canyon gekocht. Een heerlijke fiets waarmee ik regelmatig fiets op alle routes van de UHR. Nu merk ik dat de standaard banden (voor: Nobby Nic 2,4 en achter: Wicked Will 2,4) veel grip hebben en daardoor ook een hoge rolweerstand. Graag wil ik een nieuw setje banden monteren voor de zomermaanden welke makkelijker rollen, tegen de tijd dat het weer herfst/ winter wordt leg ik de oude banden er weer omheen.

Infio: gewicht 92 kg en lengte 188cm. Wielen DT Swiss 1900 en 30mm breed. Fietst voornamelijk op Utrechtse Heuvelrug. Zoekt een lichtere band, gericht op XC ipv. trail. Droge omstandigheden, maanden april tot oktober.

Nu heb ik zelf al onderzoek gedaan en de volgende set-ups gevonden.

- Maxxis Forekaster EXO TLR/ Maxxis Rekon Race EXO TR
- Vittoria Barzo G2/ Vittoria Mezcal TNT
- Wolfpack Race 29/ Wolfpack Cross 29
- Maxxis Ardent Skinwall EXO TLR/ Maxxis Ikon EXO 3C MaxxSpeed TLR

Zelf overzie ik niet goed genoeg welke set-up goed aansluit op mijn wensen. Willen jullie mij voorzien van advies welke set-ups het beste aansluit op mijn rijgedrag?

Thanks!
Ik heb ervaring met de eerste twee opties

Forecaster 2.35 (voor en achter): Door Maxxis bestempeld als een aggressieve XC band. Fijne band met veel grip, prima geschikt voor Nederlands tracks. Vooral in de herfst en winter. Door de redelijk grote afstand tussen de knobs blijft er geen modder hangen. Loop alleen niet zo lekker over asfalt, ik heb het idee dat de fiets van links naar rechts beweegt. Makkelijk te monteren en tubeless te krijgen, ook zonder compressor

Victoria Barzo/Mazcal 2.25: Fijn band voor gladgestreken Nederlandse parkoersen. Rolt licht en is stabiel op hoge snelheid, ook op asfalt. Grip daarentegen is niet geweldig. Zelf nu (lente/zomer) breekt het voorwiel weleens uit bij snelle korte bochten. Op losse gravel/stenen ondergrond zijn de knobs te klein, rond en te laag om goed doordringen tot de ondergrond. Met gevolg dat voor en achter makkelijker uit breekt. Wel moeilijker om tubeless te krijgen, zowel voor als achter compressor nodig gehad.

Persoonlijk heb ik voor de rit van morgen (61km Malmedy Open Marathon) toch weer de Forecasters er onder gelegd. Ik heb liever meer grip dan minder rolweerstand :D
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

@bascor Zou ipv die Forekaster een Rekon Race voorop doen in 2.35 of in 2.4 gezien de breedte van jouw velgen. Voor achter is dit natuurlijk ook meer dan prima band. Erg snelle banden met veel grip, ik ben er zelf (onderhand) nogal lyrisch over :winkie: Ardent voor nu lijkt mij een beetje overkill.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Heb vorig jaar zo'n beetje alle Maxxis XC banden getest (alleen de Ardent Race niet, da's echt meer een bandje voor op steenachtige/rotsachtige ondergronden).

Ben ook met breedtes wezen testen. Sowieso is 2.35 echt MEER dan breed genoeg voor UHR, is mijn persoonlijke conclusie. En dan nog alleen als voorband. Maar eigenlijk is 2.25 ook meer dan genoeg en kan nog prima op 30mm.

Anyway, voor op de UHR zou ik gewoon 2x Rekon Race kiezen. 2.35 voor en 2.25 achter. De zijnoppen zijn net zo groot als van een gewone Rekon en grijpen echt goed in en de nopjes op het midden doen het prima t/m goed vochtige ondergrond en zijn voorspelbaarder dan een gewone Rekon is mijn ervaring.

De Forekaster is een topband, in zowel modder als juist ook mul zand. Toch is het een beetje 'teveel band' voor op de UHR. Dan kan je beter de Ardent kiezen, die zijnoppen zijn echter perfect voor alle kombochten daar, je kan echt in de bochten plat hangen en blijft grip houden. En de Ardent rolt ook nog wat sneller.

Dan zou ik kiezen voor een Ardent 2.25 voor en een Rekon Race 2.25 achter. Iets tussenin de Ardent en Rekon Race kan ook nog, dan heb je de Ikon en kan je de 2.35 kiezen.

Dus mijn keuzes zouden zijn (op basis van allemaal getest / ervaring):

Voor/achter
Rekon Race 2.35 / Rekon Race 2.25
Ardent 2.25 / Rekon Race 2.25
Ikon 2.35 / Rekon Race 2.25
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mooi uitgebreid te werk gegaan, ik probeer ook het nodige, en maak wat andere keuzes.

Achter altijd een 2,35” en dan liefst een wat steviger karkas; racing Ralph super ground is uitstekend, lichtere banden (vittoria mezcal bv) gaan burpen in de bochten bij de juiste druk. Grip is het probleem niet, die is voornamelijk afhankelijk van de juiste druk.

Voor; Maxxis rekon 2,4” , wolfpack trail 2,25” en een Maxxis forekaster 2,35” geprobeerd. De rekon rijdt wat zwaar en log en viel dus af, de wolfpack heeft eindeloze grip op de heuvelrug en Bergschenhoek (uitersten qua inzet gebied voor deze wielen) de forekaster loopt lichter en heeft wat minder grip dan de wolfpack en probeert je af en toe voor de gek te houden op een droog UHR van een paar weken terug. Deze is voor mij het minimum aan grip.

Op dit moment rijd ik in Finale ligure met een Assegai en Minion DHR. Dat verklaart denk ik ook de andere voorkeuren.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Yep, banden zijn persoonlijk en ligt ook aan je rijstijl / techniek natuurlijk.

Mijn testomstandigheden:
Ik rijd 'agressief XC', hoge snelheid / doortrappen, combi snelheid/techniek het uiterste eruit persen etc. Dan wil ik niet zo'n lompe (excuse my words) 2.4 band of een band met teveel noppen.

Teveel noppen hebben ook teveel sturing nodig en kan je moeilijk bijsturen, omdat ze zoveel sporen. En 2.4 is gewoon te zwaar qua gewicht.

Maar goed, dit is mijn mening :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Maar hoe combineer je een agressieve rijstijl met lichte banden? Ik bedoel: welke blijven heel? Bij mij is het of het karkas dat het begeeft, of last van burping. En ik rij al niet met heel lage druk. Voor gaat wel goed maar achter zit de zijkant iedere keer rondom vol met sporen van latex. Conti Cross en Trail King reden top maar gingen te snel stuk. Schwalbe Hans Dampf en Rock Razor burlen. Michelin Wild AM was ok maar slijt als een gek, trapt wat zwaar (zacht rubber) en naar mijn smaak te smal. Ik zie mensen die zwaarder lijken dan ik met Racing Ralphs in trail fully’s maar snap niet hoe ze die heel houden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik vind de EXO karkassen van Maxxis echt top. Zijn heel stevig en rijd je zeker op de UHR echt niet aan gort. Ook het rubber kan meer hebben. Ik heb met Schwalbe banden gehad dat de nopjes na 400km UHR ritten gewoon eraf geschaafd waren. Nogmaals, alleen UHR ritten mee gedaan. Die nopjes van Maxxis blijven er gewoon op zitten, dus ook gewoon goed rubber.

Zelf heb ik de voorband op zo'n 1.6 staan en achter op 1.8, dus burpen etc geen last van. De Maxxis XC banden zijn meestal 120tpi en vrij soepel van zichzelf en met de EXO zijwand toch robuust.

Michelin slijt idd rap en verliest ook snel nopjes, Conti ken ik niet als MTB band. Alleen racebanden en die slijten als een gek, dus nooit aan de MTB banden begonnen zelfs.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oli4k schreef: wo 25 mei 2022, 23:23 Maar hoe combineer je een agressieve rijstijl met lichte banden? Ik bedoel: welke blijven heel? Bij mij is het of het karkas dat het begeeft, of last van burping. En ik rij al niet met heel lage druk. Voor gaat wel goed maar achter zit de zijkant iedere keer rondom vol met sporen van latex. Conti Cross en Trail King reden top maar gingen te snel stuk. Schwalbe Hans Dampf en Rock Razor burlen. Michelin Wild AM was ok maar slijt als een gek, trapt wat zwaar (zacht rubber) en naar mijn smaak te smal. Ik zie mensen die zwaarder lijken dan ik met Racing Ralphs in trail fully’s maar snap niet hoe ze die heel houden.
Welke velgen? want dat kan veel verschil maken bij burpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

paulus1981 schreef: wo 25 mei 2022, 21:45 Op dit moment rijd ik in Finale ligure met een Assegai en Minion DHR. Dat verklaart denk ik ook de andere voorkeuren.
Lekker!

Plaatjes?? 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie