Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Davide
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 2 december 2009, 19:17

Xcr Dry2 2.0

Fiets het hele seizoen op de Michelin XCR dry, omdat het gewoon een ideale band is voor alle omstandigheden (voor mij tenminste). Als het wat modderig is of iets dergelijks kan ik er nog steeds goed mee overweg. Misschien mede omdat ik ook een meer technische biker ben. Heb ten allen tijde 100% gevoel van betrouwbaarheid. Is alleen soms even wat 'spelen' met de bandenspanning. Ik fiets met binnenbandjes en meestal heb ik de voorband op 1.8 en de achterband op 1.9 staan (weeg circa 70/71 kg)
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

Ik rij het hele jaar door op Continental Racekings 2.2 en wissel de voorband af met een Speedking 2.3!
(Voor een modderrit dus de Speedking voor voor wat meer tractie in de bochten.)
De Racekings zijn echt supersnelle banden maar kunnen tricky zijn in natte omstandigheden.
Mocht je een hardtail hebben dan is hij nog aardig comfortabel ook bij de juiste druk.
Resist much, obey little.
REM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 9 december 2005, 17:00
Mijn mountainbike: -On-One 456 Inbred -Specialized Stumpjumper Steel

Ritchey Z-Max Millenium (Pro versie in 2.35 - vouw)

Een echt Old-School ontwerp in een modern jasje en VEEL beter dan ik had durven hopen.

Niet al te lichte band, maar met een goed carcas en stevige zijkanten. De rubbercompound icm het profiel zorgt voor bakken met grip en ze lopen veel lichter dan hun gewicht doet vermoeden.
Mooi rond profiel en gaat als op rails door de bocht. Alleen van mul zand houden ze niet zo. Dan wordt het wat "zoekerig".

Een goeie allrounder die nog betaalbaar is ook. Cosmic Sports brengt ze hier op de markt.
"Nothing beats cubic inches"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vredestein Bull Lock 2.0
2.0 is bij Vredestein in vergelijking met Schwalbe breder. Band weegt 605 gram (op de doos staat 650 gram)
heerlijke modderband, massa's grip, altijd en overal. Lost makkelijk modder.
Band is hoog wat de fiets iets omhoog brengt en meer comfort oplevert ondanks de minimale druk van 2.5 bar.

Ik heb de band enkel als voorband gemonteerd gehad. Belangrijk is dan wel de rijrichting. Met de v vooruit wil ie enkel rechtdoor en dat koste mij de eerste keer een bocht, fiets en ik gingen rechtdoor. Andersom gemonteerd blijft de grip behouden en stuurt ie makkelijker.

Voor mij zeker ook een alternatief voor Schwalbe Albert in het buitenland. En extra plus, in Nederland gemaakt!!
(en nee het is geen zomerband en ook geen wegband dus ja op die 2 terreinen heeft ie meer rolweerstand)


Schwalbe Skinny Jimmy light 1.9
1.9 is eerder 1.8.
Als voorband gemonteerd biedt ie in echte modder omstandigheden te weinig grip. Ook had ie als voorband breder gemogen om nog enig comfort te bieden. Lost wel altijd goed de modder.
Als achterband is ie perfect. Loopt redelijk licht, snijdt goed door de modder en biedt voldoende grip.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op zo 15 augustus 2010, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
niels aben
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: di 11 december 2007, 16:00
Mijn mountainbike: epic, trek8500 project

Maxxis mendusa 2.1: In zeer natte omstandigheden ben ik er zeer tevreden over. Met klimmen en over natte/gladde boomwortels vind ik hem ook prima. Alleen in bochten vind ik hem wat minder. Nog een klein nadeeltje is de rolweerstand. Ook slijt deze band behoorlijk.
Guust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL

Continental Vapor 2.3: Zeer lekkere band, voor zowel modder als mul zand, glijd zeer zelden weg. En erg veel grip in de bochten.

heb er nu al iets van 300 km mee gereden en er zit echt nog voldoende nop op
(c)
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

Continental race king supersonic 2.2

Heb vandaag voor het eerst een rondje gedaan met dit setje. eerder gebruikte ik een Schwalbe RR en FF.
Met name de achterkant is nu beter controleerbaarder en het comfort is toegenomen, wat op dit parcours (Appelscha) best wel fijn is. Vanwege langdurig droog weer is het nogal mul op de route; waar de RR soms wat onzeker aanvoelt, heeft de race king hier minder last van. Voor mij een goede investering dus.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
zefii
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 14:29

schwalbe black jack

dit zijn zowat de goedkoopste banden van schwalbe,
je moet ze zeker 500km inrijden vind ik, ik vind dat ze vooral zeer plakkerig aanvoelen de eerste 500km daarna redelijk voor op de baan maar naast de baan zijn ze niks waard, op lage bandendruk kan je niet rijden, anders ben je direct op je faccade in de bocht, als ze redelijk hard staan, moet je de banden nog redelijk ge bocht induwen, op baan een +, in het veld een dikke - ze grijpen dan ook naar niks, je slipt de hele tijd door, dus goed voor vervangband, maar voor de hele tijd mee te rijden: neen, voor mij geen black jacks meer
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Continental Mountain King 29 x 2.4
747 gr. (normale vouwbare versie)

Ik kan er niet aan wennen, sturen te onnauwkeurig naar mijn zin.
*zip*
Laatst gewijzigd door The Flying V op vr 25 juni 2010, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Alleen reviews graag. Te koop is een paar delen verderop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tinus11
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: do 11 maart 2010, 16:44
Mijn mountainbike: Merida, volledig XT, Avid Elixir, Fox F-series

Schwalbe Rocket Ron 2.1 op 2,5 bar:
Fijne lichte banden met goede grip die ondanks het vrij grove noppenprofiel nog redelijk op de weg lopen. Wel slijten ze ontzettend hard. Gebruikt als voorband in combinatie met Smart Sam en als voor- én achterband

Schwalbe Smart Sam 2.1 op 2,5 bar:
Aangeschaft daar de Rocket Ron flink was gaan slijten en ik op zoek was naar een fijne zomerband met minder profiel. Goede, slijtvaste banden met een loopvlak voor weinig rolweerstand. De zijkanten zijn wel in het bezit van een noppenprofiel waardoor de band fijn door de bochten snijdt. Heb de voorband echter vervangen door een Rocket Ron die toch wat meer grip biedt. Bovendien heeft de Smart Sam de vervelende eigenschap dat de steentjes je om de oren vliegen bij het gebruik als voorband. Nu rijd ik dus tevreden rond met Smart Sam achter en Rocket Ron voor.
Haplo
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 18:06
Mijn mountainbike: Stevens Manic; Univega rover 350

Raceking worldcup 2.2

Op de weg een band met vrij weinig rolweerstand.
Slijtage is na een 1000 km redelijk te noemen.

Offroad een zeer fijne band die toch wel op zeer lage druk gereden kan worden.
Klim eigenschappen zijn goed te noemen.
Rolt ook vrij goed over mul zand.
Bij weg glijden in mul zand vind hij behoorlijk snel weer grip.

Bij modder een redelijk snel lossend vermogen.
Verliest bij nattigheid wel wat grip en kan vooraan nog al beginnen te glijden.
Vrij goed lek bestendig.

Continental Mountain king 2.2 protection

Op de weg een band met toch redelijk wat rolweerstand.
Slijtage door de ver uitstaande noppen toch vrij snel.

Offroad:
Op het droge misschien wat te veel van het goede.
Wel prima klim eigenschappen als het wat mul is.
Redelijk in mul zand.
In modder en bij nattigheid prima grip.
Op vrij lage druk te rijden.
Enigszins comfortabel maar de Supersonic zal comfortabeler zijn.
Lekrijden valt erg mee zeker de stoot lekken.

Nobby Nick 2.25

Op de weg lopen ze zeer zwaar.
Slijtage is wel goed te noemen.
Vrij hard profiel.
Niet echt comfortabel te noemen.

Offroad

Goede klim eigenschappen bij niet al te losse ondergrond.
In modder een redelijk lossend vermogen.
Na mijn mening houden ze het te lang vast.
In mul zand waardeloos.
Graaft zich te veel in.
Overkill aan profiel voor de Nederlandse routes.
Nog nooit mee lekgereden in de periode dat ik ze heb gebruikt.
Words of Wisdom: “One only needs two tools in life: WD-40 to make things go, and duct tape to make them stop.” –G. Weilacher
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vredestein Tiger Claw 2.0
Redelijk verwachtingsvol monteerde ik deze band. Op de weg biedt ie erg veel grip, verbazingwekkend veel grip. De rolweerstand is laag.
Alleen het is een mtb band, dus hup een mtb parcours op.
Op gras biedt ie even veel grip, super.
Tot zover de positieve punten van deze band. Op vaste zand ondergrond gaat het nog wel, echter zodra er maar een klein beetje grind of los zand ligt lig je van het parcours. Een lagere luchtdruk, tot 1.8 bar bood onvoldoende uitkomst, de band blijft een gebrek aan grip houden.

Vredestein geeft ook aan de band is voor harde ondergrond, dus de band heb ik niet getest in mul zand of met modder. (daar zal ie echt niet voldoen)
Ik vind deze band geen aanrader. Je vind immers geen mtb parcours welke enkel uit gras of harde ondergrond bestaat zonder los zand of grind.

Nokian NBX lite S
Dit is een net niet semi slick, 2.25 breed.
De band heeft een lage rolweerstand, ook met 1.9 bar. Op uit eenlopende ondergronden biedt de band grip, echter in bochten met losse ondergrond, zand of grind, mis je tussen het loopprofiel en de zijnoppen een noppenrij. De band heeft door matige overgang tussen het loopvlak en de zijnoppen de neiging zijn grip in de bocht te verliezen. Je rijstijl hierop aanpassen, de fiets schuin jij rechtop biedt ten delen uitkomst. Icm met genoemde druk van 1,9 bar heb je een redelijke zomerband.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op zo 15 augustus 2010, 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.
CNDE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 9 juli 2002, 22:24
Mijn mountainbike: Cannondale Rush Carbon 2008, Cannondale Trail SL2 2010

Michelin Wildgriper Jet s (groen)

Sinds kort rijd ik weer op deze banden die ik al heel lang heb. Het zijn semi slicks die volgens mij niet meer gemaakt worden (helaas).

Ik rijd in principe het hele jaar door met deze band zeer fijn in los zand maar ook in modder gedraagt deze band zich toch nog verrassend goed!

In tegenstelling tot de furious Fred die op het sturende wiel totaal geen grip heeft doet de Michelin dat zeer goed!

Met de furious fred is het voor mijn gevoel altijd maar de vraag of je de bocht goed door jaagt.

Ik ben dus al met al zeer tevreden met dit bandje! De michelin heeft me al op verschillende plekken er doorheen gesleurd! Houffa, Spa, Drie landen punt. Hij is ook aardig slijtvast meot ik zeggen.

Misschien dat nog iemand bekend is met deze band en weet ie ook welke zijn opvolger is!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Jet S is niet meer, helaas.
Hetzelfde profiel vindt je terug op de Michelin Hard Terrain, maar helaas zonder "S".
Dus zwaarder, meer rolweerstand en minder grip.
Ik heb ze geprobeerd, kunnen nog niet in de schaduw staan vd originele Jet S.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vredestein Black Panther, 2.0, ca. 540gr.

Wat opvalt aan de band is het doorlopende profiel in het midden. Dit zorgt op harde ondergrond voor een voelbaar lagere rolweerstand.
In beginnende blubber houdt de band verrast lang voldoende grip. Onverwacht uitbreken doen ze ook niet. (Een Conti Race King legt jou eerder op de grond)
In mulzand staan ze ook heel aardig hun mannetje.
Losse stenen kunnen aan, daarna bereiken ze hun grens. In 2.35 kom je denk ik een heel eind in de Ardennen en verder.
De banden gereden op 2.0 bar.

Na het 'debacle' met de Vredestein Tiger Claw is dit een positieve opsteker van Vredestein.

Vooralsnog lijkt dit de zomerband voor Nederland, een aanrader!
Plaats reactie