Kom ik net achter dat ik de banden tegen de richting in gemonteerd heb
Dat wordt weer klussen
Ik monteer ze gewoon in de garage.
Wat een leuke test om te lezen jôh !Cube-Elite schreef: ↑wo 28 april 2021, 11:58 Let op getest op XC race voor een zo snel mogelijke ronde met zo min mogelijk inspanning!!!
Afgelopen maanden wat getest met banden. In mijn geval de volgende Pirelli banden:
-Hard terain 2.4 en 2.2 light (805gram en 653gram) Breedte op 24.5 intern 59.5 en 56mm
-Medium terain 2.4 en 2.2 light (895gram en 667gram) Breedte op 24.5 intern 59 en 55.5mm
-XC RC light 2.2 (597 gram en 605 gram) Breedte op 27mm intern
Breedte van de banden nam na een weekje op 2 bar met zo,n 1,5mm toe.
Ik heb alleen op de combo Leersum Amerongen gereden. Gebruik XC race, dus voor een zo snel mogelijke rondetijd! Gewicht 81KG en circa 12kg overige uitrusting.
Bandenspanning gemeten met schwalbe meter om een wat beter beeld te krijgen dan een voetpomp.
Met de H heb ik achter gereden en de M voor. Dit is in beide gevallen 2.2 en 2.4 een hele fijne neutrale combinatie. Grip, comfort, lichtlopen en reageert goed op spanningsverschil.
Met de 2.2 was ik heel snel uit de bandenspanning 1.4 a 1.5 voor en achter 1.7.
Lager ging de band bij hard rijden iets rollen en harder is gewoon niet nodig. Mocht ik in de Ardennen gaan rijden met langere klimmen en snellere afdaling zou ik denk ik 1 a 2 tiende harder gaan.
Met de 2.4 was het wat lastiger. Met 1.3 voor en 1.5 achter heb je de meeste grip en super comfort. Het werd er een hele andere fiets van. De scherpte is er dan wel vanaf. Voor de winter best prettig, maar het kost wel tijd en best veel!!
Twee weken terug de eerste ronde met deze spanning gereden en de tweede met 1.5 en 1.7. Dan krijgt de fiets het karakter terug van de 2.2. Tijdens deze ronde had ik het gevoel dat net zo goed met de 2.2 te rijden, vrij logisch ook. Maar met de 2.2 gaat er dan wel even 200 gram per wiel vanaf!
Ik heb een wattmeter en eerste deel leersum, stuk van 9.xx KM reed ik op 12s na dezelfde tijd. Maar met de 2.4 op 1.3 en 1.5 kosten dit 12watt meer als met de 2.4’s op 1.5 wn 1.7 wat neerkomt op circa 5% vermogen, op meerdere segmenten gekeken en overal zag je circa de 5%
In de afdalingen ben je wel iest zekerder en comfortabeler maar dat scheelt echt vrijwel niets in tijd, sterker, door de lagere rolweerstand van de 2.2 en/of hogere spanning ben je hier ook weer sneller.
Toen afgelopen week de RC erop en getest. Eerste ronde 1.3 en 1.5, dat was ietsje te zacht band ging wat rollen, de sweetspot bleek een 1.5 en 1.7.
Ook hier zie je weer een wattage verschil optreden zei het veel minder als met de 2.4’s
Maar, een volledige leersum/amerongen van 38KM is de RC 2 minuten sneller en 11watt minder dan de 2.4 op 1.5 en 1.7.
De RC is een hele fijne band, net wat agressiever dan de H en M. Welke ik prettiger vind is lastig te zeggen
Natuurlijk is het geen wetenschap en kan de baan net anders liggen, voor mijn gevoel was de baan redelijk gelijk en omstandigheden ook.
Het lijkt allemaal niet veel, maar 5% vermogen en 2 minuten train je er niet zo even bij!
(Ik snap natuurlijk ook dat vermogen niets zegt over totale vermoeidheid!, waarbij je best de keuze kan maken om met minder spanning te rijden).
Al met al zeer leuk om te doen. Sowieso zijn de prielli’s een aanrader. De H en M combinatie is een perfecte allround combo, zeker ook als je relatief veel verhard rijd.
Ik heb de 2.2 M en H niet snel na de RC kunnen testen dat is wel jammer.
Pirelli heeft wat mij betreft naast de race banden ook op MTB gebied misschien wel de beste banden overal genomen. Makkelijke montage, perfect rond, in 1 x dicht. Slijtavst (op de race), blijft rond, hele hoge grip, voorspelbaar.
Ps.
Ik wordt niet gesponsord door Pirelli, helaas allemaal zelf moeten kopen......
Italianen en Italianen.maar ze staan echt in de schaduw van de Italianen en Amerikanen.