Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
JOMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 19 juli 2020, 12:56

JOMTB schreef: zo 25 april 2021, 18:12 Vandaag de “zomerbanden” er op gelegd.
Ook eerste ervaring met tubeless montage.
Best tevreden. 😁.
Kom ik net achter dat ik de banden tegen de richting in gemonteerd heb 😭
Dat wordt weer klussen 😞
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

JOMTB schreef: ma 26 april 2021, 17:15
JOMTB schreef: zo 25 april 2021, 18:12 Vandaag de “zomerbanden” er op gelegd.
Ook eerste ervaring met tubeless montage.
Best tevreden. 😁.
Kom ik net achter dat ik de banden tegen de richting in gemonteerd heb 😭
Dat wordt weer klussen 😞
Ik monteer ze gewoon in de garage. :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Let op getest op XC race voor een zo snel mogelijke ronde met zo min mogelijk inspanning!!!

Afgelopen maanden wat getest met banden. In mijn geval de volgende Pirelli banden:
-Hard terain 2.4 en 2.2 light (805gram en 653gram) Breedte op 24.5 intern 59.5 en 56mm
-Medium terain 2.4 en 2.2 light (895gram en 667gram) Breedte op 24.5 intern 59 en 55.5mm
-XC RC light 2.2 (597 gram en 605 gram) Breedte 54.5mm op 27mm intern

Breedte van de banden nam na een weekje op 2 bar met zo,n 1,5mm toe.

Ik heb alleen op de combo Leersum Amerongen gereden. Gebruik XC race, dus voor een zo snel mogelijke rondetijd! Gewicht 81KG en circa 12kg overige uitrusting.

Bandenspanning gemeten met schwalbe meter om een wat beter beeld te krijgen dan een voetpomp.

Met de H heb ik achter gereden en de M voor. Dit is in beide gevallen 2.2 en 2.4 een hele fijne neutrale combinatie. Grip, comfort, lichtlopen en reageert goed op spanningsverschil.

Met de 2.2 was ik heel snel uit de bandenspanning 1.4 a 1.5 voor en achter 1.7.
Lager ging de band bij hard rijden iets rollen en harder is gewoon niet nodig. Mocht ik in de Ardennen gaan rijden met langere klimmen en snellere afdaling zou ik denk ik 1 a 2 tiende harder gaan.

Met de 2.4 was het wat lastiger. Met 1.3 voor en 1.5 achter heb je de meeste grip en super comfort. Het werd er een hele andere fiets van. De scherpte is er dan wel vanaf. Voor de winter best prettig, maar het kost wel tijd en best veel!!

Twee weken terug de eerste ronde met deze spanning gereden en de tweede met 1.5 en 1.7. Dan krijgt de fiets het karakter terug van de 2.2. Tijdens deze ronde had ik het gevoel dat net zo goed met de 2.2 te rijden, vrij logisch ook. Maar met de 2.2 gaat er dan wel even 200 gram per wiel vanaf!

Ik heb een wattmeter en eerste deel leersum, stuk van 9.xx KM reed ik op 12s na dezelfde tijd. Maar met de 2.4 op 1.3 en 1.5 kosten dit 12watt meer als met de 2.4’s op 1.5 wn 1.7 wat neerkomt op circa 5% vermogen, op meerdere segmenten gekeken en overal zag je circa de 5%

In de afdalingen ben je wel iest zekerder en comfortabeler maar dat scheelt echt vrijwel niets in tijd, sterker, door de lagere rolweerstand van de 2.2 en/of hogere spanning ben je hier ook weer sneller.

Toen afgelopen week de RC erop en getest. Eerste ronde 1.3 en 1.5, dat was ietsje te zacht band ging wat rollen, de sweetspot bleek een 1.5 en 1.7.
Ook hier zie je weer een wattage verschil optreden zei het veel minder als met de 2.4’s

Maar, een volledige leersum/amerongen van 38KM is de RC 2 minuten sneller en 11watt minder dan de 2.4 op 1.5 en 1.7.

De RC is een hele fijne band, net wat agressiever dan de H en M. Welke ik prettiger vind is lastig te zeggen

Natuurlijk is het geen wetenschap en kan de baan net anders liggen, voor mijn gevoel was de baan redelijk gelijk en omstandigheden ook.

Het lijkt allemaal niet veel, maar 5% vermogen en 2 minuten train je er niet zo even bij!

(Ik snap natuurlijk ook dat vermogen niets zegt over totale vermoeidheid!, waarbij je best de keuze kan maken om met minder spanning te rijden).

Al met al zeer leuk om te doen. Sowieso zijn de prielli’s een aanrader. De H en M combinatie is een perfecte allround combo, zeker ook als je relatief veel verhard rijd.

Ik heb de 2.2 M en H niet snel na de RC kunnen testen dat is wel jammer.

Pirelli heeft wat mij betreft naast de race banden ook op MTB gebied misschien wel de beste banden overal genomen. Makkelijke montage, perfect rond, in 1 x dicht. Slijtavst (op de race), blijft rond, hele hoge grip, voorspelbaar.

Ps.
Ik wordt niet gesponsord door Pirelli, helaas allemaal zelf moeten kopen......
Laatst gewijzigd door Cube-Elite op do 20 mei 2021, 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Mooie test! Dit zegt veel meer dan een gevoel wat je vaak in topics terugziet.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dan heb je best een partij banden gekocht.
Mooi vergelijk, vooral mooi dat je er zelf zoveel plezier uithaalt om het uit te zoeken.

Nu door met een test tov de wolfpack speed/race? Schwalbe / maxxis / vittoria tegenhanger?

Rij je zelf ook wedstrijden? Dat vooral pure tijd telt?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ben een beetje bandofiel :D

Schwalbe heb ik wel veel gehad, maar ben ik mee gestopt. Niet slecht hoor, maar puur al het "schwalbe" op de zijkant van een band.

Conti Raceking vond ik ook altijd een fijne band, maar mis toch wat grip voor in de bocht.
Daarnaast ging de inconsistentie van conti me tegenstaan. slechte zijwanden, verschillende maten "2.2".

Michelin ben ik lang fan van geweest. Zeker de oude grijze dry2.
Tot twee jaar terug reed ik op de jet en force XC. Ook hele fijne banden. Heel licht voor de netto breedte.
Iets te strak, maar verder erg goed.

Wolfpack heb ik nog niet mee gereden, die is nog wel interessant.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ik vroeg mij af, is er een verschil tussen de vittoria e-agarro en de gwne agarro? Ik heb onlangs mijn buitenband lek gereden en wou die nu vervangen. de e-aggarro in 29x2.60 is nergens te vinden( lijkt wel alsof de productie is stopgezet), dus vroeg me af of de agarro nu anders is of allemaal puur marketing.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

De E staat volgens mij voor de e-bike versie. Maar ik ziet dat de E en de normale versie hetzelfde gewicht hebben, 970 gram. Misschien gewoon hetzelfde.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ja vandaar dat ik de e versie heb gekocht. De verkoopprijs is ook hetzelfde. Zou het dan gewoon dezelfde band zijn?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Cube-Elite schreef: wo 28 april 2021, 11:58 Let op getest op XC race voor een zo snel mogelijke ronde met zo min mogelijk inspanning!!!

Afgelopen maanden wat getest met banden. In mijn geval de volgende Pirelli banden:
-Hard terain 2.4 en 2.2 light (805gram en 653gram) Breedte op 24.5 intern 59.5 en 56mm
-Medium terain 2.4 en 2.2 light (895gram en 667gram) Breedte op 24.5 intern 59 en 55.5mm
-XC RC light 2.2 (597 gram en 605 gram) Breedte op 27mm intern

Breedte van de banden nam na een weekje op 2 bar met zo,n 1,5mm toe.

Ik heb alleen op de combo Leersum Amerongen gereden. Gebruik XC race, dus voor een zo snel mogelijke rondetijd! Gewicht 81KG en circa 12kg overige uitrusting.

Bandenspanning gemeten met schwalbe meter om een wat beter beeld te krijgen dan een voetpomp.

Met de H heb ik achter gereden en de M voor. Dit is in beide gevallen 2.2 en 2.4 een hele fijne neutrale combinatie. Grip, comfort, lichtlopen en reageert goed op spanningsverschil.

Met de 2.2 was ik heel snel uit de bandenspanning 1.4 a 1.5 voor en achter 1.7.
Lager ging de band bij hard rijden iets rollen en harder is gewoon niet nodig. Mocht ik in de Ardennen gaan rijden met langere klimmen en snellere afdaling zou ik denk ik 1 a 2 tiende harder gaan.

Met de 2.4 was het wat lastiger. Met 1.3 voor en 1.5 achter heb je de meeste grip en super comfort. Het werd er een hele andere fiets van. De scherpte is er dan wel vanaf. Voor de winter best prettig, maar het kost wel tijd en best veel!!

Twee weken terug de eerste ronde met deze spanning gereden en de tweede met 1.5 en 1.7. Dan krijgt de fiets het karakter terug van de 2.2. Tijdens deze ronde had ik het gevoel dat net zo goed met de 2.2 te rijden, vrij logisch ook. Maar met de 2.2 gaat er dan wel even 200 gram per wiel vanaf!

Ik heb een wattmeter en eerste deel leersum, stuk van 9.xx KM reed ik op 12s na dezelfde tijd. Maar met de 2.4 op 1.3 en 1.5 kosten dit 12watt meer als met de 2.4’s op 1.5 wn 1.7 wat neerkomt op circa 5% vermogen, op meerdere segmenten gekeken en overal zag je circa de 5%

In de afdalingen ben je wel iest zekerder en comfortabeler maar dat scheelt echt vrijwel niets in tijd, sterker, door de lagere rolweerstand van de 2.2 en/of hogere spanning ben je hier ook weer sneller.

Toen afgelopen week de RC erop en getest. Eerste ronde 1.3 en 1.5, dat was ietsje te zacht band ging wat rollen, de sweetspot bleek een 1.5 en 1.7.
Ook hier zie je weer een wattage verschil optreden zei het veel minder als met de 2.4’s

Maar, een volledige leersum/amerongen van 38KM is de RC 2 minuten sneller en 11watt minder dan de 2.4 op 1.5 en 1.7.

De RC is een hele fijne band, net wat agressiever dan de H en M. Welke ik prettiger vind is lastig te zeggen

Natuurlijk is het geen wetenschap en kan de baan net anders liggen, voor mijn gevoel was de baan redelijk gelijk en omstandigheden ook.

Het lijkt allemaal niet veel, maar 5% vermogen en 2 minuten train je er niet zo even bij!

(Ik snap natuurlijk ook dat vermogen niets zegt over totale vermoeidheid!, waarbij je best de keuze kan maken om met minder spanning te rijden).

Al met al zeer leuk om te doen. Sowieso zijn de prielli’s een aanrader. De H en M combinatie is een perfecte allround combo, zeker ook als je relatief veel verhard rijd.

Ik heb de 2.2 M en H niet snel na de RC kunnen testen dat is wel jammer.

Pirelli heeft wat mij betreft naast de race banden ook op MTB gebied misschien wel de beste banden overal genomen. Makkelijke montage, perfect rond, in 1 x dicht. Slijtavst (op de race), blijft rond, hele hoge grip, voorspelbaar.

Ps.
Ik wordt niet gesponsord door Pirelli, helaas allemaal zelf moeten kopen......
Wat een leuke test om te lezen jôh !

Ik herken mij er helemaal in qua testen en ervaringen (beide op de racer en MTB).

Lang verhaal kort; Pirelli en Vittoria zijn voor mij de topbanden voor beide disciplines als het gaat om snelheid. Als het gaat om het totaalplaatje van de band voor MTB (prijs/kwaliteit), dan komt daar ook nog Maxxis bij.

De Duitsers hebben de naam, maar da's kudde gedrag, maar ze staan echt in de schaduw van de Italianen en Amerikanen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Het enige Amerikaanse bandenmerk dat ik ken is Good Year.

Maxxis is Taiwanees. Dochter van Cheng Sin Rubber industry
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maar ze staan echt in de schaduw van de Italianen en Amerikanen.
Italianen en Italianen.
VITTORIA S.P.A. (TIRES AND WHEELS)
Via Liguria, 8, 24041

Brembate, Italy

Fax: +39 035 499 3912

+39 035 499 3911

info@vittoria.com


En dan zou het me niets verbazen als de Pirelli fietsbanden gewoon uit de Vittoria fabriek rollen.
Mijn Vittoria Mazza is trouwens made in Thailand, dus misschien rollen de Vittorias wel uit de Pirelli fabriek voor motorfietsbanden :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Pirelli Pzero velo normale editie, made in Italy
Pirelli Pzero velo color edition, made in France........ Je zou zeggen misschien wel dezelfde mal.

MTB allemaal made in thailand
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Pirelli mtb wordt geproduceerd door Lion Tire Co (Vittoria?)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En las ik nou ook dat WP bij Vittoria vandaan komt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie