Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Qprs schreef: za 23 juli 2022, 14:51 Binnenkort ga ik Pirelli MTB banden proberen, maar ik ben een beetje huiverig gezien mijn ervaring met Pirelli gravelbanden. Hier een kleine review van die gravelbanden:

Afbeelding
:-{ :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Heckler40 schreef: vr 15 juli 2022, 11:30
Vision schreef: vr 15 juli 2022, 10:28 de interne velgbreedte is 25 zowel voor als achter.
25mm is wat "normaal" was voor de 2,35 toen ze die ontwierpen, maar de 2.4 WT is voor een interne maat van 35mm gedacht.

WT tires have the same basic tread pattern as the “traditional” versions of these tires, but they're designed to work better on wider rims—according to Maxxis, Wide Trail tires are built with a 35mm internal rim width in mind.

Enjoy!!
Niet om een of het ander een 2.4 (WT) is niet enkel voor een velg met een interne breedte van 35mm. Vreemd genoeg geeft Maxxis in deze link aan dat een interne breedte van 30mm optimaal is. Zoals je hieronder in het stukje en in de link van Maxxis kunt lezen. Het gedeelte in caps lock komt vd website zelf.

MAXXIS RECOMMENDS THAT YOU USE THIS TIRE WITH A 25-30MM WIDE RIM (30MM IS OPTIMAL). MAXXIS RECOMMENDS A MINIMUM OF 6MM CLEARANCE BETWEEN THE TIRE AND ALL PARTS OF THE BICYCLE FRAME AND FORK.

Maxxis Wide Trail XC tires are optimized for use with 30mm internal width rims. A Maxxis WT XC tire mounted to a 30mm wide rim will measure 2.40” wide when inflated to 25 PSI. The WT XC tires will perform well on rims as narrow as 25mm, but Maxxis does not recommend rims narrower than 25mm or wider than 30mm.

A minimum of 6mm clearance between all parts of the bicycle (frame and fork) and the tire is recommended.

https://www.maxxis.com/int/technology/b ... -trail-xc/
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dus Maxxis geeft zelf verschillende optimum breedtes aan, zit je altijd goed :-q

De crux is dat die laatste text vermeld dat het over XC banden gaat wat de IKON en Aspen zouden zijn, die veel op 25-30mm velgen verkocht worden, ook als 1e montage door de grote merken. XC rijders zijn ook conservatiever als het om brede banden en velgen gaat want die zijn zwaarder. De 35mm past dan beter bij DHR DHF en Assegaai. Volgens Maxxis althans :wink:

FWIW ik ben net terug uit de Alpen en WT 2.4 en 2.5 werkt prima op mijn velgen met 30mm intern :bier:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Heckler40 schreef: za 30 juli 2022, 22:30 Dus Maxxis geeft zelf verschillende optimum breedtes aan, zit je altijd goed :-q

De crux is dat die laatste text vermeld dat het over XC banden gaat wat de IKON en Aspen zouden zijn, die veel op 25-30mm velgen verkocht worden, ook als 1e montage door de grote merken. XC rijders zijn ook conservatiever als het om brede banden en velgen gaat want die zijn zwaarder. De 35mm past dan beter bij DHR DHF en Assegaai. Volgens Maxxis althans :wink:

FWIW ik ben net terug uit de Alpen en WT 2.4 en 2.5 werkt prima op mijn velgen met 30mm intern :bier:

Enjoy!!
Tja, dat Maxxis :wink: Gelukkig ben jij weer veilig terug gekomen uit de Alpen :bier: Klopt wat je schrijft over dat XC rijders conservatiever zijn over bredere banden en velgen ivm met het (meer) gewicht. Het gekke (imo) is, dat de Rekon Race 2.4 net zoveel weegt als de 2.35 :~
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Vision schreef: zo 31 juli 2022, 12:45 Het gekke (imo) is, dat de Rekon Race 2.4 net zoveel weegt als de 2.35 :~
Dat is niet zo gek, dat is dezelfde band.

Die 2,35 breed is gemeten op een 25mm intern velg. Als je datzelfde karkas op een bredere 30mm intern velg zet meet ie 2.4 breed. Als ze even zwaar zijn is er dus ook evenveel rubber in de noppen gebruikt, alleen zitten die noppen op een iets andere plek op het karkas.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Volgens mij rijdt de XCO top gewoon op 30mm velgen (afhankelijk van het parcours) , met 2.35 of 2.40 banden gemonteerd...

Vooral afhankelijk van het parcours dus. Anders voegt een 30mm/2.40 combinatie niet veel toe. Behalve gewicht dan :wink:

Overigens, je beseft dat het verschil tussen 2.35 en 2.40 slechts 1,2mm is ? Ik denk dat de 2.40WT gewoon 2.35 banden zijn, ontwikkeld om beter te passen op de bredere velgen.
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

azkme schreef: wo 20 juli 2022, 15:10 Bedankt voor de info. Ik ga dan toch eens vooraan de Fast Trak's proberen. Fingers crossed ;-)
toch even een update voor de geïnteresseerden:
heb een 2.35 fast trak T5 control vooraan gelegd (samen met dus de oude 2.1 renegade achteraan) en dit geeft me toch veel meer stabiliteit in de bochten :)

worked out great dus :) bedankt voor de info!
scott5087
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 augustus 2022, 13:16

Mountainbikers,

Ik heb een Scott Spark RC 900 met momenteel een Forekaster 2.20 voor en Rekon 2.25 achter.

Ik rijd hoofdzakelijk in Noord Limburg en net over de Duitse grens, maar ook geregeld in Nijmegen en Zuid Limburg.

Interne breedte van de velg is 24.5mm.

De bovenstaande bandencombinatie biedt mij genoeg grip, echter zijn ze toe aan vervanging en wil ik graag eens 2.35 banden proberen. Daarnaast heb ik het idee dat voor zomerse omstandigheden bovenstaande set overkill is (rolt relatief zwaar, kom zelden grip tekort).

Nu dacht ik aan een Rekon Race 2.35 achter met een iets agressievere voorband, een Rekon is helaas niet in 2.35 te krijgen. Een Forekaster 2.35 zou in de winter kunnen maar lijkt me wat overkill voor de zomer. Wellicht dat een Ardent Race 2.35 vóór met een Rekon Race 2.35 achter een oplossing is. Wie heeft daar ervaring mee?

Een andere optie die me aanspreekt is de nieuwe racing ray/ralph combi in 2.35 waarbij in de winter eventueel de voorband verwisseld kan worden voor een Nobby Nic of Forekaster. Deze zijn echter nergens te krijgen en levertijden zijn belachelijk lang.

Tips zijn van harte welkom.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 5 augustus 2022, 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Even samengevoegd met het banden review topic.
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Rekon Race en Aspen zijn in 2.4 wide trail variant verkrijgbaar. Ik heb nu de aspens 2.4 zowel voor als achter. Als je licht rollende banden wil zou ik dan de aspens nemen. Wat ook nog zou kunnen is Schwalbe Thunderburt voor en achter of bv burt achter en racing ralph / ray voor. Deze zijn wel in 2.35 inch beschikbaar.
scott5087
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 augustus 2022, 13:16

Bedankt voor je reactie.

Interne breedte van mijn velg is 24.5MM, een 2.4 WT valt daar niet zo mooi op dus breder dan 2.35 wil ik niet gaan.

De thunder burts bieden me te weinig grip. Ik rijd redelijk wat technische stukken. Ik zoek voor de voorband iets met meer grip dan een Rekon Race. Achter is een Rekon Race of Racing Ralph dan wel prima.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De oude forekaster doet het juist prima in droge omstandigheden zoals nu. Maar Maxxis heeft `m een paar weken terug vernieuwd, is nu meer een trailband met bijbehorend gewicht. De oude zal nog wel verkrijgbaar zijn, maar dan moet je niet te lang wachten.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Denk dat die 0,05" minder uitmaakt dan merk/type band.

Rij zelf wolfpack race / speed (wel in 2.25), Ra/Ra en Vittoria Barzo / Mezcal (in 27,5). Allemaal prima XC combi's voor NL.

De Vittoria's worden ook gemaakt in 2.35 maar beschikbaarheid van banden is sowieso een uitdaging op dit moment..
scott5087
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 augustus 2022, 13:16

Bedankt voor de reacties. Die 0.05" zal het verschil niet maken, maar WT is wel geoptimaliseerd voor een brede velg dus dat zal niet ideaal vallen op mijn velg.

Rekon Race 2.35/Forekaster 2.35 blijft ook een serieuze optie, al denk ik dat ik in de zomer met iets minder dan een Forekaster 2.35 ook wel uit moet kunnen. Misschien de Ardent Race ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Scott5087:
Ik heb je vraag even samengevoegd met het Banden Review topic.
En als je hier een paar posts terug bladert, dan zie je dat een XC WT prima kan op een 25mm velg, volgens de specs van Maxxis zelf.
Dus 24,5mm zal ook kunnen, dat hangt niet af van die halve mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

scott5087 schreef: vr 5 augustus 2022, 15:44 Bedankt voor de reacties. Die 0.05" zal het verschil niet maken, maar WT is wel geoptimaliseerd voor een brede velg dus dat zal niet ideaal vallen op mijn velg.

Rekon Race 2.35/Forekaster 2.35 blijft ook een serieuze optie, al denk ik dat ik in de zomer met iets minder dan een Forekaster 2.35 ook wel uit moet kunnen. Misschien de Ardent Race ?
Forekaster doet het ook prima op losse droge bosgrond / zand.

Wil je iets lichter rollend, kies dan een Rekon Race 2.35 voor of een 2.35 Ikon. Nee, je gaat niet dood met een Rekon Race asn de voorkant. Grip genoeg. Zolang maar de juiste (lage) bandendruk.

Ardent Race is meer geschikt voor paden met rotsen en stenen. Als je niet in Limburg rijdt, dan lekker uit de twee bovengenoemde banden kiezen. Voor Limburg kan de Forekaster dan weer uit het vet.
Plaats reactie