Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik vraag me af wat met de huidige droge condities de beste bandencombi is voor Nederland (Limburg hoort daar dus niet bij :kiss: ). Ik rijd meestal op de Sallandse heuvelrug, redelijk te vergelijken met de UHR, dus flow trails met voornamelijk hard, los op hard en mul tot heel mul.
De banden die ik heb liggen zijn Racing Ralph (2,35) Thunder Burt (2,1) WP speed (2,4) WP race (2,4)

Ik heb 30mm velgen en mijn standaard banden keuze is de RaRa achter en de WP Race vóór.

Alternatieven (achter/voor)
RaRa/Speed
Speed/Race
Speed/Speed
Of toch de (te) smalle Thunder Burt?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Dekker85 schreef: do 11 augustus 2022, 11:13
Stunning schreef: wo 10 augustus 2022, 23:58

Met een Trek rijdt je uiteraard Bontrager banden :-D En dat zijn prima banden overigens.

Lekker een Bontrager XR3 Team Issue 2.20 eronder en gaan !
https://www.12gobiking.nl/bontrager-xr3 ... 6&369=8921
En waarom dan de 2.2 en niet de 2.4??

Heeft dit met de velgmaat te maken??
2.4 heb je niet nodig op die routes. Met jouw gewicht kan een 2.4 wel iets meer comfort geven inderdaad. Dus ja, 2.4, waarom ook niet.
Mad Wally schreef: do 11 augustus 2022, 16:21 Ik vraag me af wat met de huidige droge condities de beste bandencombi is voor Nederland (Limburg hoort daar dus niet bij :kiss: ). Ik rijd meestal op de Sallandse heuvelrug, redelijk te vergelijken met de UHR, dus flow trails met voornamelijk hard, los op hard en mul tot heel mul.
De banden die ik heb liggen zijn Racing Ralph (2,35) Thunder Burt (2,1) WP speed (2,4) WP race (2,4)

Ik heb 30mm velgen en mijn standaard banden keuze is de RaRa achter en de WP Race vóór.

Alternatieven (achter/voor)
RaRa/Speed
Speed/Race
Speed/Speed
Of toch de (te) smalle Thunder Burt?
Ik rijd nu UHR met Thunder Burt 2.25 voor en 2.10 achter. Gaat prima, lekker snel en accelereert als een malle. Ik denk dat ze op een 30mm velg wel iets over de 2.10 gaan, echter de zijnoppen lopen ver over de ronding van de band heen, dus je behoudt gewoon je zijgrip. En volgens ETRTO kan 2.10 gewoon op 30mm.

De andere banden ken ik niet, maar zo'n Speed/Speed combi lijkt mij ook wel interessant op dit soort routes.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Grip in bochten wordt beter met 2.4 en lagere drukken, maar ook profiel telt. Ik ken die XR2 niet maar er zijn hier veel UHR locals die regelmatig wat zeggen over banden.

Ik kon tot vorige week in vlak Drenthe met heel weinig noppen toe. Maar woon nu ook veel dichter bij de UHR ik ga eens kijken hoe de ervaring vertaalt. En ik rijd met Wolfpack banden, Speed, Race en Trail. Alle 3 in 2.4

De allround set met grip ook voor de UHR is Race achter en Trail voor.
Een snelle set is Speed achter en Race voor of Speed voor en achter
De Speed rolt lichter maar glijdt iets eerder. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Rij geregeld Amerongen en Hoge Vuursche: Vittoria Mezcal 2.35 (voor en achter) rijdt echt heerlijk op het droge tot mulle!

Daarbij veel profijt van 30mm/2.35 inch achter bij de klimmetjes, beduidend meer grip dan met de afgevoerde combo 25mm/2.25 inch.

EDIT: qua luchtdruk Voor 1.6 en Achter 1.8, deze tool is wel grappig: https://bikefaff.com/mountain-bike-tyre ... alculator/
Laatst gewijzigd door JorisB op ma 15 augustus 2022, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dekker85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 27 december 2021, 01:05

Nou heb het volgende gedaan:
Heb een XR3 2.4 gehaald en een XR4 2.4.

Heb nu de XR3 2.4 voor liggen met 1.8bar en de XR2 2.2 achter met 2.0 bar.
Denk dat dit een mooie combi is nu het zo droog is.

Mocht het weer slechter worden. Dan gooi ik de banden om. XR4 naar voren en de XR3 naar achter voor meer grip.

Mocht ik er een tijdje op gereden hebben. Laat ik mijn bevinden weer horen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ik zoek een oplossing voor te weinig tractie achter.

Situatie: Trail bike met 29" 30mm velgen. Huidige banden combi v/a continental crossking 2.3 / raceking 2.25. Rij tubeless met gemiddeld 1.5 / 1.6 bar. Deze combi rijdt lekker licht en goed genoeg voor de meeste situaties, maar met name achter mis ik op echt steile stukken tractie.

Ik vind het wel belangrijk om het lichte rijden zoveel mogelijk te behouden. Moet wel een allround combi zijn geschikt voor zomer en winter, droog/mul en nat. Rij vooral UHR eo en daarnaast vaak in het GNR (daar zijn ook de steile klimmetjes te vinden)

Zelf dacht ik om bijv de crossking naar achter om te zetten en voor een conti trail of mountainking te nemen. Dan hoef ik maar 1 nieuwe band te kopen. Maar als jullie veel betere combinaties kennen.....
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik rijd nu met een mountain king voor en cross king achter en als ik op steile stukken uit het zadel omhoog wil knallen schiet ik ook wel eens wat door. Als dat gebeurt probeer ik dat liever op rijtechniek op te vangen dan met zwaarder rollende banden, of accepteren dat ik een keer wat doortrap. Het zal niet zo zijn dat je geen klim opkomt toch?
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Johanson schreef: wo 17 augustus 2022, 19:48 Ik rijd nu met een mountain king voor en cross king achter en als ik op steile stukken uit het zadel omhoog wil knallen schiet ik ook wel eens wat door. Als dat gebeurt probeer ik dat liever op rijtechniek op te vangen dan met zwaarder rollende banden, of accepteren dat ik een keer wat doortrap. Het zal niet zo zijn dat je geen klim opkomt toch?
De raceking heeft minder profiel dan de cross en heeft sowieso minder tractie. Ben je tevreden over deze combi qua rijgedrag? Weet je toevallig wat het verschil tussen de conti mountain en trailking is?
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik ken de trail king niet maar het ziet eruit als een lompe achterband.
Ik heb deze combi gemonteerd omdat ik een paar keer naar de ardennen en zuid Limburg ga om te fietsen, daar mag een band van mij wel wat extra's hebben. Ik ben gewend om met een licht setje te rijden, daarmee kom ik op de veluwse zandgronden niet vaak grip tekort.

Op wat voor klimmen merk je dat je grip tekort komt en hoe rijd je daar dan? Breekt je achterwiel ook wel eens uit naar opzij op momenten dat je dit niet wilt of is het echt met klimmen? Ben je verder tevreden met je banden?
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Die steile heuvels kan ik alleen in het laagste verzet nemen, in mijn geval 32 voor, 51 achter. Op een gegeven moment slipt achter gewoon door. Borst zo ongeveer op het stuur om voorwiel aan de grond te houden en achter zoveel mogelijk druk houden. Ik ben in de basis een goede klimmer, maar met name de meer extreme klimmetjes lukken niet goed wat betreft het doorslippen = letterlijk door de tractie van de band trappen
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik heb op m'n XC fiets zowel voor als achter een cross king liggen.
Erg tevreden mee, rolt lekker en de grip is voor die fiets en de routes (Veluwe) die ik er mee rijdt voldoende.

Ben je tevreden met de Xking voor? Zo ja, waarom die dan vervangen voor een mountain of trail king?
Ik zou 'm er lekker op laten liggen er een Xking voor achter bij kopen.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Als je gierig bent zoals ik kun je ook even de banden voor en achter wisselen en kijken of je met de x king boven komt :-q
Dan kun je inderdaad 2 keer de x king monteren
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Jefro98 schreef: wo 17 augustus 2022, 21:46 Ik heb op m'n XC fiets zowel voor als achter een cross king liggen.
Erg tevreden mee, rolt lekker en de grip is voor die fiets en de routes (Veluwe) die ik er mee rijdt voldoende.

Ben je tevreden met de Xking voor? Zo ja, waarom die dan vervangen voor een mountain of trail king?
Ik zou 'm er lekker op laten liggen er een Xking voor achter bij kopen.
Xking is wel redelijk. Vind 'm in de snelle wat mulle bochten niet zo denderend, dus voor wil ik wss een andere band, zoals de mountainking
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Johanson schreef: wo 17 augustus 2022, 21:56 Als je gierig bent zoals ik kun je ook even de banden voor en achter wisselen en kijken of je met de x king boven komt :-q
Dan kun je inderdaad 2 keer de x king monteren
Ik ben héél gierig :lol: :lol: maar zo gierig ook weer niet..... Mss dat er nog andere suggesties volgen. Ben benieuwd
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Elke band kan doorslippen op een steile klim.
Techniek is meer bepalend dan de band
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie