Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nespresso schreef: wo 28 juli 2021, 17:48 I.v.m. MTB-(mee-op-)vakantie naar Oostenrijk wil ik mijn Maxxis Rekon Race 29x2.35 tijdelijk vervangen door een setje Schwalbe Nobby Nic's 29x2.35. Zo te lezen de all-round band voor Trail/All-mountain. Alleen...voor zover ik kan zien nergens te krijgen in 2.35 maar wel in 2.40 (webwinkels). Iemand ervaring met die 2.40's? Volgens de calculator scheelt 't maar 1mm in breedte, maar in de praktijk wil dat wel eens heel anders uitvallen, qua "bolling"/volume op je velg. Ze gaan op Syncros Silverton 2.0 velgen, buitenmaat 30mm (binnenmaat 25mm?).
Ik heb de 2.4 in de soft super trail uitvoering. En op 25mm velg.
Ik kan 'm vanavond of morgen wel eens opmeten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

2.4 NN soft is op een 26mm velg exact 60mm buitenmaat op de noppen, zojuist even gemeten.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Thanx!
carbon bike, titanium collarbone...
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Nespresso schreef: wo 28 juli 2021, 17:48 I.v.m. MTB-(mee-op-)vakantie naar Oostenrijk wil ik mijn Maxxis Rekon Race 29x2.35 tijdelijk vervangen door een setje Schwalbe Nobby Nic's 29x2.35. Zo te lezen de all-round band voor Trail/All-mountain. Alleen...voor zover ik kan zien nergens te krijgen in 2.35 maar wel in 2.40 (webwinkels). Iemand ervaring met die 2.40's? Volgens de calculator scheelt 't maar 1mm in breedte, maar in de praktijk wil dat wel eens heel anders uitvallen, qua "bolling"/volume op je velg. Ze gaan op Syncros Silverton 2.0 velgen, buitenmaat 30mm (binnenmaat 25mm?).
Je zou ook kunnen overwegen om voor een Rekon (niet race) te gooien. De Rekon en Rekon race vallen allebei nog in het trail genre, zeker inde exo uitvoering. Eventueel achter ook een Rekon (niet race). Voordeel van de race is dat de bochtengrip haast identiek is aan de Rekon en dior de lagere middennop een lagere rolweerstand heeft.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nespresso schreef: wo 28 juli 2021, 18:41 Ze bestaan wel in 2.35. Bij Maxxis is 2.40 bedoeld voor velgen met een binnenbreedte van >30mm. Dat zijn die van mij niet. En geen idee hoe dat bij Schwalbe zit.
Zo te zien is de 2.35 de oude versie en de 2.4 de 2022 versie.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MarkMeisner schreef: wo 28 juli 2021, 20:53 2.4 NN soft is op een 26mm velg exact 60mm buitenmaat op de noppen, zojuist even gemeten.
Nog even opgemeten.
Nieuwe NoNi trail soft 2.4 op een 25mm velg is een ruime 59mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

OsiruS schreef: wo 28 juli 2021, 21:03
Nespresso schreef: wo 28 juli 2021, 17:48 I.v.m. MTB-(mee-op-)vakantie naar Oostenrijk wil ik mijn Maxxis Rekon Race 29x2.35 tijdelijk vervangen door een setje Schwalbe Nobby Nic's 29x2.35. Zo te lezen de all-round band voor Trail/All-mountain. Alleen...voor zover ik kan zien nergens te krijgen in 2.35 maar wel in 2.40 (webwinkels). Iemand ervaring met die 2.40's? Volgens de calculator scheelt 't maar 1mm in breedte, maar in de praktijk wil dat wel eens heel anders uitvallen, qua "bolling"/volume op je velg. Ze gaan op Syncros Silverton 2.0 velgen, buitenmaat 30mm (binnenmaat 25mm?).
Je zou ook kunnen overwegen om voor een Rekon (niet race) te gooien. De Rekon en Rekon race vallen allebei nog in het trail genre, zeker inde exo uitvoering. Eventueel achter ook een Rekon (niet race). Voordeel van de race is dat de bochtengrip haast identiek is aan de Rekon en dior de lagere middennop een lagere rolweerstand heeft.
Ik vind een Nobby Nic toch wel een hele andere band als een Rekon (met beiden gereden, zij het niet de laatste versie van de NN). De Schwalbe geeft echt wel meer grip.

Afhankelijk van wat je wilt gaan rijden: als het niet te heftig wordt zou het nog een mooie combi zijn om voor een NN te monteren en achter een Rekon (non race, wel EXO). Dan heb je voor wat reserves en achter toch de mooie rolweerstand.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

kermit schreef: do 29 juli 2021, 15:42
OsiruS schreef: wo 28 juli 2021, 21:03

Je zou ook kunnen overwegen om voor een Rekon (niet race) te gooien. De Rekon en Rekon race vallen allebei nog in het trail genre, zeker inde exo uitvoering. Eventueel achter ook een Rekon (niet race). Voordeel van de race is dat de bochtengrip haast identiek is aan de Rekon en dior de lagere middennop een lagere rolweerstand heeft.
Ik vind een Nobby Nic toch wel een hele andere band als een Rekon (met beiden gereden, zij het niet de laatste versie van de NN). De Schwalbe geeft echt wel meer grip.

Afhankelijk van wat je wilt gaan rijden: als het niet te heftig wordt zou het nog een mooie combi zijn om voor een NN te monteren en achter een Rekon (non race, wel EXO). Dan heb je voor wat reserves en achter toch de mooie rolweerstand.
Dat deel ik, maar ik zou het met een rekon exo voor prima aandurven voor de zomer. Nobby heeft meer nop, maar heb je het ook echt nodig? Dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Aangezien ik nog niet weet wat voor soorten trails we daar voor onze kiezen krijgen heb ik liever wat overkill dan underkill :wink: Inmiddels 2 setjes NN SuperTrails besteld, dus met wat stevigere wangetjes. Better safe than sorrow. (Mijn broer is ook niet de lichtste :winkie:)

Als de Rekon Race hier opgereden zijn dan denk ik er hard over om die weer opnieuw te kopen: zijn me erg goed bevallen op DD/UHR en Veluwe. Ik heb daarvoor niet echt grover profiel nodig. Zelfs de modderige winteromstandigheden mee doorgekomen.
carbon bike, titanium collarbone...
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Nespresso schreef: do 29 juli 2021, 19:07 Als de Rekon Race hier opgereden zijn dan denk ik er hard over om die weer opnieuw te kopen: zijn me erg goed bevallen op DD/UHR en Veluwe. Ik heb daarvoor niet echt grover profiel nodig. Zelfs de modderige winteromstandigheden mee doorgekomen.
Mijn fiets werd afgeleverd met rekon v/a (exo, non-race). Lopen naar mijn gevoel wel wat zwaar, maar qua grip bijzonder fijn. Ook in nattere omstandigheden zeer te spreken over. Meer grip dan de conti crossking, lichter lopend dan de mountainking (en noni).
Nu achter een rekon race exo, en wederom dezelfde bochtengrip, en iets lichter lopend. Ook in nattere omstandigheden gaf deze band voldoende vertrouwen, net als loose on hardpack. Vermoedelijk blijf ik de winter met deze setup doorrijden.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

OsiruS schreef: do 29 juli 2021, 17:59
kermit schreef: do 29 juli 2021, 15:42 Ik vind een Nobby Nic toch wel een hele andere band als een Rekon (met beiden gereden, zij het niet de laatste versie van de NN). De Schwalbe geeft echt wel meer grip.

Afhankelijk van wat je wilt gaan rijden: als het niet te heftig wordt zou het nog een mooie combi zijn om voor een NN te monteren en achter een Rekon (non race, wel EXO). Dan heb je voor wat reserves en achter toch de mooie rolweerstand.
Dat deel ik, maar ik zou het met een rekon exo voor prima aandurven voor de zomer. Nobby heeft meer nop, maar heb je het ook echt nodig? Dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden.
Nee, da's altijd lastig vanachter een toetsenbord en al helemaal als je niet degene bent die op pad gaat :D

Als het droog en niet al te gek wordt zou ik ook wel met twee Rekon's durven rijden, maar omdat voor de rolweerstand niet zo'n grote rol speelt kies ik daar liever voor iets meer reserves. Beter mee verlegen dan om verlegen zeggen ze dan :)

Totdat ik aan de e-mtb ging reed ik meestal met een NN voor en een Rock Razor achter mijn Alpenweken (veel schotter naar boven en wandelpaden naar beneden, dus niet volgas). Die RoRa is natuurlijk ook geen wonder in de blub, maar een incidenteel nat rotspad kon hij prima aan. Denk dat een Rekon wel een beetje vergelijkbaar rijdt voor mijn gebruik.
Op mijn huidige hardtail heb ik twee Rekon's liggen, maar die fiets ziet eigenlijk amper buitenland. Heb er wat dat betreft alleen een keer een rode route in een trailcentre in Wales mee gereden, en een tamelijk pittige afdaling in de Alpen. Op die laatste had ik wel graag wat grovers voorop gehad, maar ik kwam nu ook heel beneden :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Komend weekend ga ik voor het eerst met een Vittoria Agarro voor én achter rijden. Dat is een trailband met een lichtlopende profiel.
Tot deze week zat er aan Mazza voorop maar dat loopt toch wel zwaar op het horizontale/droge parcours.

Hier hoop ik mee het beste uit twee werelden te krijgen.
Een redelijk stevige bank met trail karkas en een redelijk licht lopend profiel. Morgen of overmorgen ga ik op pad en daarna zal ik wel wat laten weten.

Dit zou voor de zomer zomaar ook een goed buitenland setje zijn.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ik wilde mijn IKon EXO 3C MaxxSpeed (liggen er al weer ruim 2 jaar op, waaronder Cape Pioneer mee gereden) vervangen voor een setje Mezcals. Goede ervaringen mee gehad in 26" periode jaren geleden, al hadden die wel een heel ander design en waren ze wit. :lol:

Ik baal er alleen van de ik 2 verschillende Mezcals heb ontvangen. Ze zijn wel identiek, maar het logo is verschillend. Onderstaande logo heb ik nog nooit gezien, maar volgens mij oogt het wel rustiger. Extra protectie vond ik overbodig, dus voor de lichte Mezcal gegaan zonder TNT.

Afbeelding

Welke heeft eigenlijk het nieuwste logo? De onderste oogt mijn inziens wat moderner. Simple en easy, beetje als Schwalbe.

Ik zit er aan te denken ze terug te sturen en een setje Ikon EXO 3C MaxxSpeed TLR in tanwall te bestellen. Zijn erg goed bevallen in Zuid-Afrika, maar ook op de Nederlandse tracks, Heuvelrug, Dorst, Schoorl. Maar ook in Duitsland perfect. En tubeless maken van Maxxis banden is super easy.
Tijl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 9 september 2020, 14:02

Gister de tubeless gang van mijn banden bijna compleet afgerond, toen er een enorme klap volgde en ik de ramen van mijn schuur van Latex kon ontdoen. Een Nobby nic was van de velg geknald. Gelukkig zijn de velg, cassette en schijf in orde. Ik twijfel nu dus om de band er weer om te leggen, of is dit een absolute no go?

Betreft een Canyon Grand Canyon 8 uit 2021, ik rij vooral NL (Schoorl, Utrecht, Spaarnwoude) en nu dus tubeless. De voorste Nobby Nic zit al tubeless op.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

De hamvraag is , hoeveel bar zat er in toen hij eraf klapte?
Plaats reactie