Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Anders de zoekfunctie eens gebruiken, ik geloof dat er wel eea over banden op dit forum staat… :bier:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik rijd zelf ook op het GNR en veel op de HV/LV en na 22 jaar kan ik wel zeggen dat ik daar alle stijle heuveltjes wel ken. En ben met iedere achterband van semislick tot tractorband boven gekomen. Het is nu eenmaal een zanderige omgeving, dat vereist wat meer kracht en snelheid om boven te komen daar.

Vorig jaar herfst (nat/modder) zelfs de 26% helling tijdens de Reichswald-Mookerheide toertocht met een Rekon Race achterop omhoog gekomen zonder problemen.

Je zou wat meer vaart kunnen maken als je de stijle klimmetjes in het GNR pakt, of wellicht wat meer werken aan je kracht / balans op de fiets. Echter je bandencombinatie voldoet meer dan goed voor dit gebied. Dus daar zou ik het niet zoeken.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Stunning schreef: do 18 augustus 2022, 08:03 Ik rijd zelf ook op het GNR en veel op de HV/LV en na 22 jaar kan ik wel zeggen dat ik daar alle stijle heuveltjes wel ken. En ben met iedere achterband van semislick tot tractorband boven gekomen. Het is nu eenmaal een zanderige omgeving, dat vereist wat meer kracht en snelheid om boven te komen daar.

Vorig jaar herfst (nat/modder) zelfs de 26% helling tijdens de Reichswald-Mookerheide toertocht met een Rekon Race achterop omhoog gekomen zonder problemen.

Je zou wat meer vaart kunnen maken als je de stijle klimmetjes in het GNR pakt, of wellicht wat meer werken aan je kracht / balans op de fiets. Echter je bandencombinatie voldoet meer dan goed voor dit gebied. Dus daar zou ik het niet zoeken.
Bij sijsjesberg of trapjesberg heb je die heuvel met matten. Redelijk steil, toch? Begin eens aan de voet vanuit stilstand.... Ben benieuwd of je dat met een glad bandje redt. Zo ja, dan petje af. Vaart maken is geen techniek, want die keuze heb je niet altijd. De balans heb ik, de kracht is ok. Uiteraard maakt de houding veel uit, maar dan komt het op enig moment wel op het bandje aan.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

The Grim Ripper schreef: do 18 augustus 2022, 09:15
Stunning schreef: do 18 augustus 2022, 08:03 Ik rijd zelf ook op het GNR en veel op de HV/LV en na 22 jaar kan ik wel zeggen dat ik daar alle stijle heuveltjes wel ken. En ben met iedere achterband van semislick tot tractorband boven gekomen. Het is nu eenmaal een zanderige omgeving, dat vereist wat meer kracht en snelheid om boven te komen daar.

Vorig jaar herfst (nat/modder) zelfs de 26% helling tijdens de Reichswald-Mookerheide toertocht met een Rekon Race achterop omhoog gekomen zonder problemen.

Je zou wat meer vaart kunnen maken als je de stijle klimmetjes in het GNR pakt, of wellicht wat meer werken aan je kracht / balans op de fiets. Echter je bandencombinatie voldoet meer dan goed voor dit gebied. Dus daar zou ik het niet zoeken.
Bij sijsjesberg of trapjesberg heb je die heuvel met matten. Redelijk steil, toch? Begin eens aan de voet vanuit stilstand.... Ben benieuwd of je dat met een glad bandje redt. Zo ja, dan petje af. Vaart maken is geen techniek, want die keuze heb je niet altijd. De balans heb ik, de kracht is ok. Uiteraard maakt de houding veel uit, maar dan komt het op enig moment wel op het bandje aan.
Maar het is toch niet perse nodig of logisch om Sijsjesberg/Trappenberg uit stilstand te gaan rijden ?

Echter, heb het wel eens gedaan inderdaad als ik onderaan eerst even met een fietsmaat stond te kletsen. Ook met een glad bandje. Ook met gladde- of juist mulle omstandigheden.

Wellicht toch nog anders met de bandendruk gaan spelen ? Ik rijd wel een hogere druk dan jij dat doet, maar weeg dan ook 80kg. Rijd wel met een hardtail, daardoor achter toch iets stijver (gevoel) dan een fully, ondanks dat je de vering achter wel op een lock hebt staan veert die achterbrug nog steeds licht en kan net wat grip verschil schelen. Slechts een gedachte.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik dacht:"Rij eens met een singlespeed" :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Stunning schreef: do 18 augustus 2022, 10:55
The Grim Ripper schreef: do 18 augustus 2022, 09:15
Bij sijsjesberg of trapjesberg heb je die heuvel met matten. Redelijk steil, toch? Begin eens aan de voet vanuit stilstand.... Ben benieuwd of je dat met een glad bandje redt. Zo ja, dan petje af. Vaart maken is geen techniek, want die keuze heb je niet altijd. De balans heb ik, de kracht is ok. Uiteraard maakt de houding veel uit, maar dan komt het op enig moment wel op het bandje aan.
Maar het is toch niet perse nodig of logisch om Sijsjesberg/Trappenberg uit stilstand te gaan rijden ?

Echter, heb het wel eens gedaan inderdaad als ik onderaan eerst even met een fietsmaat stond te kletsen. Ook met een glad bandje. Ook met gladde- of juist mulle omstandigheden.

Wellicht toch nog anders met de bandendruk gaan spelen ? Ik rijd wel een hogere druk dan jij dat doet, maar weeg dan ook 80kg. Rijd wel met een hardtail, daardoor achter toch iets stijver (gevoel) dan een fully, ondanks dat je de vering achter wel op een lock hebt staan veert die achterbrug nog steeds licht en kan net wat grip verschil schelen. Slechts een gedachte.
Haha idd niet logisch, maar ik deed laatst bij 28 graden een skills ride met Pieter Klaver van mtb-sportief en daar ging het puur om de techniek en niet of je met een aanloop naar boven kon komen. Toen ging het een paar keer niet goed en omdat ik al vaker last had van minder tractie achter, bedacht ik me dat wellicht een wat grovere nop me daarin kan helpen. BTW ik weeg 84kg. Reed wel met m'n achtervering open.... En eerlijk gezegd heb ik die in the woods altijd open staan. Zou dat het probleem zijn?
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 augustus 2022, 10:58 Ik dacht:"Rij eens met een singlespeed" :wink:
.....als jij mij duwt :D
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

The Grim Ripper schreef: do 18 augustus 2022, 11:16
Stunning schreef: do 18 augustus 2022, 10:55

Maar het is toch niet perse nodig of logisch om Sijsjesberg/Trappenberg uit stilstand te gaan rijden ?

Echter, heb het wel eens gedaan inderdaad als ik onderaan eerst even met een fietsmaat stond te kletsen. Ook met een glad bandje. Ook met gladde- of juist mulle omstandigheden.

Wellicht toch nog anders met de bandendruk gaan spelen ? Ik rijd wel een hogere druk dan jij dat doet, maar weeg dan ook 80kg. Rijd wel met een hardtail, daardoor achter toch iets stijver (gevoel) dan een fully, ondanks dat je de vering achter wel op een lock hebt staan veert die achterbrug nog steeds licht en kan net wat grip verschil schelen. Slechts een gedachte.
Haha idd niet logisch, maar ik deed laatst bij 28 graden een skills ride met Pieter Klaver van mtb-sportief en daar ging het puur om de techniek en niet of je met een aanloop naar boven kon komen. Toen ging het een paar keer niet goed en omdat ik al vaker last had van minder tractie achter, bedacht ik me dat wellicht een wat grovere nop me daarin kan helpen. BTW ik weeg 84kg. Reed wel met m'n achtervering open.... En eerlijk gezegd heb ik die in the woods altijd open staan. Zou dat het probleem zijn?
:-D

Okay, dat verklaart het één en ander :wink:

Nah, vering open staan zou niet uit moeten maken denk ik. Ben geen fully gewend, dus ik weet het niet. Als ik klim zet ik wel altijd mijn voorvering uit. Maar dat doe ik omdat ik dat prettiger vind klimmen, niet omdat ik tractie mis.

Het is dat ik niet echt mega grove banden heb liggen, we wonen bij elkaar in de buurt denk ik, anders zou ik zeggen leen eens een losse band van mij en probeer het. Maar zelf rijd ik overal waar jij rijdt met een Schwalbe Thunder Burt voor en achter en in de winter met een Rocket Ron of Maxxis Ikon. Maar die hebben beide niet echt meer nop dan een Race King.

Mijn dochter rijdt trouwens een Forekaster voor en Ikon achter en komt ook overal boven (voordat je denkt :~ , ze is semi professioneel schaatster en trap nogal wat wattages weg :-q )
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Big_Philly schreef: di 12 juli 2022, 11:52
ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 juli 2022, 11:20 Als je met de DHF en Agressor de grip al niet vertrouwt... :~
Mjelnir schreef: di 12 juli 2022, 11:45

Misschien helpt een stukje werken aan banden techniek ook ? Als je de fiets schuin genoeg legt moet je bijna niet kunnen uitbreken met die combo op NL trails
Fair point... een klein beetje nuance dan:
Op de minion / aggressor durf ik meer dan op de RaRa. Echter weet ik van mezelf dat ik niet goed mijn fiets schuin kan leggen, en vaak ook durf te leggen. Bij singletracks die dicht om boompjes heen slingeren is bij mij mijn lean angle vermenigvuldigd met mijn rijdende lengte gevoelsmatig al snel genoeg om een boompje te koppen. Helaas is me dat al eens gebeurd :oops: (schouder, geen kop). Dus bij schuin leggen zit er een bepaalde mate van aarzeling waar ik moeilijk overheen stap.

Mjelnir slaat volgens mij de spijker op zijn kop: naast een goeie bandenkeuze (die wellicht helemaal los staat van wel/geen angst of goeie techniek) zou een clinic bochten een goeie zet zijn.
Kort vervolg op mijn banden / zelfvertrouwenssaga:
Gister een privé clinic gehad op bikepark Holten en gewerkt aan bochten (houding, balans) en rock gardens (zelfvertrouwen). Dat heeft geholpen, al moet ik er nog wel zelf mee aan de slag natuurlijk om de juiste houding in de bochten een gewoonte te maken. Ik deed veel dingen wel goed, maar niet allemaal tegelijk :D
Daarnaast na wikken en wegen de knoop doorgehakt voor een setje banden voor op de Giant: een Ikon 2.35 achter en een Rekon 2.4 voor :) Die komen maandag binnen en zet ik er zsm op, zodat ik bij de 24-uurs estafette op 9 en 10 september een lichter rollende fiets heb.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kan het kloppen dat ik het gevoel heb dat een Dissector op 1.9bar mét insert zachter aanvoelt dan een Racing Ralph op 1.65bar zonder insert?

Ik rij nog niet veel met een insert, nu zo'n 20km en ben al van 1.55 bar in stappen van .10 bar naar de 1.9 gegaan, maar heb nog steeds het gevoel dat de Dissector veel zachter aanvoelt en meer dempt. Verschil in grip heb ik nog niet kunnen testen (vrijdag in Witten wel).

Het gaat om een Maxxis Dissector 3C MaxxTerra EXO TR 2.40 en een Racing Ralph Super Race Evo 2.35. Beide op een intern 30mm velg.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

hmmm, voor het eerst in een jaar of 5-6 zal ik weers eens op xc bandjes de winter doorgaan. op de nwe build komen eerst paar wicked wills. wel een soft aan de voorkant genomen voor net dat beetje meer grip op stenen ed als het nat is.
volgend voorjaar maar extra set wielen erbij voor stevige banden
Bird Aeris 9 blurple
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

MarkMeisner schreef: di 23 augustus 2022, 08:58 Kan het kloppen dat ik het gevoel heb dat een Dissector op 1.9bar mét insert zachter aanvoelt dan een Racing Ralph op 1.65bar zonder insert?

Ik rij nog niet veel met een insert, nu zo'n 20km en ben al van 1.55 bar in stappen van .10 bar naar de 1.9 gegaan, maar heb nog steeds het gevoel dat de Dissector veel zachter aanvoelt en meer dempt. Verschil in grip heb ik nog niet kunnen testen (vrijdag in Witten wel).

Het gaat om een Maxxis Dissector 3C MaxxTerra EXO TR 2.40 en een Racing Ralph Super Race Evo 2.35. Beide op een intern 30mm velg.
Logisch is het niet, 1.9 bar is best veel waarom überhaupt zoveel druk icm een insert?

Kan het zijn dat insert en latex de meting wat verstoren?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

paulus1981 schreef: di 23 augustus 2022, 14:07

Logisch is het niet, 1.9 bar is best veel waarom überhaupt zoveel druk icm een insert?

Kan het zijn dat insert en latex de meting wat verstoren?
Nou precies, logisch leek het mij ook niet, vandaar de vraag. Zoveel druk was een test om te zien wanneer het 'zachte' gevoel over was, maar ook dat bleef. Dat het zwaar rolt had ik wel verwacht, overgaan van een Ralph naar een Dissector met insert.

Ik zie wel dat de Ralph 60TPI heeft en de Dissector 120TPI. Voelt een dubbele TPI zoveel soepeler misschien?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Zwaarder geloof ik, ik was niet zo te spreken over de dissector.

Van de RR in superground en een DHR in EXO vind ik de RR soepeler. Misschien eens zonder metertje de druk bepalen, gewoon door knijpen in de band.. Ooit eens een rondje 3LP met een band met idioot lage druk gereden omdat het ventiel wat verstopt zat met latex en een insert er tegenaan. Dat leverde de nodige happen uit de rand van de insert op :D
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Deze vraag heb ik al gesteld in het veldslag om Norg draadje. Maar ik bedacht me dat ik het beter hier kan vragen, excuses voor de dubbele post :D

A.s zaterdag rij ik dus de veldslag om Norg marathon van 100k (wedstrijdvak). De tip van een maatje van mij was om de Wolfpack Race 2.4 die ik op het voorwiel heb zitten om te wisselen voor een band met minder profiel zoals de Thunder Burt 2.1

Ik heb de TB gisteren getest op Schoorl (extreem veel mul zand) en dit vind ik toch wel zenuwachtig.

Als tussenweg (tussen de WP race en TB) heb ik ook nog een WP Speed 2.4 liggen (links op de foto). Wellicht is dat ook een optie als voorband?
Afbeelding

Dus mijn twee opties zijn dus:
1) TB 2.1 Vóór & Achter
2) WP Speed 2.4 vóór & TB 2.1 achter

Ben erg benieuwd!
Plaats reactie