Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Overigens fiets ik in dezelfde regio!
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Vision schreef: zo 4 juli 2021, 19:32
D-man schreef: do 1 juli 2021, 14:41

Pak maar een s-works fasttrak voor... 2.3... die is heel voorspelbaar en gaat enorm hard een hoek om! Alternatief voor hele goede omstandigheden vind ik een Maxxis Aspen 2.4...
Thanks, aangezien ik nog een Fast Trak had liggen afgelopen zaterdag er nog eentje bij gehaald wel geen s-works versie, aangezien de andere een skinwall is, dezelfde genomen ondanks een andere tpi 60 versus 120 van de s-works lijkt mij dit voor mijn gebruik verhard + gravel wel okay ?
Ik rijd de S-works zowel voor als achter ;-) in jouw geval de S-works aan voorkant steken! Ga jij heel gelukkig van worden ;-)
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Stunning schreef: zo 4 juli 2021, 22:00 Als je niet tubeless rijdt of niet persé tubeless wilt rijden; de Schwalbe Smart Sam. Zoals ik in een eerdere post ook al aangaf, een hele voorspelbare voorband die ook nog eens lekker licht loopt. Echt een outsider !

Nobby Nic vind ik ook niet heel betrouwbaar, Rocket Ron heb ik geen ervaring mee.
Ik rij tubeless en wil dat eigenlijk wel blijven rijden. Die Smart Sam kan nog een optie zijn, maar zie dat die er niet met skinwalls zijn op 29x2.35 en mijn Racing Ralph (en Ray) zijn beide skinwalls.
OsiruS schreef: zo 4 juli 2021, 23:29 Aj balen man!
Ik zou sowieso een band met een steviger karkas nemen, rolt minder snel en voelt voor mij zekerder in bochten. De nobby nick zal echt een serieus merkbaar hogere rolweerstand hebben, in los zand zich sneller ingraven. Wel het hele jaar bruikbaar.
De rocket ron vond ik op de 26" altijd een fijne band, op de 29er kon ik niet aan wennen vanwege de slappe wangen. Is al wel 9 jaar geleden, dus er zal veel veranderd zijn. Denk wel dat deze qua profiel beter zal passen.
Andere opties vind je weer bij andere merken, het lastige is dat banden heel persoonlijk blijven. Zelf vind/vond ik de conti crosskings in de protection uitvoering altijd erg fijn. Mijn huidige maxxis rekons vind ik te zwaar lopen (in elk geval achter, waar ik wel een rekon race wil proberen). Qua bochten zijn de rekons wel weer echt fijner dan de crosskings, maar ja nu rijd ik sinds twee weken op een fully waar de rekons opzitten, daarvoor op een hardtail. Andere fiets, ander gedrag.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb de NN maar besteld en dan zie ik wel (over een paar weken als de schouder weer jofel is) hoe dat rolt. En anders gewoon op zoek naar een andere bandenset :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beterschap.
Wat jou is overkomen is wel typisch voor banden met licht/weinig profiel.
Door de lagere rolweerstand zorgen ze voor hogere snelheid (of minder inspanning ;) )
Maar die hogere snelheid, gecombineerd met weinig noppen zogt voor spannende bochten.
Precies goed ingestuurd gaat het nog wel goed, maar er is geen ruimte voor fouten en correcties.

Met de NoNi gaat dat niet meer gebeuren, maar moet je wel iets harder trappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 juli 2021, 09:37 Beterschap.
Wat jou is overkomen is wel typisch voor banden met licht/weinig profiel.
Door de lagere rolweerstand zorgen ze voor hogere snelheid (of minder inspanning ;) )
Maar die hogere snelheid, gecombineerd met weinig noppen zogt voor spannende bochten.
Precies goed ingestuurd gaat het nog wel goed, maar er is geen ruimte voor fouten en correcties.

Met de NoNi gaat dat niet meer gebeuren, maar moet je wel iets harder trappen.
Dat heb ik gemerkt :D Wel balen, precies op de dag dat mijn nieuwe frame binnen komt kan ik hem niet opbouwen.

Dan maar wat harder trappen, is goed voor de conditie en meer vertrouwen kan ik nu wel gebruiken.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik rij de s-works Fast trak 2.3, voor en achter, op 25mm roval wielen, met een druk van 1.1bar(weeg 61kg). Uiteraard ook tubeless. Met nog lagere druk(1.0-0.9bar) heb ik wel nog meer grip, maar de zijwanden van de S-works zijn heel soepel,waardoor de band de neiging heeft op om te 'klappen' in de bocht.
Ook merk ik dat in sommige bochten (losse ondergrond) de band zijdelings weg glijdt totdat de zijnoppen grijpen. Mijn oplossing hiervoor is om toch de fiets platter in de bocht te leggen😅, waardoor de band al meteen op de zijnoppen loopt. Geen onderdeel zo goed als de techniek van de berijder😉.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik rijdt nu al tijden met de banden die standaard in m'n fiets kwamen: crossking achter, mountainking voor. Die zaten op m'n fiets toen ik hem 6 jaar geleden kocht. En ik gebruik ze nog steeds (niet dat specifieke paar natuurlijk).

Toch verouderen ze wat, en wordt het dan toch tijd voor wat anders. Ik zit hierbij de combo barzo en mezcal te bekijken, en wil ze tubeluss gaan rijden (rij nu nog gewoon met tubes).

Maar nu is de vraag: ik heb nog vrij ouderwetse 20mm velgjes (dt xr1501) , toen dat het helemaal was. Gaan dit soort banden daar dan nog lekker op werken?
Who needs roads when there's dirt
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

twowheeler schreef: do 8 juli 2021, 10:49 Ik rijdt nu al tijden met de banden die standaard in m'n fiets kwamen: crossking achter, mountainking voor. Die zaten op m'n fiets toen ik hem 6 jaar geleden kocht. En ik gebruik ze nog steeds (niet dat specifieke paar natuurlijk).

Toch verouderen ze wat, en wordt het dan toch tijd voor wat anders. Ik zit hierbij de combo barzo en mezcal te bekijken, en wil ze tubeluss gaan rijden (rij nu nog gewoon met tubes).

Maar nu is de vraag: ik heb nog vrij ouderwetse 20mm velgjes (dt xr1501) , toen dat het helemaal was. Gaan dit soort banden daar dan nog lekker op werken?
Ik zou dan alleen niet te breed gaan, waarschijnlijk 2.2-2.25 Max, denk ik? Heb zelf (in de 26"tijd) met 2.2 speedking-raceking op een 20mm velg gereden, is me eigenlijk altijd goed bevallen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

twowheeler schreef: do 8 juli 2021, 10:49 Ik rijdt nu al tijden met de banden die standaard in m'n fiets kwamen: crossking achter, mountainking voor. Die zaten op m'n fiets toen ik hem 6 jaar geleden kocht. En ik gebruik ze nog steeds (niet dat specifieke paar natuurlijk).

Toch verouderen ze wat, en wordt het dan toch tijd voor wat anders. Ik zit hierbij de combo barzo en mezcal te bekijken, en wil ze tubeluss gaan rijden (rij nu nog gewoon met tubes).

Maar nu is de vraag: ik heb nog vrij ouderwetse 20mm velgjes (dt xr1501) , toen dat het helemaal was. Gaan dit soort banden daar dan nog lekker op werken?
Zijn die velgen wel tubeless compatible? Dus met lage randen?
Zo niet heb je om tubeless te kunnen rijden een rimstrip nodig (die is dikker dan lint, om in de hoogte de boel strakker te laten passen) of je moet ghetto-tubeless gaan rijden (met een opengeknipte binnenband als "velglint"). In dat geval zou ik lekker binnenbanden blijven gebruiken, het voordeel om lagere drukken te kunnen rijden vervalt als je band er te makkelijk afloopt.

Om dezelfde reden brengen hele brede banden je niet zoveel als met bredere velgen mogelijk zou zijn, je kunt de lage drukken niet gebruiken die daarbij horen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

twowheeler schreef: do 8 juli 2021, 10:49 Ik rijdt nu al tijden met de banden die standaard in m'n fiets kwamen: crossking achter, mountainking voor. Die zaten op m'n fiets toen ik hem 6 jaar geleden kocht. En ik gebruik ze nog steeds (niet dat specifieke paar natuurlijk).

Toch verouderen ze wat, en wordt het dan toch tijd voor wat anders. Ik zit hierbij de combo barzo en mezcal te bekijken, en wil ze tubeluss gaan rijden (rij nu nog gewoon met tubes).

Maar nu is de vraag: ik heb nog vrij ouderwetse 20mm velgjes (dt xr1501) , toen dat het helemaal was. Gaan dit soort banden daar dan nog lekker op werken?
Lichte maar brede XC banden hebben de velg hard nodig om een beetje stevig te blijven bij lage druk.
Dan is 20mm weinig, waardoor je in luchtdruk wat hoger moet dan wenselijk/noodzakelijk.
Speelt vooral bij RocketRon, Race- en Speedking (dan stuurt je fiets alsof je een lekke band hebt).
Vittoria 2.25 gebruik ik op 21mm en dat geeft geen problemen.
(RoRo en die Kings dus wel)
Als je een band in handen hebt en de zijkant is zo dun als een condoom, dan gaat het niet lukken.
Is het een stevige zijkant, dan kan je nog wel een 2 35 op je 21mm monteren als achterband, zonder gezwabber.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

kermit schreef: do 8 juli 2021, 11:36
twowheeler schreef: do 8 juli 2021, 10:49 Ik rijdt nu al tijden met de banden die standaard in m'n fiets kwamen: crossking achter, mountainking voor. Die zaten op m'n fiets toen ik hem 6 jaar geleden kocht. En ik gebruik ze nog steeds (niet dat specifieke paar natuurlijk).

Toch verouderen ze wat, en wordt het dan toch tijd voor wat anders. Ik zit hierbij de combo barzo en mezcal te bekijken, en wil ze tubeluss gaan rijden (rij nu nog gewoon met tubes).

Maar nu is de vraag: ik heb nog vrij ouderwetse 20mm velgjes (dt xr1501) , toen dat het helemaal was. Gaan dit soort banden daar dan nog lekker op werken?
Zijn die velgen wel tubeless compatible? Dus met lage randen?
Zo niet heb je om tubeless te kunnen rijden een rimstrip nodig (die is dikker dan lint, om in de hoogte de boel strakker te laten passen) of je moet ghetto-tubeless gaan rijden (met een opengeknipte binnenband als "velglint"). In dat geval zou ik lekker binnenbanden blijven gebruiken, het voordeel om lagere drukken te kunnen rijden vervalt als je band er te makkelijk afloopt.

Om dezelfde reden brengen hele brede banden je niet zoveel als met bredere velgen mogelijk zou zijn, je kunt de lage drukken niet gebruiken die daarbij horen.
Yes, Velgen zijn al tubeless compatible. Met lage randen weet ik niet, alleen dat ze er klaar voor zijn en ik ook de bijbehorende ventielen toen heb gekregen. Heb ze alleen nooit zo gebruikt. Nooit echt de noodzaak gevoeld dat te doen, en ook niet bijster veel lek gereden. Vraag me af hoeveel voordeel het dan uberhaupt gaat hebben.
ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 juli 2021, 11:42
twowheeler schreef: do 8 juli 2021, 10:49 Ik rijdt nu al tijden met de banden die standaard in m'n fiets kwamen: crossking achter, mountainking voor. Die zaten op m'n fiets toen ik hem 6 jaar geleden kocht. En ik gebruik ze nog steeds (niet dat specifieke paar natuurlijk).

Toch verouderen ze wat, en wordt het dan toch tijd voor wat anders. Ik zit hierbij de combo barzo en mezcal te bekijken, en wil ze tubeluss gaan rijden (rij nu nog gewoon met tubes).

Maar nu is de vraag: ik heb nog vrij ouderwetse 20mm velgjes (dt xr1501) , toen dat het helemaal was. Gaan dit soort banden daar dan nog lekker op werken?
Lichte maar brede XC banden hebben de velg hard nodig om een beetje stevig te blijven bij lage druk.
Dan is 20mm weinig, waardoor je in luchtdruk wat hoger moet dan wenselijk/noodzakelijk.
Speelt vooral bij RocketRon, Race- en Speedking (dan stuurt je fiets alsof je een lekke band hebt).
Vittoria 2.25 gebruik ik op 21mm en dat geeft geen problemen.
(RoRo en die Kings dus wel)
Als je een band in handen hebt en de zijkant is zo dun als een condoom, dan gaat het niet lukken.
Is het een stevige zijkant, dan kan je nog wel een 2 35 op je 21mm monteren als achterband, zonder gezwabber.
Dat zwabberen heb ik inderdaad wel soms achter, zeker bij hele lage druk. Dat vermijd ik dus vaak. Nu moet ik zeggen dat die crossking ook behoorlijk soepel in de wang is.

Ik heb nu 2.2 voor en achter, dat worden dan dus 2.25 bandjes. Wellicht in die skinwall. De velgen zijn verder nog té goed om in de brede velgen hype mee te gaan. Vittoria zijn dus goed geschikt!
Who needs roads when there's dirt
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Hou er wel evt wel rekening mee dat de, Skinwall versies van Vittoria wat en/of beduidend minder stevige zijwanden hebben als de TNT versie, echter ik kon er zelf met m'n 95 t/m 100 kg met een druk van 1.6 (voor) meerijden, achter kon ik niet lager als 1.8 uiteraard tubeless, velgen 25mm.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Uiteraard kun je met dunne 'zijwangen' op smalle velgen niet de lage drukken rjjden(lagere druk=meer grip) maar je hebt dan wel het lekbestendigheids voordeel van tubeless. En ik zou dan idd. Voor de wat stevigere uitvoering van de band van je keuze gaan.
Succes :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Vision schreef: do 8 juli 2021, 15:09 Hou er wel evt wel rekening mee dat de, Skinwall versies van Vittoria wat en/of beduidend minder stevige zijwanden hebben als de TNT versie, echter ik kon er zelf met m'n 95 t/m 100 kg met een druk van 1.6 (voor) meerijden, achter kon ik niet lager als 1.8 uiteraard tubeless, velgen 25mm.
Goede! Dat is dus het verschil. Die grijze passen mogelijk ook wat mooier in m'n fiets.

Wellicht is het nog verstandig naar een setje tweedehands wielen uit te kijken. En daar met banden keuze rekening mee te houden.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1415
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Weeral een bandenvraagje (nummer drie ondertussen :roll: )

Ik ga in September naar Luxemburg. Paar routes in de buurt van Berdorf rijden. Nu ben ik bang dat mijn RR/RR-combi (29x2.35) daar grip gaat missen (dat heb ik al op de Veluwe) en wil voor meer noppen gaan. Dit bandensetje wil ik dan ook gelijk voor de winter gebruiken.

Welke richting zou ik dan op kunnen kijken? Ik hoor veel over Wolfpacks. Zou ik voldoende hebben aan een setje Trails of Enduro? Of kan ik beter naar Maxxis, Continental of Schwalbe kijken?
Plaats reactie