Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Ik heb geen skinwall dus deze zijn ook dikker/steviger toch? Moet zeggen dat het aardig lastig is om uit het oerwoud der mtb banden een keuze te maken.

Wat zijn de ervaringen mbt de Nobby Nic vs Ray (en eventueel de Ralph)? Rollen ze echt veel zwaarder?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MarkMeisner schreef: di 6 april 2021, 15:46 Gekke gedachten, zou het schelen als ik de druk weer iets omhoog gooi. Zegge 1.5 bar om te kijken of dat scheelt? Misschien dat hij dan wat minder vervormt. Eigenlijk wel een valide punt wat je zegt. Ik ben niet licht van gewicht en het probleem kan natuurlijk ook daarin zitten.
Mja, je had het natuurlijk ook al met 1.6 geprobeerd, dus misschien is het dan toch het rubber en simpelweg gewend geraakt aan meer grip (en minder snelheid).
Waar woke is, is vuur
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Heb me (geprobeerd) in te lezen op de site van Schwalbe met hun superhelden. Denk je het eindelijk te begrijpen kom je aan bij het hoofdstuk ADDIX :~ :~ :~ :~ :~ . En dan ben ik pas bij een merk....... O ja, blijf ik bij 2.25 of is 2.35 iets om te proberen. Ik kom er even niet meet uit.

Zoals zo vaak is hoe meer keus, hoe lastiger kiezen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dit overzicht van schwabbel vind ik best duidelijk. Helemaal rechts in de “Addix overview” tabel staan de banden die stabiel zijn bij snelheid, perfecte demping en eindeloze grip hebben en bestand zijn tegen zwaar misbruik. Naar links toe doe je steeds wat die eigenschappen betreft steeds meer concessies maar daar krijg je dan wel lagere rolweerstand en minder gewicht voor terug. Dan is het nog een kwestie van uitzoeken welk profiel en welke breedte past bij waar (type ondergrond) en wanneer (nat, droog) je er mee rijdt. Wat voor remmen je fiets heeft maakt ook nog uit. Je kunt niet harder remmen dan je banden grip hebben.

En dan is het de kunst om bij elke fabrikant door een woud van vage omschrijvingen en merknamen voor karkassen, compounds en profielen te worstelen om te zien wat ze nou precies bedoelen en de band te vinden die je zoekt. Bij Schwalbe zetten ze de opbouw van de band (karkas, anti-lekbescherming) onder het kopje “Performance” maar ze hebben ook een uitvoering die Performance heet. Dat maakt het niet echt lekker overzichtelijk. Het is grappig en sneu tegelijk dat ze na al die jaren nog steeds niet doorhebben hoe verwarrend ze het maken.
Laatst gewijzigd door Oli4k op wo 7 april 2021, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Thanks voor het overzicht :-q . Dit is idd wel duidelijk. Wie weet snap ik het strak nog. :o
Martijn-Epe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 14 mei 2020, 19:53

Ik heb Racing Ralph en Racing Ray als eerste band op mijn fiets gekocht.

Voor de winter/modder Nobby Nic en Rocket Ron gekocht en merk nu de paden weer normaler zijn deze banden veel weerstand hebben.
Het is een beetje overkill voor Nederland vanaf maart tot oktober.

Dit is mij al verteld, maar ik was eigenwijs om ze toch te halen en ze erop te leggen :D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dit kan gewoon niet de bedoeling zijn van een buitenband :-{ we lezen hier op het forum erg veel over banden spanning/en, en ik zie ook vaak genoeg bandenspanningen voorbij komen waarbij ik denk hoe kun je daar nu fatsoenlijk rijden :~
Wat ik hier op deze test Ride foto zie, daar is een buitenband gewoonweg niet voor gemaakt :roll:

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Mario070 schreef: di 13 april 2021, 01:28
Afbeelding
Dit is normaal, dat race track technische en bikepark secties had, je moet compromissen sluiten.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als het een compromis is en de snelste kun je dat prima doen.
Maar de levensduur van een band zal zeer beperkt zijn en dan bedoel ik niet de dragster :-)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Precies dat.

Afbeelding

Banden vervormen onder belasting, vooral als je er een bocht mee inzet. Meer druk=minder vervorming maar ook minder grip//comfort. Het kan zijn dat je druk nodig hebt om stootlekken te voorkomen op rotsen of wortels. Het kan zijn dat je druk nodig om burpen van tubeless banden te voorkomen in compressies als op de foto boven. En sommige rijders kunnen niet wennen aan het rijgevoel van echt lage drukken.

How low can you go?

Op mijn vlakke ritten in Drenthe heb ik jarenlang gereden met de Racing Ralph in 29x2.4 (profiel versie uit 2008 of zo) ook door mulle (geel) zand stukken. Ik ging steeds een beetje lager in druk tot ik uitkwam op een druk van zeg 1,0 -1,1 bar (op mijn Joe Blow pomp) voor optimale performance. Mind you op 21?mm intern velgen destijds.
Nadeel was dan dat de zijwangen van de Schwalbes al na een paar kilometer de diagonale lijnen op de wangen beginnen te vertonen door de grote vervormingen die daarbij horen. Ik heb een tijdje meer van die banden afgeschreven vanwege diagonaal scheuren van de zijwangen dan dat ik de noppen versleet, maar comfort, float en grip waren echt top.

Caveat: Vlakke Drentse ritten. Ik reed in die tijd ook op vakanties in de Alpen met duidelijk hogere drukken en zwaardere banden. Ik kwam niet echt op de UHR, maar met de kennis van nu zou ik daar zeker ook 1 of 2 tiende hoger rijden.

Mijn favoriete Drenthe band nu is de Wolfpack Speed 29x2.4. Op drukken van 1,1- 1,2-1,3 bar, op nog steeds dezelfde pomp. YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Foto van Amaury heeft niets gemeen met gravelrijden in Nederland.

Bermen zijn lastig met lage druk, ik heb de band een keer gedemonteerd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Het probleem van het 'geen grip' hebben met de Racing Ray's is opgelost. Het lag gelukkig aan mezelf. Mijn techniek was dus niet goed waardoor het fout ging.

In mijn Scandal SYS kreeg ik de tip om meer druk op mijn buitenbeen te zetten en met de hand aan de binnenkant van het stuur. Daarmee duw met meer kracht de fiets in de bocht. Ook moest ik actiever sturen door de geometrie van de On-One Scandal.

Zo gezegd, zo getest. Vanavond een goed testrond gedaan en WOW! Actiever fietsen en een betere houding helpt een hoop! Op één stukje mul zand na. Toen was de grip weg, sloeg het stuur dwars en ramde ik mijn knie tegen het stuur. Voordeel: stuur stond gelijk weer recht. Nadeel: gat in m'n knie :lol:

Ik rij nu met 1.5bar en zowel rolweerstand als grip was voortreffelijk :-q
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

MarkMeisner schreef: wo 14 april 2021, 20:52 In mijn Scandal SYS kreeg ik de tip om meer druk op mijn buitenbeen te zetten en met de hand aan de binnenkant van het stuur. Daarmee duw met meer kracht de fiets in de bocht. Ook moest ik actiever sturen door de geometrie van de On-One Scandal.
"Bike and body seperation" is essentieel voor het nemen van bochten(en voor andere technieken).
https://youtu.be/hJf4bQ1y1f0
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Yep, die en 10 andere filmpjes heb ik gekeken maar net als het bunnyhoppen werken filmpjes leuk, maar het écht doen scheelt een hoop en ook nét die ene houdingtip die je persoonlijk krijgt kan een hoop schelen (bij mij dan blijkbaar kom ik vandaag achter :D ).
Plaats reactie