Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De nieuwe Porcupines heb ik in skinwall gezien (en in m’n winkelmandje gehad, maar niet besteld). Onza maakt ook andere banden in skinwall. Of de winkeliers het hebben liggen in 27,5...

Edit: winkelmandje ipv ‘winkelpanden’ #damnyouautocorrect
Laatst gewijzigd door Oli4k op zo 4 oktober 2020, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dikke + voor de Onza banden, skinwalls blijven het langst mooi, zijn zeer goed tubeless en hebben flink keuze. De Porcupine is een mooie allrounder die erg voorspelbaar rijdt :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Cube-Dennis schreef: za 3 oktober 2020, 09:54 Heb donderdag de nieuwe Racing Ray en Racing Ralph, beide in 2.35 met biba gemonteerd.
De Ralph ging er heel lastig op en wilde ook niet ploppen, alle trucjes ten spijt.
Uiteindelijk veel zeepsop en opgepompt tot 5 bar, een nacht laten staan en voila.

Fiets en berijder gaan samen richting 120 kg, dus druk voor op 1.8 en achter op 2 gezet.
Na een eerste ritje gister, denk ik dat dit nog verder omlaag kan.

Het is een heel verschil met de Bontrager XR4 in 2.40 die origineel gemonteerd waren.
Banden hoor je nauwelijks op het asfalt en rollen veel lichter.
Op de tracks van Haaksbergen goede grip, geen rare dingen.

Fiets al jaren op de route Haaksbergen, met een gemiddelde tussen de 20,5 en 21,5 km per uur.
Ja, ben bijna 48, geen strava jager en kan ook gewoon van de natuur genieten.
Maar gister had ik een gemiddelde van 23,8 :o

Rollen ze dan echt zo snel of heb ik elektrische banden :~ :winkie:

Wordt vervolgd.........
Ik kom zelf van de XR1’s af in een vrij smalle 2.2 en 2.1 en ben naar dezelfde RaRa combinatie gegaan in 2.25 breedte voor en achter (met biba) en heb eigenlijk wel dezelfde ervaringen die jij omschrijft. Al moet ik wel zeggen dat ze op het asfalt iets meer geluid produceren dan die XR1’s die ik had, maar goed die hebben ook een flink lichter noppenprofiel dan de XR4’s. Je zou dan zeggen dat die lichter lopen, al lijken de ‘Strava tijden’ hele andere resultaten te laten zien. Ik ook echt serieus sneller op de Schwalbes dan op de Bontragers. In het begin echter wel wat moeten wennen aan het bredere rubber en het rollen van de band om de velg. Heb de bandenspanning daar iets hoger opgevoerd en rijd nu op 1.9/2.1. Fietsje drift daardoor wel iets meer in de bochten, maar vind ik persoonlijk dan wel iets fijner als hoofdzakelijk XC-rijder (die het op zijn tijd wel leuk vind om wat ‘aan te kloten’ in het bos en een obstakeltje met de HT niet uit de weg gaat :wink: ).

Wel benieuwd hoe ze het houden als het wat blubberiger wordt op de routes hier in de buurt (Ede e.o.), maar heb wel het idee dat ze het beter gaan doen dan de vorige set. Dat was op zijn tijd echt lopen malen en doorslippen om er door heen te ploegen.
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Ben ook op zoek naar een paar andere bandjes waar ik het liefst het hele jaar op wil rijden zonder te wisselen, dus zowel met droog als nat weer.
Ik zit te twijfelen tussen de Vittoria set Barzo / Mezcal en de Schwalbe set Racing Ray / Racing Ralph.

Maar bij de Barzo 2.35 staat dezelfde Etrto als bij de Racing Ray in de 2.25 versie, namelijk 57/622
klopt het dat deze twee banden dus dezelfde breedte hebben?

En ik rij met een setje velgen die 30mm intern zijn, passen hier ook 2.25 banden op of worden die te smal?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vittoria valt nogal smal.
Mijn 2.6 Mazza is even breed als mn 2.35 Magic Mary.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Eventueel de mezcal kleiner nemen. De barzo valt smaller dan mezcal. Mezcal is denk ik wel redelijk accuraat qua maatvoering.
Waar woke is, is vuur
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

edminton schreef: ma 5 oktober 2020, 22:06 Ben ook op zoek naar een paar andere bandjes waar ik het liefst het hele jaar op wil rijden zonder te wisselen, dus zowel met droog als nat weer.
Ik zit te twijfelen tussen de Vittoria set Barzo / Mezcal en de Schwalbe set Racing Ray / Racing Ralph.

Maar bij de Barzo 2.35 staat dezelfde Etrto als bij de Racing Ray in de 2.25 versie, namelijk 57/622
klopt het dat deze twee banden dus dezelfde breedte hebben?

En ik rij met een setje velgen die 30mm intern zijn, passen hier ook 2.25 banden op of worden die te smal?
Afgelopen winter / voorjaar eerst met Ralph/Ray gereden en daarna met Barzo/Mezcal. De Barzo valt ronder en nodigt meer uit om de fiets wat platter te leggen in de bocht en dat is IMO leuker :-) De RR is nooit weggegleden de mezcal achter wel eens, maar dat zou ook aan t enthousiasme veroorzaakt door de voorband kunnen komen...

Barzo en Mezcal vallen mooi op 30mm ID in 2.35". De schwalbes in 2,25" vond ik vierkanter op op 25mm dan de 2,35" Vittoria's op 30mm...

Mezcal valt NIET smal, de Vittoria's met grotere noppen wel...
Laatst gewijzigd door paulus1981 op ma 5 oktober 2020, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb eens mijn banden opgemeten. Valt mee. Barzo is accuraat en Mezcal juist wat groter.

Barzo 2.35 = 2.35 op 30mm velg
Mezcal 2.35 = 2.38 op 30mm velg

Maxxis DHF 2.6 = 2.52 op 28mm velg
Maxxis Agressor 2.5 = 2.32 op 28mm velg
Laatst gewijzigd door Makkelijk op di 12 januari 2021, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Ik fiets nu met de Ardent's 2.4 voor en achter, als ik deze op meet kom ik op 60mm.
Ik wil er graag een wat lichter en ronder setje op.
2.35 inch omgerekend naar cm geeft 5.9 cm dus als ik smaller wil als die ardent's vallen de Barzo's 2.35 af dus?
En dan zou ik dus beter kunnen gaan voor de 2.25 versie?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

2.25 op een 30mm velg is wel zo'n beetje het minimum vind ik, al hangt het van de band in kwestie af of hij vierkanter of ronder valt.
Met terrein-spanning op straat vind ik het slecht sturen, wringt heel snel over de noppen en je moet echt niet maximaal insturen (in mijn geval met een 2.25 Michelin Wildracer). In het terrein is dat effect overigens weg, maar het geeft imo wel aan dat de combinatie van een dergelijke velg- en bandbreedte niet optimaal is.

Ik zou dan ook lekker bij 2.4 blijven of zelfs 2.6 overwegen :-D
(als je frame dat tenminste toelaat).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Het verschil tussen een 2.25 en een 2.35 band is zoals ik het overal vinden kan ong 3mm, dat moet toch allebei kunnen op een 30mm velg?
Als ik zeg maar van een 2.4 bandje naar een 2.35 bandje zou gaan scheelt dat 1mm volgens Ertro dus daar ga ik niks mee winnen denk ik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat bedoel je met een ronder setje? Lichter snap ik wel, maar ronder?
Ik zie niet echt het voordeel van kleiner dan 2.35 gaan met jouw wielen. Om het gewicht hoef je het echt niet te laten, er zijn lichte 2.4 banden en zware 2.2 banden te koop.

Het verschil tussen een 2,25" en een 2,35" Barzo is ongeveer 30 gram, het verschil tussen een Barzo en een Mezcal is groter. Een Racing Ray en Racing Ralph combo in 2,35" in speed compound is lichter dan een 2,25" Barzo / Mezcal combo maar in speedgrip compound weer zwaarder. Het is allemaal in de marge, maar 1 ding is zeker: het is allemaal minimaal 100 gram lichter dan een Ardent.
Waar woke is, is vuur
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Heb vandaag een setje Schwalbes Racing Ray / Racing Ralph super ground versie besteld in 2.35, en ga ze dan ook gelijk tubeless laten monteren,
dus lichter wordt het setje zeker

Ik heb een tijdje tubeless gereden met de combi Ardent / Ardent Race maar de Ardent Race liep steeds iets leeg en heb er toen maar weer een binnenbandje in gelegd, voorkant heb ik op een vakantie een keer lek gereden en daar moest toen ook een binnenband in, en nooit meer de moeite genomen om de set weer tubeless te maken.

Ik vind de Ardents altijd een beetje vierkanter lijken wat betreft het loopvlak dan de Xc setjes die ik in de winkel zie, die lijken mooier rond te staan...
En om aan een lichter setje te komen leek het mij het meest voor de hand liggen om dan smaller te gaan maar dat verschilt per type / merk band al enorm kom ik nu achter....
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Smaller wordt vierkanter op een brede velg, dus denk dat je met 2,35 een verstandige keus maakt.
Waar woke is, is vuur
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Denk het ook, ze zullen wellicht smaller vallen dan de Ardents
Plaats reactie