Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ik kon de skinwall Ralph en Ray in 2.35 nergens meer vinden en ik hoor hier en daar wat verhalen van scheurende wangen enz. gezocht naar een alternatief en besteld. ik ga het dit jaar proberen op de Maxxis Rekon Race 2.35 skinwall . ze passen zonder problemen op een setje Octane one 30 mm Intern velgen en met de handpomp tubeless opgepompt .. 70ml vloeistof per band en ze staan al 3 dagen dicht .. Keurig denk ik zo .. nu nog maar kijken hoe ze zich houden op de trails.
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Even snel een vraagje,

Ik vraag mij af op welke velgbreedte de meeste 2.35 / 2.40 banden het mooist zullen liggen... 30mm intern of 25mm intern?
Het gaat hier om een nieuw setje dtswiss velgen die op de fiets van mijn vrouw komen en ik heb de keus uit 25mm of 30mm intern.

Mijn fietsenmaker raad mij een setje 25mm intern aan maar ik zie op internet dat een heleboel nieuwe fietsen waar 2.35 / 2.40 banden op zitten standaard al met 30mm wordt afgemonteerd.

Ze fietst nu op een Merida one twenty uit 2017 met ardents 2.4, op aanraden van mij i.v.m de vakanties, maar ik denk dat ze hier met een iets smallere band beter af is.
Op de standaard gemonteerde velg staat verder geen info alleen merida cc expert meen ik en als ik de buitenkant van de velg opmeet kom ik ongeveer op 31mm, dit zou ook 25mm intern moeten zijn dan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan op allebei.
Op de 30mm velgen zou ik echter niet smaller gaan dan die 2.35/2.4 banden, als ze met 2.25 zou willen rijden valt dat denk ik vaak minstens zo mooi op 25mm velgen.

Dit afgaande op hoe mijn eigen Michelin 2.25 vallen op 30mm velgen: tamelijk "vierkant".
Dat stuurt op straat echt niet lekker, wringt enorm over de noppen en agressief insturen is niet aan te raden :D
Overigens is dat probleem in het terrein niet meer aanwezig, dus rijdt ze weinig verhard is het maar een relatief klein minpuntje.

Dus kom ik terug op mijn openings"zin": kan op allebei ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Geen hard gegeven, maar wel iets wat ik vermoed is dat rijdersgewicht hier ook wat in meespeelt.
Het LIJKT mij dat bij 60kg heeft een band minder druk van boven en opzij als bij mijn verderlichte :-{ 95kg en bij mijn gewicht een bredere velg wellicht meer support geeft aan de band als een smallere waarover hij makkelijker zijwaarts rolt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

2.35-2.4 valt perfect op 30 mm. Je kunt ze op iets bredere of iets smallere velgen monteren.

2.25 past perfect op 25 mm. Je kunt ze op iets bredere of iets smallere velgen monteren.



Ja, het kan dus beide, maar als je wilt optimaliseren heb je maar 1 keuze: 30 mm.


Fietsenmakers lopen vaak wat achter, fietsmerken trouwens ook.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Mocht 30mm te breed worden achter (wat bij mij het geval was) dan ff ter info : wp race en speed 2.4 vallen ook mooi op 26mm velg
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

kermit schreef: ma 19 oktober 2020, 10:02 Kan op allebei.
Op de 30mm velgen zou ik echter niet smaller gaan dan die 2.35/2.4 banden, als ze met 2.25 zou willen rijden valt dat denk ik vaak minstens zo mooi op 25mm velgen.

Dit afgaande op hoe mijn eigen Michelin 2.25 vallen op 30mm velgen: tamelijk "vierkant".
Dat stuurt op straat echt niet lekker, wringt enorm over de noppen en agressief insturen is niet aan te raden :D
Overigens is dat probleem in het terrein niet meer aanwezig, dus rijdt ze weinig verhard is het maar een relatief klein minpuntje.

Dus kom ik terug op mijn openings"zin": kan op allebei ;-)
Maar de vraag is eigenlijk niet hoe smal je kan gaan op een 30mm velg maar hoe breed je kan gaan op een 25mm velg.

Als ze hier tot een 2.40 breedte mee kan rijden is de keuze simpel want breder heeft geen zin
Ik zit bij die tabellen te kijken op de dt swiss site en als ik het goed begrijp kun je op een 25mm velg een geadviseerde bandbreedte kwijt tot 2.35 inch, maar is het mogelijk om een bandbreedte te monteren van 1.40 inch tot 3inch?
Die uiterste maten lijken me heel erg sterk

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik reed vroeger met 2.4 Nobby Nics op Mavic 717 velgen, die waren 17mm binnenbreedte geloof ik (iig onder de 20mm, zoals toen bijna alles).
Dat ging echt probleemloos, alleen kun je dan niet de lage drukken aan die het echte voordeel brengen. Met mijn 69kg reed ik ze op ongeveer 1.8 bar.

Dus er kan heel veel, alleen zijn sommige combinaties niet echt zinvol.
Maar 2.4 op een 25mm velg is imo een prima combinatie. En op een 30mm velg ook, maar nog bredere velgen zou ik niet kiezen voor een 2.4 band want daar zie ik geen voordeel in.

Als ik de keus moest maken: veel met 2.4 rubbers onderweg? Dan de 30mm wielen.
Grotendeels met 2.25 banden aan het rijden? Dan de 25mm variant.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als we het over het achterwiel van een XC fiets hebben, dan moet je even kijken of er wel iets breders dan 2.35 in past.
Zo nee, dan heeft 30mm niet zoveel zin (achter) want je zal dan max. 2.35 monteren, maar waarschijnlijk 2.25.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Onder m'n Scott Spark RC rijd ik in voorjaar/zomer met Maxxis Aspens. Naar volle tevredenheid (2.25) In herfst en winter gebruikte ik een wat oudere set Schwalbe RoRo achter en NoNi voor. Alles tubeless en ook 2.25. Dat setje is nu verkocht dus wil ik wat anders. Ik heb eigenlijk de volgende alternatieven:

- Schwalbe NoNi 2.35 voor en RoRo 2.25 achter, beiden Addix Speedgrip Snakeskin TL Easy ('ouder' type) óf,
- Idem maar de dan de nieuwste in Addix SpeedGrip Super Ground TLE (weet het verschil niet maar wel duurder) óf
- Maxxis Forekaster 2.35 voor en de Rekon in 2.35 achter.

Het idee van de Schwalbes in twee verschillende maten spreekt me niet echt aan maar eerlijk gezegd beviel de oude set heel erg goed in de NL omstandigheden. Omdat het kan zou ik echter nu wel naar 2.35 willen gaan en dat kan met de Schwalbe RoRo niet. Helaas is de Forekaster nergens te krijgen op dit moment anders zou ik die waarschijnlijk kiezen. Met de oude Schwalbes trouwens vaker lek gereden dan met de Maxxissen (de Aspens), eigenlijk nooit om precies te zijn....

Hebben jullie een paar tips/ervaringen/adviezen?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Heb je al naar de maxxis ikon gekeken? Als jij aspen gewend ben, geeft dat al een stuk meer grip, maar loopt lichter dan een forekaster of rekon. Ik ben zelf fan van de forekaster ikon combi. Heerlijke set banden.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Brambo67 schreef: di 20 oktober 2020, 19:26Helaas is de Forekaster nergens te krijgen op dit moment anders zou ik die waarschijnlijk kiezen. Met de oude Schwalbes trouwens vaker lek gereden dan met de Maxxissen (de Aspens), eigenlijk nooit om precies te zijn....

Hebben jullie een paar tips/ervaringen/adviezen?
Levertijd Forekaster 29x2,35" bij Futurumshop = 2 tot 6 dagen, Ikon 29x2,35" op voorraad.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Jan Willem schreef: wo 21 oktober 2020, 08:21 Levertijd Forekaster 29x2,35" bij Futurumshop = 2 tot 6 dagen, Ikon 29x2,35" op voorraad.
Had ik gezien. Heb inmiddels een setje NoNi and RoRo bij 12Go gekocht. Zijn de 'oude' pre-2020 modellen in speedgrip. Nu 2.35 voor en 2.25 achter. Inclusief een kortingscode die ik had voor € 76,- klaar. Uiteindelijk is de vorige, nog oudere, set me goed bevallen in herfst en winter. Ik heb ze morgen dus dit weekend liggen ze om de velgen en kan ik ze gebruiken. Bedankt voor de tip nog.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Mijn vriendin heeft sinds kort een Trek Roscoe 7 met Maxxis Rekon banden (2.8). Nu 'klaagt' ze over de rolweerstand. Nu ben ik aan het zoeken naar iets smallere banden (2.4) met het profiel van een Racing Ray-achtig maar die krijg ik niet gevonden.

Velgbreedte is 40mm, dus ik ben ook bang dat ik niet smaller dan 2.5/2.6 gaan. Kan iemand mij de goede richting in sturen?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

40mm velgbreedte is “ plus” zal wel 27,5 inch zijn. Ik ben heel blij met Rocket Rons in 2,8 met nog iets nop, goed mix van grip en licht lopen.. Als het echt licht moet rollen de G-One in 2.8” achter.

De G-one heb ik in de zomer achterop, rolt super licht. Hij is als het natter wordt wel levendig maar heeft verrassend veel grip. Als je met echt nat weer toch niet zou rijden kan hij heel lang door

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie