Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik rij momenteel met een setje Racing Ray (voor) & Racing Ralph (achter) 2.25 op 29" velgen. Mijn velg achter is 25mm breed, breder past niet in het frame. Voor zit de originele 21mm velg er nog op en ik wil eigenlijk overstappen naar een bredere velg (30mm) en een iets grovere band voor meer grip. (ben hem een paar keer kwijtgeraakt in de bocht met een mooie koprol als gevolg)

Nu dacht ik hoe moeilijk kan het zijn, maar die bandenmakers kunnen er wat van zeg! Addix speed, speedgrip, soft, ultrasoft. Te combineren met 5 supers, vouwbaar, snakeskin, liteskin, tle... *unit lost* :-{

Beoogd gebruik: 'Winterband' om door nat bos/duin te knallen. Ik kom niet in rotsachtig gebied en wil wel wat compromis sluiten met verhard rijden. Al rij ik ook nog wel wat KMs verhard, omdat je hier maar tot 10u30 het duin in mag.

Ik kom uit op de Hans Dampf of Nobby Nic van 2.35. Klopt dat ook met jullie ervaring? (2.60 lijkt me wel heel breed komend van 2.25, of valt dat mee?) Dan kies ik denk ik voor de super trail met speedgrip. Ik krijg de indruk dat de Super trail soft meer voor downhill/rotsig is? Of moet ik toch voor een super ground gaan omdat mijn Rockshox Judy maar 100mm travel heeft?

Ugh.. hoor mij nou. Hier is toch geen touw aan vast te knopen?
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

Mary en Hans er op en je hoeft je het hele jaar niet meer af te vragen of je wel de goede banden hebt - oh ja en je werkt direct een beetje extra aan je conditie.

beide in 2.4 super trail soft en je zit altijd goed.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Flummox schreef: wo 2 december 2020, 21:43 Nu dacht ik hoe moeilijk kan het zijn, .............
Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je wilt. Wil je makkelijk én goed: Wolfpack Cross voor en de Speed achter als winterset. Ga je geen spijt van krijgen.
Eén nadeel, je traint niet jouw conditie extra doordat ze erg licht rollen. :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Flummox schreef: wo 2 december 2020, 21:43 Ik rij momenteel met een setje Racing Ray (voor) & Racing Ralph (achter) 2.25 op 29" velgen. Mijn velg achter is 25mm breed, breder past niet in het frame. Voor zit de originele 21mm velg er nog op en ik wil eigenlijk overstappen naar een bredere velg (30mm) en een iets grovere band voor meer grip. (ben hem een paar keer kwijtgeraakt in de bocht met een mooie koprol als gevolg)

Nu dacht ik hoe moeilijk kan het zijn, maar die bandenmakers kunnen er wat van zeg! Addix speed, speedgrip, soft, ultrasoft. Te combineren met 5 supers, vouwbaar, snakeskin, liteskin, tle... *unit lost* :-{

Beoogd gebruik: 'Winterband' om door nat bos/duin te knallen. Ik kom niet in rotsachtig gebied en wil wel wat compromis sluiten met verhard rijden. Al rij ik ook nog wel wat KMs verhard, omdat je hier maar tot 10u30 het duin in mag.

Ik kom uit op de Hans Dampf of Nobby Nic van 2.35. Klopt dat ook met jullie ervaring? (2.60 lijkt me wel heel breed komend van 2.25, of valt dat mee?) Dan kies ik denk ik voor de super trail met speedgrip. Ik krijg de indruk dat de Super trail soft meer voor downhill/rotsig is? Of moet ik toch voor een super ground gaan omdat mijn Rockshox Judy maar 100mm travel heeft?

Ugh.. hoor mij nou. Hier is toch geen touw aan vast te knopen?
Hans en Mary zijn door Schwalbe wat verstevigd.
En daarmee zijn ze voor NL van gewoon overkill nu absolute overkill geworden.
Je hebt alleen voor iets meer grip nodig.
Rocket Ron is misschien al genoeg.
Wolfpack en Maxxis hebben ook wel een licht bandje met echte noppen voor je.

Helemaal in het zuiden vh land, ongeveer de laatste 500m, heb je een strook waar Hans en Mary tot hun recht komen, verder is zo'n band echt onzin.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Hoe positioneer ik de Nobby Nic en Rocket Ron? Het profiel is duidelijk anders, maar in de grafiekjes op Schwalbe en marketing teksten zie ik heel veel overlap.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nobby Nic is best wel wat meer profiel en langzamer rollend!
Waar woke is, is vuur
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Als ik het zo bekijk is de Rocket Ron 2.35 speedgrip al een flinke stap tov mijn Racing Ray 2.25 speed.

Iets grover profiel, bredere band, zachtere compound en 2.35 schijnt iets mooier te rollen aldus reviews. De 2.25 is iets 'te smal'. Met de RR lever ik ook iets minder in op rolweerstand en snelheid.

Zouden jullie die adviseren voor gebruik in (nat) duin & bos?

Ik heb alleen ervaring met Schwalbe, so far so good. Is er nog iets anders het overwegen waard?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Flummox schreef: wo 2 december 2020, 21:43 Ik rij momenteel met een setje Racing Ray (voor) & Racing Ralph (achter) 2.25 op 29" velgen. Mijn velg achter is 25mm breed, breder past niet in het frame. Voor zit de originele 21mm velg er nog op en ik wil eigenlijk overstappen naar een bredere velg (30mm) en een iets grovere band voor meer grip. (ben hem een paar keer kwijtgeraakt in de bocht met een mooie koprol als gevolg)

Nu dacht ik hoe moeilijk kan het zijn, maar die bandenmakers kunnen er wat van zeg! Addix speed, speedgrip, soft, ultrasoft. Te combineren met 5 supers, vouwbaar, snakeskin, liteskin, tle... *unit lost* :-{

Beoogd gebruik: 'Winterband' om door nat bos/duin te knallen. Ik kom niet in rotsachtig gebied en wil wel wat compromis sluiten met verhard rijden. Al rij ik ook nog wel wat KMs verhard, omdat je hier maar tot 10u30 het duin in mag.

Ik kom uit op de Hans Dampf of Nobby Nic van 2.35. Klopt dat ook met jullie ervaring? (2.60 lijkt me wel heel breed komend van 2.25, of valt dat mee?) Dan kies ik denk ik voor de super trail met speedgrip. Ik krijg de indruk dat de Super trail soft meer voor downhill/rotsig is? Of moet ik toch voor een super ground gaan omdat mijn Rockshox Judy maar 100mm travel heeft?

Ugh.. hoor mij nou. Hier is toch geen touw aan vast te knopen?
Ja, het productportfolio van Schwalbe is er niet duidelijker op geworden met al die verschillende rubber compounds. Toch bevalt dat Addix rubber mij zeer goed, ik heb er ook een setje (Pro One's) van op de racer liggen.

Wat dacht je van Nobby Nic voor en Rocket Ron achter ?

Op natte bosgrond zou ik overigens liever meer bij 2.25 blijven. Dat snijdt net wat beter door nattigheid en modder.

2.35 vind ik meer iets voor een semi slick band in de zomermaanden...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mijn voorkeur in het schwalbe gamma qua voorband zou gewoon nobby nic zijn. Prima band. Volgens mij is zo’n wolfpack cross heel gelijksoortig maar ik ken ze niet. Rocket ron vind ik een beetje een net niet bandje. Voor achter zijn ze sowieso te slap imo. Liever racing ralph.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 3 december 2020, 19:51 Nobby Nic is best wel wat meer profiel en langzamer rollend!
Maar steviger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: do 3 december 2020, 22:58
Makkelijk schreef: do 3 december 2020, 19:51 Nobby Nic is best wel wat meer profiel en langzamer rollend!
Maar steviger.
Lijkt op het oog (heb geen praktijkervaring met NN) aardig vergelijkbaar met de Pirelli Scorpion Trail S die ik nu voor heb, met de Trail R achter. Bevalt me nu prima. Achterkant verliest eerder z'n grip dan de voorkant en da's precies zoals ik 't hebben wil.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ok Nobby Nic 2.35 gaat het worden, maar nu nog de compound. Voor bos & duin, heb ik de super trail dan nodig? Scheelt 200g in gewicht met de super ground als ik beide op speedgrip vergelijk.

Toch blijft ik de informatie verwarrend vinden:
Nobby Nic
Afbeelding

Racing Ray
Afbeelding

Als je het puur op de stats vergelijkt, dan heeft de RR Speed welke ik nu heb zelfs meer grip en heeft de NN alleen maar veel meer rolweerstand. Maar als je naar de noppen kijkt, dan kan de grip toch niet hetzelfde zijn? :~
Laatst gewijzigd door Flummox op vr 4 december 2020, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bos en duin, dan de lichtste.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 december 2020, 14:36 Bos en duin, dan de lichtste.
Top, Thanks! :-q

Nu nog een wiel :lol:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Flummox schreef: vr 4 december 2020, 14:34 Ok Nobby Nic 2.35 gaat het worden, maar nu nog de compound. Voor bos & duin, heb ik de super trail dan nodig? Scheelt 200g in gewicht met de super ground als ik beide op speedgrip vergelijk.
Ground vs trail gaat alleen over lekbescherming en wangstevigheid. Voor jouw doelgebied zal ground dan prima zijn. De enige reden om een supertrail casing te nemen is als je de soft casing zou willen, maar dat lijkt me ook wel enigzins overkill t.o.v. speedgrip.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie