Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Vision schreef: do 1 juli 2021, 13:53
OsiruS schreef: do 1 juli 2021, 12:46

Succes met je herstel, niets forceren zou ik zeggen.

Qua banden noem je wel een aantal "uitersten".
De schwalbes die je noemt zijn hele snelle xc banden, de rekons zijn trail-light banden met bijbehorende grip en rolweerstand.
Zelf heb ik voor en achter rekons op mijn fiets liggen, beiden in 2.25. Erg veel grip, maar ins losser zand wel wat zoekerig. Zet de fiets in bocht en hij gaat er als op rails doorheen. De rekon race heeft een lagere nop in het midden, maar wel de grote noppen aan de buitenkant. Ik verwacht een lichtere loop, met behoud van grip in de bochten. Ik ga deze bestellen voor achter in de mooie maanden. Gisteren in de stromende regen gefietst, en op basis daarvan durf ik gerust het hele jaar op rekon voor/achter te fietsen (omgeving arnhem/nijmegen).
Kijkend naar het profiel en grip, dan denk ik dat de rekon ergens tussen de rocket ron en nobby nick zit.
het zoekerige komt denk ik door de wat grovere nop, al merkte ik ook wel verschil tussen een 2.2 en een 2.4 band (in dit geval een conti x-king). De bredere is minder zoekerig.

Thanks ! Interessante bijdrage, het zoekerige vd Rekon's in los zand spreekt mij wat minder aan mede omdat dit hier in de zomer ruimschoots aanwezig is daarentegen spreekt mij het op rails lopen door bochten mij als niet zo'n behendige bochten rijder zeer aan plus natuurlijk ook dat ze qua grip niet aflaten in stromende regen, gisteren daar ook door overvallen wat natuurlijk wel "eens" voorkomt hier dan is het wel zo fijn dat je er dan banden op hebt waar je op kan vertrouwen. De grip vd Rekon's (tussen Rocket Ron/Nobby Nic in) klinkt ook goed zoek het echt meer in grip dan in rolweerstand ondanks dat ik enkel XC rij, dan maar liever wat harder trappen :-D
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Reed voorheen met, Specialized Ground Control voor de Fast Trak achter deze combi beviel mij erg goed, voornamelijk ivm veel grip op het voorwiel kon nu min of meer gewoon eens een bocht induiken, deze gaven mij veel vertrouwen totdat..in een 180 graden bocht m,n voorwiel in een keer weg klapte..wss door wat los zand ? Gevolg sleutelbeen gebroken, het kan ook een combinatie van een stuurfout in combi met wat los zand geweest zijn dit is goed mogelijk aangezien ik niet zo'n bochten rijder ben, daarom ga ik binnenkort eerst eens een goede (bochten) clinic volgen, alvorens ik weer off-road ga. Hoorde wel van iemand anders, dat de Ground Control heel veel grip heeft echter hij heeft niet echt een grens, als in weg is ook gelijk weg..zonder dit aan te geven zoals ik dit wel eens eerder met een andere band had. In ieder geval, vertrouw ik deze combi (helaas) niet meer, mede daarom mijn banden keuze vraag hier.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Vision schreef: do 1 juli 2021, 14:31 Reed voorheen met, Specialized Ground Control voor de Fast Trak achter deze combi beviel mij erg goed, voornamelijk ivm veel grip op het voorwiel kon nu min of meer gewoon eens een bocht induiken, deze gaven mij veel vertrouwen totdat..in een 180 graden bocht m,n voorwiel in een keer weg klapte..wss door wat los zand ? Gevolg sleutelbeen gebroken, het kan ook een combinatie van een stuurfout in combi met wat los zand geweest zijn dit is goed mogelijk aangezien ik niet zo'n bochten rijder ben, daarom ga ik binnenkort eerst eens een goede (bochten) clinic volgen, alvorens ik weer off-road ga. Hoorde wel van iemand anders, dat de Ground Control heel veel grip heeft echter hij heeft niet echt een grens, als in weg is ook gelijk weg..zonder dit aan te geven zoals ik dit wel eens eerder met een andere band had. In ieder geval, vertrouw ik deze combi (helaas) niet meer, mede daarom mijn banden keuze vraag hier.
Pak maar een s-works fasttrak voor... 2.3... die is heel voorspelbaar en gaat enorm hard een hoek om! Alternatief voor hele goede omstandigheden vind ik een Maxxis Aspen 2.4...
Ik ben mij er eentje...
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Vision schreef: do 1 juli 2021, 14:31 Reed voorheen met, Specialized Ground Control voor de Fast Trak achter deze combi beviel mij erg goed, voornamelijk ivm veel grip op het voorwiel kon nu min of meer gewoon eens een bocht induiken, deze gaven mij veel vertrouwen totdat..in een 180 graden bocht m,n voorwiel in een keer weg klapte..wss door wat los zand ? Gevolg sleutelbeen gebroken, het kan ook een combinatie van een stuurfout in combi met wat los zand geweest zijn dit is goed mogelijk aangezien ik niet zo'n bochten rijder ben, daarom ga ik binnenkort eerst eens een goede (bochten) clinic volgen, alvorens ik weer off-road ga. Hoorde wel van iemand anders, dat de Ground Control heel veel grip heeft echter hij heeft niet echt een grens, als in weg is ook gelijk weg..zonder dit aan te geven zoals ik dit wel eens eerder met een andere band had. In ieder geval, vertrouw ik deze combi (helaas) niet meer, mede daarom mijn banden keuze vraag hier.
Net de ground control bekeken, maar ik denk niet dat je daar de fout moet zoeken. Mogelijk kun je wat gaan spelen met bandendruk, de meesten rijden op te hoge bandendruk waardoor je ook minder grip hebt. En dan je fietstechniek verbeteren.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Ga sws aan mijn fietstechniek werken middels een clinic met de nadruk op bochten, reed op zich met een vrij lage bandenspanning 1.5 a 1.6 bar voor mijn gewicht (98kg) het zal wel een stuurfout zijn geweest. Echter vertrouwen doe ik de G.C niet meer, mede ook vanwege een voor mij herkenbaar verhaal heel veel grip maar weg is ook in een keer weg, alsof je op ijs rijdt.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Vision schreef: do 1 juli 2021, 19:29 Ga sws aan mijn fietstechniek werken middels een clinic met de nadruk op bochten, reed op zich met een vrij lage bandenspanning 1.5 a 1.6 bar voor mijn gewicht (98kg) het zal wel een stuurfout zijn geweest. Echter vertrouwen doe ik de G.C niet meer, mede ook vanwege een voor mij herkenbaar verhaal heel veel grip maar weg is ook in een keer weg, alsof je op ijs rijdt.
Dat is wel een hele lage bandenspanning, rijd je tubeless? Zelfs met mijn 75kg rijd ik met dezelfde waardes. Kan ook zijn dat je bandenspanning weer te laag is.
Vertrouwen is ook belangrijk, ook al is het misschien onterecht beschaamd.
Meestal is het zo dat als banden hun grip verliezen ze ook echt op de max gereden worden, of juist verkeerd gebruikt. Dat jij ze op de max had geloof ik niet. Maar wel herkenbaar, zo had ik op mijn vorige fiets af fabriek racing ralph voor en achter. En voor kon ik er maar niet aan wennen en heb ze na een paar ritten vervangen. Maar dat zal zeer zeker met mijn stuurtechniek te maken hebben gehad, maar dat is achteraf.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Drukken lijken me helemaal niet te laag, hoe breed is je velg?

Ter vergelijking ik weeg 95 kg en rijd met 1,2 tot max 1,4 bar in mijn voorbanden 2.25- 2.4, breed.
Hangt ook nog van je stijl en de type trails af maar is zeker niet te laag.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Vision schreef: do 1 juli 2021, 19:29 Ga sws aan mijn fietstechniek werken middels een clinic met de nadruk op bochten, reed op zich met een vrij lage bandenspanning 1.5 a 1.6 bar voor mijn gewicht (98kg) het zal wel een stuurfout zijn geweest. Echter vertrouwen doe ik de G.C niet meer, mede ook vanwege een voor mij herkenbaar verhaal heel veel grip maar weg is ook in een keer weg, alsof je op ijs rijdt.
Het is niet de meest lichte band..., ook niet de meest fancy band..., het is zelfs een draadband... Maar als je echt een betrouwbare voorband zoekt, die je het hele jaar kunt rijden... Van modder tot zand en echt super voorspelbaar is... Kies dan voor de Schwalbe Smart Sam ! Ik heb daar al hele rare dingen mee gedaan en op zeer diverse ondergronden mee gereden, dat ding breekt niet uit.

Ze kwamen mee op de nieuwe fiets van mijn dochter, ik dacht, ik wil ze eens proberen, en ze zitten er nog op :-D
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

OsiruS schreef: do 1 juli 2021, 20:27
Vision schreef: do 1 juli 2021, 19:29 Ga sws aan mijn fietstechniek werken middels een clinic met de nadruk op bochten, reed op zich met een vrij lage bandenspanning 1.5 a 1.6 bar voor mijn gewicht (98kg) het zal wel een stuurfout zijn geweest. Echter vertrouwen doe ik de G.C niet meer, mede ook vanwege een voor mij herkenbaar verhaal heel veel grip maar weg is ook in een keer weg, alsof je op ijs rijdt.
Dat is wel een hele lage bandenspanning, rijd je tubeless? Zelfs met mijn 75kg rijd ik met dezelfde waardes. Kan ook zijn dat je bandenspanning weer te laag is.
Vertrouwen is ook belangrijk, ook al is het misschien onterecht beschaamd.
Meestal is het zo dat als banden hun grip verliezen ze ook echt op de max gereden worden, of juist verkeerd gebruikt. Dat jij ze op de max had geloof ik niet. Maar wel herkenbaar, zo had ik op mijn vorige fiets af fabriek racing ralph voor en achter. En voor kon ik er maar niet aan wennen en heb ze na een paar ritten vervangen. Maar dat zal zeer zeker met mijn stuurtechniek te maken hebben gehad, maar dat is achteraf.
Was dat er vergeten bij te melden rij idd tubeless, ivm de voor mijn gewicht zeg maar lage bandenspanning heb dit wel uitvoerig bekeken dmv, stoeprand test deze was/is niet te laag ook qua rijden nooit gemerkt dat ik bv op m'n velg reed, heb zelfs nog wel lager gereden met 1.45 voor. Klopt wat je zegt, vertrouwen is zeer zeker belangrijk dit speelt nu zeker een rol mee ik baal er ook goed van dat dit nu juist met deze banden combi gebeurde omdat deze mij eerst juist heel veel vertrouwen gaven, waar ik ook van baal dat ik niet weet wat en hoe er nu precies gebeurd is, nog terug gegaan om het te analyseren maar helaas weet wel dat ik niet op de max gereden. Zo zie je maar weer dat het ook veel persoonlijk en ervaring qua techniek is, jou ervaring met de Racing Ralph want daar rijd volgens mijn info half NL naar alle tevredenheid mee.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Heckler40 schreef: do 1 juli 2021, 21:11 Drukken lijken me helemaal niet te laag, hoe breed is je velg?

Ter vergelijking ik weeg 95 kg en rijd met 1,2 tot max 1,4 bar in mijn voorbanden 2.25- 2.4, breed.
Hangt ook nog van je stijl en de type trails af maar is zeker niet te laag.

Enjoy!!
Ivm de bandendruk dat is fijn om te weten ! Rij met een 25 intern (Roval/carbon) velg, gebruik is enkel XC gewoon voor wat je hier in NL aan XC trails/parcoursen hebt.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heckler40 schreef: do 1 juli 2021, 21:11 Drukken lijken me helemaal niet te laag, hoe breed is je velg?

Ter vergelijking ik weeg 95 kg en rijd met 1,2 tot max 1,4 bar in mijn voorbanden 2.25- 2.4, breed.
Hangt ook nog van je stijl en de type trails af maar is zeker niet te laag.

Enjoy!!
Hier ook 1.4 / 1.5 in voorband 29-er met volumineuze 2.25/2.4

Achter 3 a 4 tiende meer. En dat met 90/93 incl bepakking (gokje)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Gents, mijn Racing Ray heeft mij vandaag weer flink in de steek gelaten door in één klap weg te schuiven in een bocht. Gevolg: een duik en een landing vol op mijn schouder en pols.

Ik was er nooit echt heel content mee qua grip. De rolweerstand is subliem, maar zonder vertrouwen een bocht in duiken is geen succes. De achterband (Racing Ralph) wil ik niet vervangen, dus zoek nu een vervanger met meer grip voor. Is de Nobby Nic dan een goede eerste opvolger? (de Wicked Will is pas in het voorjaar van '22 verkrijgbaar). Of kan ik beter kiezen voor de Rocket Ron?

Het gaat voornamelijk over enthousiast trailgebruik in Nederland (Veluwe/Rheden).
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

D-man schreef: do 1 juli 2021, 14:41
Vision schreef: do 1 juli 2021, 14:31 Reed voorheen met, Specialized Ground Control voor de Fast Trak achter deze combi beviel mij erg goed, voornamelijk ivm veel grip op het voorwiel kon nu min of meer gewoon eens een bocht induiken, deze gaven mij veel vertrouwen totdat..in een 180 graden bocht m,n voorwiel in een keer weg klapte..wss door wat los zand ? Gevolg sleutelbeen gebroken, het kan ook een combinatie van een stuurfout in combi met wat los zand geweest zijn dit is goed mogelijk aangezien ik niet zo'n bochten rijder ben, daarom ga ik binnenkort eerst eens een goede (bochten) clinic volgen, alvorens ik weer off-road ga. Hoorde wel van iemand anders, dat de Ground Control heel veel grip heeft echter hij heeft niet echt een grens, als in weg is ook gelijk weg..zonder dit aan te geven zoals ik dit wel eens eerder met een andere band had. In ieder geval, vertrouw ik deze combi (helaas) niet meer, mede daarom mijn banden keuze vraag hier.
Pak maar een s-works fasttrak voor... 2.3... die is heel voorspelbaar en gaat enorm hard een hoek om! Alternatief voor hele goede omstandigheden vind ik een Maxxis Aspen 2.4...
Thanks, aangezien ik nog een Fast Trak had liggen afgelopen zaterdag er nog eentje bij gehaald wel geen s-works versie, aangezien de andere een skinwall is, dezelfde genomen ondanks een andere tpi 60 versus 120 van de s-works lijkt mij dit voor mijn gebruik verhard + gravel wel okay ?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

MarkMeisner schreef: zo 4 juli 2021, 19:09 Gents, mijn Racing Ray heeft mij vandaag weer flink in de steek gelaten door in één klap weg te schuiven in een bocht. Gevolg: een duik en een landing vol op mijn schouder en pols.

Ik was er nooit echt heel content mee qua grip. De rolweerstand is subliem, maar zonder vertrouwen een bocht in duiken is geen succes. De achterband (Racing Ralph) wil ik niet vervangen, dus zoek nu een vervanger met meer grip voor. Is de Nobby Nic dan een goede eerste opvolger? (de Wicked Will is pas in het voorjaar van '22 verkrijgbaar). Of kan ik beter kiezen voor de Rocket Ron?

Het gaat voornamelijk over enthousiast trailgebruik in Nederland (Veluwe/Rheden).
Als je niet tubeless rijdt of niet persé tubeless wilt rijden; de Schwalbe Smart Sam. Zoals ik in een eerdere post ook al aangaf, een hele voorspelbare voorband die ook nog eens lekker licht loopt. Echt een outsider !

Nobby Nic vind ik ook niet heel betrouwbaar, Rocket Ron heb ik geen ervaring mee.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

MarkMeisner schreef: zo 4 juli 2021, 19:09 Gents, mijn Racing Ray heeft mij vandaag weer flink in de steek gelaten door in één klap weg te schuiven in een bocht. Gevolg: een duik en een landing vol op mijn schouder en pols.

Ik was er nooit echt heel content mee qua grip. De rolweerstand is subliem, maar zonder vertrouwen een bocht in duiken is geen succes. De achterband (Racing Ralph) wil ik niet vervangen, dus zoek nu een vervanger met meer grip voor. Is de Nobby Nic dan een goede eerste opvolger? (de Wicked Will is pas in het voorjaar van '22 verkrijgbaar). Of kan ik beter kiezen voor de Rocket Ron?

Het gaat voornamelijk over enthousiast trailgebruik in Nederland (Veluwe/Rheden).
Aj balen man!
Ik zou sowieso een band met een steviger karkas nemen, rolt minder snel en voelt voor mij zekerder in bochten. De nobby nick zal echt een serieus merkbaar hogere rolweerstand hebben, in los zand zich sneller ingraven. Wel het hele jaar bruikbaar.
De rocket ron vond ik op de 26" altijd een fijne band, op de 29er kon ik niet aan wennen vanwege de slappe wangen. Is al wel 9 jaar geleden, dus er zal veel veranderd zijn. Denk wel dat deze qua profiel beter zal passen.
Andere opties vind je weer bij andere merken, het lastige is dat banden heel persoonlijk blijven. Zelf vind/vond ik de conti crosskings in de protection uitvoering altijd erg fijn. Mijn huidige maxxis rekons vind ik te zwaar lopen (in elk geval achter, waar ik wel een rekon race wil proberen). Qua bochten zijn de rekons wel weer echt fijner dan de crosskings, maar ja nu rijd ik sinds twee weken op een fully waar de rekons opzitten, daarvoor op een hardtail. Andere fiets, ander gedrag.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Plaats reactie