Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb een bandenadviesvraag:

Welke 27,5” trailband in maximaal 2.4” kies ik voor routes in Nederland (vooral Schoorl en Spaarnwoude, soms UHR en nog somser Z-Limburg) die wel heel blijft op mijn 160/150mm fully, voorspelbare grip heeft maar niet heel zwaar rolt? Als we weer naar het buitenland mogen gebruik ik daar andere banden dus de keuze gaat om NL. Wat de keuze lastig maakt: ik rij vlot omlaag, sla TTF’s niet over maar trap ook graag hard omhoog en zoek dus een band die licht, snel én robuust is.

Context:

Conti banden in Pure Grip uitvoering gaan de hele tijd stuk. Het karkas vervormd. Dat zou een seriefout kunnen zijn. Ze rijden lekker zolang ze goed zijn maar gingen wel erg snel stuk. Tubeless montage van conti banden is feilloos. Zelfs onderweg met een handpompje. De Trail King II vond ik prima rijden en acceptabel voor de meeste omstandigheden. De CrossKing rijdt iets lichter en ben ik wat sneller mee boven als het droog is maar ging dus nog sneller stuk. BlackChili heb ik nu voor (Der Baron, Protection Apex versie) en dat rijdt geweldig maar ik heb toch de indruk dat de rolweerstand wat hoog is. Rolt PureGrip lichter of zwaarder dan BlackChili? Op het moment heb ik Hans Dampf in Addix Soft achter en dat trapt echt te zwaar. Het profiel en de breedte spreken me wel aan. Misschien kan die naar voren en dan achter een Nobby Nick (?) in harder rubber? Of iets heel anders, de nieuwe Michelin Wild AM? Daarvan is de maatvoering veranderd en de vorige 2.35” viel erg smal, eerder als een 2.2”. Ik durf ze eigenlijk niet te bestellen zonder vergelijkingsmateriaal wat betreft hoe de breedte in het echt uitpakt.

En ja, rijtechniek speelt ook een rol. Natuurlijk zijn er rijders die feilloze techniek op slicks een world-cup DH parcours kunnen doen maar dat is geen antwoord op mijn vraag 🙂

Dus samengevat:
- De ideale trailbike bandencombi is niet te zwaar in gewicht en rolweerstand maar wel stevig?
- Gaan huidige Conti Pure Grip banden nog steeds eerder stuk dan de ‘Made in Germany’ lijn?
- Rolt Black Chili zwaarder dan Pure Grip en welke slijt sneller?
- Hoe pakt de nieuwe Wild AM uit qua maat?
- Conti en Michelin monteert erg makkelijk tubeless op mijn 25mm intern DT velgen, Schwalbe wat minder. Ben benieuwd naar ervaring van anderen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: do 15 april 2021, 10:29 Ik heb een bandenadviesvraag:

Welke 27,5” trailband in maximaal 2.4” kies ik voor routes in Nederland (vooral Schoorl en Spaarnwoude, soms UHR en nog somser Z-Limburg) die wel heel blijft op mijn 160/150mm fully, voorspelbare grip heeft maar niet heel zwaar rolt? Als we weer naar het buitenland mogen gebruik ik daar andere banden dus de keuze gaat om NL. Wat de keuze lastig maakt: ik rij vlot omlaag, sla TTF’s niet over maar trap ook graag hard omhoog en zoek dus een band die licht, snel én robuust is.

Context:

Conti banden in Pure Grip uitvoering gaan de hele tijd stuk. Het karkas vervormd. Dat zou een seriefout kunnen zijn. Ze rijden lekker zolang ze goed zijn maar gingen wel erg snel stuk. Tubeless montage van conti banden is feilloos. Zelfs onderweg met een handpompje. De Trail King II vond ik prima rijden en acceptabel voor de meeste omstandigheden. De CrossKing rijdt iets lichter en ben ik wat sneller mee boven als het droog is maar ging dus nog sneller stuk. BlackChili heb ik nu voor (Der Baron, Protection Apex versie) en dat rijdt geweldig maar ik heb toch de indruk dat de rolweerstand wat hoog is. Rolt PureGrip lichter of zwaarder dan BlackChili? Op het moment heb ik Hans Dampf in Addix Soft achter en dat trapt echt te zwaar. Het profiel en de breedte spreken me wel aan. Misschien kan die naar voren en dan achter een Nobby Nick (?) in harder rubber? Of iets heel anders, de nieuwe Michelin Wild AM? Daarvan is de maatvoering veranderd en de vorige 2.35” viel erg smal, eerder als een 2.2”. Ik durf ze eigenlijk niet te bestellen zonder vergelijkingsmateriaal wat betreft hoe de breedte in het echt uitpakt.

En ja, rijtechniek speelt ook een rol. Natuurlijk zijn er rijders die feilloze techniek op slicks een world-cup DH parcours kunnen doen maar dat is geen antwoord op mijn vraag 🙂

Dus samengevat:
- De ideale trailbike bandencombi is niet te zwaar in gewicht en rolweerstand maar wel stevig?
- Gaan huidige Conti Pure Grip banden nog steeds eerder stuk dan de ‘Made in Germany’ lijn?
- Rolt Black Chili zwaarder dan Pure Grip en welke slijt sneller?
- Hoe pakt de nieuwe Wild AM uit qua maat?
- Conti en Michelin monteert erg makkelijk tubeless op mijn 25mm intern DT velgen, Schwalbe wat minder. Ben benieuwd naar ervaring van anderen.
Ik denk dat jij ook aan de Wolfpack moet ;) welke combinatie kun je met Larstb regelen
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 11:38 Ik denk dat jij ook aan de Wolfpack moet ;) welke combinatie kun je met Larstb regelen
Maken ze ook banden voor mountainbiken? Ik keek naar de webpagina en zag alleen banden van minder dan 900 gram.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat is prima want in Nederland mountainbiken we toch niet echt. We doen hier alsof. En omdat we ons niet druk hoeven te maken over echt mountainbiken kunnen we al onze energie gebruiken voor gezever over welk materiaal we moeten hebben.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

void schreef: do 15 april 2021, 11:53
yo-eddy schreef: do 15 april 2021, 11:38 Ik denk dat jij ook aan de Wolfpack moet ;) welke combinatie kun je met Larstb regelen
Maken ze ook banden voor mountainbiken? Ik keek naar de webpagina en zag alleen banden van minder dan 900 gram.
inzet vd band
.........kies ik voor routes in Nederland (vooral Schoorl en Spaarnwoude, soms UHR en nog somser Z-Limburg..........
Dat gaat zelfs met mijn 100+ kg prima op Wolfpack
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Maar welke dan? Ik zag ergens een combo met Cross achter en Trail voor. Waar zou je dat mee vergelijken van bijvoorbeeld Conti of Schwalbe?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Oli4k schreef: do 15 april 2021, 14:50 Maar welke dan? Ik zag ergens een combo met Cross achter en Trail voor. Waar zou je dat mee vergelijken van bijvoorbeeld Conti of Schwalbe?
Trailking / mountain king? Cross heeft duidelijk meer nop als een crossking of rocket ron..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@Makkelijk De crossking zag ik alleen in PureGrip. Die gaan dus steeds kapot bij mij. De teller staat sonoor drie. Of vier als ik eentje die ik stuk trok tijdens wegpoetsen van oude latex meetel. De Trail King is er wel in Black Chili Apex (Made in Fermany) die kwalitatief veel beter is. Trail Kings in PureGrip rollen trouwens verrassend licht voor hoe ver de noppen uit elkaar staan. Maar ik ben dus heel benieuwd hoe de PureGrip en Black Chili zich tot elkaar verhouden qua rolweerstand. Conti zegt dat Black Chili lichter rolt én meer grip heeft maar dat kan ik moeilijk geloven.

Maar een Rocket Ron achter met die zachte Mick Mühlstein Hans Dampf die ik nu achter heb naar voor is misschien ook een idee? Pfff. Ik vind dit echt zo ingewikkeld. En dan nog zien wat er te koop is in de juiste maat/compound/karkas.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vind Nobby Nic speedgrip achter ook prima rollen met rollen met Hans Dampf voor, maar heb weinig vergelijk hoor.
Waar woke is, is vuur
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Racefietsbanden rollen nog lichter.😀
https://youtu.be/BLe7vDhV71o
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Makkelijk schreef: do 15 april 2021, 18:51 Ik vind Nobby Nic speedgrip achter ook prima rollen met rollen met Hans Dampf voor, maar heb weinig vergelijk hoor.

Jij rijdt graag met grof rubber rond en bent niet van het pure snelheid rijden. Maar een nobby is geen soepel rollende band. Ja als je hem vergelijkt met een rondje Hellendoorn op DHF DHR dan weer wel :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cheeta heeft eens een berichtje gepost over zijn Nobby Nick achterband.
Die had hij geknipt om er een soort Rock Razor van te maken.
Misschien is dat een idee?
Een gladde NoNi (maar nog wel met vers noppen aan de zijkant) als achterband?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Misschien Maxxis Minion SS Semi Slick
Snel rechtdoor met veel bochtengrip
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dutch schreef: zo 18 april 2021, 14:05 Jij rijdt graag met grof rubber rond en bent niet van het pure snelheid rijden. Maar een nobby is geen soepel rollende band. Ja als je hem vergelijkt met een rondje Hellendoorn op DHF DHR dan weer wel :lol:
Ik wil die wel even nuanceren. Ik heb geen tientallen banden gereden zoal velen hier en ik hou niet per se van grof rubber in Nederland. Maar DHF/Agressor (Hellendoorn!) en DHF/DHR is gewoon niet leuk in Nederland. Dat kost je op onze vlakke afdalingen zo ontzettend veel snelheid en op het vlakke trap je je het laplazarus. Hans Dampf en Nobby Nic heb ik ook niet voor Nederland, maar rijdt gewoon nog best wel leuk. Voor een rondje UHR schroef ik er alsnog m'n wielen met Barzo / Mezcal op, maar niet als ik met de trailer rijd bijvoorbeeld.

Met mijn beperkte bandenervaring stel ik: Hans Dampf / Nobby Nic speedgrip staat qua rolweerstand véél dichter bij Barzo / Mezcal als bij DHF / DHR. Met de eerste 2 combo's valt prima te rijden in Nederland, met de laatste eigenlijk niet.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

En ja.... Black Chilli Compound (het liefs protection) is op alle vlakken beter dan de goedkopere uitvoeringen.

Mountainking III rolt behoorlijk voor de nop die hij heeft. Beter dan NN
Plaats reactie