Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Forekaster is wat beter op natte grond en loopt niet zo snel vol met modder als de Rekon.
Op droge/harde grond is de Rekon stuk lichter qua weerstand.

edit: wat hiervoor dus ook gezegd werd :-q

En qua racy zou ik de Ardent Race kiezen, maar ook daar weer; een goede keuze voor droog, maar loopt sneller vol met modder.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Forekaster lijkt me nu toch wat te grof. Ik twijfel nu tussen de rekon en de ardent race. Zit er veel verschil tussen de hoogte van de noppen op de rekon race en ardent race? Of zitten die banden qua grip eigenlijk vrij dicht bij mekaar?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

proberen jullie nou ook eens de pirelli,'s top band voor de uhr, misschien wel de beste.
Nu heb ik niet allen merken geprobeerd maar ze zijn minimaal zeer goed!

Monteert simpel
In 1x dicht
Prima gewicht
Loopt mooi licht
Mooi rond waardoor het gevoel heel mooi constant en zeker blijft, niet dat digitale schwalbe gevoel
Ze blijven zwart en logo,s blijven ook mooi van kleur.

Ik rijd de h light achter en de m light voor.

Het staat ook een stuk beter op je fiets als bv "Schwalbe" 8)
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Vandaag andere ventielen (met losse kern) gemonteerd, dus alles weer leeg en band aan 1 kant los.
Weer pompte ik de Mezcal zonder probleem met een gewone fietspomp op, en weer had de Barzo hulp nodig van een CO2 patroon.
Terwijl ze allebei toch al een paar weken tubeless gemonteerd zijn geweest.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Er lag op het werk nog een setje Continental mountainkings in 2.4 protection. Altijd leuk om eens te testen (dacht ik), en als voorbandje gemonteerd. Eerst rondje Postbank met extra's, deels droog deels nat, flink lopen klooien met druk zonder de sweetspot te vinden. Ook de grip daardoor niet zoals ik van een dergelijke band verwacht, wel ok maar ik vertrouw hem nog niet helemaal. De rolweerstand kan ik niet goed beoordelen, in nat zand voelt alles traag. Toen nog maar eens op het lokale rondje geprobeerd. Op de rock garden gleed hij bij een kleine stuurcorrectie plots weg waardoor ik met schouder tegen een boom gelanceerd werd. Ik denk dat ik maar weer wissel, nadat mijn sleutelbeen hersteld is.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat noemen ze overkill :-) en heeft totaal geen zin op de huidige Nederlandse XC rondjes.
Ik snap dat het leuk is om te proberen.

Meer noppen betekent niet meer grip. In een rockgarden heeft vaak een raceking veel meer grip. Het is niet veel anders dan normale weg in ander vorm en hoe meer rubber hoe meer grip en niet te hoge noppen.

Nu ben ik ook geen fan van Conti, de racesport en de namen die ze gehad hebben zijn te slap en reageren extreem op bandenspanning en de protections zijn veel te stug en dat heb je in nederland gewoon niet nodig, uitgezonderd enkele stukken in zuid limburg, maar dan nog....... Ik vind het ook op de racer en voor de auto gewoon een B merk, met af en toe een positieve uitschieter.

Succes met je herstel balen natuurlij! :((
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik ben wel wat noppen gewend daar, want heb datzelfde rondje ook vaak met Schwalbe marry voorop gereden, weet dat dat zware overkill is. Die band gaf meer vertrouwen en vervormde beter. Kan zijn dat een mountainking wat beter werkt voor zwaardere rijders, ik ben een lichtgewicht. Dezelfde ronde ook op WTB Rangers gedaan toen het droger was, die was natuurlijk een stuk sneller en ik had daarmee ook ruim voldoende grip. Ik denk inderdaad dat het karkas gewoon veel te stug is.
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Iemand tips voor de juiste bandenkeuze in NL, XC en trial gericht ? Ik dacht zelf aan een RARA en NONI of RARA en RAray ? Iemand nog een andere combinatie van bv maxxis nog een optie? Momenteel nog de standaard tough tom en rapid bob als banden bij mijn Canyon.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke Canyon precies, met welke velgbreedte?
En waar precies in Nl rijd je XC en trails (ipv 'trial' neem ik aan)?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Het is een Grand Canyon AL SL 7.0 uit 2020. Dit is de velg die erop zit : https://alexrims.com/products/md25/ Volgens mij is de binnendiameter dus 25mm. Nu zitten er 2.25'' schwalbe banden op.

Ik rijd voornamelijk in Gieten, Sleen en Appelscha. Maar ook de utrechtse heuvelrug, Reissen, Hellendoorn etc ook wel te vinden.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

paar post hierboven heb ik nog een goede tip staan.
Pak de pirelli,s
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Jaja hier ook een Pirelli fan! Zodra de XC RC een beetje betaalbaar zijn ga ik die ook testen. Mijn go to marathon set, de M voor en H achter.
Cube-Elite schreef: za 12 september 2020, 17:42 proberen jullie nou ook eens de pirelli,'s top band voor de uhr, misschien wel de beste.
Nu heb ik niet allen merken geprobeerd maar ze zijn minimaal zeer goed!

Monteert simpel
In 1x dicht
Prima gewicht
Loopt mooi licht
Mooi rond waardoor het gevoel heel mooi constant en zeker blijft, niet dat digitale schwalbe gevoel
Ze blijven zwart en logo,s blijven ook mooi van kleur.

Ik rijd de h light achter en de m light voor.

Het staat ook een stuk beter op je fiets als bv "Schwalbe" 8)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Daantje050 schreef: di 15 september 2020, 13:25 Iemand tips voor de juiste bandenkeuze in NL, XC en trial gericht ?
Ik hoop dat je trail bedoelt 😄

Lastige combinatie anders.
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Idd dat bedoel ik, we gaan niet mierenneuken he.. gewoon knallen :P.

Het is trouwens de Vittoria Barzo in 2.35 en Mezcal in 2.25 geworden.. Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ik ben er effe 16maanden tussenuit geweest en mijn laatste bike had de aAcing Ralph en Racing Ray combi in 2.25.
nu ben ik onderdelen aan het verzamelen en zag ik dat deze versie nu intussen ook in Skinwall bestaat en zelfs in Skinwal 2.35 ..
echter , ik kom deze nergens tegen in de shops. ben ik te vroeg of is het een fout en bestaat deze alleen in 2.25 ?

Jeroen
Plaats reactie