Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Jurriaan schreef: za 19 september 2020, 11:30 Inderdaad zelf testen. Reviews kunnen een indicatie zijn waarbij je denkt, hé dat zou bij mijn rijstijl kunnen passen. Zo kwam ik op Barzo en Mezcal.
bartsince1975 schreef: vr 18 september 2020, 08:48 Eerste rit was muller zand en hardpack (route posbank) 2e ritje was hardpack op het thuisparcour. Ik heb vooral het gevoel dat het carcas en rubber te stug is. Vast goed in dikke vette blubber, maar verder bijna nergens. Op hardpack nog wel redelijke grip, maar met meer dan verwacht rolweerstand en onvoorspelbaar in de bochten. En dus te weinig grip op steen, want glijd weg bij een kleine stuurcorrectie. Misschien wel als achterband te gebruiken, daar heb ik hem nog niet getest, maar dan wel in natte modderige omstandigheden.
Klopt, is ook stug. Vraagt agressievere rijstijl. Veel plezier met de volgende banden test :-q
Ben het niet eens met de opmerking dat die band een agressievere rijstijl vraagt, buiten dat je hier indirect aanneemt dat ik dat niet zou doen :wink: Dat kan met alle goede banden namelijk, is mijn mening, want anders is het geen goede band. Als de band het alleen goed zou doen bij een agressieve rijstijl had je mij niet horen klagen, ik hou niet van een stugge band en volgens mij staat dat los van rijstijl.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wil zeker niks over jou rijstijl zeggen, daar weet ik inderdaad niks van.
Zoals hier al geschreven, de een vind dit van de band en de ander dat. Terwijl het om de zelfde band gaat.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Jurriaan schreef: za 19 september 2020, 11:30 Inderdaad zelf testen. Reviews kunnen een indicatie zijn waarbij je denkt, hé dat zou bij mijn rijstijl kunnen passen. Zo kwam ik op Barzo en Mezcal.
bartsince1975 schreef: vr 18 september 2020, 08:48 Eerste rit was muller zand en hardpack (route posbank) 2e ritje was hardpack op het thuisparcour. Ik heb vooral het gevoel dat het carcas en rubber te stug is. Vast goed in dikke vette blubber, maar verder bijna nergens. Op hardpack nog wel redelijke grip, maar met meer dan verwacht rolweerstand en onvoorspelbaar in de bochten. En dus te weinig grip op steen, want glijd weg bij een kleine stuurcorrectie. Misschien wel als achterband te gebruiken, daar heb ik hem nog niet getest, maar dan wel in natte modderige omstandigheden.
Klopt, is ook stug. Vraagt agressievere rijstijl. Veel plezier met de volgende banden test :-q
Denk dat die mij ook beter passen. Het is inderdaad fascinerend te lezen wat mensen ervaren met verschillende banden. Wat dat betreft zijn het echt net schoenen, net wat je beter past. De klassieke CX band werkt voor mij ook niet ideaal, liever een wat speelse band met meer grip om te spelen tegenover lage weerstand.

Een snelle band kan wel voor veel plezier zorgen bij weinig grip, dat drift gevoel is voor ons allemaal gaaf.
Who needs roads when there's dirt
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Reed nog met de Maxxis Ikon banden die standaard op mijn Alma zaten. Fijne banden voor droge omstandigheden. Wat dat betreft uitstekend in gebruik geweest in de droge maanden met veel zand als ondergrond.

De Ikon's houden ook van modder. Zoveel zelfs dat ze het lekker vast blijven houden. Daarom voor de komende herft/winter periode een Maxxis Forekaster (voor) en Maxxis Ardent race(achter) gemonteerd.

Soepele banden om rond de velg te leggen. Eerst rit op droge ondergrond achter de rug. De Forekaster voel en hoor je beter dan de Ikon maar dat was te verwachten. In het (kom)bochtenwerk geeft de forekaster nu al meer vertrouwen.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Gebruik momenteel Maxxis Ikons en Rekon Race. Beide types bevallen me eigenijk prima tot nu (zomer met maar af en toe wat nattigheid). Had wel door dat de Rekon Race als het nat is op bepaalde ondergronden heel snel volloopt en vol blijft. Dan wordt het soms glibberen. De Ikonś doen het bij nat weer beter. Met de Ikonś heb ik wel problemen met schuin oplopende wortels die nat zijn (en waar ook geen zand ofzo meer op zit). Al een paar keer 'flinke zwiepers' maar net niet gevallen (dat schrijf ik toe aan de categorie 'mazzel'). Maar verder zijn de Ikonś mi. niet zo glibberig Heeft dat meer met een verkeerde techniek te maken? En of hoe doe je dat het beste als je niet rechtdoor kan maar in een (flauwe) bocht daar overheen moet?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

RobertG8 schreef: ma 21 september 2020, 20:50 Gebruik momenteel Maxxis Ikons en Rekon Race. Beide types bevallen me eigenijk prima tot nu (zomer met maar af en toe wat nattigheid). Had wel door dat de Rekon Race als het nat is op bepaalde ondergronden heel snel volloopt en vol blijft. Dan wordt het soms glibberen. De Ikonś doen het bij nat weer beter. Met de Ikonś heb ik wel problemen met schuin oplopende wortels die nat zijn (en waar ook geen zand ofzo meer op zit). Al een paar keer 'flinke zwiepers' maar net niet gevallen (dat schrijf ik toe aan de categorie 'mazzel'). Maar verder zijn de Ikonś mi. niet zo glibberig Heeft dat meer met een verkeerde techniek te maken? En of hoe doe je dat het beste als je niet rechtdoor kan maar in een (flauwe) bocht daar overheen moet?
Welke ikon (breedte en compound) heb je en heb je die voor of achter?
Zelf probeer ik, zeker bij nat weer, wortels met het voorwiel toch zoveel mogelijk rechtaan (haaks) te nemen. Daarna bijsturen en achterwiel volgt wel.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Even gekeken. Geef alles maar weer. 120 tpi, 3c maxx speed exo tr Nou, dat is een hele opsomming. Heb op de ene fiets 29 x 2.35 voor en achter en op de andere voor 29 x 2.35 en achter de 2.2. Het gaat dus om situaties waar het bijna niet gaat om goed haaks over de wortel te gaan. Rij met binnenbanden, voor 1.9 en achter 2.2 bar. Ben geen lichtgewicht.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoge druk! Geen lichtgewicht, zeg je. Wat weeg je dan? Druk zo laag als mogelijk = meer grip, zeker op natte wortelen. Maar met Ikons, dan nog... blijft behelpen.
Reed je al eens tubeless? Helpt ook wat.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Nee, heb nog niet tubeless gereden. Ben nu ongeveer 95 kg. Kan zeker mijn techniek zijn, lees toch regelmatig dat mensen tevreden zijn over Ikonś in natte omstandigheden. Ben ook tevreden over de banden. Alleen een 'wortelissue' bij mij.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

RobertG8 schreef: ma 21 september 2020, 23:32 Nee, heb nog niet tubeless gereden. Ben nu ongeveer 95 kg. Kan zeker mijn techniek zijn, lees toch regelmatig dat mensen tevreden zijn over Ikonś in natte omstandigheden. Ben ook tevreden over de banden. Alleen een 'wortelissue' bij mij.
Ik rijd met eenzelfde ikon 2.35 en MaxxSpeed als achterband en herken zeker jouw ervaring mbt nat en wortels. Ben +/- 65kg en rijd 1.3 bar voor en 1.4 achter.
Heb deze de ikon als achterband en als voorband een Forekaster bij nat weer of mul zand, daar komt de ikon echt tekort. Bij droog weer en harde track een ardent race voorop. Maar dat zal niet dé oplossing zijn, zoals je zelf al aangeeft haal je nog meer uit je techniek. Verdiep je in het aansnijden van de bochten en de houding op je fiets. Op een 29er stuur je bijv. beter door met je lichaam te werken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThijsE schreef: di 22 september 2020, 08:06
RobertG8 schreef: ma 21 september 2020, 23:32 Nee, heb nog niet tubeless gereden. Ben nu ongeveer 95 kg. Kan zeker mijn techniek zijn, lees toch regelmatig dat mensen tevreden zijn over Ikonś in natte omstandigheden. Ben ook tevreden over de banden. Alleen een 'wortelissue' bij mij.
Ik rijd met eenzelfde ikon 2.35 en MaxxSpeed als achterband en herken zeker jouw ervaring mbt nat en wortels. Ben +/- 65kg en rijd 1.3 bar voor en 1.4 achter.
Heb deze de ikon als achterband en als voorband een Forekaster bij nat weer of mul zand, daar komt de ikon echt tekort. Bij droog weer en harde track een ardent race voorop. Maar dat zal niet dé oplossing zijn, zoals je zelf al aangeeft haal je nog meer uit je techniek. Verdiep je in het aansnijden van de bochten en de houding op je fiets. Op een 29er stuur je bijv. beter door met je lichaam te werken.
68kg, zelfde 2,35" Forekaster-Ikon combi gereden in Zuid L eo met modder, en Dolomieten, Alpen, Garda (XC) droge zomer, zelfde bandendruk, tubeless.
Daarvoor 2x Ikon 2,2" nieuw afgemonteerde fiets. De 2,35" Ikon tov 2,2" is al een geheel andere band, die is behalve volumineuzer ook 'uitgerust' met grotere noppen dan de 2,2", en op de 25mm velg steken die noppen bovendien iets meer uit 'naar buiten'. Daardoor echt veel meer grip in bochten. Maar: wortelen, nat, dat blijft 'ie maar zo zo vinden. Op de meeste Hollandse vaste parcoursen niet zo'n probleem. Forekaster heeft overal in Nl grip zat, ook/vooral als het nat en modderig is. In de losse stenen rond Garda de Ikon halverwege de 6-daagse trip achter vervangen voor een Forekaster, voor meer klim-grim en rem-tractie bergaf.

Rij nu 'hier' (Zuid L eo) zelf met Wolfpack Cross 2,4" en Race 2,4". Lichter qua gewicht, minder rolweerstand, en veel betere nat-grip op steen en wortel. Eerste echte Limburgse modder- en kleiseizoen moeten ze nog gaan meemaken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

RobertG8 schreef: ma 21 september 2020, 23:32 Nee, heb nog niet tubeless gereden. Ben nu ongeveer 95 kg. Kan zeker mijn techniek zijn, lees toch regelmatig dat mensen tevreden zijn over Ikonś in natte omstandigheden. Ben ook tevreden over de banden. Alleen een 'wortelissue' bij mij.
Probeer eens 1.6 en 1.8. Ik rijd met 2.2 banden en 84kg op 1.4 en 1.6
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Al heel wat input en ervaringen. Thanks. Ben ook niet de enige met die ervaring, toch een beetje geruststellend. Als ik zo naar het weerbericht kijk dan ik komend weekend in ieder geval eens aan de gang met wat minder druk in de banden met nat weer. De techniek is ook zeker een punt van aandacht. Misschien verstandig als ik alvast maar andere banden voor herfst en winter ga zoeken. monteer. In ieder geval de voorband. Mogelijk (als ze goed verkrijgbaar zijn) eens Vittoriaś met een Barzo voor. Of gewoon een Forekaster als voorband, daar veel goeds over gelezen over grip in natte omstandigheden.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

aurelius schreef: di 22 september 2020, 08:31 Rij nu 'hier' (Zuid L eo) zelf met Wolfpack Cross 2,4" en Race 2,4". Lichter qua gewicht, minder rolweerstand, en veel betere nat-grip op steen en wortel. Eerste echte Limburgse modder- en kleiseizoen moeten ze nog gaan meemaken.
Ben benieuwd naar je ervaringen t.z.t., met name het vergelijk met de Maxxis banden. Zit al een tijdje te twijfelen om de WP’s te proberen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

RobertG8 schreef: di 22 september 2020, 21:12 Al heel wat input en ervaringen. Thanks. Ben ook niet de enige met die ervaring, toch een beetje geruststellend. Als ik zo naar het weerbericht kijk dan ik komend weekend in ieder geval eens aan de gang met wat minder druk in de banden met nat weer. De techniek is ook zeker een punt van aandacht. Misschien verstandig als ik alvast maar andere banden voor herfst en winter ga zoeken. monteer. In ieder geval de voorband. Mogelijk (als ze goed verkrijgbaar zijn) eens Vittoriaś met een Barzo voor. Of gewoon een Forekaster als voorband, daar veel goeds over gelezen over grip in natte omstandigheden.
:-q proberen/ervaren van verschillende banden blijft leuk.
Mocht je dat gaan doen (dus veel wisselen in korte tijd), wacht dan nog even met tubeless aangezien het wisselen met latex wel wat meer werk is.
Plaats reactie