Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Ja, lijkt me verstandig om nog even met tubeless te wachten. FM in de buurt heeft geen Maxxis Forekasters in 2.35 liggen, dus die moet ik maar ergens gaan bestellen als voorband voor de winter.
Vittoria Barzo in 2.35 XC uitvoering kom ik ook niet tegen, alleen de trail versie.
Best wel lastig om de verschillen tussen sommige Maxxis banden in kaart te krijgen. Al je in de winter veel op Schoorl gaat rijden is de Forekaster als voorband dan overkill of juist prima? Heb twee fietsen dus kan best twee setting klaar hebben staan. Dan ontneemt het weer en het parcours de keuzestress.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Grip op natte wortels is altijd kritisch, vooral de compound en de druk spelen dan een grote rol. Profiel veel minder. Profiel speelt echter wel weer een rol op de ondergrond: zand, modder, hard, mul.

Tenzij je heel vaak in flinke modder onderweg bent zou ik een (voor)band met medium~grof profieltje zoeken maar vooral een compound die bekend staat om goede grip op natte wortels en stenen. Ik was altijd goed te spreken over een Nobby Nic in de zachtere rubbersoort als allround voorband. Conti heeft me dan weer niet kunnen overtuigen, ook hun Black Chili compound niet.
Bij Maxxis heet de grippy compound Maxxgrip, hoe verrassend :D

Ik hou niet van banden wisselen als ze met vloeistof gemonteerd zijn, dus dat doe ik ook niet :)
Op de fully, die "overal" ingezet wordt liggen vrij grove banden. Rolweerstand telt daar amper want het is een e-mtb.

Op de hardtail, die eigenlijk alleen NL ziet, liggen twee Rekons Maxterra compound in 2.6. Als je geen banden wisselt heb je natuurlijk niet altijd en overal de perfecte band, maar dat zie ik niet als een probleem. 90% van de tijd doen die Rekons het prima, voor de rest pas je je rijstijl gewoon aan aan de omstandigheden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De beste banden op natte wortels en stenen vond ik de raceking. Nu is dat inmiddels 10 jaar geleden, maar de grip die ik die week had in een nat Harz in Duitsland deed met vaak verbazen.

Nu ben ik verre van een conti fan, ik noem het vaak een B merk, maar daar waren ze heel goed in. Net zoals dat dat de band is waar je op de weg in zowel nat als droog heel goed mee uit de voeten kan. Mijn "slicks" voor op de weg! Ik ben op nat wegdek een keer zo hard de Gavia afgereden dat er beneden motor rijders naar me toe kwamen hoe ik dat in vredesnaam had gedaan.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: do 24 september 2020, 08:12 Grip op natte wortels is altijd kritisch, vooral de compound en de druk spelen dan een grote rol. Profiel veel minder. Profiel speelt echter wel weer een rol op de ondergrond: zand, modder, hard, mul.

Tenzij je heel vaak in flinke modder onderweg bent zou ik een (voor)band met medium~grof profieltje zoeken maar vooral een compound die bekend staat om goede grip op natte wortels en stenen. Ik was altijd goed te spreken over een Nobby Nic in de zachtere rubbersoort als allround voorband. Conti heeft me dan weer niet kunnen overtuigen, ook hun Black Chili compound niet.
Bij Maxxis heet de grippy compound Maxxgrip, hoe verrassend :D

Ik hou niet van banden wisselen als ze met vloeistof gemonteerd zijn, dus dat doe ik ook niet :)
Op de fully, die "overal" ingezet wordt liggen vrij grove banden. Rolweerstand telt daar amper want het is een e-mtb.

Op de hardtail, die eigenlijk alleen NL ziet, liggen twee Rekons Maxterra compound in 2.6. Als je geen banden wisselt heb je natuurlijk niet altijd en overal de perfecte band, maar dat zie ik niet als een probleem. 90% van de tijd doen die Rekons het prima, voor de rest pas je je rijstijl gewoon aan aan de omstandigheden.
Rolweerstand op het vlakke of heuvelop boeit me eigenlijk niet zoveel (op de fully), maar rolweerstand heuvelaf kan (in NL dan toch) ook best een dingetje zijn!
Een paar weken geleden moest Kapitein Iglo nog in de remmen achter mij, omdat mijn banden niet sneller wilden rollen heuvelaf.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

is de nobby nic voor en achter in 2.35 een goede combi?

of Rekon Race 2.35 achter en voor ??

of toch gaan voor RaRa RaRa ??

heb nu bontrager's in 2.4 en ben aan nieuwe banden toe.
en vind stiekem de skinwall's wel wat hebben :tong
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Met die materie ben ik ook aan het worstelen. Rekon Race heb ik, sommige soorten zand blijven in het natte plakken. Dan loopt de boel helemaal vol. Afgaande op mijn eigen ervaring zou ik die voor dit seizoen niet monteren. Voor de rest vond ik het wel fijne banden. Maar denk meer iets voor de zomer.
RaRa is tegenwoordig volgens mij specifiek een achterband. Racing Ray, Nobby Nic of Rocket Ron kan dan volgens mij voor.

Maar, wordt zelf ook een beetje dol van alle opties. Kan ook niet beslissen wat ik nu als allround set voor herfst en winter ga monteren (met name ook gericht op Schoorl) Wil voor 2.35 en achter 2.2/2.25.
Blijkt dat sommige banden ook niet of slecht zijn te krijgen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Reed op de HT met een Rekon Race (2.25) achter en een Rekon (2.25) voor. (Nu met een Ikon (2.20) achter) En dat is met dit natte weer en de blubber niet de fijnste combinaties. Mis vooral achter nog wel eens grip met de Rekon Race en Ikon).

Van het weekend denk ik aan banden wissel. Rekon (2.25) achter en Forkaster (2.35) voor. Op de Fully rijd ik al met Rekon (2.35) achter en Forkaster (2.35) voor. En dat geeft genoeg grip in de huidige omstandigheden hier in bos...
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

hmm nu begin ik ook weer te twijfelen. Ik rijd nu met Rekon Race 2.35 voor en achter en wil wat grover voor de herfst, met name voorop. Afgelopen weekend nog een toertocht gereden door de modder en dat viel me toch niet tegen.
Ik was van plan om de rekon voor te leggen voor de modderige maanden en de Rekon Race achter te houden, maar dat vind jij dus ook geen geslaagde combi @koban?
Rekon achter en Forekaster voor lijkt me zo over the top voor de brabantse modder...
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Heb donderdag de nieuwe Racing Ray en Racing Ralph, beide in 2.35 met biba gemonteerd.
De Ralph ging er heel lastig op en wilde ook niet ploppen, alle trucjes ten spijt.
Uiteindelijk veel zeepsop en opgepompt tot 5 bar, een nacht laten staan en voila.

Fiets en berijder gaan samen richting 120 kg, dus druk voor op 1.8 en achter op 2 gezet.
Na een eerste ritje gister, denk ik dat dit nog verder omlaag kan.

Het is een heel verschil met de Bontrager XR4 in 2.40 die origineel gemonteerd waren.
Banden hoor je nauwelijks op het asfalt en rollen veel lichter.
Op de tracks van Haaksbergen goede grip, geen rare dingen.

Fiets al jaren op de route Haaksbergen, met een gemiddelde tussen de 20,5 en 21,5 km per uur.
Ja, ben bijna 48, geen strava jager en kan ook gewoon van de natuur genieten.
Maar gister had ik een gemiddelde van 23,8 :o

Rollen ze dan echt zo snel of heb ik elektrische banden :~ :winkie:

Wordt vervolgd.........
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Denk dat je Bontragers gewoon verkeerd om hebben gezeten al die tijd?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: za 3 oktober 2020, 11:44 Denk dat je Bontragers gewoon verkeerd om hebben gezeten al die tijd?
:lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Het vinden van de Racing Ray en Racing Ralph in 2.35 en skinwall is al een opgave genoeg.
Ik heb eerder op een starre fiets met de combo in 2.25 (zwart) gereden maar wil nu graag een setje 2.35 in skin. erg lastig te vinden.
wellicht de Recon race 2.35 in skinwall voor en achter een aardig alternatief ?
Gasd'rop !!!
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1319
Lid geworden op: di 23 oktober 2007, 23:50

Ik rijd met 27,5 inch wielen en zoek een tubeless ready bandenset in skinwall.
Nu heeft Schwalbe alleen de Nobby Nic in skinwall en weer geen Racing Ralph...
Weet het onderhand niet meer...
[Quote:] Rustig an mi die grauwte wiele!!!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Skinnwall NoNi heeft geen versterkte zijwang... fietsmaat van me rijdt er steeds lek mee op stenige ondergrond. Oog wilde ook wat, maar er zijn functionele grenzen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon zwart, want het oog wil ook wat :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie