Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Boogie schreef: vr 15 juli 2022, 15:43 In reactie daarop, past en functioneert een 2.4" Wolfpackband goed in een 31mm velg? Of werkt dat ook beter in een bredere velg (35mm)?
Wolfpack 2.4 banden werken perfect met een 31mm velg. Heb zelf Trail/Race op mijn 30mm velgen en dat gaat super.
Ja kan hier op het forum nog even een berichtje posten, zo nu en dan heeft iemand nog wel iets liggen, maar nieuw kosten ze je de kop ook niet.
Succes met het doorhakken van knopen en zo :D
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Michielemans schreef: vr 15 juli 2022, 15:55
Boogie schreef: vr 15 juli 2022, 15:43 In reactie daarop, past en functioneert een 2.4" Wolfpackband goed in een 31mm velg? Of werkt dat ook beter in een bredere velg (35mm)?
Wolfpack 2.4 banden werken perfect met een 31mm velg. Heb zelf Trail/Race op mijn 30mm velgen en dat gaat super.
Ja kan hier op het forum nog even een berichtje posten, zo nu en dan heeft iemand nog wel iets liggen, maar nieuw kosten ze je de kop ook niet.
Succes met het doorhakken van knopen en zo :D
Haha, dank u :-q
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Vraagje van een nieuweling in deze materie:

ik ben sinds kort overgeschakeld naar tubeless en er liggen momenteel 2 specialized renegade's (29x2.1) op, maar heb bij momenten het gevoel dat ik vooraan over te weinig grip beschik wat mij niet altijd het vertrouwen geeft om mij in de bocht te "gooien". Vorig paar waren niet-tubeless Maxxis Ikon 2.9x2.2.

Ligt dit voornamelijk aan mijn (beperktere) techniek of zou bijv. het overschakelen (vooraan) naar een specialized fast track (en evt. 2.2 of 2.3) hier een (groot?) verschil in kunnen maken?

Ik doe voornamelijk XC amateurwedstrijden in België en NL mee, dus de parkoers-omstandigheden zijn niet al té extreem en heb vnl. dus een "snelle" band nodig.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Zelf heb ik een vrij beperkte bochten techniek, dat is dus idd ook een kwestie van techniek dus oefenen, oefenen. Met de vorige Fast track heb ik niet zo'n beste bochten/handling/ervaring mee. De band die daar voor mij een significante verbetering in bracht is de Maxxis Ardent (2.25) lijkt wel of die onderhand op rails loopt door bochten. Kon voor het eerst (met gemak) m'n mtb nu eens echt goed schuin "leggen". Hij heeft wel wat meer rolweerstand als een FT. Echter doordat ik nu sneller door een bocht kon gaan eindigde ik uiteindelijk wel met een hogere gemiddelde snelheid,. Je zou een goede combi kunnen gaan maken met een, Ikon achter of een Rekon Race achter. Paar pagina's terug staat hier veel (nuttige) info over.

Edit: daarna overgestapt naar een Rekon Race combi. Vóór 2.35,achter 2.25 erg snelle combi met voor zijn (lage) profiel verbazingwekkend veel grip.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Ardent heeft toch helemaal niet zo'n geweldige grip? Stuurt een beetje vreemd op de overgang van middelste noppen naar zijnoppen.
De Ardent Race is dan al wat beter, die heeft op die plek 2x zoveel nopjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Ik zou graag mijn (nieuwe) specialized banden blijven gebruiken (als achterband dan toch), zou zonde zijn van het geld :)
daarom dat ik specifiek over de fast track sprak (specialized combo) - wel balen dat deze bandjes niet top zijn volgens Vision

zou een breder profiel qua band an sich al meer grip bieden (2.2 of 2.35), of moet ik echt uitkijken naar een ander profiel?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik heb met een 2.2 Fast Trak voorop en een 1.95 Renegade achter heerlijk gereden. Heb geen probleem met grip gehad. Denk dat een prima combinatie voor XC wedstrijden is, zolang het niet te nat of rotsig is
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je, welke fiets rijd je, en hoe breed zijn je velgen?
Wat inmiddels wel duidelijk is: in het terrein is breder op lagere druk sneller dan te hard opgepompt en smal.
Dus minimaal 2,25", of 2,35-2,4". Afhankelijk van velgbreedte en gewicht.
2 Ikons 2,35" zou kunnen, of 2,35" voor en evt 2,2" achter.
Schwalbe Racing Ray en Ralph.
En zo heeft ieder merk een snelle combi.
Ben je erg zwaar, wordt het parcours technischer, dan kun je voor voor wat meer grip gaan eventueel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Freekenstein schreef: di 19 juli 2022, 09:30 Ik heb met een 2.2 Fast Trak voorop en een 1.95 Renegade achter heerlijk gereden.
fast trak is dus duidelijk persoonlijke voorkeur :p
aurelius schreef: di 19 juli 2022, 09:34 Wat weeg je, welke fiets rijd je, en hoe breed zijn je velgen?
70kg
merida big nine 700
https://www.merida.be/mountainbike/big- ... lack/2019/
breedte van de velgen zal ik straks eens kijken

stel dat ik toch de fast trak zou willen proberen, eerder voor 2.2 of 2.35 gaan (als de velg het toelaat) in combinatie met de 2.1 renegade achterband?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Op de wedstrijdgerichte Specialized Epic FS en HT zit tegenwoordig als snelle combi:
Voor: Specialized Fast Trak, 29x2.35
Achter: Specialized Renegade, 29x2.35

Op de iets meer allround ingestelde Chisel zitten:
Voor en achter Specialized Fast Trak, 29x2.35
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

azkme schreef: di 19 juli 2022, 09:45
Freekenstein schreef: di 19 juli 2022, 09:30 Ik heb met een 2.2 Fast Trak voorop en een 1.95 Renegade achter heerlijk gereden.
fast trak is dus duidelijk persoonlijke voorkeur :p
Banden zijn zeker een persoonlijke voorkeur. Zo ben ik totaal geen fan van Schwalbe terwijl anderen niet anders willen.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

aurelius schreef: di 19 juli 2022, 11:03 Op de wedstrijdgerichte Specialized Epic FS en HT zit tegenwoordig als snelle combi:
Voor: Specialized Fast Trak, 29x2.35
Achter: Specialized Renegade, 29x2.35

Op de iets meer allround ingestelde Chisel zitten:
Voor en achter Specialized Fast Trak, 29x2.35
Let wel: er zijn verschillende uitvoeringen van (ook) de Fast Track. Zo is de S-Works versie lichter en soepeler (120 TPI) dan de GRID (60 TPI). Ook de rubber samenstelling verschilt. Met mij gewicht (75 kg.) en bandenspanning (23 PSI / 1,5 bar) heeft de S-works voor de nederlandse omstandigheden mijn voorkeur.
Strong, light, cheap: pick two.
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Bedankt voor de info. Ik ga dan toch eens vooraan de Fast Trak's proberen. Fingers crossed ;-)
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Binnenkort ga ik Pirelli MTB banden proberen, maar ik ben een beetje huiverig gezien mijn ervaring met Pirelli gravelbanden. Hier een kleine review van die gravelbanden:

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Hier alleen maar lof over de mountainbikebanden van Pirelli. Rij nu met een M/H combi, loopt lekker licht, en (meer dan) voldoende grip op zandgrond.

Heb voor het gemak er nu binnenbandjes in zitten, maar in het verleden ook met latex erin gereden, en dat loopt nog lekkerder
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie