Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het oude/huidige model Forekaster, FK, 2,35" dan.
Het nieuwe net gelanceerde model FK is 2,4" geworden, kreeg dikkere noppen, weegt nu bijna 1kg... een AM band geworden, ipv een stevig XC-tourband.
(Dezelfde ontwikkeling als bij de oude Noni dus. Dat was eerst ook een lekkere stevig-XC band, tour band, prima voor modderige winters. Dat werd ook een AM-band (en daarvan is de Wicked Will 2,4" overigens een heerlijke lichter lopende vervanger).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
scott5087
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 augustus 2022, 13:16

Wederom bedankt voor de reacties. De NoNi is inderdaad wel erg zwaar geworden. Wellicht toch de Rekon Race en Forekaster in 2.35 proberen.

Ik zoek eigenlijk een type racing ray in de maxxis line up. Welke band zou daar mee te vergelijken zijn of is die er niet?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik heb afgelopen jaar bijna alle Maxxis XC banden getest.

De meest allround set waar je het hele jaar mee rond komt, met ook nog een redelijk gewicht (en super snel rollend):

Maxxis Ardent 2.25 op het voorwiel
Maxxis Rekon Race 2.25 op het achterwiel

Racing Ray ? Sluit het best aan bij de Ikon denk ik.
scott5087
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 augustus 2022, 13:16

Hmm ja ik lees dat de Ardent onvoorspelbaar is en de Ikon wat tegenvalt qua grip. Ardent race zou meer grip hebben dan een Ikon
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Je moet niet lezen, maar zelf ervaren...

Ardent heeft prima grip en ik heb niets onvoorspelbaars meegemaakt en ik mag mijzelf toch wel onder de aggressievere XC/Trail rijders scharen.

Met de Ikon heb ik zelfs modder ritten gereden en in Zweden een downhill parcours mee afgetijgerd. Ardent heeft wel meer zijgrip dan de Ikon. Ardent Race heeft idd meer overall grip dan de Ikon, echter op rotsachtige grond. Ardent Race is niet echt voor de Nederlandse bosgrond geschikt. De noppen staan te dicht op elkaar icm relatief te groot.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mijn uitgeprobeerde en beste Maxxis combi, voor Zuid L en net over de grens Blg en Dtsl:
FK 2,35" voor en snelle Ikon 2,3" achter (niet de smalle, die heeft minder grip, de bredere Ikon is snel en goed, vanwege de grotere noppen die verder naar opzij uitsteken dan bij de smalle 2,2" Ikon!).
Of: FK - FK, voor betere moddertractie bergop/bergafgrip met remmen in de modderseizoenen, en in de bergen (stevig XC, transalps, geen bikeparkbezoek of het moet er droog zijn, en met de bandjes overwegend aan de grond).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Mijn combi bestaat uit Rekon Race achter en Rekon voor, deze combi gebruik ik in de drogere periode. De nattere periodes wil ik rijden met Rekon achter en Dissector voor.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

aurelius schreef: vr 5 augustus 2022, 20:24 Mijn uitgeprobeerde en beste Maxxis combi, voor Zuid L en net over de grens Blg en Dtsl:
FK 2,35" voor en snelle Ikon 2,3" achter (niet de smalle, die heeft minder grip, de bredere Ikon is snel en goed, vanwege de grotere noppen die verder naar opzij uitsteken dan bij de smalle 2,2" Ikon!).
Of: FK - FK, voor betere moddertractie bergop/bergafgrip met remmen in de modderseizoenen, en in de bergen (stevig XC, transalps, geen bikeparkbezoek of het moet er droog zijn, en met de bandjes overwegend aan de grond).
en laat Maxxis nou net die forekaster veranderd hebben 🤔
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

HB_Eagle schreef: za 6 augustus 2022, 09:47
aurelius schreef: vr 5 augustus 2022, 20:24 Mijn uitgeprobeerde en beste Maxxis combi, voor Zuid L en net over de grens Blg en Dtsl:
FK 2,35" voor en snelle Ikon 2,3" achter (niet de smalle, die heeft minder grip, de bredere Ikon is snel en goed, vanwege de grotere noppen die verder naar opzij uitsteken dan bij de smalle 2,2" Ikon!).
Of: FK - FK, voor betere moddertractie bergop/bergafgrip met remmen in de modderseizoenen, en in de bergen (stevig XC, transalps, geen bikeparkbezoek of het moet er droog zijn, en met de bandjes overwegend aan de grond).
en laat Maxxis nou net die forekaster veranderd hebben 🤔
Zie 7 posts hierboven :wink: ...
Nieuwe model is 2,4", dikkere noppen, bijna 1 kg, 't is nu een dikke AM band, overkill voor hier.
De oude/nog huidige 2,35" FK, die is/was prima om en technisch en nog vlot te rijden, goede grip in modder, etc. Eigenlijk een prima 'down country' bandje, technisch XC-bandje.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
scott5087
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 augustus 2022, 13:16

Ik heb maar snel een FK 2.35 besteld nu ze nog te krijgen zijn… ga er een Ikon of Rekon Race achter opleggen denk ik.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

scott5087 schreef: za 6 augustus 2022, 12:35 Ik heb maar snel een FK 2.35 besteld nu ze nog te krijgen zijn… ga er een Ikon of Rekon Race achter opleggen denk ik.
Ja goede keuze.
(by the way, Ikon of Rekon Race rollen even snel, gemeten door mij, Ikon iets meer grip in nattigheid achter en ook net iets robuuster)

Ik ga zelfs een reserve 2.35 Forekaster op voorraad leggen. Zo jammer dat die band wordt vervangen voor weer zo'n kiloknaller :o
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Eigenlijk hadden ze 'm er gewoon naast moeten laten bestaan.
Die nieuwe 2,4" is overigens wel erg goed ontvangen, als AM band.
De oude 2,35" laat nu een gat achter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

aurelius schreef: za 6 augustus 2022, 15:42 Eigenlijk hadden ze 'm er gewoon naast moeten laten bestaan.
Die nieuwe 2,4" is overigens wel erg goed ontvangen, als AM band.
De oude 2,35" laat nu een gat achter.
Ja, had de band een nieuwe naam gegeven.

Hoewel ik denk dat Maxxis al voldoende aanbod heeft in het AM / Downcountry-achtige segment ?


De 2.20 laat nog meer een gat achter in mijn beleving. Héérlijk licht XC bandje voor natte of veel andere omstandigheden. Oh ja, hij meet hier precies 2.20 op een 25mm velg, dus niet melden dat ie smal valt. En boven Gulpen is 2.20 echt meer dan prima 😉
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... echt gemiste kans voor Maxxis dat ze nu een half dozijn banden aan sales van boven Gulpen per jaar mislopen. :-{
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

cheeta schreef: za 6 augustus 2022, 16:46 ... echt gemiste kans voor Maxxis dat ze nu een half dozijn banden aan sales van boven Gulpen per jaar mislopen. :-{
Idd best wel klote voor ze, indien 2.20 achter met een 2.35 aan de voorkant :-{

Onder Gulpen ben ik best wel eens een Daredevil geweest en heb deze Schwalbe tijdens de 2e editie van de BBC in 2006 gereden 8) zonder lek of problemen met grip :bier:

https://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayI ... spheader=1

495 gram, maar dat is tegenwoordig Science Fiction en hebben we 2.40 van een kilo nodig om nog beneden te kunnen komen :D
Plaats reactie