corex schreef: ↑do 18 maart 2021, 14:25
De tijd nemen om aan de band te wennen.
Precies. Heb je verschillen in het profiel wel eens goed bekeken? Lijkt erop alsof die panaracer een flinke zijnop heeft. Ik denk dat die wat harder "hapt" wanneer je de band op z'n zij legt, en dat je nu dus ervaart dat de Schwalbe aan de voorkant dat niet doet. Kwestie van gewenning en wat spelen met je eigen gewichtsverplaatsing, tot op zeker hoogte.
Klopt, de Pana heeft een grovere nop maar ook de Ray's hebben wel een deftige nop aan de zijkant. Maar misschien dat ik nog niet zover was met het platleggen van de band. Dat ik er nog voor zat in het kantelpunt en daardoor het deel met grip niet heb aangesproken.
void schreef: ↑do 18 maart 2021, 14:52
Hoe is uw techniek in bochten, balans voor / achter? Ik controleer soms mijn bandensporen in de bochten, als de voor / achter er hetzelfde uitziet, is alles in orde. Als dit niet het geval is, is er mogelijk een probleem met de banden combo, bandenspanning, techniek, geometrie...
Dit ga ik ook eens doen samen met wat videobeelden. Ik heb ook het vermoeden dat het aan mij (en mijn techniek) ligt. Ik heb nog zat te verbeteren, dus ik ga daar eens verder naar kijken. Bedankt
BBLF schreef: ↑vr 2 april 2021, 09:39
In de Fiets van deze maand staat een test over licht lopend mtb rubber. Met een rolbank weerstand en zo
Maar dus ook een lektest. Hebben ze de banden van steeds grotere hoogte op een spijker laten vallen.
Ondanks N=1 toch opvallende verschillen.
Exo lijkt het best te beschermen.
N=1...niveau Libelle dus...kan je werkelijk waar helemaal niets mee(wetenschappelijk gezien dan he).
Maar een exo karkas van 710 gram zal ongetwijfeld sterker zijn dan een specialized van 595 gram
MarkMeisner schreef: ↑do 18 maart 2021, 14:04
Kan iemand mij de goede richting op sturen aangaande het gebruik van Racing Ralph's en Rays? Ik heb sinds vorige week een setje van deze op mijn On-One. Rolt perfect, dat is direct merkbaar. Alleen helaas ook een flink verlies in grip vergeleken met mijn voorgaande Panaracer Firesport's 2.35 die op mijn wielen zaten vanuit de fabriek.
Ik rij met 30mm Alexrims velgen, beide RR's zijn ook 2.35. Voor het weekend, eerste ritje beide banden op 1.75 bar en na een km ging ik al bijna onderuit doordat het voorwiel uitbrak over een boomstam. Verder ook in de rit een drietal keer dat het voorwiel bij te schuin insturen uitbrak.
Hierna nog een aantal ritjes gedaan met 1.6 én 1.5 bar maar toch nog verschillende keren gehad dat het voorwiel een stap opzij zette terwijl mijn voorgaande Panaracers dit niet deden. Die reed ik met zo'n 1.6/1.7 bar en nooit geen problemen mee gehad.
Ik lees dat de Racing Ray ook voor Nederland meer dan voldoende grip geeft, maar hoe zorg ik ervoor dat ik ook van die grip kan genieten ?
Ik weeg zo'n 95km met kleding aan en fiets op de route van Rhenen/Posbank.
Hoe is je ervaring nu het wat droger is? Ik merk sinds afgelopen dinsdag en (zaterdag had ik het weer) dat het lijkt of mijn grip minder wordt met de Ray. Ik herken hoe jij het omschrijft. Op zich vind ik het een prima band maar mijn vertrouwen is een beetje weg. De Ralph en de Ray staan op de nominatie om te vervangen en ben ik dus opzoek naar (advies) een andere set. Ik rijd voornamelijk UHR, gewicht rijder + bepakking +- 77kg, druk voor 1,3 achter 1,5 velg 25mm intern, XC Hardtail.
Na het beter afstellen van de voorvork en iets meer naar voren hangen voor meer druk op de band is het beter maar ik vertrouw het toch nog niet helemaal.
Ik heb ook nog steeds het gevoel dat ik juist harder en daardoor scherper door de bocht moet om juist de buitenste grotere noppen aan te spreken maar over dat punt heen zetten is erg lastig.
Zit ook deels tussen de oren maar ik twijfel nog om over te stappen naar een voorband met meer profiel.
Ik rij nu met 1.3 voor en 1.4 achter, dat bevalt trouwens wel prima. Het zijn echt goede banden en ik geef ook nog steeds mijzelf en het gemis aan techniek de schuld.
Ik zat deze test ook te lezen en heb wel wat vragen, op zijn zachts gezegd bij de rolweerstand.
Of er is heel iets anders gemeten wat niet met de werkelijkheid strookt of ze hebben de getallen niet goed opgeschreven.
Ik denk dat ze iets anders bedoelen wat 90% van de lezers niet begrijpt.
Bij de pirelli staat iets van 18km/h en bij de conti 27km/h.
Ik durf mijn hele jaar salaris er om te verwedden dan dit nooit klopt als het werkelijk is.
MarkMeisner schreef: ↑di 6 april 2021, 13:16
Zit met een schuin oog naar een Nobby Nic of Hans Dampf te kijken. Beide in skinwall te krijgen zodat ze passen bij mijn huidige Racing Ralph.
Nobby Nic zat ik ok aan te denken idd. Het mooiste is om er een x een te proberen.
MarkMeisner schreef: ↑di 6 april 2021, 13:16
Zit met een schuin oog naar een Nobby Nic of Hans Dampf te kijken. Beide in skinwall te krijgen zodat ze passen bij mijn huidige Racing Ralph.
Wat een beetje jammer is, is dat de skinwalls een super race / speed uitvoering zijn. Dat eerste leidt er toe dat het voorwiel redelijk snel zal omvouwen onder jouw gewicht en dat tweede zorgt voor minder absolute grip. Als het gevoel zo blijft zou ik een Nobby Nic monteren. Hans Dampf gaat wel erg ver.
Gekke gedachten, zou het schelen als ik de druk weer iets omhoog gooi. Zegge 1.5 bar om te kijken of dat scheelt? Misschien dat hij dan wat minder vervormt. Eigenlijk wel een valide punt wat je zegt. Ik ben niet licht van gewicht en het probleem kan natuurlijk ook daarin zitten.