Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Geax AKA, ingebruik als achterband, folding. 520 gram

Zomerband voor de bossen. Verrassend veel grip. Snel.
Probeerseltje (aanbieding), gaat er zomers niet meer van af.

Geax Sagurro, voorband, folding 550g
Ben te zwaar voor RR (nooit meer), verlies dan grip bij sommige bochten heuvel op, vooral als deze scherp zijn (de bochten) en lossige ondergrond.
Nobby Nic mijn winterbanden, rollen dan weg.
De Sagurro loste mijn stuur problemen op.

(gewicht 90 kilo, rijd rond BOZ, liefst de moeilijke stukken, ben geen vlakuit, volgas type)
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

Goed voorbeeld doet goed volgen:

Ik ben momenteel zeer tevreden over de Continental Raceking 2.2 Supersonic, rollen zeer lekker en licht, mul zand hebben ze weinig moeite mee, hebben voloende grip op de trails die ik rijdt en natte weersonstandigheden (lees modder) kunnen ze ook redelijk aan, voelen ook zeer comforttabel aan, ik rijdt voornamelijk op de zandgronden van West-Brabant.

Continental Mountain King 2.4 supersonic, fijne band in de Ardennen e.d. heeft veel tractie op verschillende soorten ondergrond, alleen heb ik het idee dat ze soms hun eigen weg willen zoeken tijdens afdalingen of vlakke stukken.

Combi Mountain King voor en Race King achter al een aantal malen geprobeerd o.a. in de Ardennen maar kan mij steeds niet overtuigen.

Als de weersomstandigheden minder worden (herfst/winter) rij ik graag met de Nobby Nic 2.1, wel wat rolweerstand, maar goed voorspelbaar in zijn gedrag en kan veel aan wat modder betreft of sneeuw, voor mij een fijne allroundband.
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
B@rt D!rtb!ker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 07:44
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29 Plus

Continental Double Fighter II - 1.9 - 780 gram
Als eerste band (beginnersbike) erop laten zetten, omdat ik eerst wat km-tjes over de weg moet, voordat ik in de bossen beland. Over de weg prima, het noppen-geruis is er niet.
In de bossen: eerste ervaring - mul zand: prima - grof zand: goed - modder en nattigheid: redelijk/goed.
Wellicht in de winter de voorband toch door een noppenband vervangen, maar ik denk dat het niet nodig zal zijn.
Wordt vervolgd...Bart

Na een paar regenachtige weekenden...en wat d!rt-happen in de modder van de Arnhemse heuvelruggetjes...toch overstappen naar noppenbanden voor de herfst en winter. De doublefighters hebben gewoon onvoldoende grip, slippen door bij simpele klimmetjes (bijv. onverhard stuk Italiaanseweg-Heveadorp). Ga voor combi NobbyNic/RacingRalph of RocketRon.
Laatst gewijzigd door B@rt D!rtb!ker op ma 4 oktober 2010, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gonna keep on tryin' till I reach the highest ground.
Nosco
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 8 juni 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC PRO '10
Contacteer:

Jurriaan schreef:Vredestein Black Panther, 2.0, ca. 540gr.

Wat opvalt aan de band is het doorlopende profiel in het midden. Dit zorgt op harde ondergrond voor een voelbaar lagere rolweerstand.
In beginnende blubber houdt de band verrast lang voldoende grip. Onverwacht uitbreken doen ze ook niet. (Een Conti Race King legt jou eerder op de grond)
In mulzand staan ze ook heel aardig hun mannetje.
Losse stenen kunnen aan, daarna bereiken ze hun grens. In 2.35 kom je denk ik een heel eind in de Ardennen en verder.
De banden gereden op 2.0 bar.

Na het 'debacle' met de Vredestein Tiger Claw is dit een positieve opsteker van Vredestein.

Vooralsnog lijkt dit de zomerband voor Nederland, een aanrader!
Helemaal mee eens, nu 1 leuke rit gefietst met blubber en harde ondergrond met deze band.
Een BP als achterband en een BP Xtreme als voorband.

De Xtreme voorband is meer in het segment van de Nobby Nic en de Rocket Ron een vrij grof profiel. Wel een relatief zware band. Volop grip!! Wil nu nog eens de BP Xtrac proberen als voorband. Dat is dezelfde band als de normale BP maar dan zonder het doorlopende profiel in het midden, dus meer grip.
Raceking
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 19 juni 2010, 23:43
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Vertex 990RSL / Rocky Mountain Element 999RSL / Rocky Mountain Altitude
Contacteer:

Geax Saguaro 2.0 vouwbandjes icm notubes: de ultieme marathon band, enorm allround, loopt overal fatsoenlijk, sterk, slijtvast, voorspelbaar. Wel ietwat zwaar. Dus misschien toch niet ultiem

Geax Aka 2.2: helemaal ruk op asfalt, een beetje in de bocht hangen en je fiets rent de bocht uit. Te hoge en zachte nopjes aan de zijkant. Daarom voor mij niet bruikbaar, marathon is toch vaak ook asfalt
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

In deze link staat een zeer uitgebreide test over banden:
http://www.conti-online.com/generator/w ... 810_de.pdf
Misschien handig om deze in de start post te zetten?
lantaarnpaal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: di 24 januari 2006, 14:21
Mijn mountainbike: Merida Big nine 7000
Contacteer:

Ook mijn 2 cents:

Schwalbe Nobby nic - 2.25 triple comp voor + achter: Ideale band voor zware moddertochten in de Ardennen, veel grip in afdalingen en ook in glibberige klimmen. Als je dan een stukje over de weg gaat merk je wel dat de rolweerstand wat hoger is. Ook heb ik het idee dat hij wat rolt in bochten, bij de 1.9 versie heb ik dat minder.

Schwalbe Racing Ralph - 2.1 voor + achter: Supersnelle band voor droog weer en vanaf de 2010 versie ook iets meer grip in vergelijking met de 2009 versie. Heel lage rolweerstand en goed bochtengedrag. Helaas is deze band waardeloos in de modder. Op de achterband vond ik hem wel heel snel slijten. Groot voordeel van deze band vind ik dat je "slechts" 2.1 nodig hebt en dus lichter uit bent :-)

Schwalbe Rocket Ron - 2.3 voor: Een echter modderband met relatief weinig weerstand. Ideaal als voorband en in mijn ogen een ideale combinatie met Racing Ralph als achterband. Band geeft zeer goed vertrouwen in bochten en afdalingen zowel in natte als droge omstandigheden. Vanwege de grip en het gewicht voor mij een blijvertje. Heb wel het idee dat hij minder lekbestendig is dan de RR of NN, maar dan moet Latex erin te gooien...
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

lantaarnpaal schreef:Ook mijn 2 cents:

Schwalbe Nobby nic - 2.25 triple comp voor + achter: Ideale band voor zware moddertochten in de Ardennen, veel grip in afdalingen en ook in glibberige klimmen. Als je dan een stukje over de weg gaat merk je wel dat de rolweerstand wat hoger is. Ook heb ik het idee dat hij wat rolt in bochten, bij de 1.9 versie heb ik dat minder.

Schwalbe Racing Ralph - 2.1 voor + achter: Supersnelle band voor droog weer en vanaf de 2010 versie ook iets meer grip in vergelijking met de 2009 versie. Heel lage rolweerstand en goed bochtengedrag. Helaas is deze band waardeloos in de modder. Op de achterband vond ik hem wel heel snel slijten. Groot voordeel van deze band vind ik dat je "slechts" 2.1 nodig hebt en dus lichter uit bent :-)

Schwalbe Rocket Ron - 2.3 voor: Een echter modderband met relatief weinig weerstand. Ideaal als voorband en in mijn ogen een ideale combinatie met Racing Ralph als achterband. Band geeft zeer goed vertrouwen in bochten en afdalingen zowel in natte als droge omstandigheden. Vanwege de grip en het gewicht voor mij een blijvertje. Heb wel het idee dat hij minder lekbestendig is dan de RR of NN, maar dan moet Latex erin te gooien...
Ik heb achter de RaRa en voor de RoRo, maar vond de combi nou niet echt geweldig in de modder. Kon mezelf toch vaak nog net overeind houden en gleed veel weg. Kan eigenlijk niet helemaal plaatsen of het alleen achter was...
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Mag ik voorstellen om bij een review te vermelden op welke bandenspanning je een band reed en wat je eigen gewicht is? Op 2.5 bar vind ik een FF ook knap waardeloos, terwijl 't op 1.8 een briljant bandje is.
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

P I M schreef:Mag ik voorstellen om bij een review te vermelden op welke bandenspanning je een band reed en wat je eigen gewicht is? Op 2.5 bar vind ik een FF ook knap waardeloos, terwijl 't op 1.8 een briljant bandje is.
Bijkomend probleem daarvan is de afwijking die zit in de verschillende pompen. het zal dus altijd met een korreltje zout te nemen zijn.
Maar idd, beter teveel info dan geen info.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
monkey7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: zo 4 april 2010, 13:16
Mijn mountainbike: Heeft een magische koppeling

Bontrager XR1 team issue 2.0": standaard banden op een groot aantal modellen Trek. Zeer kleine noppen, bandje is dan ook gemaakt door droog weer en lage rolweerstand. Rijd 'm op 2 bar, in drie maanden nog nooit lekgereden. Zelflozende capaciteit is zwaar beroerd, reden in het limburgse herfstbos als slicks met de bijbehorende prestaties op hellingen.

Michelin All-M0untain 2.2": slechts kort mee gereden, maar tot nu toe bevalt ie goed. Hoge rolweerstand door de hoge en grote noppen, maar daar staat een massa grip tegenover. Rijd 'm op ongeveer 1.5 bar, moet op nat gras echt mijn best doen om te slippen en als dat al lukt laat de band een spoor van vernietiging achter. Nog niet mee in de modder gereden maar heb hoge verwachtingen. Probeer er niet mee op asfalt te rijden, bij elk stoeprandje voel je de laatste rand noppen doorbuigen.
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

adirem schreef:
P I M schreef:Mag ik voorstellen om bij een review te vermelden op welke bandenspanning je een band reed en wat je eigen gewicht is? Op 2.5 bar vind ik een FF ook knap waardeloos, terwijl 't op 1.8 een briljant bandje is.
Bijkomend probleem daarvan is de afwijking die zit in de verschillende pompen. het zal dus altijd met een korreltje zout te nemen zijn.
Maar idd, beter teveel info dan geen info.
Zeg maar gerust een hele pot zout. Onvermijdelijk in een review topic waarin reviews van pakweg 50 verschillende bikers staan. Wat mensen hier allemaal durven beweren over Racing Ralph's, ik lig soms bijna in 'n deuk. Met andere woorden, heb blijft allemaal zo subjectief als wat.
verdringer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 1 maart 2009, 16:34
Mijn mountainbike: , Specialized Epic S-Works 2013; Canyon Spectral AL 2014

Ik denk zelf dat jullie allemaal nog steeds appels en peren vergelijken. De omstandigheden:
Fiets : Fully, Hardtail.
:opbouw fiets, gewicht en geometrie.
Berijder: Gewicht, getraind, en lengte t.o.v. fiets.
Omgeving: Ondergrond verschil, weers verschil
enz, enz,

Dus denk dat heel veel zeer persoonlijk is, wat een goed vind vind de ander slecht, dus uiteindelijk is het allemaal persoonlijk.

Of organiseer een testdag met alle banden combo's, een fiets en een berijder op een vast traject.

Mischien iets voor de moderator.

gr Verdringer
van Doruh
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: do 6 mei 2010, 08:10
Mijn mountainbike: Stevens Colorado 401

**
Laatst gewijzigd door van Doruh op zo 14 november 2010, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Zullen we weer overgaan op de Reviews heren/dames? Dank.
Ik ben me er van bewust dat er grote vraagtekens gezet kunnen worden bij de zin en onzin van dit topic, maar er is klaarblijkelijk behoefte aan en dan zijn dit soort discussies niet gewenscht.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Plaats reactie