Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Hoewel de Smart Sam niet een hele verkeerde band is wat betreft grip, is ie zeker niet snel. Eerder langzaam te noemen. En onnodig zwaar, want een draadband.

Ik heb vorig jaar een hele serie Maxxis XC banden getest. Ik zal je mijn data besparen, maar ik kan je zeggen uit ervaring dat de Ikon de snelste band is. Sneller nog dan de Aspen en Rekon Race, althans, waar ik gereden heb met deze banden (UHR, Veluwe, Rijk van Nijmegen, Duitsland en Zweden).

Ikon kan je ook prima aan de voorkant rijden, of, zoals ik veel routes met scherpe kombochten rijd op mijn thuisroutes UHR, de Ardent aan de voorkant. Maar ik rijd echt 'aggressief' XC. Als je wat rustiger rijdt, of meer rechtdoor routes rijdt, dan kan 2x Ikon prima. De Ardent rolt trouwens ook lekker door, niks mis mee.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Het is uiteindelijk toch Schwalbe geworden. Mantel kon de Maxxis niet leveren en ik ze er dit weekend wel op leggen. Mocht de Schwalbe qua levensduur tegenvallen dan weet ik dat ik de volgende keer beter Maxxis kan kopen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jer_81 schreef: vr 15 april 2022, 15:05 Het is uiteindelijk toch Schwalbe geworden.
...
Vertel, welke Schwalbe?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 april 2022, 18:24
Jer_81 schreef: vr 15 april 2022, 15:05 Het is uiteindelijk toch Schwalbe geworden.
...
Vertel, welke Schwalbe?
Racing Ralph en Racing Ron. Ben benieuwd of het verschil met Smart Sam echt te merken is.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Jer_81 schreef: vr 15 april 2022, 19:01
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 april 2022, 18:24
Vertel, welke Schwalbe?
Racing Ralph en Racing Ron. Ben benieuwd of het verschil met Smart Sam echt te merken is.
Good for you :-q

Ja, laat het ons ff weten hoe je ervaringen zijn :-D
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Weet iemand wat er met de continental mtb banden aan de hand is.. volgens mij is er een hele nieuwe serie, maar de crossking/trailking zijn bijna nergens meer te vinden.. iemand een idee?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

geen idee, maar misschien komt daar ook een keer wat nieuws aan. de baron en kaiser waren ook slecht leverbaar tijdje geleden tot de introductie van de nieuwe
Bird Aeris 9 blurple
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Stunning schreef: vr 15 april 2022, 20:28
Jer_81 schreef: vr 15 april 2022, 19:01
Racing Ralph en Racing Ron. Ben benieuwd of het verschil met Smart Sam echt te merken is.
Good for you :-q

Ja, laat het ons ff weten hoe je ervaringen zijn :-D
Op zich positief. Rolt voor het gevoel beter dan Smart Sam. Vandaag gravel dus over grip kan ik nog weinig zeggen.

Het matige;
Op asfalt leek het erop dat de banden niet rond waren. Thuis even gekeken en de naad zit niet overal op dezelfde hoogte. Dacht dat ik de binnenband niet goed had gelegd. Althans dat was mijn verklaring (wel vreemd want dit heb ik nog nooit eerder gehad). Net weer even leeg laten lopen, de binnenband opnieuw netjes gelegd en weer opgepompt. Weer hetzelfde resultaat.

Hier zie je dat de naad (tegen de velg aan) zichtbaar wordt. Verder op is het nog net iets hoger. Is dit normaal bij nieuwe mtb banden? Gaat dit weg na verloop van tijd? Is dit een productiefoutje of heb ik iets fout gedaan (en zo ja wat dan?)?

ps; ik heb de oude binnenbanden gebruikt. Wellicht had ik nieuwe moeten gebruiken?

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jer_81 schreef: za 16 april 2022, 19:05 Op zich positief. Rolt voor het gevoel beter dan Smart Sam. Vandaag gravel dus over grip kan ik nog weinig zeggen.

Het matige;
Op asfalt leek het erop dat de banden niet rond waren. Thuis even gekeken en de naad zit niet overal op dezelfde hoogte. Dacht dat ik de binnenband niet goed had gelegd. Althans dat was mijn verklaring (wel vreemd want dit heb ik nog nooit eerder gehad). Net weer even leeg laten lopen, de binnenband opnieuw netjes gelegd en weer opgepompt. Weer hetzelfde resultaat.

Hier zie je dat de naad zichtbaar wordt. Verder op is het nog net iets hoger. Is dit normaal bij nieuwe mtb banden? Gaat dit weg na verloop van tijd? Is dit een productiefoutje of heb ik iets fout gedaan (en zo ja wat dan?)?

Afbeelding
Ligt niet aan de binnenbanden, je buitenbandband heeft zich nog niet goed gezet want die naad moet overal gelijk zijn.
Met tussenpozes doorpompen (dan hoor je `m vaak wel ploppen) of weer leeg laten lopen en met een sponsje/lap/etc wat zeepsopwater rondom in de nek smeren en weer oppompen.
Laatst gewijzigd door TenZNL op zo 17 april 2022, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

TenZNL schreef: za 16 april 2022, 19:10
Jer_81 schreef: za 16 april 2022, 19:05 Op zich positief. Rolt voor het gevoel beter dan Smart Sam. Vandaag gravel dus over grip kan ik nog weinig zeggen.

Het matige;
Op asfalt leek het erop dat de banden niet rond waren. Thuis even gekeken en de naad zit niet overal op dezelfde hoogte. Dacht dat ik de binnenband niet goed had gelegd. Althans dat was mijn verklaring (wel vreemd want dit heb ik nog nooit eerder gehad). Net weer even leeg laten lopen, de binnenband opnieuw netjes gelegd en weer opgepompt. Weer hetzelfde resultaat.

Hier zie je dat de naad zichtbaar wordt. Verder op is het nog net iets hoger. Is dit normaal bij nieuwe mtb banden? Gaat dit weg na verloop van tijd? Is dit een productiefoutje of heb ik iets fout gedaan (en zo ja wat dan?)?

Afbeelding
Ligt niet naar de binnenbanden, je buitenbandband heeft zich nog niet goed gezet want die naad moet overal gelijk zijn.
Met tussenpozes doorpompen (dan hoor je `m vaak wel ploppen) of weer leeg laten lopen en met een sponsje/lap/etc wat zeepsopwater rondom in de nek smeren en weer oppompen.
Dankjewel voor de tips.
Tot hoeveel bar moet ik hem oppompen om het te laten ploppen?
Iig morgen weer even een klusje. :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, zeepwater tussen de buitenband en de velg.
Dan rustig oppompen en de band telkens de tijd geven zich te zetten. Evt. ook een beetje kneden, dus niet meteen keihard oppompen.
2 bar moet genoeg zijn, max 3
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 april 2022, 19:19 Ja, zeepwater tussen de buitenband en de velg.
Dan rustig oppompen en de band telkens de tijd geven zich te zetten. Evt. ook een beetje kneden, dus niet meteen keihard oppompen.
2 bar moet genoeg zijn, max 3
Het is me nog nooit gebeurd. Maar normaal doe ik ook rustig aan bij een nieuwe band, pomp hem een beetje op, kneed hem weer enzovoort.
Nu had ik een handcompressor liggen....
Zal gelijk maar ook zeepsop hanteren morgen.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Stunning schreef: za 26 maart 2022, 08:46
Vision schreef: za 26 maart 2022, 00:56

Zie hier :-D jij ziet op het laminaat wat ik in de praktijk twee keer heb ervaren met de Rekon :wink:

Wat betreft het schuiven in los zand in bochten door de Rekon Race, daar herken ik mij dan weer niet in. Ik heb dit wel lichtjes met de Ardent ervaren. Maar los zand in bochten is altijd lastig, ongeacht je band. Dat komt gewoon neer op je rijders techniek, denk ik.

Laat maar even weten hoe het gaat. Met Rekon Race voor en achter vooral rustig beginnen met rijden om even aan de snelheid te wennen (is wel gecontroleerde snelheid door de grip van de banden), maar eenmaal gewend, werkt de snelheid van deze banden errug verslavend :-q
Jij hebt niks teveel gezegd...de snelheid van deze banden, werken echt verslavend :-q Dacht in het begin nog wat bedoel jij hier eigenlijk mee ? Ik heb namelijk al met meer snelle banden gereden. Echter..bij lange na,niet met deze Grip ! Dacht in het begin nog, hoezo rustig aan beginnen (zoals als jij aangaf, om aan de snelheid te kunnen gaan wennen) kwam daar vrij snel achter wat jij daarmee bedoelde. Het leek onderhand wel op een,versnelde film waar ik in terecht was gekomen :wink:

Dacht nog wat zijn dit maffe "linke" banden..zeker als je van een paar Ardent's af komt zijn deze banden echt snel. Heel fijn ook is dat mijn mtb (Epic Pro) weer reageert waarvoor hij gemaakt is en dat is snel en lichtvoetig, de acceleratie is ook weer helemaal top !

Al tig nieuwe PR's ermee gereden op technische singletracks dit komt mijns inziens, hoofdzakelijk door de grip. Blijf het een maf gegeven vinden dat je met deze banden gezien het vrij lage profiel zo snel door bochten kunt gaan.

Tot nu toe er zo'n 400km mee gereden, alleen met droge ondergrond was er in het begin nog vrij voorzichtig mee omdat zij mij (gezien het vrij lage profiel) niet meteen mij het vertrouwen gaven vd Ardent's gaven. Die overigens bij mij, geen een stap verkeerd hebben gezet ook niet in mul zand of zand in de bochten. Wat natuurlijk, altijd tricky is en idd dit komt meer neer op je (rijders) techniek wat dit aangaat kunnen deze Rekon Race (voorals nog) veel meer als dat ik qua (rijders) techniek aan kan. Want ondertussen al een paar bomen geschampt ( dit,is nog nooit eerder gebeurt) mede omdat deze banden mede dankzij hun grip overal heel snel zijn, dus ook in bochten.

Begin er nu wel steeds meer vertrouwen in te krijgen,dat de Rekon Race niet zomaar een "pootje" dwars/scheef zetten. Paar momenten'tjes gehad echter ze corrigeren zichzelf heel er goed denk dat dit meer aan de banden heeft gelegen dan aan mijn techniek. Ook in erg mul zand, reed daar gisteren nog doorheen tot aan de bovenkant van mijn velgen no problem, wat los spul/zand in bochten, no problem.

Bijkomend voordeel vind ik nog het, comfort. Vind ze echt comfortabel zeker in combi met mijn vrij stugge (Brain) voorvork, die met andere banden soms gewoon hard was althans de impacts. Reed er gisteren, voor het eerst gewoon comfortabel mee voor zover je dit met een (Brain) voorvork kunt doen :wink:

Laat de normale Rekon maar beter voor wat het is, las namelijk in een banden/topic op MTB-News.de ook nog deze opmerking daarover die heel nauw aansluit op wat jij daar ook al over gezegd had. Aber der Rekon scheint sich auf Sand und vor allem wenn es feucht ist nicht wohl zu fühlen. Ist halt doof wenn der Trail überwiegend trocken ist und dann mittendrin in einer schnellen Passage im Wald plötzlich noch nicht abgetrockneter Boden ist.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Vision schreef: ma 18 april 2022, 13:06
Stunning schreef: za 26 maart 2022, 08:46
Jij hebt niks teveel gezegd...de snelheid van deze banden, werken echt verslavend :-q Dacht in het begin nog wat bedoel jij hier eigenlijk mee ? Ik heb namelijk al met meer snelle banden gereden. Echter..bij lange na,niet met deze Grip ! Dacht in het begin nog, hoezo rustig aan beginnen (zoals als jij aangaf, om aan de snelheid te kunnen gaan wennen) kwam daar vrij snel achter wat jij daarmee bedoelde. Het leek onderhand wel op een,versnelde film waar ik in terecht was gekomen :wink:

Dacht nog wat zijn dit maffe "linke" banden..zeker als je van een paar Ardent's af komt zijn deze banden echt snel. Heel fijn ook is dat mijn mtb (Epic Pro) weer reageert waarvoor hij gemaakt is en dat is snel en lichtvoetig, de acceleratie is ook weer helemaal top !

Al tig nieuwe PR's ermee gereden op technische singletracks dit komt mijns inziens, hoofdzakelijk door de grip. Blijf het een maf gegeven vinden dat je met deze banden gezien het vrij lage profiel zo snel door bochten kunt gaan.

Tot nu toe er zo'n 400km mee gereden, alleen met droge ondergrond was er in het begin nog vrij voorzichtig mee omdat zij mij (gezien het vrij lage profiel) niet meteen mij het vertrouwen gaven vd Ardent's gaven. Die overigens bij mij, geen een stap verkeerd hebben gezet ook niet in mul zand of zand in de bochten. Wat natuurlijk, altijd tricky is en idd dit komt meer neer op je (rijders) techniek wat dit aangaat kunnen deze Rekon Race (voorals nog) veel meer als dat ik qua (rijders) techniek aan kan. Want ondertussen al een paar bomen geschampt ( dit,is nog nooit eerder gebeurt) mede omdat deze banden mede dankzij hun grip overal heel snel zijn, dus ook in bochten.

Begin er nu wel steeds meer vertrouwen in te krijgen,dat de Rekon Race niet zomaar een "pootje" dwars/scheef zetten. Paar momenten'tjes gehad echter ze corrigeren zichzelf heel er goed denk dat dit meer aan de banden heeft gelegen dan aan mijn techniek. Ook in erg mul zand, reed daar gisteren nog doorheen tot aan de bovenkant van mijn velgen no problem, wat los spul/zand in bochten, no problem.

Bijkomend voordeel vind ik nog het, comfort. Vind ze echt comfortabel zeker in combi met mijn vrij stugge (Brain) voorvork, die met andere banden soms gewoon hard was althans de impacts. Reed er gisteren, voor het eerst gewoon comfortabel mee voor zover je dit met een (Brain) voorvork kunt doen :wink:

Laat de normale Rekon maar beter voor wat het is, las namelijk in een banden/topic op MTB-News.de ook nog deze opmerking daarover die heel nauw aansluit op wat jij daar ook al over gezegd had. Aber der Rekon scheint sich auf Sand und vor allem wenn es feucht ist nicht wohl zu fühlen. Ist halt doof wenn der Trail überwiegend trocken ist und dann mittendrin in einer schnellen Passage im Wald plötzlich noch nicht abgetrockneter Boden ist.
Hey, top dat je het nog even laten weten en aansluit bij mijn ervaringen. Gelukkig zwets ik dus niet alleen maar uit mijn nek hier :wink:

Ja de Rekon Race heeft exact dezelfde zijnoppen als de Rekon, dus dat zal het verschil maken in de bochten. Wat dan weer wel intrigerend is, is dat de Rekon Race zich dus nog wel door vochtige bochten laat sturen, maar de gewone Rekon dus onvoorspelbaar is. Dat zal toch wel door de mooie overgang van al die kleine middennoppen naar de zijnoppen zijn.

Overigens, zat ik wat topics te lezen op het Amerikaanse forum mtbr.com/forum en daar bespraken ze de gewone Rekon ook al als onbetrouwbaar als voorband, dat ie plots uit het niets wegschiet.

Toch als ik iets meer Trail/Enduro gericht zou rijden ipv XC/Trail, dan zou ik de gewone Rekon prima achterop willen hebben met een iets grovere band voor.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

idd, als achterband wel een fijn ding, helemaal met een band met wat meer grip aan de voorkant(assegai). problemen met nattigheid komt dan ws vooral met een dual compound band, maxterra is daar als stukje beter in.
sinds kort een nwe exo+ rekon, die is net wat steviger in de zijwangen, voelt wat beter bij lagere drukken als je beetje begint te drukken in de bochten(cutties)
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie