Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

MarkMeisner schreef: di 13 juli 2021, 20:03 Weeral een bandenvraagje (nummer drie ondertussen :roll: )

Ik ga in September naar Luxemburg. Paar routes in de buurt van Berdorf rijden. Nu ben ik bang dat mijn RR/RR-combi (29x2.35) daar grip gaat missen (dat heb ik al op de Veluwe) en wil voor meer noppen gaan. Dit bandensetje wil ik dan ook gelijk voor de winter gebruiken.

Welke richting zou ik dan op kunnen kijken? Ik hoor veel over Wolfpacks. Zou ik voldoende hebben aan een setje Trails of Enduro? Of kan ik beter naar Maxxis, Continental of Schwalbe kijken?
Mocht je bij schwalbe uitkomen: ikzelf had in de Vogezen (nat en veel rotsachtige ondergrond, misschien vergelijkbaar met Lux) voldoende aan nobby nick voor en achter (snakeskin). In NL rijdt dat ook nog aardig in de winter, het rolt natuurlijk wel zwaarder dan je huidige combi. Goede training voor de winter… :wink:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Rollingforever schreef: vr 16 juli 2021, 14:00
MarkMeisner schreef: di 13 juli 2021, 20:03 Weeral een bandenvraagje (nummer drie ondertussen :roll: )

Ik ga in September naar Luxemburg. Paar routes in de buurt van Berdorf rijden. Nu ben ik bang dat mijn RR/RR-combi (29x2.35) daar grip gaat missen (dat heb ik al op de Veluwe) en wil voor meer noppen gaan. Dit bandensetje wil ik dan ook gelijk voor de winter gebruiken.

Welke richting zou ik dan op kunnen kijken? Ik hoor veel over Wolfpacks. Zou ik voldoende hebben aan een setje Trails of Enduro? Of kan ik beter naar Maxxis, Continental of Schwalbe kijken?
Mocht je bij schwalbe uitkomen: ikzelf had in de Vogezen (nat en veel rotsachtige ondergrond, misschien vergelijkbaar met Lux) voldoende aan nobby nick voor en achter (snakeskin). In NL rijdt dat ook nog aardig in de winter, het rolt natuurlijk wel zwaarder dan je huidige combi. Goede training voor de winter… :wink:
Ik ben met wat rondlezen inderdaad uitgekomen bij Schwalbe en de Nobby Nick staat nu wel op de wensenlijst. Dit ook door deze test van Velozine: https://www.velozine.nl/reviews/test-sc ... il-karkas/
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik ga deze zomer waarschijnlijk naar zuid-duitsland/oostenrijk. Vorig jaar vogezen heb ik voor en achter (oude versies) mountainkings gemonteerd. Dit ging prima, wellicht is die band ook geschikt voor je. Gaf voor mij prima grip. Hier in nederland rijd ik achter op crossking en voor op mountainking.
Who needs roads when there's dirt
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nieuwe nobby nic is bijna een hans dampf, maar wordt wel in de lekker harde Speedgrip compound geleverd. Hij bevalt me goed, alleen valt wel erg krap op de velg. Als je met stevige inserts wilt rijden zou je misschien beter af zijn met wolfpack trail.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Wolfpack trail and NoNi zijn min of meer dezelfde band. Patroon en compound zijn wel net even anders natuurlijk maar het inzet bereik is hetzelfde. In Luxemburg is het met beide banden prima te doen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jouke74 schreef: wo 21 juli 2021, 18:51 Wolfpack trail and NoNi zijn min of meer dezelfde band. Patroon en compound zijn wel net even anders natuurlijk maar het inzet bereik is hetzelfde. In Luxemburg is het met beide banden prima te doen.
Supertrail van Schwalbe is voor mij een reden om achter NoNi te willen, maar met een stevige insert of een lichtere rijder kan een WP Trail denk ik prima zijn. De nieuwe NoNi is net wat agressiever qua profiel, ik heb ze beide.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 21 juli 2021, 17:22 Nieuwe nobby nic is bijna een hans dampf, maar wordt wel in de lekker harde Speedgrip compound geleverd. Hij bevalt me goed, alleen valt wel erg krap op de velg. Als je met stevige inserts wilt rijden zou je misschien beter af zijn met wolfpack trail.
Nee, nog een stapje verder.
De nieuwe Nobby Nick in 2.35 is vrijwel gelijk aan de oude Magic Mary. Ik heb ze naast elkaar gehouden, gewogen en opgemeten.
Alleen leuk als je niet in NL rijdt.
Lekkere voorband in de Alpen.

Als de rolweerstand ook op het oude MagicMary niveau ligt, dan zou ik 'm niet als achterband willen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Valt wel mee hoor.. in speedgrip is hij snel en zooooo agressief zijn de noppen ook niet. Zeker de middenlijn. Iets vlotter dan Hans Dampf en zeker meer dan oude Mary. Maar wel een groot verschil met vorige Nic wat echt een XC band was IMO.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Voor mij is de nieuwe Nic een "mini-Mary". Rolt net even wat vlotter, maar voelt toch vertrouwd.
Daarom heb ik hem in speed achter, soft voor op de V4.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Rollingforever schreef: vr 16 juli 2021, 14:00
MarkMeisner schreef: di 13 juli 2021, 20:03 Weeral een bandenvraagje (nummer drie ondertussen :roll: )

Ik ga in September naar Luxemburg. Paar routes in de buurt van Berdorf rijden. Nu ben ik bang dat mijn RR/RR-combi (29x2.35) daar grip gaat missen (dat heb ik al op de Veluwe) en wil voor meer noppen gaan. Dit bandensetje wil ik dan ook gelijk voor de winter gebruiken.

Welke richting zou ik dan op kunnen kijken? Ik hoor veel over Wolfpacks. Zou ik voldoende hebben aan een setje Trails of Enduro? Of kan ik beter naar Maxxis, Continental of Schwalbe kijken?
Mocht je bij schwalbe uitkomen: ikzelf had in de Vogezen (nat en veel rotsachtige ondergrond, misschien vergelijkbaar met Lux) voldoende aan nobby nick voor en achter (snakeskin). In NL rijdt dat ook nog aardig in de winter, het rolt natuurlijk wel zwaarder dan je huidige combi. Goede training voor de winter… :wink:
Als je de vaste routes gaat volgen dan heb je niet heel veel grip nodig, vind ik. Ik heb daar een paar dagen geleden gefietst met mezcal TNT achter en wolfpack race voor. Met deze set heb ik hier vorig jaar ook gereden. Met een latex binnenbanden. Geen lek en voor mij voldoende grip. Geen ervaring met buiten de paden fietsen.
Als je in de redrock regio gaat fietsen heb je zeker banden nodig die goed tegen stenen kunnen.

Thuis rijd ik met wolfpack race voor en achter.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb sinds een week de Racing Ray voor vervangen voor de Nobby Nic Supertrail Soft en de rolweerstand valt mij alleszins mee. Ik merk eerlijk gezegd eigenlijk niets. De grip én vertrouwen is wel een stuk beter. Achter laat ik de Ralph zitten (voor in Nederland) maar wil daar wel eens een Nobby Nic non-soft plaatsen om het verschil te testen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe stevig een band moet zijn als je in een omgeving met veel stenen/rotsen gaat rijden hangt heel erg af van hoe hard (lomp) je gaat. De lichtste xc-bandjes zijn natuurlijk nooit een optimale keuze, maar als je niet vol naar beneden ramt maar meer gecontroleerd was een oud type NN in de snakeskin variant helemaal geen verkeerde band.
Dat kan ik zeggen, want ik heb er aardig wat Alpenweken mee gereden zonder noemenswaardige problemen ;-)

Wil je echter enduro-style naar beneden knotsen zijn steviger banden -al dan niet icm een insert- wel een veiliger keuze. Volgens mij hangt de toenemende populariteit daarvan ook samen met het steeds meer lift-assisted fietsen in de bergen. Als je op eigen kracht een kleine 2.000hm op een dag moet overwinnen laat je het wel uit je hoofd om twee banden van meer dan een kilo te monteren.

Even los daarvan een observatie mijnerzijds: het lijkt wel alsof zelf je fiets naar boven trappen de laatste jaren uit de mode aan het raken is.
Maar diezelfde mensen miepen wel over e-mtb's :~ Volgens mij doe je nog heel wat meer zelf op een e-mtb dan in een lift...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Rijden jullie je banden uberhaupt wel op? Ik heb enkel nog banden voor de MTB moeten vervangen omdat de wangen helemaal gaar waren en het textiel erdoorheen kwam. Niet omdat de noppen versleten waren. Nu zie ik wat ouderdomsscheurtjes in m'n banden, maar weer gaan ze lang niet verslijten. (conti mountainking en crossking)
Who needs roads when there's dirt
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

twowheeler schreef: vr 23 juli 2021, 18:34 Rijden jullie je banden uberhaupt wel op? Ik heb enkel nog banden voor de MTB moeten vervangen omdat de wangen helemaal gaar waren en het textiel erdoorheen kwam. Niet omdat de noppen versleten waren. Nu zie ik wat ouderdomsscheurtjes in m'n banden, maar weer gaan ze lang niet verslijten. (conti mountainking en crossking)
Als marathonrijder kan ik zeggen dat na 1 seizoen mijn banden echt wel af zijn. Niet voldoende nop meer om nog lekkere tractie te hebben.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Idem, profiel slijt oha sneller dan zijwangen.
En elke band heeft oha ook de nodige 'spaghettislierten'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie