Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Top, daar ga ik even induiken. Thanks!

Het gaat inderdaad om 27.5+, dat ben ik vergeten te vermelden.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Zijn er 27.5 banden die er net zo dik uitzien als de jumbo Jims met gelijkwaardige rij eigenschappen?
Wil een paar naven die ik heb liggen voorzien van brede 650b velgen. Wil zeker niet zwaarder uitkomen dan met de huidige JJ banden (4.4” voor en 4.0” achter).

Edit.. zag net wel een dikke panaracer. Is die gelijkwaardig aan de rij eigenschappen Vd Jumbo Jim?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zag deze video voorbij komen.
Maxxis combinaties van DH tot XC.
https://www.youtube.com/watch?v=a2j2bjDTbIU
Gaat vooral om het model, het profiel.
De casing en de compounds mag je zelf uitzoeken.
Zelfde gast heeft ook al eerder een leerzaam Maxxis promotie filmpje gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=oGzZni3SFxU
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Ik heb deze vraag al gesteld in mijn SYS, maar ik denk dat deze hier beter op zijn plek is. Na de aanschaf van een Kona Honzo, ben ik op zoek naar een lichter lopende set. Mijn interesse is gewekt door de Barzo/Mezcal combinatie. Dit zou dan beide in 2,35" worden. Ik vraag me alleen af of ik op het voorwiel niet een bredere band moet monteren, een 2,6 eventueel..

Hebben jullie suggesties?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

DIY schreef: di 27 oktober 2020, 23:17 Ik heb deze vraag al gesteld in mijn SYS, maar ik denk dat deze hier beter op zijn plek is. Na de aanschaf van een Kona Honzo, ben ik op zoek naar een lichter lopende set. Mijn interesse is gewekt door de Barzo/Mezcal combinatie. Dit zou dan beide in 2,35" worden. Ik vraag me alleen af of ik op het voorwiel niet een bredere band moet monteren, een 2,6 eventueel..

Hebben jullie suggesties?
Het ligt er natuurlijk aan hoe breed jouw velg is, en waar je rijd. Als het 's zomers erg mul is in je omgeving kun je op zich wel breed gaan. Rijd je vooral op harde routes dan zou ik het zeker niet doen.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vittoria 2.6 is in werkelijkheid 2.4, dus leef je uit...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 oktober 2020, 15:06 Vittoria 2.6 is in werkelijkheid 2.4, dus leef je uit...
Verschilt per type, jij hebt zeker een band met dikke noppen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de Mazza.
Die 2.6 is net zo breed als een 2.35 Magic Mary of een On One Chunky Monky (made by Maxxis, DHR met iets ander profiel).
Maar aan de andere kant vh spectrum heb ik de AKA, en die is ook smal (en hoog).

Overigens wist ik van tevoren dat de Mazza smal uit zou vallen, iemand had m voor.me opgemeten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 oktober 2020, 21:46 Ja, de Mazza.
Die 2.6 is net zo breed als een 2.35 Magic Mary of een On One Chunky Monky (made by Maxxis, DHR met iets ander profiel).
Maar aan de andere kant vh spectrum heb ik de AKA, en die is ook smal (en hoog).

Overigens wist ik van tevoren dat de Mazza smal uit zou vallen, iemand had m voor.me opgemeten.
Ach, wat is smal. Mijn mazza is netjes 66mm op een 35mm inw velg. De 2.6 mezcal was zelfs 68mm breed. De martello was ook netjes aan de maat net zoals de barzo
Bird Aeris 9 blurple
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 oktober 2020, 15:06 Vittoria 2.6 is in werkelijkheid 2.4, dus leef je uit...
Zie eerdere post, mijn 2,35 Barzo en Mezcal zijn 2,35”. Mijn 2,4 en 2,5” Maxxis banden zijn smaller.
Waar woke is, is vuur
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Ik ben gegaan voor een Barzo-mezcal combinatie, beide in 2,35. Mocht het zijn dat ik nog meer grip wil, dan kan die Barzo naar achteren en kan er eventueel een 2,6 Barzo aan de voorzijde. Ik ga eerst dit maar eens proberen, kijken hoe het bevalt!
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Ik ben niet echt een slecht weer rijder doch gezien dit jaargetijde ontkom je daar niet echt aan, zit nu een beetje te dubben, om gewoon weer een paar Barzo's wss in de, TNT versie te gaan monteren ondanks dat ik nogal weg ben vd skinwall (2.25) versies vind ik deze persoonlijk net wat te smal 53.35 gemeten op een 23 velg, rij zelf met 25 (intern) doch denk dat qua bandbreedte niet veel toe niets uit gaat maken ? Zal dan denk ik voor 2.35 en achter voor 2.25 gaan, weet iemand hier mss de breedte vd 2.35 ? 

Doch skinwalls blijven mijn aandacht wel trekken zat nog naar de, Specialized Ground control voor, voor te kijken en dan een Renegade voor, achter iemand hier bekendheid mee ? 

https://www.bike-components.de/en/Speci ... re-p78480/
https://www.bike-components.de/en/Speci ... tan-29x2-3

Dan nog even een TPI vraag..aangezien dit voor mij nogal verwarrend is, deze banden hebben een, TPI van 60 betekent dit nu, dat deze wat minder soepel zijn als mijn Vittoria's nu met 120 TPI , zou ik deze Speci's dan bv met een wat lagere druk kunnen gaan rijden, aangezien het daar bij de, Vittoria's ivm de skinwall uitvoering nogal al aan schort met m'n 93 kg zit ook wel te overwegen om evt tire-inserts te gaan aanschaffen zodat ik dan ook met een wat lagere bandendruk als nu kan gaan rijden, ps rij trouwens XC niks spannends dus.
raf77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 13:14

Threads Per Inch (TPI), oftewel: het aantal nylon draden per inch. Hoe hoger de TPI, hoe soepeler de band en hoe lager de rolweerstand. Maar ook: hoe lager de lekbestendigheid. Dit omdat bij een hogere TPI dunnere draden worden toegepast. Bij een TPI van 60 tot 90 is sprake van een goede allround mountainbikeband.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

raf77 schreef: do 29 oktober 2020, 22:08 Threads Per Inch (TPI), oftewel: het aantal nylon draden per inch. Hoe hoger de TPI, hoe soepeler de band en hoe lager de rolweerstand. Maar ook: hoe lager de lekbestendigheid. Dit omdat bij een hogere TPI dunnere draden worden toegepast. Bij een TPI van 60 tot 90 is sprake van een goede allround mountainbikeband.
Thanks, dus als ik dit goed begrijp is een band met 60 TPI ook, zeg maar wat stugger die je naar alle waarschijnlijkheid ook met een wat lagere druk kan gaan rijden, omdat deze wat minder "vervormt"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij speelt dit bij racefietsbanden meer dan bij mtb banden.
Ik zou er mn keuze niet vanaf laten hangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie