Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kleine update voor wie het interessant vind

De pirelli scorpion RC lite, maten nieuw 54.5mm op een 27mm velg.
Nu na een maandje op druk te hebben gestaan meten ze 56.8 voor en 57.1 achter (het gemiddelde van drie plekken gemeten)

De 2.4 zijn vanaf nieuw nog geen 1mm groter geworden. De 2.2 lite's ook circa 2mm
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 februari 2021, 15:39
zonoskar schreef: vr 26 februari 2021, 17:21 Iemand al ervaring met de Vittoria Mazza in 2.6" in vergelijk met Maxxis DHF/DHR?
Ik heb een Mazza 2.4 2.6 ..........

Vervelend vind ik dat ie op rotsachtige ondergrond vanaf 35kmh weleens spontaan een stapje opzij zet.
Daaronder een topband, maar op snelheid onbetrouwbaar.
Ik zou m niet nog eens kopen.
Sterker nog, ik ga op zoek maar iets anders. (DHF of DHR?)
Ik heb dit gisteren ook ervaren op de rockgardens, heel af en toe lijkt hij op een zij-nop weg te springen. Dit gebeurde trouwens ook op de houtsnipers. Hij springt af en toe , maar nooit zo erg dat je er echt last van hebt.
Het lijkt echt puur uit de hoge zij-noppen te komen voor mijn gevoel... met als hoofdverdachte de noppen met de holle zijkant, hier kan een steen heerlijk in haken om hem een zwieper te geven

Afbeelding

De Agarro achter had nergens last van, maar dat kan komen omdat het gewicht daar anders op rust en je er niet mee stuurt.
De rolweerstand is wel echt geweldig voor een Trailband!

Iemand toevallig ervaring met de Agarro als voorband? Misschien koop ik er eentje bij voor voorop! Lekker in de droge maanden.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Patrick_V schreef: ma 24 mei 2021, 14:39
ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 februari 2021, 15:39


Iemand toevallig ervaring met de Agarro als voorband? Misschien koop ik er eentje bij voor voorop! Lekker in de droge maanden.
Ik rij nu sinds een paar weken een agarro 2.35 voor ipv een barzo. Qua rolweerstand eigenlijk weinig verschil moet ik zeggen. In het droog en vochtige meer grip dan de barzo en dus meer vertrouwen, maar zoals vandaag met wat echte blub ook wel wat uitstapjes naar links en rechts wat misschien de barzo wel iets beter doet? Achter overigens met een mezcal... Die dan echt wel (veel) eerder uitbreekt en mij straks in de Dolomieten niet geschikt lijkt. Combi met Barzo nooit zo ervaren overigens.

Mazza voor lijkt me icm agarro (ook nog overwogen) voor een transalp achtige rit weer een beetje te zwaar (rolweerstand).

Maar zie ook eerder in t topic...Jurf heeft er wel wat over geschreven... Of was t vittoria topic?
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Kijk, die had ik niet gevonden :-q

Nu nog Jurf zijn Topic vinden :D

edit:
Barzo-Agarro: Voor NL heb ik echt voldoende aan Barzo Mezcal, de Aggaro heeft veel grip, maar voornamelijk op HARDE ondergrond, zodra er blub bij komt kijken of veel zand kan ik er weinig mee en lijkt de Barzo meer grip te hebben.
De Aggaro vind ik in combi met de Martello voor wel een prima combi zolang het geen modderfestijn is voor flinke trail tochten met voor mijn doen stevige afdalingen (nivo Bikepark rood in oostenrijk).
..
Ik heb bij de Ripmo 2 sets wielen: op de ene set zit een Vittoria Martello/Agarro die bij droog weer echt bizar veel grip heeft en lekker rolt...aleen de echte blub loopt deMartello vol en mist de Agarro remkracht dus toen .. in Oostenrijk.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat ik elk jaar weer langzamer wordt, wordt het wellicht tijd om naar snellere bandjes om te zien... :-{ :D

Voor de hardtail, die voornamelijk NL routes ziet en ook niet zo vaak modder. Dus zeker achter kan er op profiel bezuinigd worden.
Ik wil wel graag een beetje breedte, de ondergrens is toch wel een breed vallende 2.25.

Maar ik heb zelf weinig ervaring met de categorie snellere xc-banden, dus wat is er zoal aan te raden? Of maakt het niet zoveel uit en rolt het allemaal bijna vanzelf?

Het aanbod is behoorlijk groot, zoals meestal in fietsland. Denk aan banden als:
- Wolfpack Race of Speed?
- Schwalbe Racing Ralph, of zelfs een Thunderburt? Heel zijdelings dacht ik nog even aan een G-One Allround of Vittoria semislick maar dat is wellicht net even teveel de laatste restjes grip wegstrepen.
- De Maxxis bandjes met "race" in de naam, Rekon, Ikon?
Conti staat bij mij meestal niet bovenaan de shortlist. Maar misschien heeft Michelin nog wat leuks?

Het gaat in eerste instantie vooral om een achterbandje, maar als er voor nog veel te winnen valt in vergelijking met een Rekon kan ik daar ook eens over nadenken. Er moet echter wel wat grip overblijven ;-)
Zo licht als een binnenband met noppen moet het ook niet worden.

Tips?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

De genoemde Schwalbes zijn uiteraard prima. Beperkingen van de Thunderburt zullen je duidelijk, zit gewoon iet heel veel nop op. De Racing Ralph is tegenwoordig als achterband bedoeld (met dan een Racing Ray voor).
Vittoria heeft ook mooie bandjes zoals de Mezcal en de Terreno (vergelijkbaar met een Thunderbirt), zelfde verhaal als de Schwalbes, maar ik vind ze wel wat dun uitvallen, dus dan zou ik wel 2.35 aanhouden voor de Mezcal, Terreno is er volgens mij alleen in 2.25. En de licht gekleurde wangen moeten wel je smaak zijn/bij de fiets passen.
De Maxxis Rekon Race vind ik een fijne band, maar kan wel duidelijk heel beperkt zijn bij wat vocht/nattigheid. Kan dan zomaar op ondergrond waar je eigenlijk ook nog terecht kan met minder (Thunderburt/Terreno) toch rare glijders maken en/of helemaal vollopen met zand. Dat maakt de band niet heel allround. Maar dan kan aan mij liggen. Heeft wel meer nop dan de Thunderburt en Terreno.
De andere banden die je noemt heb ik geen ervaring mee, kan ik niets over zeggen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gezien de vele positieve berichten hier over Wolfpack neig ik wel een beetje naar een van hun snelle opties voor de achterkant (Speed of Race).
Voor zou ik dan de Rekon kunnen laten zitten of ook iets nieuws maar rolweerstand vind ik daar wat minder belangrijk dan voldoende grip.

Vorig jaar heb ik een paar lokale ritjes gemaakt met een Schwalbe Supermoto als achterband (op een andere fiets). Op droge Brabantse bosrondjes was dat nog heel aardig te doen, en dan heb je dus echt nul nop.
Met dat in het achterhoofd zou ik het ook wel interessant vinden een G-One Allround uit te proberen, ben alleen bang dat een dergelijke band -in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden :D - niet allround genoeg is (maar het is dan ook een gravelband, als zodanig is hij wel allround).

Aan de andere kant, ik zit er sterk aan te denken voor die fiets weer terug naar binnenbanden te gaan en dan is een keer bandje wisselen ook geen punt meer...
Ik denk er nog even verder over na :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb met een paar setjes die je noemt ervaring

Wolfpack Speed bolt echt super, voor mij veel beter als andere lage nop achterbanden als de Racing Ralph en S-works Renegade.
Daarbij heeft de Speed voor iets wat zo rolt super grip, maar als voor jou voorop grip belangrijker is dan is Wolfpack Race logisch
Ik rijd zelf de hele zomer op Speed voor en achter in 29x2.4. En ook als het eens een keer nat is geen grote problemen mee.

Ik heb ook veel km met plezier op S-works Renegade 29x2,35. Goede grip bij goed rollen, maar de WP Speed is duidelijk beter.

en dan heb ik nog ervaring met een G-One achter en Rocket Ron voorop, echter in 27,5 x 2.8". Die combi in die maat heeft absoluut genoeg grip bij heel goed rollen, echt top. Alleen is het karkas van de G-One die ik had te slap voor lage drukken die ik zou willen rijden en de RoRon niet veel beter. Hoe zich dat vertaalt naar 29" en hoe de nieuwe karkassen van Schwalbe zich houden kunnen anderen misschien iets over zeggen.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op do 27 mei 2021, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, die G-One hadden ze wat mij betreft in 29 x 2.6 mogen uitbrengen... dan ging ik hem sowieso proberen.
2.25 is voor mij echt de absolute onderkant qua breedte, liever iets breder (zit nu Rekon 2.6 voor en achter op).

Maar wat jij zegt over de Wolfpack Speed maakt wel dat ik die vooralsnog bovenaan heb staan. Zeker achter ben ik best bereid wat concessies op grip te doen, gezien het inzetgebied wat ik voor ogen heb. Maar als een band licht rollen en acceptabele grip kan verenigen is dat natuurlijk helemaal mooi :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1377
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Maxxis Aspen WT 2.4 overwogen?
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

kermit schreef: do 27 mei 2021, 14:33 Ja, die G-One hadden ze wat mij betreft in 29 x 2.6 mogen uitbrengen... dan ging ik hem sowieso proberen.
2.25 is voor mij echt de absolute onderkant qua breedte, liever iets breder (zit nu Rekon 2.6 voor en achter op).

Maar wat jij zegt over de Wolfpack Speed maakt wel dat ik die vooralsnog bovenaan heb staan. Zeker achter ben ik best bereid wat concessies op grip te doen, gezien het inzetgebied wat ik voor ogen heb. Maar als een band licht rollen en acceptabele grip kan verenigen is dat natuurlijk helemaal mooi :)
Dan zou ik ook zeker de Thunderburt overwegen in 2.35. Ikzelf heb de 2.25 versie achter, als je de druk niet hoger hebt dan 1.4 bar heb je best aardige grip, laat staan met een 2.35. Levensduur valt me reuze mee, ik heb 2 jaar met die oude versie gedaan die nu verstevigd is (fiets ca 3x per week met weinig verhard). Vorige maand stond een bandentest in Fiets, de TB en Raceking kwamen er als snelste uit (raceking nog een stuk sneller dan de TB gek genoeg), maar die is er alleen in 2.2. WP speed ziet er ook goed uit, maar ik vraag me wel af of die grip niet komt door een hele zachte compound.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Iemand een advies waar ik een Schwalbe Racing Ray 29x2.35 vandaan kan halen? Mag de race of de ground zijn, maar wel het nieuwe type (die van 45 euro of duurder) en met de zwarte wang.

Deze hebben hem in ieder geval niet :((
Mantel
12Go
Futurumshop
Bike-Components
Bike24
Bikeinn
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

MarkMeisner schreef: di 1 juni 2021, 10:52 Iemand een advies waar ik een Schwalbe Racing Ray 29x2.35 vandaan kan halen? Mag de race of de ground zijn, maar wel het nieuwe type (die van 45 euro of duurder) en met de zwarte wang.

Deze hebben hem in ieder geval niet :((
Mantel
12Go
Futurumshop
Bike-Components
Bike24
Bikeinn
https://www.rosebikes.nl/schwalbe-racin ... =29x2%2C35
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

ThijsE schreef: di 1 juni 2021, 10:58
MarkMeisner schreef: di 1 juni 2021, 10:52 Iemand een advies waar ik een Schwalbe Racing Ray 29x2.35 vandaan kan halen? Mag de race of de ground zijn, maar wel het nieuwe type (die van 45 euro of duurder) en met de zwarte wang.

Deze hebben hem in ieder geval niet :((
Mantel
12Go
Futurumshop
Bike-Components
Bike24
Bikeinn
https://www.rosebikes.nl/schwalbe-racin ... =29x2%2C35
Yes!! Bedankt, gelijk besteld :-q
steveadore
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 17:41

Ik heb zojuist een Barzo TNT G2 29x2.25 ontvangen. Het zou 680 gram moeten wegen. Maar hij weegt 768 g (793 min 24 voor de verpakking). Dat is 13% zwaarder dan het zou moeten zijn :(
Plaats reactie