Ketting

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Of je neemt bijvoorbeeld een KMC en een Shimano, neemt van beide de helft, ponst ze aan elkaar, en gaat fietsen. Als ze nieuw zijn van beide 10 schakels meten, en na 3 maanden meten welke ketting het verst versleten is en voilà, je weet welke ketting het duurzaamste is.

Ik bedenk me nu... is er geen forumlid hier wat dat eerder geprobeerd heeft?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hahaha! 't klinkt niet eens als een gek idee! Je weet dan tenminste zeker dat elke helft aan dezelfde omstandigheden is blootgesteld.

Maarre... past dat gewoon?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ook wanneer je twee kettingen aan elkaar maakt krijg je geen perfect beeld.
Dit komt omdat beide over hetzelfde tandwiel draaien, hierdoor wordt de slijtage "naar elkaar toe getrokken".

In hoeverre dit invloed heeft dat weet ik niet maar feit is denk ik wel dat ze continue op elkaar inlopen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
pierke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 644
Lid geworden op: za 23 augustus 2003, 20:02
Mijn mountainbike: Niner Air9/Rocky Mountain

Ze hebben een vergelijkbare test gedaan in het blad Bike&Trekking. KMC kwam er als best uit, SRAM en Shimano waren volgens mij vergelijkbaar. Er was in ieder geval wel verschil tussen de kettingen gemeten.
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

de slijtage zal idd naar elkaar toe trekken, maar niet zó dat je geen verschil meer ziet :wink:. Uitvinden welke ketting het meeste waar voor je geld is (euro/oprekking/km) zal niet lukken, maar het zal in ieder geval uitwijzen welke ketting het snelst of minst snel slijt.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

pierke schreef:Ze hebben een vergelijkbare test gedaan in het blad Bike&Trekking. KMC kwam er als best uit, SRAM en Shimano waren volgens mij vergelijkbaar. Er was in ieder geval wel verschil tussen de kettingen gemeten.
Nou dat komt dan totaal niet overeen met mijn bescheiden ervaring: een dure KMC zeer slecht ca. 500 km droog weer en ook nog duur. Shimano XTR ook niet geweldig, wel iets langer. SRAM doet het nog het beste met 1200-1500 km tot 3/4% slijtagegrens, en dan de eenvoudige PC951. Ik meet regelmatig met een kettingmaat. Kettingen worden op zelfde manier gesmeerd, nl met Teflonspray.

Let wel slijtage is afhankelijk van het VERMOGEN dat je door die ketting stuurt, en natuurlijk ook smering en water/modder. Maar de ene rijder doet 100 W continu, terwijl de andere 250 W levert. Logisch dat de ketting dan sneller slijt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie