Full Face Helmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
rbf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 10 maart 2010, 15:51

Hallo allemaal.

Ik heb gezocht met zoeken, maar ik heb geen pagina kunnen vinden waar het ging over Helmen.

Ik was dus benieuwd hoe dat zit.

Welke merken en types en materialen worden als goed gezien.
welke zitten lekkerder,
welke hebben een mooie prijs kwaliteit verhouding.

laat je meningen en ervaringen hier maar los.

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in full face helmen,
Maar die Duitse oorlogshelden(niet beledigend bedoeld:P) ben ik ook wel benieuwd naar hoe daar de ervaringen mee zijn (vergeleken met een full face?)

Ik ben benieuwd!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Waarom een fullface? Ik neem aan dat je plannen in de richting van Freeride/DH hebt dan?

Of iets lekker zit of niet hangt van de combi van helm en hoofd af, da's echt een kwestie van passen, met een fullface nog wel meer dan met een XC helm. De Giro Remedy is een populaire, goed zittende, niet al te dure fullface dus daar kun je eens naar kijken.

Met de 'duitse helm' bedoel je vermoed ik een skate-helm, ook wel 'potje' genoemd. Voordeel tov. een 'normale' fietshelm is dat ze wat meer bescherming bieden aan de zij- en achterkant van je hoofd. Ze ventileren wel minder dan een XC helm en bieden uiteraard minder bescherming dan een fullface. Een voordeel is dat ze goedkoop zijn en dat je er makkelijk een hoop stickers op plakt ;)

Ik zet een fullface op voor Freeride/DH, meestal in combinatie met meer bescherming. Een potje heb ik gebruikt voor street/dirt etc. en de 'gewone' helm gaat op als er ook afstanden afgelegd worden en er getrapt moet worden.
Demo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 14:55
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2009 en Demo 2008
Contacteer:

Ik heb onlangs een goede testcase nagebootst voor mijn Sixsixone Evolution helm. Op de afdaling (DH) ben ik over de kop gegaan en head first op een rots/kei geland. Dit zorgde ervoor dat mijn lichtje uit ging en ik de volgende dag (na mijzelf te hebben ontslagen) uit het ziekenhuis kwam. Dit valt niet geheel te wijten aan mijn helm, maar toch heb ik hierdoor zeker een punt van kritiek op deze helm gekregen.

Ten eerste is met deze helm mijn inziens niet te voorkomen dat deze schuift op je hoofd. Waarom ik dit niet eerder heb gemerkt/getest valt over te twisten, maar staat nu even buiten kijf. Feit wil, dat de bevestigingspunten van de chinstrap i.o. te ver naar achteren (midden van de helm) zijn geplaatst, waardoor een draaipunt ontstaat wanneer er sprake is van directe impact op het kinstuk. Hierdoor is het mogelijk dat de helm naar achteren/boven schuift/draait op je hoofd en de kin bloot stelt aan mogelijk letsel. Daarnaast is de achterzijde van de helm te laag, waardoor de helm ruimte krijgt om achterover te schuiven (en waardoor bijvoorbeeld je neckbrace meer een bedreiging dan veiligheidsmaatregel wordt).

Bovenstaande heeft in mijn geval geleid tot een serieuze hersenschudding, ondanks dat de helm de juiste maat is en juist ingesteld is. Hoewel Sixsixone mooie uitrusting maakt tegen zeer aantrekkelijke prijzen, wordt mijn volgende helm toch niet van dit fabricaat en zal ik er zeker wat meer geld aan gaan uitgeven.

Ik weet niet of er meer ervaringen zijn met helmen van betere/veiligere makelij, dat zou ik namelijk ook graag weten. Ik denk erover om een Giro of TLD te kopen waarschijnlijk van carbon. Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

rbf schreef:Ik heb gezocht met zoeken, maar ik heb geen pagina kunnen vinden waar het ging over Helmen.
Pardon?! Niet goed gezocht zal je bedoelen... ;)
rbf schreef:Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in full face helmen,
Nee, je denkt dat je voornamelijk geïnteresseerd bent in fullface helmen. Gezien de fiets die je zoekt toch echt geen goede helm.
rbf schreef:Maar die Duitse oorlogshelden(niet beledigend bedoeld:P) ben ik ook wel benieuwd naar hoe daar de ervaringen mee zijn
Voor zover je ze helden mag noemen... M'n oma was er niet zo over te spreken geloof ik. Zelf heb ik ze gelukkig niet meegemaakt.
rbf schreef: Welke merken en types en materialen worden als goed gezien.
welke zitten lekkerder,
welke hebben een mooie prijs kwaliteit verhouding.
In principe kan je als je wat sprongen gaat wagen ook af met een wat heftiger uitgevoerde XC helm. Deze heeft wat meer bescherming rondom de oren en het achterhoofd.

De Fox Flux is daar een goed voorbeeld van:
AfbeeldingAfbeelding

Voor in Europa met een bike die je in je andere topic zoekt echt meer dan bescherming genoeg. Een fullface is toch echt een noodzaak, geen helm die je voor je lol op zet. Zo fijn zijn ze nou ook weer niet om een stuk mee te gaan fietsen.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
superducky
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 28 december 2008, 00:37
Mijn mountainbike: cannondale flash hi mod,specialized tarmac
Contacteer:

De Fox Flux is daar een goed voorbeeld van
ik ben dit weekend met een fox flux op mijn hoofd over de kop geslagen ,ook op mijn acherhoofd.
deze helm blijft ook tijdens de val goed zitten ,en beschermd ook goed op je achterhoofd.
ik vind dit een superhelm
http://www.youtube.com/watch?v=nc7D4BV7RK4
ik ging plm 50kmh
historische uitspraak van Dhr. J. Hoogeland:Lopen is lastiger dan fietsen
Demo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 14:55
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2009 en Demo 2008
Contacteer:

Zojuist de Giro Remedy besteld. Ik zal een reviewtje er van posten als ik hem in huis heb ofwel mee gefietst heb.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Voor XC gebruik heb ik een potje, van TSG. Deze had ik al vanuit het skate-gebeuren en ik vind het wel lekker fietsen. Okay, 's zomers wordt het wel een beetje warm onder het potje, maar ik kan er wel mee leven. Ben gelukkig een goede zweter, dus de warmte blijft niet binnen mijn lichaam.

Voor freeriden/dirtjumpen en nu ook de fietscross gebruik ik een fullface van Bell, de Drop versie. Beetje logge helm om te zien, maar het zit wel lekker. Een keertje met jumpen over de kop gegaan, maakte een koprol over het stuur heen en de helm heeft alleen wat visuele beschadigingen opgelopen.

Verder weinig vergelijkingsmateriaal want ik heb gelukkig nog niet veel helmen hoeven te kopen.
Joëlle86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 18 augustus 2005, 23:20
Mijn mountainbike: Kona Kula Supreme/ Corratec Miss C

Voor XC heb ik een Specialized, erg happy mee. Gelukkig nog niet hoeven testen.. Is goed licht en zit relax, ook als het warm is.
DH een Full Face TLD.. Vrij prijzig maar zit wel reeeeete relax! Ben sowieso voor DH wel fan van full face, kan helaas uit ervaring vertellen dat ie goed van pas kan komen...
Jorem
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 18 juni 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Giant Reign / Sensa Catena
Contacteer:

Ik rij met de Giro Xen. Beetje te vergelijken met de Fox volgens mij. Iets meer bescherming, en zit heerlijk. Zomers ook niet te warm.
There is no way to happiness, happiness is the way.
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1516
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

even topic kick

aangezien er in de bikeshops hier niet zo heel veel verschillende full face helmen te krijgen zijn is de maat altijd een beetje giswerk als je online bij chain bestelt , idd de meeste merken hebben een maattabel maar die varieert altijd een paar cm..

ik rijd nu met een giro remedy in maat L bv , geeft aan tussen de 59 en 63 cm en deze zit prima opzich , beetje zwaar misschien,,
op chain nu een 661 helm gezien die me misschien wel aanstaat maar die is xl 60-62 cm.. zit er wel precies tussen natuurlijk maar zou de pasvorm niet erg verschillen?
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1516
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

update , heb de 661 evolution carbon gekocht , small profile wat wil zeggen dat ie wat minder lomp is (groot in omvang) dan de giro die ik hiervoor heb gebruikt. , en dus carbon wat hem ook al iets lichter maakt.

maat is goed , kinbeugel erg dicht op gezicht , dat is even wennen denk ik..

de remedy die ik had was de liner van uitneembaar en te wassen , dit heb ik als erg fijn ervaren aangezien zulke helmpjes vrij warm zijn, nog eens even kijken of dit bij de 661 ook zo is.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=24914" onclick="window.open(this.href);return false;
dit is de helm die ik nu heb , (ongebruikt nog..) mooie prijs voor een carbon helm vond ik..
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

HM'78 schreef:maat is goed , kinbeugel erg dicht op gezicht , dat is even wennen denk ik..
Ik heb onlangs (na mijn Specialized Deviant en mijn spaakbeen doormidden te hebben gebroken) dezelfde helm bij CRC besteld. Wel de non-carbon variant, maar qua pasvorm is ie gelijk. Ik merkte ook meteen dat de chinstrap vrij ver naar achteren is geplaatst. Ik heb er nu 1 dag mee gereden in Winterberg en tijdens het rijden heb ik er totaal geen last van gehad. Dat viel mij in ieder geval 100% mee.

Deze helm voelt overigens een stuk solider aan dan de Specialized Deviant die ik hiervoor had. Dat was toch wel een slag lichter qua bescherming.
Plaats reactie