SLX upgrade to XT of XTR

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
tito
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 14 mei 2011, 13:47
Mijn mountainbike: cube reaction GTC team

ik heb nu op mijn mtb SLX shifters
maar heb het gevoel dat ze niet echt vlot schakelen.
denk van er XT shifters op te plaatsen, heb gelezen dat die een stuk beter zijn
misschien mensen die ervaring hebben met SLX en XT of zouden jullie mij de XTR aanraden ?
moet je dan ook de Frontderrailleur vervangen ?

nu ik heb al rondgekeken op internet maar vind niet wat mij die upgrade gaat kosten zowel voor XT als voor XTR
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Ligt eraan waar je gaat kopen, een mogelijkheid is om op een link van één van de sponsors hier bovenaan te klikken en opzoeken wat een shifterset kost. Dat gaat het je dan kosten. Je zult veel merken van een andere (XT(R)) shifter, minder van een andere derailleur.
herrjaans
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 9 oktober 2009, 18:53
Mijn mountainbike: BMC FS02

Hoelang fiets je al? In principe is een SLX groep goed genoeg. Zijn de rest van de componenten ook van SLX niveau?Het verschil t.o.v. XT en XTR is verwaarloosbaar. Het grootste verschil heeft betrekking op het gewicht van de componenten.
Gebruikersavatar
MarcusE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 2 maart 2006, 08:55
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 29er

In mijn ervaring zijn XT shifters een stuk beter dan SLX. Op mijn Trek zaten origineel SLX shifters en dat schakelde niet helemaal goed en ik kreeg het niet goed afgesteld. Ik heb er toen XT shifters op gezet en sindsdien schakelt alles vlekkeloos.
Family jewels
Trek Fuel EX8 29
Trek Emonda SL8
Bulls Copperhead 3
Trek 3700
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

herrjaans schreef:Hoelang fiets je al? In principe is een SLX groep goed genoeg. Zijn de rest van de componenten ook van SLX niveau?Het verschil t.o.v. XT en XTR is verwaarloosbaar. Het grootste verschil heeft betrekking op het gewicht van de componenten.
+ 1.
Ik heb een fiets met XT shifters en eentje met SRAM shifters. XT werkt gewoon feilloos en direct. En is bovendien niet kapot te krijgen, hetgeen in mijn geval wel een pré is. Je spaarpot heeft ook een vrij uitgesproken mening over het de keuze XT of XTR en de meeste spaarpotten adviseren dan XT.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Het verschil tussen XTR shifters en XT shifters is zeer zeker niet verwaarloosbaar. Met XTR shifters kun je met meerdere kransjes tegelijk op of terug schakelen (afhankelijk van je derailleurtype) en XTR is toch echt merkbaar sneller dan XT als gevolg van het instant release mechanisme. Daarnaast heeft de XTR een kortere slag en kun je ze onder verschillende hoeken onder je stuur hangen. Ze schakelen vele malen lichter dan XT al hangt dat ook wel samen met de staat van je kabelwerk. Verwaarloosbaar? Dacht het niet. Wat echter ook niet verwaarloosbaar is, is de prijs. Ze zijn gewoon meer dan 2x zo duur als XT shifters, dus daar sluit ik me wel aan bij Bert. Voor de goede orde, het verschil tussen SLX shifters en XT shifters is vele malen kleiner dan tussen XT en XTR. Gek genoeg zie je vaak mensen rijden met een XTR derailleur en XT shifters terwijl dat in feite zinlozer is dan XTR shifters met een XT derailleur ;-)
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

+1,

Ook dan ik beamen , had vroeger XT, en nu XTR en gaat super, maar zoals eerder vemeld XTR slaat een gat in je spaarpot die eveneens vele malen groter dan Slx of XT, en blijf een ideale combo, XTR shifters met XTR derries.

Denk vooral ook aan onderhoud en het vevangen van onderdelen op den duur.. dat met XTR natuurlijk ook duurder is, maar als je het jezelf kan veroorloven .. zou ik zeker voor XTR gaan en de stap van Slx naar XT overslaan
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
herrjaans
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 9 oktober 2009, 18:53
Mijn mountainbike: BMC FS02

Ik rij zelf ook met XTR dus ik kan idd ook beamen dat het verschil groot is. Maar alleen een upgrade naar XT shifters lijkt mij zinloos zolang de andere componenten van een beduidend lager niveau zijn. Daarnaast is in mijn optiek SLX een perfecte groep voor de 'weekend-warriors' onder ons als je in iedergeval naar de prijs/kwaliteit verhouding kijkt.
Yugor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 16:41
Mijn mountainbike: B W Green
Contacteer:

Ik zou zeggen: doen ! :D

Heb op mijn fiets ook gelijk de slx shifters vervangen door xt (incl de XT kabel set met liner) - reken op E55 per setje ongeveer + kabels.
De XT shifters zijn vele malen fijner dan de SLX - de slag die je met de grote hendel moet maken is veel kleiner, je kunt 3 kransjes in een beweging opschakelen. Met name ook bij de linker shifter is de kleinere slag fijner. Voor mijn vriendin die niet zulke grote handen heeft ook veel prettiger.

Verschil met XTR weet ik niet - behalve dat XT ook 'instant release' heeft ;)
tito
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 14 mei 2011, 13:47
Mijn mountainbike: cube reaction GTC team

hoe lang ik ze al heb ? eerlijk, 3 dagen :-?
maar heb nu al problemen... en het schakelt nu snel en vlot
plus de slag van de grote hendel is onaangenaam om mee te rijden
tito
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 14 mei 2011, 13:47
Mijn mountainbike: cube reaction GTC team

na lang zoeken heb ik toch iets gevonden
XT: shifters(Shimano Sl-M770 Xt 10-Speed); €110 - Derailleurs(Shimano Fd-M770 Top Swing Xt); €35 = 145euro
XTR: shifters(Shimano Sl-M980 Xtr 10-Speed); €190 - Derailleurs(Shimano Fd-M980 Top Swing Xtr 10-Speed); €110 = 300euro

XTR is inderdaad een gat in mijn portefeuille :o
denk dat ik het voorlopig zal doen met mijn SLX en als ze versleten zijn dan de upgrade doen...
Gebruikersavatar
Rijkovich
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 25 maart 2010, 18:11
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF9 SL 2021 / Stanton Sherpa

Je voorderrailleur is SLX? Lekker laten zitten! Je slx shifters zouden het ook goed moeten kunnen doen, mocht je toch anders willen:

Bij Mantel in Arnhem:
XT 10s shifters: 94 euro
XTR 10s shifters: 148 euro
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen...
Yugor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 652
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 16:41
Mijn mountainbike: B W Green
Contacteer:

Nee joh (ik dacht al, heb me zo vergist in de prijs)
Bv bij bikeshopnijnsel 56E voor de SL M770 (XT shifters) http://www.bikeshopnijnsel.nl/producten ... -p752.html" onclick="window.open(this.href);return false;

oops zie nu dat het alleen de linker is :oops:
70E voor een setje bij http://www.bike-components.de" onclick="window.open(this.href);return false;
tito
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 14 mei 2011, 13:47
Mijn mountainbike: cube reaction GTC team

ik heb op bike2build gekeken en hier is het voor de 2 shifters
http://www.bike2build.nl/product/LD0111" onclick="window.open(this.href);return false;
tito
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 14 mei 2011, 13:47
Mijn mountainbike: cube reaction GTC team

ik ga wachten tot ze versleten zijn, het is de moeite niet om er 145euro aan te verspillen :wink:
ik doe toch nog niet mee met wedstrijden dus... hoe lang duurt het ongeveer voor ze versleten zijn ? kan namelijk niet wachten :lol:
Plaats reactie