SLX upgrade to XT of XTR

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
sebas123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 11:07
Mijn mountainbike: Merida 96, XO, R1, ZTR, Tune, etc.

Als je nu al niet kunt wachten totdat ze versleten zijn, dan koop je best nu meteen al een nieuw setje XT shifters. Anders blijf je er tegen aan hikken. Voor relatief weinig geld puik spul wat - zoals al eerder aangegeven - bijna niet te verslijten is. Hou je van wat meer bling bling en heb je het geld ga dan voor xtr of sram. Een setje sram twisters met XO derailleur is niet al te duur (mits je goed zoekt). Misschien kun je de SLX'en nog wel verkopen???
tito
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 14 mei 2011, 13:47
Mijn mountainbike: cube reaction GTC team

op mijn reaction GTC team zit nu; SLX shifters - SLX (voor)derailleur - XT (acter)derailleur.
als ik nu upgrade naar XTR moet ik dan ook mijn achterderailleur veranderen?
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

tito schreef:op mijn reaction GTC team zit nu; SLX shifters - SLX (voor)derailleur - XT (acter)derailleur.
als ik nu upgrade naar XTR moet ik dan ook mijn achterderailleur veranderen?

DE vraag is, wat ga je upgraden, alles ? of aleen een deel ?
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
tito
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 14 mei 2011, 13:47
Mijn mountainbike: cube reaction GTC team

tekkie2009 schreef:
tito schreef:op mijn reaction GTC team zit nu; SLX shifters - SLX (voor)derailleur - XT (acter)derailleur.
als ik nu upgrade naar XTR moet ik dan ook mijn achterderailleur veranderen?

DE vraag is, wat ga je upgraden, alles ? of aleen een deel ?
MIJN vraag is, als ik ga upgraden naar XTR(shifters en voorderailleur) is het dan beter dat ik ook de achterderailleur upgrade naar XTR
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

beter ja, nodig nee. Een XT achter derailleur zet overigens meer zoden aan de dijk dan de voorderailleur. Daar kun je ook makkelijk een XT plaatsen.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

tito schreef:ik ga wachten tot ze versleten zijn, het is de moeite niet om er 145euro aan te verspillen :wink:
ik doe toch nog niet mee met wedstrijden dus... hoe lang duurt het ongeveer voor ze versleten zijn ? kan namelijk niet wachten :lol:
Als je een paar keer per week fietst dan duurt het wel de levensloop van de fiets voordat de shifters versleten zijn.
Ligt er ook een beetje aan hoe fanatiek je met een hogedrukspuit het zand er tussen spuit.

Verschil slx-xt zit alleen maar tussen de oren.
Verschil slx-xtr is wel nogal wat met de shifters.

Beter investeren in een xtr shifter en een wat goedkopere deraileur als andersom.
En natuurlijk goede kabels monteren met een goede kabelloop. Kan goed zijn dat je schakelprestaties nu wat minder zijn omdat er wat belachelijke bochten in je kabelloop zitten welke veel wrijving veroorzaken tussen de binnen en buitenkabel.
Dit is echt nadelig voor de schakelprestaties.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
tito
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 14 mei 2011, 13:47
Mijn mountainbike: cube reaction GTC team

je bedoelt XTR shifters en een XT derailleur
misschien een rare vergelijking maar is dat niet hetzelfde als een lamborghinie met een moter van 150pk(als je snapt wat ik bedoel)
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

tito schreef:je bedoelt XTR shifters en een XT derailleur
misschien een rare vergelijking maar is dat niet hetzelfde als een lamborghinie met een moter van 150pk(als je snapt wat ik bedoel)
Is iig beter als andersom.
De shifter maakt het echte verschil, niet de deraileur.

Het is dus net als een klein autootje met een dikke turbo motor erin ;-) om in jou vergelijking verder te gaan
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

nee, dat is niet hetzelfde
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
debill71
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:40

Leuke stukjes over slx en xt

http://www.bikeandtrekking.nl/images/47/661.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.dirty-pages.net/specials/nie ... p?id=41842" onclick="window.open(this.href);return false;
Tomac Diplomat 29er
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Heb je het geld? Dan XTR. Is mi gewoon veel mooier.

Ik denk dat de kwaliteit en duurzaamheid iig van XTR niet beter is dan XT dus als je wat meer op de kleintjes moet letten is XT meer dan goed zat.

Wel weet ik dat ze voor diverse merken schijfremmen (iig Hope) zogenaamde matchmakers maken waarmee je XTR (970-serie) direct op de remhendel kan monteren. Of dit ook bestaat voor de nieuwe XTR en XT weet ik niet.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

na een jaar of 2-3-4 word het vet in shimano shifter dik en oranje, dan gaat het slechter schakelen. als je dat vet met ander vet vervangt kun je er nog eens een paar jaar tegenaan. als je je shifterkabels goed bijhoudt kun je er zeker 2 jaar mee doen.

moraal: als je niet tevreden bent kun je beter gelijk upgraden, want deore, lx, slx en xt materiaal is gewoon best duurzaam als je het bijhoud.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

SLX 10 speed is prima.
Gewoon wennen en/of goed afstelllen.
Hou je geld in je zak, of beter nog, ga voor dat geld een lang weekend naar de Ardennen of Vogezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tito
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 14 mei 2011, 13:47
Mijn mountainbike: cube reaction GTC team

ThaSingleTrackMastah schreef:SLX 10 speed is prima.
Gewoon wennen en/of goed afstelllen.
Hou je geld in je zak, of beter nog, ga voor dat geld een lang weekend naar de Ardennen of Vogezen.
Heb 2 weken geleden naar de fietsenmaker geweest
hij heeft het draadje wet bijgespannen en afgestelt en bevalt me toch prima :-q
heb nog nooit met xt/xtr gereden dus kan niet weten hoe goed dat werkt en schakelt en kan het dus ook niet missen :D

Dus een gouden tip voor mensen die met slx rijden en die geen geld genoeg hebben voor xtr, nooit rijden met xtr :lol:
debill71
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:40

Ik heb sinds een paar dagen een setje nieuwe xtr shifters ( sl-m970) gemonteerd. Mijn vriendin heeft slx shifters. Ik merk tussen deze 2 wel degelijk een behoorlijk verschil. Echter ik heb nooit xt shifters gehad dus daar kan ik niets over zeggen. Bij de xtr is het overigens wel fijn dat je ook in een keer triggeren 2 bladen kleiner kunt schakelen ipv 2 keer triggeren.
Ik ben in elk geval blij met de upgrade. :-q
Tomac Diplomat 29er
Plaats reactie