Framebreuk Bulls Copperhead 3

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Jouw redenatie klopt volledig. Ik zou een 400mm pen monteren. Kan me dan wel weer enigzins voorstellen dat de lbs dat niet wilt betalen, maargoed. Als hij stuk gaat mag hij weer een frame overzetten :lol: Wat zou duurder zijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Thomson is 41 cm, dat scheelt weer een stukje ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jelle.N
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 13 januari 2011, 18:14

Afbeelding
Nog één!? Uit 2010, altijd met 400 mm pen gereden, tweedehands gekocht, 3 jaar plezier van gehad.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Bij betalen voor ombouw.
Ik heb een jaar of wat terug een TREK 8000 gehad met een frame breuk bij de bracket. Garantie, geen probleem
LBS rekende hier ook 150 euro voor ombouwen, dit was na 3 jaar.
Was hier natuurlijk niet blij mee, maar dacht, ok heb wel weer een nieuw up to date frame. Ook langs mijn neus weg bij een andere trek dealer gevraagd hoe zij omgaan met garantie/ombouwen, maar die gaf zonder input van mij hetzelfde bedrag als ik betaalde, 150 euro.
Kijk er derhalve van op dat jullie voor niks geholpen worden.
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

In wezen is het heel normaal dat je voor niks geholpen wordt. Tenminste, zo hoort het. Vragen ze wel een vergoeding? Dan wijs je gewoon op je koopovereenkomst. 'Wat niet weet, wat niet deert'. Blijft jammer dat sommige zaken gewoon doen alsof ze gek zijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook veel goede zaken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luuc91 schreef:In wezen is het heel normaal dat je voor niks geholpen wordt. Tenminste, zo hoort het. Vragen ze wel een vergoeding? Dan wijs je gewoon op je koopovereenkomst. 'Wat niet weet, wat niet deert'. Blijft jammer dat sommige zaken gewoon doen alsof ze gek zijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook veel goede zaken.
Eerste 2 jaar krijg je de ombouw meestal vergoed. Daarna staat in vrijwel iedere overeenkomst dat arbeidsloon niet inbegrepen is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Nooit gezien, ook niet bij mijn werkgever.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luuc91 schreef:Nooit gezien, ook niet bij mijn werkgever.
Moet je toch eens gaan opletten...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Je hebt wel zin in gezelligheid he?

Kun je voor mij anders eens een voorbeeldje opzoeken waar zoiets staat? Ik heb het nooit gezien namelijk. Ben wel nieuwsgierig.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Dit staat wel degelijk in de garantievoorwaarden van veel merken. Even beetje verdiepen in de garantievoorwaarden helpt hierbij wel een beetje.....

Maar (ook) dit is weer een eeuwig lopende discussie tussen interpretatie van garantie. Meestal staat er in de voorwaarden iets zoals (bijvoorbeeld!) 5 jaar garantie op het frame en 1 jaar op onderdelen. Normale slijtage, schade door valpartijen en schade door ander afwijkend gebruik zijn hierbij uitgesloten. Ik heb zelfs wel eens de melding gezien dat "ombouwkosten niet onder de garantie vallen".

Ik ben van mening dat je na 2 jaar (laat staan langer) niet van je LBS mag verwachten dat hij de ombouw compleet gratis doet. € 50,- is daarbij een schijntje en zelfs € 150,- is mi niet te duur. Ervan uitgaande dat alles meteen opnieuw in het vet wordt gezet (ook de kabels) en dat alles even wordt nagekeken is dit zelfs goedkoop. Alleen het ombouwen is denk ik al een uur of twee werk. Ik heb ook eens het frame kapot gehad. Alles zelf gedemonteerd en daarna perfect schoon gemaakt. Toen nieuwe frame binnen was samen met de LBS alles opnieuw gemonteerd.
StAlTiCa
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luuc91 schreef:Je hebt wel zin in gezelligheid he?

Kun je voor mij anders eens een voorbeeldje opzoeken waar zoiets staat? Ik heb het nooit gezien namelijk. Ben wel nieuwsgierig.
Waarom is het hier altijd omgedraaide bewijslast...? Je kunt toch ook zelf gaan zoeken als iemand zegt dat het er wel staat? Dat JIJ het nog nooit gezien hebt (en verbazingwekkend) nog nooit in de praktijk bent tegen gekomen, betekent niet dat het niet zo is.


Maar goed, een voorbeeld:
http://www.koga.com/koga/mijn-koga/garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Bij garantievragen dient u vooraf altijd contact op te nemen met uw eigen Koga-dealer. Hij zal u verder helpen en indien nodig doorverwijzen naar andere Koga-dealer daar waar u op dat moment het dichtst bij bent, eventueel met advies van Koga . De reparatie zal dan uitgevoerd worden en één en ander wordt met deze Koga-dealer rechtstreeks opgelost. Als in de buurt geen Koga-dealer is, zult u verzocht worden om naar een niet Koga-dealer te gaan, alwaar u uw de reparatie kunt laten uitvoeren. Koga zal in dit geval, als blijkt dat het garantie is, de eerste twee jaar na aankoop de arbeidsloonvergoeding voor haar rekening nemen plus de eventueel benodigde onderdelen.

Voor de voor u geldende garantievoorwaarden verwijzen wij naar het instructieboekje dat bij u fiets geleverd is."
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Je afzeikmodus mag nu wel weer uit hoor :wink:

Ik geloof je wel, maar een bron of een voorbeeld zou fijn zijn. En volgens mij vroeg ik daar op een nette manier om.

Maargoed, het is duidelijk.

p.s. Mijn verzoek naar jou (LarsTB) om het een beetje gezellig te houden, we gaan tenslotte richting kerst (vrede op aarde enzo).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luuc91 schreef:Je afzeikmodus mag nu wel weer uit hoor :wink:

Ik geloof je wel, maar een bron of een voorbeeld zou fijn zijn. En volgens mij vroeg ik daar op een nette manier om.

Maargoed, het is duidelijk.

p.s. Mijn verzoek naar jou (LarsTB) om het een beetje gezellig te houden, we gaan tenslotte richting kerst (vrede op aarde enzo).
OK, sorry, interpreteerde het anders, mijn fout.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef:Maar goed, een voorbeeld:
http://www.koga.com/koga/mijn-koga/garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Bij garantievragen dient u vooraf altijd contact op te nemen met uw eigen Koga-dealer. Hij zal u verder helpen en indien nodig doorverwijzen naar andere Koga-dealer daar waar u op dat moment het dichtst bij bent, eventueel met advies van Koga . De reparatie zal dan uitgevoerd worden en één en ander wordt met deze Koga-dealer rechtstreeks opgelost. Als in de buurt geen Koga-dealer is, zult u verzocht worden om naar een niet Koga-dealer te gaan, alwaar u uw de reparatie kunt laten uitvoeren. Koga zal in dit geval, als blijkt dat het garantie is, de eerste twee jaar na aankoop de arbeidsloonvergoeding voor haar rekening nemen plus de eventueel benodigde onderdelen.

Voor de voor u geldende garantievoorwaarden verwijzen wij naar het instructieboekje dat bij u fiets geleverd is."
Ha, dit interpreteer ik als volgt: wordt de reparatie uitgevoerd door een niet Koga-dealer zal Koga de eerste twee jaar het arbeidsloon vergoeden (als blijkt dat het garantie is). Bij reparatie door een Koga dealer is die twee jaar beperking niet van toepassing.
Of lees ik het verkeerd? ;-)
Heb de imo cruciale zinsnede even rood geaccentueerd.

Of gaan we teveel offtopic hiermee?
Anyway, garantie zou naar mijn gevoel altijd alle kosten vergoeden moeten inhouden. Het moeten ombouwen is een gevolg van falen van het product, niet de schuld van de koper.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je komt sowieso in een schemergebied. De wettelijke bepaling gaat alleen over het product, niet over bijkomende kosten. Wel is het 'verwachtingspatroon' geregeld en dat zou zo opgevat kunnen worden dat het meer dan redelijk is ook de bijkomende kosten te vergoeden. Dat is een reden dat het dus vaak expliciet vermeld wordt.

En dan krijg je na de 2 jaar garantie ook te maken met dat je wel mag verwachten dat sommige artikelen een stuk langer meegaan dan 2 jaar en dat een fabrikant ze dus alsnog moet vergoeden, maar dat je er op vooruit gaat met een nieuw product ten opzichte van een al gebruikt product en dat daar best een vergoeding tegenover mag staan. In de autowereld zijn al heel wat uitspraken gedaan: als bijvoorbeeld je motor ondanks goed onderhoud in de soep loopt en je hebt al 150.000 km gedaan in 2-1/2 jaar, de verwachte levensduur voor die motor is pakweg 450.000 km, dan betaal je vaak toch 1/3 van de kosten voor een nieuwe motor. En ben je afhankelijk van de garage hoeveel arbeidsloon je daar nog eens bovenop krijgt... . Vaak komt dat laatste op pakweg de helft uit, want ook een autodealer krijgt geen ondersteuning meer van zijn importeur... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie