bionicon / chainguide

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Iemand die weet of deze chainguide goed werkt? (mijn On One frame heeft geen bevestigingspunten voor de 3 schroefjes van een 'normale' chainguide)

http://www.bionicon.com/ac/c-guide-v02" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Ben er zelf ook wel benieuwd naar.
Heb er wel goede verhalen over gelezen.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

IK heb er voor de vakantie eentje op mijn Ghost AMR 9500 gezet en hij is me goed bevallen in de vakantie. 2 weken in de Pyreneeën gefietst op hele technische rotsachtige parcours met hoge snelheid. De ketting heeft geen enkele keer de chainstay geraakt dus de bionicon is geslaagd wat mij betreft.
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

De bionicon slijt vrij snel.ik heb op de 456 de NC 17 stinger met bracket bevestiging gemonteerd,werkt al 3000km probleemloos,en de ketting is er nog niet afgevlogen en is een stuk rustiger.
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
Gebruikersavatar
Merijn101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: di 12 december 2006, 12:11
Mijn mountainbike: xc, enduro, dh, dirt, bierfiets

Als je niks anders kan monteren wegens frame vorm (zoals bij de Torque uit 2008) dan is het zeker een goed alternatief. Eenvoudig, snel te installeren en werking is goed. Geen speciaal gereedschap nodig dus ook voor de startende sleutelaar prima zelf te installeren.
Lees op het net wel wat schade gevalletjes her en der. Serieuze chain suck waardoor de guide volledig van het frame is getrokken en ook schade door vallen enzo. Hier nog geen problemen ondervonden met de 2 exemplaren in mijn fiets groepje.
"Sta op en fiets!"
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Ik ben fan van dit stukje eenvoud. Hij zit bij mij op mijn Cube Stereo. Vorige week de ultieme test gehad in Zwitserland op de downhill (nee, geen suffe afdaling, maar echt downhillen), ding werkte perfect. Ik rijd met dubbel blad en bash. Was bang dat ketting er aan de binnenkant misschien af zou stuiteren, maar is allemaal perfect blijven zitten. I'm impressed!

Ik neem overigens aan dat je op de hoogte bent van het feit dat je niet altijd ISCG-tabs (bevestigingspunten voor de 3 schroefjes van een 'normale' chainguide) nodig hebt voor een chainguide.
Bij mij was het pure noodzaak omdat er niks anders op kon vanwege het veersysteem.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

paulus1981 schreef:Iemand die weet of deze chainguide goed werkt? (mijn On One frame heeft geen bevestigingspunten voor de 3 schroefjes van een 'normale' chainguide)
Ik heb geen ervaring met de Bionicon maar veel 'normale' chainguides zijn er ook in een uitvoering die je tussen je BB klemt. Werkt ook prima daar heb ik dan weer wel ervaring mee ;)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

En gevonden...

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=50889" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan de vraag wat beter is, heb geen flauw idee.. Type als de e13 lijkt wat degelijker. Beiden zou ik enkel op vakantie gebruiken. Bij de e13 kan ik dan, denk / hoop ik, het rollende gedeelte verwijderen, en het alu plaatje gewoon laten zitten.
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Een dergelijke chainguide lijkt me zeker degelijker. Maar ook zwaarder.

Als het alleen voor vakantie is zou ik voor deBionicon gaan, simpelweg omdat die makkelijk erop en eraf te halen is.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Die e13 is wel prijzig, ik heb een Blackspire die me prima bevalt en die kostte de helft. Volgens mij heeft Superstar Components ook wel iets dergelijks in het assortiment. Zoiets als die Bionicon kun je ook gemakkelijk zelf maken. Kijk voor inspiratie maar eens naar ligfietsen, die hebben vaak kabelgeleiding door een stevige stuk slang en feitelijk is alles wat je nodig hebt een stukje slang en een klem.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

...heb al een Bionicon fiets (Edison) dus de chainguide kon niet achterblijven. Ben er erg over te spreken, het werkt echt perfect - in welk terrein dan ook. Je merkt niet eens dat die er zit. Ben wel heel benieuwd hoe het zit met slijtage. Had trouwens wel een uitdaging om hem vast te maken aan de versnellingskabel, die is namelijk dikker dan het hulsel van de chainguide.
DaBuzzzzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM 4.0 Pro

Heb m ook op de Stereo en het scheelt een hoop gekletter in de hobbelige afdalingen.
http://www.ghalia.nl Filigrain Lampen | Twitter @GhaliaNL | Egyptische lampen | Oosterse lampen
Ghalia Home Accessories
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Moet je bij het installeren van zo'n ding nu ook je ketting langer maken of krijg je gewoon wat meer rek op
je derailleur?
Misschien wat rare vraag maar dat vroeg ik me dus al een hele tijd af.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Als je met de bereik van je achterderailleur niet aan de max zit, zit dat wel snor met de lengte.

Ik heb zo'n dingetje nagemaakt (ja, waroom het wiel opnieuw uitvinden hé :) ) van een stuk
aluminium strip van 8mm dik, het busje is van pp, met een gatenzaag uit een dik blok geboord..,
paar decente trekbandjes, klaar was ik :-D

Werkte tijdens de vakantie in zwitserland (enkel daar is ie gebruikt) uitstekend,
is heel gebleven (hehe), het busje vertont lichte slijtsporen die zijn ontstaan tijdens
160km die we daaro gemaakt hebben.

Op de een of andere manier kon ik me toen niet overhalen om 40 euries voor zo'n ding
neer te tellen... :)
dr_bean
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 29 juli 2009, 20:14
Mijn mountainbike: Liteville 301XL
Contacteer:

Gisteren een Bionicon c.guide v.02 op mijn liteville301 gezet (want helaas heb ik niet de nieuwe versie met Synthace Chainguide).
Vandaag getest op het rondje "Hel van de peel" met de Overloon achtbaan er in, en ik ben super tevreden: Ik rij momenteel met wat erg oude voorbladen en een nieuwe ketting er op.. dus die wil nogal graag overspringen (daar had ik gisteren in Deurne ook last van): Vandaag dus 0,0 !! hoe lang die het uithoudt is de vraag natuurlijk, dat gaan we zien.

Kan iemand mij vertellen hoe deze dingenwerken?
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=17282" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik neem aan dat die met dat grote gat op de bracket gemonteerd wordt? Maar hoe kan die dan de ketting volgen met een 44-23-22 voor? wat zie ik over het hoofd?
Plaats reactie