Locksysteem balhoofd

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Net een nieuwe bike dus dan moeten weer even de grenzen worden opgezocht natuurlijk. Een steile afdaling met spoorvorming en daar lig je dan. Remgreep tegen de bovenbuis met als gevolg een klein lakschilfertje eraf. Had veel erger gekunt maarrrrr wel balen :((.

Ik heb al als tip gehad om de remgrepen vlakker te zetten of om extra spacers onder de stem te doen zodat de remgrepen de bovenbuis niet meer raken.
Dit zijn consessies die ik liever niet doe want remgrepen horen (in mijn ogen dan althans) in het verlengde van de onderarm te staan en extra spacers zijn geen optie omdat ik niet hoger wil gaan zitten. Eerder nog wat lager misschien.

Nu ben ik ook gewezen op een zogeheten Blocklock van Acros.
http://www.acros.de/PRODUCTS/HEADSET/BL ... 1_145.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt me wel een mooi systeem maar werkt het ook?

Ik heb ook al gedacht aan iets van neopreen- of gelhoesjes over de remgrepen maar ik ben bang dat dit de feeling tijdens het remmen niet ten goede zal komen. Er is ook nog een bescherming wat over de bovenbuis gaat
Afbeelding
maar daar ga je ook geen schoonheidsprijzen mee winnen.

Iemand ervaring met die spacerring van Acros dus?
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Muppet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: do 22 juni 2006, 19:20

Ik heb ervaring met die bloclock. Het is een prima systeem. Zelfs bij een echt harde valpartij kan de ring doordraaien op je vork, maar zelfs dat remt voldoende af om je bovenbuis heel te houden. Houdt er wel rekening mee dat dit dus alleen kan bij semi geintegreerde balhoofden, aangezien de bovenste cup een essentieel onderdeel is.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Klopt inderdaad Muppet. Ik ben vandaag met Acros aan het mailen geweest en ze stuurden me dit linkje door
http://www.acros.de/PRODUKTE/STEUERSATZ ... :1585.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Die moet er vermoedelijk bijbesteld worden om het passend/werkend te krijgen.

Ik heb een Grand Canyon AL met tapered balhoofd, de Cane Creek Serie 40.
Jij (of iemand anders natuurlijk) enig idee of zo'n verloopstuk gaat passen in mijn balhoofd??
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Muppet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: do 22 juni 2006, 19:20

Als die bovenste cup semi integrated is moet het passen. Volgens mij staan er ergens op de site van acros ook maten. In principe is het ook geen verloop, bij tapered is de bovenste cup gewoon 1 1/8
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ik heb ook de Acros Block-lock als balhoofd (gebaseerd op de Acros Ai-22 semi-integrated) geïnstalleerd nadat ik een soortgelijke ervaring had.
De cups gaan licht meedraaien als je je stuur tegen (of eigenlijk door) de blokkering aan duwt, dus bij flinke smakken zal je stuur mogelijk nog steeds je bovenbuis raken. Een 100% garantie is het dus niet. Ondanks dat geeft het mij nog steeds een veiligere gedachte bij een carbon frame (na installeren heb ik ook best nog wel wat valpartijen gehad, maar nooit meer gehad dat de remgrepen de bovenbuis raakten).

Goed de maten bekijken. De Acros site bevat veel details en de service (ook via mail) is prima!
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Thanks voor het meedenken maar voor nu is het probleem even opgelost. Ik ben van een 68 naar een 78cm stuur"tje" gegaan. Het oude stuur was recht, het nieuwe stuur heeft een rize van 1,5cm. Doordat het stuur aan weers kanten 5 cm breder is zit ik, ondanks de rize, voor mn gevoel nog net zo hoog/diep (tis maar net hoe je het bekijkt :wink:).
Heb natuurlijk ook even gecheckt of de remgrepen de bovenbuis nog raken en dat was nog maar nét. De remgrepen toen toch maar iets vlakker gezet en tadaah.
Voor nu is het dus even opgelost maar ik hou het andere balhoofd wel even in gedachten. Vind het toch wel de beste optie.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
flits
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 14 december 2004, 11:04

Even een oud topic afstoffen.

Ik zoek een aternatief voor een frame met geïntegreerd balhoofd. De Acros Block Lock lukt dan helaas niet. Weet iemand een alternatief?
Plaats reactie