Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Deze had je al gevond denk ik
https://racefietsblog.nl/review-vredestein-aventura/

T lijkt mij ook wel wat, een beetje als de
Wtb riddlers
Maxxis rambler
Challenge gravel grinder

Ik denk wel dat de Vredesteins iets minder geschikt zijn voor losse ondergrond of modder.
Nu ik in zuid Limburg, staan ze dus iets lager in de shortlist van volgende gravel band. Waar ga jij ze t meest gebruiken?
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Klopt daar zag ik ze voor het eerst. Ik wil ze in de winter gebruiken als ik met de gravelbike iets meer op de weg zit. Ik verwacht dat ze beter rollen dan de raceking 2.2 waarmee ik nu rijd in Drenthe.

Zou dan de 44 mm doen want ik hou niet van die iele bandjes. Het moet ook wat smoelen.

Ze zijn ook niet heel zwaar tov de racekings. Waar andere alternatieven banden regelmatig zwaarder zijn. Ben ook benieuwd naar de slijtvastheid.

Heb ook naar de teravail sparwood zitten kijken maar die zijn zwaarder en duurder.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

barttore schreef: do 26 november 2020, 21:04 Klopt daar zag ik ze voor het eerst. Ik wil ze in de winter gebruiken als ik met de gravelbike iets meer op de weg zit. Ik verwacht dat ze beter rollen dan de raceking 2.2 waarmee ik nu rijd in Drenthe.

Zou dan de 44 mm doen want ik hou niet van die iele bandjes. Het moet ook wat smoelen.

Ze zijn ook niet heel zwaar tov de racekings. Waar andere alternatieven banden regelmatig zwaarder zijn. Ben ook benieuwd naar de slijtvastheid.

Heb ook naar de teravail sparwood zitten kijken maar die zijn zwaarder en duurder.
Ik heb tot 2x toe niet bestelde Aventura's toegestuurd gekregen van een webshop. Zwarte ipv van skinwalls.

Vervolgens elders Teravail Cannonballs 42mm besteld. En die bevallen perfect voor mijn woon-werk ritjes. Maar heb er inmiddels ook een aantal gravelritjes mee gereden op de Posbank. Maar ook mtb parcoursen in Dorst en Bergen op Zoom. :-q

De Sparwood is gewoon een brede versie van de Cannonball en denk dat die je ook zeker zullen bevallen, ondanks een hoger gewicht.

Overigens heeft een collega van mijn zijn Panaracer Gravel King Slicks 38mm vervangen voor Vredestein Aventura's 44mm en hij lijkt nog net zo hard naar het werk te fietsen dan met zijn Gravelkings. Hij is er wel enthousiast over en de banden geven meer vertrouwen op de smerige wegen in de polders. Maar zowel de Aventura als de Sparwood zullen geen modderbanden zijn, al pak ik met mijn Cannonballs ook wel eens klein stukje modder. Dat gaat best. :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

havana schreef: ma 16 november 2020, 18:07 De Byways zijn poreus in de wang, zoals iedere TR band maar dan next level. De mijne waren niet meer poreus te noemen maar hadden gewoon pinholes. Niet alle Byways hebben daar last van, schijnt. Verder wel een fijne band die ook wel redelijk dicht tegen een slick aan zit. Als je er redelijk veel sealant in kwakt dan blijft ie wel op druk.

Tegen de 3 bar is geen probleem met moderne sealants. Dat werkt bij steeds hogere drukken. Klein beetje drukverlies misschien, maar dat is geen ramp.
Nou, ik kom er inderdaad achter dat zo'n Byway nog niet zomaar op druk blijft met vloeistof :D
Begonnen met 60ml vloeistof erin te doen, dat is precies zo'n klein Stan's flesje. Dat gebruik ik altijd om de boel door het ventiel te vullen, overigens dit keer niet met Notubes maar met Squirt antilek vloeistof.

Flink gedraaid, geschud en op een emmer laten liggen: de ochtend erna was de band zacht. Dus wat meer vloeistof erin, er zal nu ongeveer 100ml in zitten. Dat leek in eerste instantie beter, maar een dag later toch weer zacht. En ik zag op één plek wat vloeistof naar buiten komen, ongeveer op de rand van het zwarte deel en de bruine zijwang. Wederom goed flink geschud en gedraaid, en zo weggelegd dat er op die plek iig vloeistof zat. Gisterenavond was de band nog hard, ben benieuwd als ik later vandaag weer kijk...

Het verbaast me wel een beetje, want zo papierdun en licht zijn die Byway's toch ook weer niet? Iets over de 500 gram voor een 47mm band zonder (noemenswaardige) noppen vind ik meevallen.
De 2.4 Rocket Ron's die ik ooit had (26") wogen volgens mij maar 550 gram. Al heb ik die nooit tubeless geprobeerd dus wie weet waren die ook niet dicht te krijgen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

kermit schreef: ma 30 november 2020, 10:27 Nou, ik kom er inderdaad achter dat zo'n Byway nog niet zomaar op druk blijft met vloeistof :D
Begonnen met 60ml vloeistof erin te doen, dat is precies zo'n klein Stan's flesje. Dat gebruik ik altijd om de boel door het ventiel te vullen, overigens dit keer niet met Notubes maar met Squirt antilek vloeistof.

Flink gedraaid, geschud en op een emmer laten liggen: de ochtend erna was de band zacht. Dus wat meer vloeistof erin, er zal nu ongeveer 100ml in zitten. Dat leek in eerste instantie beter, maar een dag later toch weer zacht. En ik zag op één plek wat vloeistof naar buiten komen, ongeveer op de rand van het zwarte deel en de bruine zijwang. Wederom goed flink geschud en gedraaid, en zo weggelegd dat er op die plek iig vloeistof zat. Gisterenavond was de band nog hard, ben benieuwd als ik later vandaag weer kijk...

Het verbaast me wel een beetje, want zo papierdun en licht zijn die Byway's toch ook weer niet? Iets over de 500 gram voor een 47mm band zonder (noemenswaardige) noppen vind ik meevallen.
De 2.4 Rocket Ron's die ik ooit had (26") wogen volgens mij maar 550 gram. Al heb ik die nooit tubeless geprobeerd dus wie weet waren die ook niet dicht te krijgen...
Volgens mij kan het per band verschillen. Ik heb inmiddels 3 Byway's gehad, waarvan er 2 zo goed als geen lucht verloren en 1 blijf ik bijpompen. Allemaal met NoTubes vloeistof.
Hetzelfde bij mijn 32mm WTB Expanse banden; ook 1 band zonder problemen en de ander verliest wel wat lucht (maar minder dan die ene Byway).
Daarentegen doen mijn 40mm WTB Nano's het wel heel goed.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Light biba van 140gr erin ? Staan ze s'morgens voor het rijden tenminste vol :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat mij alleen om de lekbescherming, met name in dit jaargetijde is het onderweg aan bandjes prutsen niet mijn hobby :)
Als de band op deze manier niet dicht blijft gaat de biba er weer terug in, maar dan knikker ik daar wat latex in (moet nog wel even kijken of die ventielkern eruit kan).

Met mbt-banden heb ik dit nog nooit gehad, die krijg ik nagenoeg altijd bij poging 1 dicht.
Zeker die lompe joekels van de e-mtb, die zijn zo dikwandig dat ze al zonder vloeistof meerdere dagen op druk blijven :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
havana

Ik had je al voorspeld, die ByWays ZUIPEN sealant.

Overigens ben ik overgestapt op Orange Sealant en mijn ervaringen daarmee zijn stukken beter.

Mijn Pirello Cinturato combi (Mixed Terrain voor en Hardpack achter) bevalt me trouwens uitstekend!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tot voor kort gebruikte ik alleen NoTubes, maar aangezien Maxxis (en die heb ik een stel op de mtb's) sterk vloeistof met ammoniak afraadt heb ik maar eens wat anders gekocht, Squirt:
Afbeelding

Die zit nu ook in de Byway. Wel zonder de "beadblocks", dat is dat kleine flesje op de foto. Daar zitten hele kleine korreltjes in die je kunt toevoegen en daarmee zouden iets grotere gaatjes gedicht kunnen worden. Nadeel is dat dat niet (makkelijk) via het ventiel gaat en de vloeistof daarmee sneller verouderd.

Maar ik heb zojuist de band nog even gechecked, hij is nog hard (vanaf gisterenavond).
Ik juich nog niet, maar krijg wel hoop ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

Na wat omzwervingen blijf ik "voorlopig" ook bij de Squirt sealant.
Beads gebruik ik wel bij de MTB, niet bij de Gravel.
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vervolgje op de lastig dicht te houden WTB Byway-saga: gisterenochtend de achterband ook voorzien van +/- 100ml Squirt sealant. Beetje schudden en draaien met het wiel, m'n spullen gepakt en een ritje gemaakt.
Resultaat, vanochtend beide banden nog netjes op druk :)
(edit, twee dagen later ook nog op druk dus het lijkt erop dat de Byway's zich gewonnen hebben gegeven...)

Hopelijk blijft dat zo.
Èn werkt het spul ook als het nodig is, want dat heb ik nog niet getest...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

Dat is een goede vraag, met de MTB achterband een scheur in gereden, dat werkte niet. :((
Verder neem ik aan dat ik geen punctures gehad heb, lek in ieder geval niet.
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Open vraag aan ervaringsdeskundigen:

Is er een (wereld van) verschil te verwachten qua controle en comfort op wat meer singletracks-achtig terrein (wat technischer, bumpy, wortels, enz.):
- Schwalbe X-One 33mm (met binnenband, ca. 2.3-2.5 bar) en
- Pirelli Cinturato M 45mm (tubeless, ca. 1.7-2.0 bar)?

De eerste banden heb ik nu gemonteerd en de tweede set banden heb ik in huis, maar nog niet gemonteerd.
Of moet ik maar beter niet de grenzen van de gravelbike opzoeken en een HT erbij nemen voor de "ruigere" routes (en dan gaan de Pirelli's retour)?
Ik vraag dit omdat ik wel beetje merk dat met het "gravellen" hier in de buurt, je toch al snel op mkb-achtige tracks komt, waarbij de gravelbike z'n beperkingen kent, w.o. in de banden. En dat lijkt gewoon minder leuk.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik rijd op die pirelli 45m banden. Had hiervoor 37mm pathfinders (die zaten er op toen ik de bike kocht). Die pirelli zijn geweldig voor dit weer en ook voor mtb achtige routes. Ik rijd omgeving posbank/Veluwe elke route incl alle mtb routes, ook de rode trails die hier liggen. Dat was met die pathfinders niet te doen. Nu dus wel. Rijd ze op ca 1.8-2.0 tubeless. Die Pathfinders net als jij met biba en inderdaad rond de 2,5 a 3. Ik zou zeggen ga het proberen en je wilt niets anders meer.

Als je veel op de weg fietst (wat ik dus niet doe). Dan zijn je huidige banden natuurlijk fijner, hebben wat minder weerstand, hoewel ik vorige week de pirelli’s heb opgepompt tot 3 bar en ook rond van 40km over asfalt hebt gemaakt en dan rollen ze best ok.
Refie1
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 09:14

33mm is een “cyclocross” maat. Als je het terrein kent is het prima spelen op een crosser.
Met wat meer volume in je banden wordt het gewoon wat aangenamer.

Rij al jaren (toer) tochtjes met afwisselend HT FS Cyclocrosser en nu met de gravel.
Meeste voorkeur voor heb ik voor de HT met 110mm vork en 2.3 banden.
Bij iedere rondje denk ik wel eens had ik nu maar mijn FS/cyclocrosser/gravel bij. :-D
Canyon CF SLX, SW Epic alu, Canyon endurace CF SLX, SW Roubaix, Ridley supercross
Plaats reactie