Een (endurance) racefiets als gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Naast mtb en gravelbike rijd ik ook regelmatig op de racefiets. Geen wedstrijden, groepsritten of KOM jagen ( daar ben ik veuls te langsaam voor) maar gewoon lekker vlot rondtoeren en af en toe eens een Alp beklimmen.
Nu had ik afgelopen zomer op vakantie in de Alpen zowel mijn Pickenflick gravelaar als mijn Cube Attain toerracert bij me. Ik kwam daar achter 2 dingen:
1 met een lichte gravelbike kun je uitstekend een col beklimmen en nog uitstekender afdalen.
2 met een endurance racefiets op 28mm banden kun je nog verassend goed over lichte "gravel" en bospaden rondrijden.
NB: dat laatste kwam omdat ik na 50km beklimming en afdaling Croix de Fer een afslagje verkeerd nam en nog 20km offroad naar huis moest met de Cube Attain.

Nu heeft zowel die Cube als de Pickenflick intussen mijn fietsstal verlaten. Niet omdat ze niet goed waren, maar omdat ik er intussen achter kom dat ik steeds net een maatje te grote/lange fietsen rijd en daar veel te veel nek/schouder klachten van heb bij langere tochten.

Omdat er momenteel vrijwel niks leverbaar is heb ik om te proberen ( ivm maat) eerst maar eens een maatje kleinere "budget" Cube Attain pro gekocht die toevallig nog bij een lokale fietsenboer op voorraad stond. Alu frame, carbon vork, Spyre remmen en Sora groep.
Die lijkt gelijk al een stuk beter te zitten en stuurt net als zijn grotere broertje gewoon heerlijk met 28mm banden ( sorry....tis Cube.....maar toch) .

Dit is nu een disc versie ( de vorige was carbon met velgremmen) en wat gelijk opviel is dat er veel ruimte rond de banden is..........zo veel dat er een paar oude 35mm Conti CX speed banden die ik nog had liggen gewoon in passen.
NB: "gewoon passen" is zeker niet echt ruim. Die Conti's vallen vrij klein en rond en hebben zo'n 2mm minimaal in voorvork, achter meer.

Na een paar proefritjes heb ik daar een 60km "gravel"route bij Bergen op Zoom mee gedaan en dat gaat eigenlijk erg goed. Natuurlijk niet echt comfortabel op hobbelpaden en boomwortels, maar op strakkere paden, klinkers en asfalt juist helemaal top. Verder rijdt, schakelt en remt zo'n budget fietsje eigenlijk gewoon goed, zelfs met de zware standaard wielen van 2.3 kg ( :-{ ) ......maar ik had nog een 1900gr Vision wielset liggen en dat scheelt merkbaar.

Die "clearance" voor banden is natuurlijk lastig. Je bent beperkt tot smal vallende CX banden. Ik heb er een setje Vittoria Terreno Dry in 33mm voor besteld, maar die vallen ruim (35mm) en een beetje hoog, dus die passen bijna niet ( 1mm op de hoek) en staan weer te koop.
Ik heb nu net een setje Challenge Gravelgrinders in 33mm binnen en die passen weer net wel.
Deze Cube Attain is dus eigenlijk niet helemaal geschikt en meer toevalstreffer...maar verder niks te koop/leverbaar en ik kan tenminste weer "gravelen"

Een paar foto's met de oudere Conti 35mm banden ter illustratie


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu wil ik niet beweren dat iedereen zijn gravelbike weer moet verkopen en die dingen zinloos zijn :winkie: .............maar als je een combinatie wegfiets/gravelbike zoekt en niet grotendeels offroad rijdt zijn moderne "endurance" racers wel degelijk heel bruikbaar.
Er is minder overlap met je mtb en je levert minder in op de weg (in stuurgedrag) . Ik vind het erg lekker rijden in mijn buurt, waar relatief ook veel slecht asfalt en klinker weggetjes liggen en je hooguit 50/50 on-offroad rijdt.

Deze trend is al een tijdje gaande. Mijn Cube Attain is eigenlijk niet geschikt ( 35mm past eigenlijk niet echt goed) , maar bv een moderne Trek Domane, Giant Contend AR of Canyon Endurace hebben zeker ruimte voor 35mm ( en meer), maar blijven roadbikes in geo en stuurgedrag.
De Focus Paralane is een vroeg voorbeeld van zo'n "allroadbike" met ruimte voor 35mm banden.
Ik denk dat over een tijdje de meeste disc "endurance" roadbikes wel meer banden ruimte zullen krijgen en daarmee een alternatief voor gravelbikes zullen worden. Ook zie je al meer dat 32mm roadbanden met beetje profiel standaard worden geleverd.
NB: moderne gravelbikes krijgen steeds meer ruimte voor nog brede banden en lijken meer richting offroad op te schuiven en de plek van de XC mtb in te nemen (?)

Misschien is de Endurance bike met 28-35mm een goed ( of zelfs beter?) alternatief in Nederland naast je mtb als de gravelbike?
Misschien start van een leuke discussie? :bier:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik denk dat er weinig discussie over nodig is ;) Veel gravelbikes zijn überhaupt al zo'n beetje endurance racers en een goede keuze als dat je doel is. De je wel bekende Pinnacle Arkose is van oorsprong ook een endurance racer maar die hebben ze wel wat extra steroïden gegeven bij de ombouw. Voor wat ik ermee wil is dat een voordeel, niet zozeer omdat ik af en toe een stukje mtb route meepak maar meer omdat ik er ook bepakking aan wil kunnen hangen en als je er dan langdurig mee over onverharde wegen wilt touren zijn wat bredere banden (45-50) wel erg prettig.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Klopt, maar die extra bandenruimte geeft wel wat aanpassingen in de geo zodat ie wat "toerderig" aanvoelt. Vraag is natuurlijk of die "minimaal 40mm voor een gravelbike" wel echt noodzakelijk is? Lees: of je met meer racy geo (kortere chainstays, steilere hoeken en kortere wielbasis) en 35mm banden niet grotendeels hetzelfde kan en het wat vlotter op de weg voelt?

NB: tis natuurlijk wat geneuzel achter de komma.......maar daar zijn we hier op het forum vrij goed in vlgs mij ? :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zeker... daarom denk ik ook dat die verschillen je wel degelijk voordeel geven op wat slechter wegdek. Mijn maatje heeft een wat racier gravelbike en die begint eerder te stuiteren dan de mijne als het wat grover wordt. Ik denk dus dat het wel nut heeft om de fiets te kiezen die het beste bij het beoogde gebruik past. Dat overigens zonder er een soort semi mountainbike van te maken want dan pak ik het echte exemplaar wel uit de schuur ;)
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Op de endurace canyon van mijn vrouw schwalbe 35mm gravel allround bandjes gelegd. Past prima. Je houdt beetje ruimte over. Breder gaat niet passen. Ze wilde het eens proberen en gaat verrassend goed. Het is wel een 3xs fiets, die maakt canyon wel in endurace maar niet in grail. Daar zitten standaard 650b wielen in, ivm toe-overlap. Dus het is eigenlijk een soort grail, maar heet endurace, en heeft alleen wat minder ruimte voor brede banden, maar als je de geo vergelijkt in die maat met elkaar is het bijna identiek.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kijk al lang met een scheef oog naar een alternatiefje voor mijn bijna 10jr oude Canyon Roadlite, vrij spartaans alu racefietsje. Zat ook te dubben... gravelbike of endurance?

Ik rijd in Zuid L eo op een Canyon Lux, en af en toe, steeds vaker, rijd ik verhard/race op die Roadlite (de eerste 5 jr zo ongeveer ongebruikt in de garage gehangen :oops: ). Kleine verlaten asfaltweggetjes, op/af/keren, Belgie in, erg leuk! Gewoon om speels te touren, duur, ik race niet op een racefiets (behalve, net als op de MTB, naar beneden).
Ik paste de cassette al aan ivm de soms lange en steile klimmen net over de grens, in Belgie met name, ik had broodnodig lichtere verzetjes nodig (neem bv Rue de Tesny, 80hm over 800m klimmen, tot 22%. Of Rue sur Steppes (Tom D's favoriete klim in de omgeving), 175hm over 2km, 15%, pfff....).
Verder is het Blg asfalt vaak zeer slecht, dus meer comfort is welkom. En velgremmen zijn natuurlijk erg behelpen.

Voordeel van een gravelbike is voor mij evt de kleinere verzettenrange, maar als ik offroad wil rijden pak ik hier toch liever de Lux. Gravelbike heeft teveel overlap met een Lux, een Lux kan veel meer. Gravelbike is vaak relatief ook wat zwaarder dan een racefietsje.
Voordeel endurance: comfortabel met touren, lichter gewicht, meer op asfalt gericht/minder overlap met lux, en op een Canyon Endurance bv kunnen ook veel bredere banden. Offroad wat afsnijden kan er dan prima mee, qua verzetjes zal het ook nog net wel lukken.

Dus als ik straks eens op een bestelknop ga drukken (beschikbaarheid is nu de beperkende factor), dan zal het een endurance racefiets worden. Versleten bandjes van de Roadlite net vervangen door 25mm (28mm past niet) Conti 5000's, remblokken vervangen, kan er weer even mee door.
Laatst gewijzigd door aurelius op za 10 april 2021, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb laatst boven de bestelknop gehangen op een Trek Domane met dit doel. Enige wat me tegenhield is dat ik zo verdomd tevreden ben over m’n Arkose..
Waar woke is, is vuur
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Monkey, je had jouw 4seasons in 32mm toch nog kunnen gebruiken?

Ik ben heel content met m'n J.Guillem Atalaya met twee wielsetjes. Deze gravelfiets zit qua geometrie aan de racy kant, en voldoet voor mij met bijv. 28mm bandjes uitstekend als "racer". En op de andere wielset liggen wat meer nopjes, kan tot 45mm breed gaan.

Maar daarnaast heb ik ook recentelijk weer een mtb, een HT, omdat ik de gravelfiets niet echt lekker vindt rijden op meer mtb-achtig parkoers. Natuurlijk kan het allemaal, maar ik vind het niet fijn rijden in de omgeving waar ik veel rij.

En natuurlijk is er dan overlap tussen de twee fietsen, dat is er m.i. altijd wel, maar is geen probleem.
Ik maak zelf (gravel)routes met Komoot en pak dan de gravelfiets. Er zitten dan soms wat verbindingsstukken in en ik probeer de singletracks te vermijden. Met de mtb duik ik gewoon het bos in en zie wel waar het schip strandt.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@bongo
Die 4 seasons past natuurlijk wel, maar ik vind het met ruim 32mm slicks geen rijden offroad; eigenlijk nauwelijks grip. Een semi-slick band met "file-thread" en beetje zij-nopjes is veel meer allround en rolt op asfalt ook snel. Op de weg rijdt ik altijd met 28mm.

@makkelijk
De Conti cx speed's in 35mm kwamen nog van mijn oude Arkose :wink: Daarmee leverde je niet veel in tov echte racebanden en kon je ook goed offroad. Dat oude model werkte uitstekend als racer. Het is maar zeer de vraag of je daar met een Domane op vooruit gaat?
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik heb sinds een paar weken een Superior race/gravel/cross.
Echt een super fiets heerlijk veelzijdig, is ook erg snel op de weg.
Had hiervoor een Giant Revolt, dat was echt een gravelbike om te onthaasten.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Binnenkort een mooi gravelritje.
Mijn fietsmaat gaat niet mee omdat er zanderige stukken in zitten die biet prettig zijn met zijn endurance racer waar geen dikke banden in kunnen.

Ik zit er zelf juist aan te denken om een gravelracer met strandbanden te gaan bouwen.

Het volume vindt ik juist prettig, vooral om de boel heel te houden en voor het comfort.
Maar omdat ik ook een snelle band wil vallen veel banden met nopjes tegen.
Ik gebruik hem dan wel ook als mtb (en met andere wielen als racefiets)

De zithouding bevalt perfect met een breed stuur met veel flare. (Ook als racefiets)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

@ TS:
Herkenbaar, een endurance racefiets kan prima over gravelpaden en goede bospaden, zelfs met 25mm bandjes.

Persoonlijk vind ik de gravelracer een beetje een hype en is een CX fiets daar ook prima voor inzetbaar, maar dat is mijn mening.
(rijd zelf een Crux en die is echt totaal niet hardcore en gewoon comfortabel op lange ritten)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

tiewrap schreef: zo 11 april 2021, 01:04 Binnenkort een mooi gravelritje.
Mijn fietsmaat gaat niet mee omdat er zanderige stukken in zitten die biet prettig zijn met zijn endurance racer waar geen dikke banden in kunnen.

Ik zit er zelf juist aan te denken om een gravelracer met strandbanden te gaan bouwen.

Het volume vindt ik juist prettig, vooral om de boel heel te houden en voor het comfort.
Maar omdat ik ook een snelle band wil vallen veel banden met nopjes tegen.
Ik gebruik hem dan wel ook als mtb (en met andere wielen als racefiets)

De zithouding bevalt perfect met een breed stuur met veel flare. (Ook als racefiets)
Kijk eens naar Jasper Ockeloen, die rijdt ook met zo'n soort strand setup (strandbanden icm krom stuur) in zijn gravel/bos ritten.
Gaat verdomd hard.
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Exact waar ik in de "toekomst" aan denk. Gravel bike en racefiets er uit en een hybride gravelracer erin. 2 Sets wielen en volgens mijn ben ik dan wel voorzien. Op vakantie neem ik de vanaf 2016 enkel mijn gravel bike mee v.v. Schwalbe Durano 28mm bandjes. Hiermee nooit in de problemen geraakt op soms zelfs erg slechte wegen. Maar als racefiets voelt ie gewoon net iets te log.

Voorzichtig ben ik aan het kijken naar een Cervelo Caledonia 5, hier passen 34mm banden in. Er zitten zelfs bevestigingspunten voor spatbordjes verstopt. Mooi compromis dacht ik zo. Alleen wat een bak geld.....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ridley Kanzo is ook zo'n do-it-all bike en iets betaalbaarder. Een forummer rijdt met de "Fast" versie ook als wegracer, maar ik zou dan liever een 2x11 GRX hebben. https://www.ridley-bikes.com/nl_NL/bikes/SBIXTRRID471

Zo'n fietsje en een E-mtb............what else ? :winkie:
Plaats reactie