Road "Plus" op Gravel; zin of onzin ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Leuk nog een reactie maar ik ben inmiddels al ruim 6 mnd voorzien :tong

Is een Specialized Diverge geworden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: ma 20 september 2021, 13:53 Maar weer eens een kickje over deze 650B / 27.5" wielmaat in gravelbikes.
Intussen toch aardig ingeburgerd in de gravel-scene.

Filmpje:
"Reverse Mullet" set-up met 650B voor en 700C achter ......soort "fat-front" gravelbike dus :winkie:

https://youtu.be/OxoHPdKPd8A
26"voor en 650b achter toch? (dat meende ik op te pikken toen ik gisteren keek).
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: ma 20 september 2021, 21:09
MonkeyRider schreef: ma 20 september 2021, 13:53 Maar weer eens een kickje over deze 650B / 27.5" wielmaat in gravelbikes.
Intussen toch aardig ingeburgerd in de gravel-scene.

Filmpje:
"Reverse Mullet" set-up met 650B voor en 700C achter ......soort "fat-front" gravelbike dus :winkie:

https://youtu.be/OxoHPdKPd8A
26"voor en 650b achter toch? (dat meende ik op te pikken toen ik gisteren keek).
Klopt :-q niet goed gekeken :oops: 26" en 27.5" inderdaad.....maar dat zal waarschijnlijk ook met 27.5" en 28" kunnen.

NB: Het begint zodoende wel steeds meer op een moderne versie van een starre 26" mtb met dropbar te lijken.......history repeats
:D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hanjovdberg schreef: ma 20 september 2021, 20:03 Leuk nog een reactie maar ik ben inmiddels al ruim 6 mnd voorzien :tong

Is een Specialized Diverge geworden.
Kak, ik zag wel de datum maar niet dat er 2020 bij stond ipv 2021 :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: di 21 september 2021, 02:24
klaast schreef: ma 20 september 2021, 21:09
26"voor en 650b achter toch? (dat meende ik op te pikken toen ik gisteren keek).
Klopt :-q niet goed gekeken :oops: 26" en 27.5" inderdaad.....maar dat zal waarschijnlijk ook met 27.5" en 28" kunnen.

NB: Het begint zodoende wel steeds meer op een moderne versie van een starre 26" mtb met dropbar te lijken.......history repeats
:D
27.5 en 28 zou ws ook wel kunnen, maar dan is het de vraag of je een op de 27.5 wel een dusdanig dikke band kwijt kunt (in je vork) dat je qua diameter een beetje in de buurt komt van de 28 met band.

En je komt idd weer aardig op het punt dat je je afvraagt of een MTB niet geschikter is voor wat hij er mee doet...
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

als iemand nog een setje 650 of 27.5" zoekt heb ik nog een net setje staan met 47mm banden.
Weinig gebruikt en ik ga ze ook niet meer gebruiken en ik wil de schuur een beetje opruimen.

Groeten Ramon
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

MonkeyRider schreef: ma 20 september 2021, 15:39
hoodoo schreef: ma 20 september 2021, 14:06 Of je koopt een mountainbike :-?
Dat zijn toch van die elektrische dingen voor in de bergen ?? :~
Wat heb je daar nou aan op bospaden?
Sorry was ik vergeten :-)
Maar het volgende prangende probleem is ook weer opgelost https://www.cyclingnews.com/news/bmc-ro ... 22-update/

Voor iedereen die een probleem had met het gat tussen je endurance racefiets en je gravel bike is er nu de allroad bike.
Hopelijk kan iedereen nu weer rustig slapen
Remember to do things which are right rather than things that are easy
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach ja, als we zo doorgaan is er straks een categorie voor elke millimeter meer bandbreedte en elke halve graad balhoofdhoekverschil :roll:
Ik begrijp die behoefte aan tig afgebakende hokjes niet zo. Als je een fiets koopt mag ik aannemen dat je ongeveer weet wat je ermee wilt gaan doen. En dan kijk je naar fietsen die aan jouw eisen daarvoor voldoen, totaal niet boeiend in welk hokje hij dan volgens de media past :-{

Zelf rijd ik bijvoorbeeld op een Genesis Fugio. Dat is (of was?) een redelijk gravel-geörienteerde gravelbike :D
Maar ik gebruik hem als wegfiets, met de optie om ook een onverhard pad mee te pikken als ik dat toevallig tegenkom. Ik ben niet van plan om er ook maar enigzins serieus terrein mee in te gaan, daar heb ik mountainbikes voor.

En guess what? Die op papier niet in het juiste hokje passende fiets bevalt me daar hartstikke goed voor!

Maar terugkomend op het tussenhokje allroad bike: ik vermoed dat de "echte" gravelbike steeds meer opschuift richting terreingebruik. Dus het gat met (endurance) wegfietsen wordt groter. Dat gat is voor velen blijkbaar niet te overzien, dus er moet iets nieuws tussen om het op te vullen...

Nu zullen er waarschijnlijk zelfs mensen zijn die het gevoel krijgen dat hun gravelbike toch eigenlijk niet is wat ze zochten, en dat de nieuwe allroad categorie daar wel perfect geschikt voor is. Dus rennen ze naar de spreekwoordelijke winkel om weer wat geld stuk te slaan :roll: :D
(Leve het marketingspook en de menselijke domheid waar dat dankbaar gebruik van maakt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

De eerste Specialized Diverge was gewoon een Specialized Secteur Disc met een mooi verhaal er bij.
Secteur Disc => Endurance road.
Ik heb em nog steeds. Die hangt vooral op zolder. Maar soms doe je mee aan een (asfalt) event oid en dan is het handig om die te pakken.

Geld moet rollen, en fietsen ook. Dus zolang er maar leuk spul op de markt komt vind ik het prima. :winkie: :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk dat alle "hokjes" intussen meer een geleidelijke overgang vormen tussen de oude "randonneur" of toerfiets met dropbar en hardcore criterium racer of traithlon/tijdrit fiets.
Eigenlijk hetzelfde als met de mtb's waarin intussen ook alles te koop is tussen hardcore downhill en race-XC .
Als je daartussen de "flatbar-gravelracer" zet ( ja, die bestaat intussen ook :winkie: ) kun je intussen voor elk fietspad en tochtlengte wel een specifieke bike aanschaffen.....al dan niet met E ondersteuning.

Als we blind kopen wat de fietshandel ons aanpraat is het natuurlijk niet bij te houden........maar gelukkig kunnen we ook zelf nadenken en gewoon zelf bepalen wat we de "ideale" fietsen ( of fietsen) vinden voor onze toepassing. Ik ben wel blij met de uitgebreide keuze momenteel.......en daarbij is het ook wel leuk dat je er eens een andere wielmaat in kunt gooien als je dat leuk lijkt :D
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

MonkeyRider schreef: do 23 september 2021, 13:44 Als je daartussen de "flatbar-gravelracer" zet ( ja, die bestaat intussen ook :winkie: )
Die heb ik al 25 jaar :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Opperhoofd schreef: do 23 september 2021, 13:31Geld moet rollen, en fietsen ook. Dus zolang er maar leuk spul op de markt komt vind ik het prima. :winkie: :-q
MonkeyRider schreef: do 23 september 2021, 13:44 ...Ik ben wel blij met de uitgebreide keuze momenteel...
Dat vind ik ook, er is veel moois en voor elk wat wils op de markt. Of het nu om mountainbikes of gravel/endurance/allround racers gaat ;-)
Maar dat er voor elke miniscule aanpassing een nieuwe categorie benoemd moet worden is een stukje (media)gekte.

Het is ook een beetje als met het chips-schap in de supermarkt, er staan vijftig soorten maar met vijf waren we ook prima af geweest :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Eindelijk, de missing missing missing link is er!

https://www.youtube.com/watch?v=ICv6GLwt1gM
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een van mijn gravelbikes heeft 650b wielen met bredere (47mm) banden. Nu ben ik al een tijdje bezig mezelf te bekwamen in het bouwen van wielen en daarom had ik recentelijk een 700c setje gespaakt (met naven die ik over had), eigenlijk met het idee om die set te verkopen.

Maar omdat ik toch geen terrein rijd met mijn gravelaars (afgezien van een incidenteel makkelijk pad) bedacht ik me dat ik net zo lief zelf met die 700c set ga rijden. Dus mocht er nog iemand een zgan handgespaakt 650b setje overwegen, let me know.

Afbeelding

Ben wel benieuwd, als ik over ga op de grotere wielen komen er zwarte banden op...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Hoeveel mm kun je kwijt als je naar 700C gaat? Ik rijd momenteel met 50mm en daarmee ben ik vast niet heel snel, maar het rijdt wel erg lekker. En in het donker ook nog eens lekker chill. Als ik een hobbel of gat niet zie is er nog weinig aan de hand :D
Plaats reactie