Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 786
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Om dan maar bij de Nederlanders te blijven: Niki Terpstra wint de UCI gravel series in Millau. Ik heb daar nooit gefietst, maar dat lijkt me pittig terrein voor de gravelfiets.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3919
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: zo 5 juni 2022, 14:32 Om dan maar bij de Nederlanders te blijven: Niki Terpstra wint de UCI gravel series in Millau. Ik heb daar nooit gefietst, maar dat lijkt me pittig terrein voor de gravelfiets.
Ik heb er ooit wel eens met de mtb gefietst maar er zijn daar (zoals veel in Frankrijk) heel veel glooiende ruige landweggetjes, die goed te rijden zijn. Wel steil omhoog het dal uit, pfffff.......

De Dutchies doen het goed :-q
Gebruikersavatar
jwkeij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

kermit schreef: di 3 mei 2022, 11:29 Mullet op een gravelbike... :-{
Totaal zinloos, maar ja, het is een manier om je te onderscheiden. Even, totdat anderen dat ook gaan doen natuurlijk.
Afbeelding
Met deze 'mullet' van Sram rijd ik al jaren. Eerst met een Ratio-kit, nu met axs. Maar, het werkt wel, hoor. Ga maar eens een weekendje bikepacken met volle bagage. Dan ben je blij met een mtb cassette.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 15097
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar da's geen mullet, in de zin die ik bedoel met twee verschillende wielmaten ;-)
Dat je met bagage in bergachtig terrein graag een erg licht verzet hebt snap ik. Ik ben ooit met een BOB-Yak van 28kg achter m'n hardtail de Alpen over gefietst... :o

In de tijd van 3x8, mijn lichtste verzet was toen een 20x28 en tot een 10% kon ik daarmee (toen) nog op souplesse klimmen. Werd het steiler moest het op kracht maar dat soort hellingen kwam ik gelukkig maar weinig tegen.

Ik blijf die Pivot wel schitterend vinden, die kleur is super.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Johanson
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een leuke gravelracer en ik vroeg me af of jullie nog originele ideeën hebben.
Voor een onoriginele optie hanteer ik het motto 'goed is goed genoeg' en dan zou het fijn zijn als ik mijn race-wielen kan steken (steekas, disc, 12-25 shimano cassette)

Origineel zou kunnen zijn: Staal, (mogelijkheid tot)650b wielen, singlespeed

Leverbaar bij een fysieke LBS heeft de voorkeur en tweedehands is een optie.

Ben benieuwd of iemand hier leuke opties heeft om te bekijken

Bekijken kan altijd maar het budget gaat tot ongeveer 2500 euro
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 15097
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Steekas wielen gaan zo'n beetje altijd passen, tenminste als je voor en achter 12mm hebt. Dat is wel de standaard maat geworden voor gravelbikes. Ik denk dat 650b meestal ook past, al zou ik dat alleen overwegen als je vooral het terrein in wilt met je gravelaar. 700c zie ik als ietsje meer allround. Het is dan wel fijn als er 40mm banden in passen. Smaller is prima als je op de weg blijft maar in het terrein geeft breder toch wel veel voordelen.

Staal en betaalbaar, Genesis komt als eerste bij me op. Omdat ik er zelf een heb waarschijnlijk :D
Is een Engels merk, maar de frames/fietsen zijn ook in eu-landen te vinden dus geen gedoe met extra kosten achteraf (wat je sinds de Brexit wel bij veel aankopen uit GB hebt).
De Fugio is de meest terreingerichte gravelbike van Genesis, de Croix de Fer is ook leuk. En de Vagabond is meer een mtb met dropbar... :)

Fugio met 44mm hoge 700c velgen en 40mm banden:
Afbeelding

Met 650b en 47mm banden:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Johanson
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ja mooi!! Die wielen staan m goed
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Johanson schreef: do 23 juni 2022, 12:28 Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een leuke gravelracer en ik vroeg me af of jullie nog originele ideeën hebben.
Voor een onoriginele optie hanteer ik het motto 'goed is goed genoeg' en dan zou het fijn zijn als ik mijn race-wielen kan steken (steekas, disc, 12-25 shimano cassette)

Origineel zou kunnen zijn: Staal, (mogelijkheid tot)650b wielen, singlespeed

Leverbaar bij een fysieke LBS heeft de voorkeur en tweedehands is een optie.

Ben benieuwd of iemand hier leuke opties heeft om te bekijken

Bekijken kan altijd maar het budget gaat tot ongeveer 2500 euro

Twee andere merken uit UK die bij me opkomen:

Cotic Escapade (staal)
Sonder Camino Ti (Titanium)

Of Italiaans staal
Officine Mattio

(Voorbeeld tweedehands aanbod) https://www.subito.it/biciclette/bici-t ... 747442.htm
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik kwam dit stuur tegen en heb deze gekocht, dat leek me wel wat voor m'n commuter.

Afbeelding

Met de wind tegen kan ik zo een houding aannemen waar ik de weerstand aanzienlijk verminder. Op een andere commuter had ik al een tijdrit-achtig stuur waar ik alleen de armpads op het stuur heb en de extensies er af heb gehaald. Dat werkte op zich prima.
Ik vind dit er wat netter uit zien. Tevens heb je ook nog een positie voor de handen.

Met een korte testrit merk ik wel dat ik nog wel even wat creatief moet zijn met stuurlint en zo het punt waar het meeste gewicht op leunt iets meer horizontale oppervlakte mag hebben. Tevens wat stuurlint voor de demping en grip.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

kermit schreef: do 23 juni 2022, 09:10 Maar da's geen mullet, in de zin die ik bedoel met twee verschillende wielmaten ;-)
Dan spraken we langs elkaar heen. Het gaat bij mijn vrouw idd om een fiets met twee dezelfde wielen maar met een grotere cassette achter (11-51). Daardoor lichtere versnellingen waardoor hellingen makkelijker worden.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).

Huidige fiets (voor alles): Koga WorldTraveller-S met 62-584 banden.
PostjeErbij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 14 mei 2021, 14:50
Mijn mountainbike: On One Free Ranger

Opperhoofd schreef: za 25 juni 2022, 21:37 Ik kwam dit stuur tegen en heb deze gekocht, dat leek me wel wat voor m'n commuter.

Afbeelding

Met de wind tegen kan ik zo een houding aannemen waar ik de weerstand aanzienlijk verminder. Op een andere commuter had ik al een tijdrit-achtig stuur waar ik alleen de armpads op het stuur heb en de extensies er af heb gehaald. Dat werkte op zich prima.
Ik vind dit er wat netter uit zien. Tevens heb je ook nog een positie voor de handen.

Met een korte testrit merk ik wel dat ik nog wel even wat creatief moet zijn met stuurlint en zo het punt waar het meeste gewicht op leunt iets meer horizontale oppervlakte mag hebben. Tevens wat stuurlint voor de demping en grip.
Is dat stuur van Farr? Ik had die tot vorig jaar en met de fiets samen gekocht, ik kon het er toch niet helemaal mee worden. Ik heb nu "gewoon" een opzetstuurtje (twee gebogen stokken rechtvooruit) erop geschroefd en dat voegt mij beter.
Ben benieuwd hoe het jou bevalt.
Gravel is my one bike
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 15097
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie een aan-knopje en de tekst "Gain"... ;-)
Dan heb je al hulp tot 25km/h begrijp ik, dat aerostuur is om boven die snelheid te cruisen?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

kermit schreef: di 28 juni 2022, 09:36 Ik zie een aan-knopje en de tekst "Gain"... ;-)
Dan heb je al hulp tot 25km/h begrijp ik, dat aerostuur is om boven die snelheid te cruisen?
:winkie:
Een van de goede dingen van het Mahle X35 systeem is dat er weinig weerstand van de motor is als je geen ondersteuning hebt (systeem uit of sneller dan 27 km/h) Een beetje fitte fietser gaat al snel boven die limiet. Maar als ik een Zwift race heb of ga rijden weerhoudt deze fiets me niet om woon-werk met de auto te doen.

En met of zonder ondersteuning, voor woon-werk zijn er lange rechte stukken langs een N-weg. Dan met de armen op het stuur is een relaxte houding. Ben nog even aan het zoeken naar de goede hoogte, dat is ook de reden dat ik de stuurbuis nog niet heb ingekort.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

(ik open geen nieuw topic, plaats het hier maar)

Weer terug van vakantie, we zaten net boven Orange. Last minute bedacht om m'n Kona Shield thuis te laten en m'n Topstone mee te nemen. Daar heb ik allesbehalve spijt van. De eerste paar dagen een beetje lokaal verkend en dat was al prachtig, echt genoten van de omgeving en paden. Na de vakantie kan ik wel zeggen dat de Topstone Lefty echt een geweldige fiets is om te genieten van de omgeving. MTB routes zijn te doen, maar ook stukken verhard is heerlijk.

Uiteraard heb ik de Mt Ventoux opgefietst, Bédoin was maar op 50 km. Het was de eerste keer voor mij. Iets te hard begonnen waardoor ik bij Chalet Reynard al redelijk er door zat. Sterker nog, in het deel er na heb ik 3x moeten stoppen om kramp er uit te rekken. Erg balen want ik zat mooi op schema om de top binnen 2 uur te halen. Een volgende keer beter hydrateren en de makkelijke stukken van het eerste deel het tempo wat matigen. Tevens iets minder meenenem in m'n heuptas :winkie: (ik zag maar weinig die zelfvoorzienend waren, of hadden een volgauto)
De afdaling was redelijk fun. Het was de eerste keer met deze fiets dat ik zo lang af moest dalen. Met 160mm schijven en ik ben geen lichtgewicht. De onspanning die nodig is om er echt van te genieten was niet vaak aanwezig.

Een week later ben ik met iemand anders omhoog gefietst. Hij had de eerste keer overgeslagen. Maar vanwege (een beetje druk) van zijn fietsmaten is hij toch omhoog gereden. Ik heb meegereden en hem gesteund (halverwege leek het alsof hij er al door zat) Inmiddels was de klim voor mij bekend en als je dan iemand bij je hebt die langzamer is voelde het als een easy klim :-q :winkie: Meerdere malen als hij rust nam ben ik doorgereden, iets verder afgedaald en draaien om hem daarna weer op te pikken. Uiteindelijk heeft hij het gehaald. De afdaling zat er niet meer in (zag hij tegenop, naast dat het niet verstandig was als je zo kapot bent) We hadden een paar volgauto's dus het was een hele gezellig klim!
De afdaling voor de tweede keer was echt geweldig. De ontspanning was er volledig. Ik wist wat me te wachten stond en de fietscomputer was ook prima om zo te zien wat er aan komt. Door de ontspanning had ik de rust daar op te kijken. En de dropper post is echt top! Zadel omlaag, handen in de beugels en gaaaan :-q :D Heb er heel wat ingehaald die "voorzichtig" naar beneden gingen. Helaas reden vanaf Chalet Reynard een paar auto's voor me dat het tempo wat dempte in de bochten. Dan maar iets eerder remmen om na de bocht weer op de bumper te zitten.

Ook heb ik nog een MTB track gedownload maar na anderhalf uur alleen maar klimmen en dalen op steile hellingen met van die losse kutsteentjes was ik er klaar mee. De route losgelaten en een beetje op de kaart gereden. Verhard met af en toe een offroad stukje. Daar is de Topstone voor bedoeld en toen was het genieten. Van mooi tussen de druivenvelden doorfietsen naar een kasteeltje. Snelle afdalingen, af en toe smerige klimmetjes met losse stenen en prachtige uitzichten. Met de 30mm Lefty en standaard banden, semi slick voor en bijna slick achter, vond ik het verbazend goed te doen. Nou was alles wel kurkdroog, maar toch. Het verzet was ok, 40t voor en 11-42 achter. Als het niet meer te fietsen was kwam dat door de ondergrond. Ik denk niet dat ik die wel had kunnen fietsen met mijn MTB.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie