Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rigide is jouw middelnaam?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8043
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik weet wat ik wil, als je dat rigide wil noemen.

Cutthroat heeft krom stuur en is daarom ‘kort’.

Nachtje geslapen en keuze is gemaakt. Jammer dat de fietsverkoper zichzelf ook vakantie gunt :wink:
Honey Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 11:17

Nieuwsgierig naar je keuze!
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Jurriaan schreef: za 21 december 2019, 16:21 In mijn zoektocht naar een gravelracer blijf ik enkel van die gedrongen kleine racefietsjes tegen komen. Long en slack is duidelijk nog erg ver weg in dit wereldje.

Ontkom bijna niet aan een ht met als nadeel het ontbreken van nokjes voor achterdrager en vindt maar eens een betaalbare carbonnen vork met nokjes.
Bij de revolt van Giant die ik ook heb zitten nokje voor achterdrager en voor op de vork ook
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Beetje laat, want de keuze is gemaakt lees ik net .... maar aangezien ik herkende dat de zit op veel gravelbikes nogal kort gevonden wordt toch mijn reactie.

Ik vond veel gravelbikes ook kort en nerveus. Als je normaal op een wat modernere fully rijdt, dan voelt dat veel minder nerveus, veel stabieler etc etc. Iets dat ik fijner vond. Ik ben toen na lang zoeken uitgekomen bij een meer trekking-bike. Eentje waar ook 29'ers in konden, die aan langere reach had, een grotere stack en overal nokjes om alles te kunnen bevestigen wat je maar wil.

Een gravelbike aan de trekking-zijde van het spectrum. Ze zijn er niet veel, want de meeste als gravel-bike verkochte fietsen zitten aan de CX-kant van het leveranciers-spectrum, maar het is even zoeken......


Ben toch ook erg benieuwd war Jurriaan nou op uitgekomen is hoor :P
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

PaneVino schreef: ma 23 december 2019, 10:46 Een gravelbike aan de trekking-zijde van het spectrum. Ze zijn er niet veel, want de meeste als gravel-bike verkochte fietsen zitten aan de CX-kant van het leveranciers-spectrum, maar het is even zoeken......
Bij de grote merken met name aan deze kant van de plas is dit idd zo, de wat meer niche/boutique merken daarentegen hebben wel vaak fietsen die dichter naar een trekking/mtb gaan op de schaal.

Ben ook wel benieuwd waar hij op uit is gekomen.. Custom bij Michiel?
Overigens ook benieuwd waar je nu zelf op rijd dan?
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ojee, ik denk dat ik er een nieuwe favoriete sport bij heb.
Waar mountainbiken voor mij de grens van de conditie opzoeken is, is het op de gravelracer meer de grens van het terrein overwinnen.
Hoe het mountainbiken was toen ik alleen nog maar asfalt ervaring had.
Niet dat ik zo goed kan rijden op de mtb, maar trap mij helemaal leeg om een beetje snelheid op die dikke banden te maken.
En op de 30mm bandjes is veel minder nodig om voor spannende momenten te zorgen.

Vandaag iig weer een leuk combi rondje gereden (asfalt/bospad/zandweg/grintpad/schelppad) en het is lang geleden dat ik mij zo vermaakt heb op de fiets.
Je komt met dezelfde inspanning ook een stuk verder als op de mtb.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zondag 12-1 is er een mooie gravelride: van Utrecht naar Rukphen. Daar veldrijden kijken en daarna met de trein terug.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Zag hem voorbij komen. Ben benieuwd hoe gravelig het stuk tot Brabant zal zijn.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Daar nog wel een uitdaging: maak hier een asfaltloze tocht van.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Is er ergens een kalender met gravel specifieke tourtochten te vinden op internet ?
Net zoals die er voor MTB tochten zijn zegmaar.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8043
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

PaneVino schreef: ma 23 december 2019, 10:46 Beetje laat, want de keuze is gemaakt lees ik net .... maar aangezien ik herkende dat de zit op veel gravelbikes nogal kort gevonden wordt toch mijn reactie.

Ik vond veel gravelbikes ook kort en nerveus. Als je normaal op een wat modernere fully rijdt, dan voelt dat veel minder nerveus, veel stabieler etc etc. Iets dat ik fijner vond. Ik ben toen na lang zoeken uitgekomen bij een meer trekking-bike. Eentje waar ook 29'ers in konden, die aan langere reach had, een grotere stack en overal nokjes om alles te kunnen bevestigen wat je maar wil.

Een gravelbike aan de trekking-zijde van het spectrum. Ze zijn er niet veel, want de meeste als gravel-bike verkochte fietsen zitten aan de CX-kant van het leveranciers-spectrum, maar het is even zoeken......


Ben toch ook erg benieuwd war Jurriaan nou op uitgekomen is hoor :P
Heb ook gezocht naar meer trekking fietsen. Als voorbeeld nam ik een Santos. Die hebben wel een trekking naam. Nou dat wordt het dus niet. Ook naar Cube gekeken, daar reed ik op en kun je makkelijk aan een nieuw frame komen. Te kort.

Het wordt iets extreem budget vriendelijks. Tijd om kapitaal op te bouwen is er niet want zit zonder fiets. En mezelf afschepen met een 2de hands Gazelle wil ik niet. Dus dan wordt het iets wat het meer wel is dan niet (kun je ook uitleggen als net niet :wink: ). Begin januari is de fietsenmaker weer bereikbaar. Ik ben benieuwd.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

RobBoZ schreef: ma 23 december 2019, 23:04 Is er ergens een kalender met gravel specifieke tourtochten te vinden op internet ?
Net zoals die er voor MTB tochten zijn zegmaar.
Ben er mee bezig. 2020 is voor een groot gedeelte klaar.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Trek checkpoint kun je de wielbasis iets vergroten.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

RobBoZ schreef: ma 23 december 2019, 23:04 Is er ergens een kalender met gravel specifieke tourtochten te vinden op internet ?
Net zoals die er voor MTB tochten zijn zegmaar.
NTFU-kalender heeft een rubriek graveltochten.
Veel andere tochten zijn nogal underground subcultuur. Dat mag van mij zo blijven.

Commercieel spul met hoge prijzen en een hambo plus bier na afloop stay op FB
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie