Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

bert l. schreef: di 24 december 2019, 10:42 Veel is nog underground subcultuur. Dat mag van mij zo blijven. Commercieel spul met hoge prijzen en een hambo plus bier na afloop stay op FB
Ja dat is ook weer zo.
Ben die MTB tourtochten waar je met 2000 man in een treintje rijd ook wel beu eigenlijk.
Een van de weinige situaties waar ik het bos juist vermeid.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vandaag eens een bosrondje gedaan met de 26" wielen met MTB banden.
Vergeleken met m'n 29er was het langzamer, zwaarder en moeilijker.
Moet veel geconcentreerder rijden om goede lijnen te zoeken.
Ook de zitpositie zorgt voor een behoorlijke core workout om de fiets te stabiliseren.

Kortom, een veel betere training als op de 29er, waar het eigenlijk voornamelijk cardio is.
De funfactor was ook veel hoger op deze fiets, vooral door het lijnen zoeken, waar de 29er hier overal wel door/overheen dendert moet je nu echt goed vooruit kijken/plannen.
En door de zithouding voelt het allemaal veel sneller.

Ga nu de vermogensmeter van mijn 29er terug overzetten naar deze fiets en dit wordt nu mijn standaard trainings fiets.
De MTB mag weer stralen in het Strava seizoen.
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Ik ben weer eens aan het puzzelen, maar heb even een kritische blik nodig.

Mijn oude winterracefiets is overleden, het frame is gescheurd. De onderdelen heb ik eraf gehaald en wil ik op de opvolger monteren. Dat heeft mij aan het denken gezet. In eerste instantie wilde ik de spullen overzetten op mijn oude 26-er hardtail, maar die is qua geo wat lang voor dat doel. Ik heb nu het idee om een soort gravelracer op te bouwen. Deze moet het gat vullen tussen mijn zomerracer en mijn hardtail mtb, die met name op de UHR wordt gebruikt. Ben dus internet en MP aan het afspeuren, altijd leuk natuurlijk. Nieuwste gegadigde is een maatje 52 Colnago World Cup SL, inderdaad.... een cyclocrosser. Waarom? ik ga geen lange afstanden doen, dus nadruk op enorm comfort lijkt me niet nodig. Voordeel van deze fiets is bovendien dat hij zowel cantilevers als schijfremmen kan hebben. En ik houd van italiaans, maar dat terzijde :mrgreen:

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de geo. Als je niet goed zit, dan wordt het nooit wat. Met behulp van bikegeo.net (superhandig!) heb ik daarom mijn racer (Dedacciai Vertigine) naast de Colnago gezet. Hierbij heb ik twee opstellingen gemaakt, 1- colnago als crosser (grofweg 1 á 2 cm korter én hoger) en 2- colnago als winterracer (geo zoveel mogelijk gelijk aan de Deda). Dan kom ik op onderstaande uit:

Afbeelding

Afbeelding

De Colnago lijkt korter, slacker en iets langer qua wielbasis. Op zich prima uitgangspunt, lijkt me. Een probleem is echter dat de info voor de colnago op het web niet overhoudt. Beter dan dit wordt het niet echt: https://www.frfsports.com/images/Addinf ... ometry.jpg Ik heb dus niet alle gegevens die ik nodig heb.... :(

Mijn vraag is dus of de geo experts een blik kunnen werpen. Zoals het nu ingevuld is lijkt het aardig te kloppen. Vergeet ik wat of klopt er iets niet aan mijn insteek?
Alvast bedankt voor de kritische geluiden!
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ff een gravelracerbandenvraagje;

Hier op de Brabantse wal is nu flink wat modder. Voor de winter gebruik ik nu AT rides. Perfecte band, maar met geen mogelijkheid tubeless te krijgen.

Iemand een tip om deze At's te vervangen voor iets vergelijkbaars wat wel tubeless is?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je zou eens naar de nw Conti Terra Trail kunnen kijken? Lijkt wel voor vergelijkbare inzet geschikt.
Vittoria Terreno mix of Goodyear Connector lijken mij net wat minder vergelijkbaar, maar wel allebei makkelijk tubeless te krijgen. Ik heb de Goodyear Connector gehad, maar vond de Conti AT met dunne biba soepeler aanvoelen. Goodyear voelt wat hard/stug. Ik heb nu de Vittoria Terreno dry in de zomer (die voelt wel soepel) ....maar de Conti AT nog steeds in de winter, beiden met biba.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

WTB Nano's oid?

Daar heb ik afgelopen tijd een paar modderige TT's mee gereden. Werken prima.
Ik bike hem wel met binnenband maar da's meer omdat de banden er volgende maand weer af gaan.
Bandjes doen het ook goed in het buitenland. Veel vertrouwens op trails met scherpe stenen ed.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

bluebird schreef: do 26 december 2019, 01:31 Ik ben weer eens aan het puzzelen, maar heb even een kritische blik nodig.

Mijn oude winterracefiets is overleden, het frame is gescheurd. De onderdelen heb ik eraf gehaald en wil ik op de opvolger monteren. Dat heeft mij aan het denken gezet. In eerste instantie wilde ik de spullen overzetten op mijn oude 26-er hardtail, maar die is qua geo wat lang voor dat doel. Ik heb nu het idee om een soort gravelracer op te bouwen. Deze moet het gat vullen tussen mijn zomerracer en mijn hardtail mtb, die met name op de UHR wordt gebruikt. Ben dus internet en MP aan het afspeuren, altijd leuk natuurlijk. Nieuwste gegadigde is een maatje 52 Colnago World Cup SL, inderdaad.... een cyclocrosser. Waarom? ik ga geen lange afstanden doen, dus nadruk op enorm comfort lijkt me niet nodig. Voordeel van deze fiets is bovendien dat hij zowel cantilevers als schijfremmen kan hebben. En ik houd van italiaans, maar dat terzijde :mrgreen:

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de geo. Als je niet goed zit, dan wordt het nooit wat. Met behulp van bikegeo.net (superhandig!) heb ik daarom mijn racer (Dedacciai Vertigine) naast de Colnago gezet. Hierbij heb ik twee opstellingen gemaakt, 1- colnago als crosser (grofweg 1 á 2 cm korter én hoger) en 2- colnago als winterracer (geo zoveel mogelijk gelijk aan de Deda). Dan kom ik op onderstaande uit:

Afbeelding

Afbeelding

De Colnago lijkt korter, slacker en iets langer qua wielbasis. Op zich prima uitgangspunt, lijkt me. Een probleem is echter dat de info voor de colnago op het web niet overhoudt. Beter dan dit wordt het niet echt: https://www.frfsports.com/images/Addinf ... ometry.jpg Ik heb dus niet alle gegevens die ik nodig heb.... :(

Mijn vraag is dus of de geo experts een blik kunnen werpen. Zoals het nu ingevuld is lijkt het aardig te kloppen. Vergeet ik wat of klopt er iets niet aan mijn insteek?
Alvast bedankt voor de kritische geluiden!
Langere wielbasis is fijn. Iets slanker ook. En dat ‘gecompenseerd’ door iets korter.
Een crosser is natuurlijk een geweldig ding om aan je stuurtechniek te werken (ieders stuurtechniek). Helemaal als je een wedstrijdje mee pikt. Dan mag je met max hartslag deftig sturen :winkie:
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Thnx, vandaag een crosser gescoord. Eerst maar eens aan mijn maatvoering aanpassen en dan inderdaad aan die stuurtechniek werken. Lijkt me een mooie uitdaging voor 2020!
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vrijdag heeft de voorvork m'n aarsch toch mooi gered.
Bezig met een asfalt rondje en kwam met zo'n 40km/h (viadukt af) aanrijden, lage zon tegen dus zag niet heel veel.
Hadden een stel werklui een kabelbrug over het fietspad gelegd, en nog een korte steile ook.
Met de racer had dit vrijwel zeker in een ongeluk/schade geresulteerd, was nu ook nog een beste klap.
Maar de veerpoot ving de klap voldoende op, en zo op het eerste zicht had het wiel ook geen schade.

Weet het nu zeker, die vork blijft. :D

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Gewoon erg mooi vind ik.
Mijn eerste gravelbike was jaren geleden een Arkose.......en deze 2020 versie is onderweg :bier:
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik sta op het punt om een Grail AL te bestellen. Ik weet alleen nog niet of ik voor de 6.0 ga of voor de 7.0.
Het is een verschil van 300 euro en het enige verschil is de groepset.

6.0 is GRX 400 2x10. Met GRX400 shifters en derailleur en GRX600 crank. 1299 euro

7.0 is GRX 600 2x11. Met GRX600 Shifters, GRX 810 derailleur en GRX600 crank. 1599 euro

Verder is de bike helemaal hetzelfde. Casettes zijn beiden 11-34. Ik kan nog nergens reviews vinden die de GRX groepen met elkaar vergelijken dus ik twijfel.

Het liefst ga ik voor safe en neem ik de 7.0 maar 300 euro is wel meteen een groot verschil.

Zijn er hier mensen die al wel ervaring hebben met GRX?
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Oeps, nog geen anderhalf uur later en ik heb al op bestellen geklikt. :tong

Het is de 6.0 geworden. Voor 300 euro kan ik eventueel in de toekomst zelf upgraden.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef: zo 29 december 2019, 10:03 Afbeelding

Gewoon erg mooi vind ik.
Mijn eerste gravelbike was jaren geleden een Arkose.......en deze 2020 versie is onderweg :bier:
Fraaie fiets! Maar betekent dit dat de Pickenflick er weer uit gaat? :(
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Flow&Co schreef: ma 30 december 2019, 14:31 Oeps, nog geen anderhalf uur later en ik heb al op bestellen geklikt. :tong

Het is de 6.0 geworden. Voor 300 euro kan ik eventueel in de toekomst zelf upgraden.
Is vergelijkbaar met Tiagra 4700 en dat schakelt uitstekend! Upgraden van 10 naar 11 speed is wel vrij duur, je hebt dan shifters, derries en cassette nodig...maar je kunt jezelf afvragen of je dat ooit wilt?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ Robbertdj
Nog niet 100% zeker, maar grote kans van wel. Toch wel erg duur fietsje geworden voor wat ik er mee doe......en ik ben erg benieuwd naar die Arkose. Toch net ff andere geo.
Bevalt jouw Pickenflick goed ?
Plaats reactie