Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Gerwin89 schreef: ma 18 januari 2021, 11:20 En als je met een gravelbike met brede banden (40 mm?) een rit over asfalt maat bv, lever je dan veel in kwa snelheid ten opzichte van een racefiets met bandjes van 28mm.
Of is zoiets te verwaarlozen?
Er zal een paar km/u verschil in zitten. Ik vind het verschil groot tussen de 40mm vittoria terreno dry en 28mm conti gp 5000. Komt misschien ook wel dat de weg banden een betere wielset hebben. Deze rolt veel mooier. IS een beetje appels met peren vergelijken.

Voor de conti gp 5000 had ik 40mm vittoria tereno zero erop liggen voor de weg. Ook dit liep zwaarder. ondanks het slick profiel in het midden.

Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gerwin89 schreef: ma 18 januari 2021, 11:20 En als je met een gravelbike met brede banden (40 mm?) een rit over asfalt maat bv, lever je dan veel in kwa snelheid ten opzichte van een racefiets met bandjes van 28mm.
Of is zoiets te verwaarlozen?
Het ligt natuurlijk erg aan de banden. Schwalbe G-one, Conti Terra Speed of Panaracer Gravelking Slick zijn op 3 bar vrij snel op asfalt, maar met die druk niet echt allround als het offroad ruig of nat is. Daarbij rolt een 28mm raceband toch net wat beter.
Wat ook een rol speelt is zithouding. Je zit om te kunnen rijden op ruw terrein toch net wat meer rechtop en minder naar voren als op de weg.
Het is dus niet echt stukken langzamer maar ook niet te verwaarlozen. Ik pak toch liever mijn racefiets op de weg.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MonkeyRider schreef: ma 25 januari 2021, 20:31
Gerwin89 schreef: ma 18 januari 2021, 11:20 En als je met een gravelbike met brede banden (40 mm?) een rit over asfalt maat bv, lever je dan veel in kwa snelheid ten opzichte van een racefiets met bandjes van 28mm.
Of is zoiets te verwaarlozen?
Het ligt natuurlijk erg aan de banden. Schwalbe G-one, Conti Terra Speed of Panaracer Gravelking Slick zijn op 3 bar vrij snel op asfalt, maar met die druk niet echt allround als het offroad ruig of nat is. Daarbij rolt een 28mm raceband toch net wat beter.
Wat ook een rol speelt is zithouding. Je zit om te kunnen rijden op ruw terrein toch net wat meer rechtop en minder naar voren als op de weg.
Het is dus niet echt stukken langzamer maar ook niet te verwaarlozen. Ik pak toch liever mijn racefiets op de weg.
Grootste verschil zit 'm niet in de banden, maar aan welke kant van het 'gravelspectrum' je fiets zit en hoe je er zelf opzit. Heb je een echte endurance based bike met een zitpositie als een windvanger, dan kun je ook met 25mm niet vlot vooruit.

Een 3T exploro, Ridley kanzo Fast of Superior X Road gaan met 40mm banden in mijn geval (bij een vrij diepe zitpositie onder in de beugels) ook vrij makkelijk naar de 35 per uur op de weg en op hardpack voor de langere verbindingsstukken.
Grootste verschil met 28mm op carbon wielen is gewoon het op snelheid komen vanuit de bocht. Meer rollende massa=tragere acceleratie.
Is het spul op gang dan rolt het gewoon prima (uiteraard dan wel een gravelband met gravelprofiel, en niet een CX achtige band met noppen)

Merk ik ook bij op: als ik wegga voor 120km op asfalt in de grensstreek hier met m'n fietsmaat op z'n 6.4kg emonda, dan gooi wel de wegwielen/banden erin.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Het snelheidsverschil is 6,7%, volgens deze video dan. 2kmpu verschil komt wel ongeveer overeen met wat in in de praktijk merk.
https://www.youtube.com/watch?v=Kr7u9hgUKJs
GCN heeft er meerdere videos overgemaakt.

Ik ben fan van brede banden. Lang getwijfeld over een echte gravelracer (40mm banden), maar heel erg blij dat ik voor deze ben gegaan. Heel heel heel erg blij :D

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Blijft ook een prachtfiets/frame! Denk dat ik dat elke keer wel zeg als ik er een foto van zie haha, maar ook elke keer denk ik dat weer :-q

Ik vind hun Space Horse ook een erg mooi frame, helaas zijn de paintjobs daarvan niet zo mooi vind ik.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Als ik met mijn gp5000 28mm over de weg rijdt in mijn endurance racer en doet het zelfde rondje met mijn gravelbike met pirelli 45m M dan zijn het toch wel de banden die het grote verschil maken. Dan rijd ik met ongeveer zelfde inspanning op de racer 31-32 per uur. Bij de gravel kom ik dan op ca. 27-28 en heb ik het gevoel dat ik wat harder moet werken. Dat zal natuurlijk ook een beetje in de geo liggen, maar beide fietsen zijn geen aero fietsen. Het verschil tussen een slick op 6 bar en een toch wel stevige gravel-band op 3,5 bar (dat is op straat, offroad zet ik ze op 2 bar) is dan wel voelbaar. Is dat erg, nee, want stel me er lekker op in en kan toch lekker fietsen in deze maanden. Vanaf 2e maart komt de racer weer aan bod.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Marcel964 schreef: wo 27 januari 2021, 09:52 Als ik met mijn gp5000 28mm over de weg rijdt in mijn endurance racer en doet het zelfde rondje met mijn gravelbike met pirelli 45m M dan zijn het toch wel de banden die het grote verschil maken. Dan rijd ik met ongeveer zelfde inspanning op de racer 31-32 per uur. Bij de gravel kom ik dan op ca. 27-28 en heb ik het gevoel dat ik wat harder moet werken. Dat zal natuurlijk ook een beetje in de geo liggen, maar beide fietsen zijn geen aero fietsen. Het verschil tussen een slick op 6 bar en een toch wel stevige gravel-band op 3,5 bar (dat is op straat, offroad zet ik ze op 2 bar) is dan wel voelbaar. Is dat erg, nee, want stel me er lekker op in en kan toch lekker fietsen in deze maanden. Vanaf 2e maart komt de racer weer aan bod.
Ik heb dezelfde ervaring (in verhouding, ik rijd minder hard en zit helemaal niet diep/aero) maar als ik 28mm racebanden op mijn gravelracer zet, ga ik nog steeds wat minder vlot als op de racer. Het zit hem ook in zitpositie, windweerstand, gewicht(?) e.d. Alle kleine beetjes tellen op. Dat weerhoudt me er ook van de racer eruit te doen. Klimmend in de Alpen leek het minder opvallend, maar dan rijd ik met slakkegang omhoog en dalen doet een gravelracer juist wel erg fijn. Ik ben nu een beetje aan het puzzelen om mijn zitpositie op de Pickenflick exact gelijk te krijgen aan mijn alu Emonda.

Ervaringen met een Domane kan interessant zijn; 28 vs 40mm gravel op dezelfde fiets?
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

dorretje schreef: ma 14 augustus 2017, 23:25 Dan zal ik ook maar eens wat plaatjes van mij Project XII posten.
In oostenrijk een berg opgefietst en dan is het toch lekkerder met een gravelgrinder dan met een racefiets of mtb met al dat niet technische onverharde.
Afbeelding
Hallo Dorretje,

Prachtige bike!
Ik ben eigenlijk ook opzoek naar zo een alles kunner.
Wat is het gewicht eigenlijk van de fiets en frame?


Heb nu een stalen cotic, en in de bergen in oostenrijk is die toch net te zwaar :oops: :oops:

Dank alvast!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik ervaar de wtb Riddler op mijn fiets als bootankers.
Zelfde ervaring als marcel964.
Hiervoor reed ik ook veel op strandbanden, en die leken sneller op de weg.

Mijn gravelracer heeft m'n racefiets vervangen en is met dezelfde banden zeker niet langzamer.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

verzetje schreef: za 13 februari 2021, 11:22
dorretje schreef: ma 14 augustus 2017, 23:25 Dan zal ik ook maar eens wat plaatjes van mij Project XII posten.
In oostenrijk een berg opgefietst en dan is het toch lekkerder met een gravelgrinder dan met een racefiets of mtb met al dat niet technische onverharde.
Afbeelding
Hallo Dorretje,

Prachtige bike!
Ik ben eigenlijk ook opzoek naar zo een alles kunner.
Wat is het gewicht eigenlijk van de fiets en frame?


Heb nu een stalen cotic, en in de bergen in oostenrijk is die toch net te zwaar :oops: :oops:

Dank alvast!
Ij zit nu onder de modder. Van het weekend wordt ie gewassen en dan zal ik hem meteen even wegen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Frame rond de 2.1 als ik het me goed herinner, compleet zal hij wel rond de 10 zitten?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je bij staal blijft, qua gewicht gaat dat niet wezenlijk schelen met die Cotic. Een vrij licht stalen frame kan iets onder de 2kg duiken maar niet heel veel, de meeste enigzins betaalbare stalen frames zitten er iets boven. Afgaande op de Cotic die ik zelf gehad heb (Solaris 29er) zijn hun frames qua gewicht heel netjes vergeleken met de directe concurrentie.
Dus wil je lichter moet je het in de afmontage zoeken of ergens een carbon kadertje van net boven de kilo scoren.

Maar dat is natuurlijk wel minder mooi.... :wink:
verzetje schreef: za 13 februari 2021, 11:22 Heb nu een stalen cotic, en in de bergen in oostenrijk is die toch net te zwaar :oops: :oops:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

verzetje schreef: za 13 februari 2021, 11:22
dorretje schreef: ma 14 augustus 2017, 23:25 Dan zal ik ook maar eens wat plaatjes van mij Project XII posten.
In oostenrijk een berg opgefietst en dan is het toch lekkerder met een gravelgrinder dan met een racefiets of mtb met al dat niet technische onverharde.
Afbeelding
Hallo Dorretje,

Prachtige bike!
Ik ben eigenlijk ook opzoek naar zo een alles kunner.
Wat is het gewicht eigenlijk van de fiets en frame?


Heb nu een stalen cotic, en in de bergen in oostenrijk is die toch net te zwaar :oops: :oops:

Dank alvast!
Tis 10,6 kg met 4 bidonhouders en 1 garmin steuntje. :winkie:
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Dank U dorretje voor de info. Is een mooi gewicht voor staal!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn meest recente gravelbike ook maar eens gewogen, 10.79kg, frame met deelbare sliding dropouts, steekas, met Saint flatpedals, 50mm G one bites,en Apex afmontage. Dan vind ik Dorretjes fiets eigenlijk best zwaar. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie