Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

suravida schreef: ma 22 februari 2021, 10:49 Mijn meest recente gravelbike ook maar eens gewogen, 10.79kg, frame met deelbare sliding dropouts, steekas, met Saint flatpedals, 50mm G one bites,en Apex afmontage. Dan vind ik Dorretjes fiets eigenlijk best zwaar. :winkie:
Weightweenie :winkie:

Het kan best nog lichter. Ik heb hoge carbon cyclovelgen met hope naven en 32 revo spaken en messing nippels. Dat is zeker geen licht setje, maar ik ben voor sterk gegaan. Daarnaast kun je op de cassette ook best nog wel wat winnen. Bij mij zit er een 11-42 op.

Ik denk dat sub 10kg makkelijk kan, maar ga je daar nu heel veel harder van fietsen?
Belangrijkste is dat ik het nog steeds een verschrikkelijk mooie fiets vind die erg lekker rijdt. Zowel on-road als off-road.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

kermit schreef: do 18 februari 2021, 12:40
verzetje schreef: za 13 februari 2021, 11:22 Heb nu een stalen cotic, en in de bergen in oostenrijk is die toch net te zwaar :oops: :oops:
Als je bij staal blijft, qua gewicht gaat dat niet wezenlijk schelen met die Cotic. Een vrij licht stalen frame kan iets onder de 2kg duiken maar niet heel veel, de meeste enigzins betaalbare stalen frames zitten er iets boven. Afgaande op de Cotic die ik zelf gehad heb (Solaris 29er) zijn hun frames qua gewicht heel netjes vergeleken met de directe concurrentie.
Dus wil je lichter moet je het in de afmontage zoeken of ergens een carbon kadertje van net boven de kilo scoren.

Maar dat is natuurlijk wel minder mooi.... :wink:
Carbon kadertje... of een Ritchey Swiss Cross a 8,6kg? :D
In Alpen setup woog 'ie 9,2kg als ik het me goed herinner, zonder extreem lichte onderdelen.

Afbeelding

Ik wil bergop de fiets de schuld kunnen geven, dus zodra ik de kans heb neem ik dit jaar mijn 11,6kg graveltank mee naar de Alpen :-q
Het is hier geen ponykamp!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooie Swiss Cross , maar V-brakes of Canti's zijn natuurlijk ook gewoon een stuk lichter als schijfremmen :wink:
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Disc-brake variant zou 200 gram meer wegen, en dan ga ik uit van de geweldig fijne TRP Spyre remmen :-q
Het is hier geen ponykamp!
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Toeval wou dat die swiss cross ook al op het lijstje stond :oops:
Heb je meer foto's?
Ziet er een mooi exemplaar uit :-q
provo
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 12:34

Iemand een idee waar je tegenwoordig nog een GRX 812 achterderailleur kunt vinden, tot 42/46 tanden achteraan?
Ik heb een set hydraulische remmen gekocht voor m'n singular gryphon, een 52 cm brede dropbar maar nu lijkt overal die GRX derailleur uitverkocht te zijn :~ En bij verwachte levertijd zie ik soms de zomermaanden verschijnen.

Of iemand al ervaring met de S-ride M520-C? Deze zou compatibel zijn met shimano shifters?
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

verzetje schreef: di 23 februari 2021, 21:13 Toeval wou dat die swiss cross ook al op het lijstje stond :oops:
Heb je meer foto's?
Ziet er een mooi exemplaar uit :-q
Ik heb 'm al een jaar of 10, en heb wel wat foto's ja. Zal het archief eens induiken :D

Edit: Ik heb vooral veel slechte of rare foto's :oops:
Mooiere foto's van een exemplaar dat minstens net zo mooi is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
grindweg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 maart 2021, 16:19

Dag allemaal,

Zal mezelf even voorstellen. Grindweg hier. Lees al een tijdje mee hier als lurker, maar nu ook geregistreerd.
Veel gravelfietsen zijn dit jaar al uitverkocht. Weten jullie enigzins welke fietsen nog beschikbaar zijn in een grote maat?
Dank.
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

heb zelf begin januari een lauf bestelt op de site van lauf en binnen 9 werkdagen in huis
is wel een carbon frame weet niet of je dat zoekt
had zelf ook een xl nodig met me 195 en hij past me geweldig
grindweg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 maart 2021, 16:19

Thanks.
Inmiddels een pre order gedaan op de topstone via grote online retailer. Was helaas niet anders. Gedeelte aanbetaald. Lokale dealer kon deze helaas niet zo snel leveren. Ik denk dat ik überhaupt blij mag zijn om überhaupt nog een optie te hebben.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

grindweg schreef: di 30 maart 2021, 14:53 Thanks.
Inmiddels een pre order gedaan op de topstone via grote online retailer. Was helaas niet anders. Gedeelte aanbetaald. Lokale dealer kon deze helaas niet zo snel leveren. Ik denk dat ik überhaupt blij mag zijn om überhaupt nog een optie te hebben.
Ik rij zelf een Topstone carbon! Heerlijke fiets. Gekocht in de goeie tijd, toen Cannondale de topstone lanceerde 1,5 jaar geleden. Maar toen al een levertijd van 1,5 maand.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

grindweg schreef: za 27 maart 2021, 16:25 Dag allemaal,

Zal mezelf even voorstellen. Grindweg hier. Lees al een tijdje mee hier als lurker, maar nu ook geregistreerd.
Veel gravelfietsen zijn dit jaar al uitverkocht. Weten jullie enigzins welke fietsen nog beschikbaar zijn in een grote maat?
Dank.
Ik weet niet hoe groot? Maar met deze zit je rond 190 waarschijnlijk goed viewtopic.php?f=20&t=150303
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Je zit toch niet aan de drugs hè :-{ ......met die lege peukhuls :roll: naast je bike :wink:

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
grindweg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 maart 2021, 16:19

Fadje104 schreef: wo 31 maart 2021, 06:55
Ik rij zelf een Topstone carbon! Heerlijke fiets. Gekocht in de goeie tijd, toen Cannondale de topstone lanceerde 1,5 jaar geleden. Maar toen al een levertijd van 1,5 maand.
Cool, thanks.
Ja inmiddels zijn veel gravelfietsen uitverkocht. Ben daarom allang blij als ik hem heb.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Afbeelding

Frame besteld :oops:

Iemand tips om aan een complete grx 2x groep te geraken? :evil:
Plaats reactie